Gå til innhold

Tomt for smør, bruk heller margarin!


Vegard L

Anbefalte innlegg

Dette hevder hvertfall Kent André Svensson i en artikkel som ble publisert på forskning.no i dag. Margarinen gir i følge Svensson like bra bakeresultater som smør gjør, og anbefaler margarin med høyt innhold av raps og solsikkeolje, siden disse er mer smaksnøytral.

Ikke uventet er motstanden stor i kommentarfeltet, og det er det all grunn til. Kanskje vil margarin gi like gode resultater på selve baksten, med tanke på smak og konsistens, men helsemessig vil det være mye bedre å bruke skikkelig smør, noe de fleste som leser fitnessbloggen nok har fått med seg for lenge siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, som Jørgen sier; hvorfor ikke bare lage sitt eget smør?! Hvis man absolutt MÅ ha smør mener jeg.

Husker vi lagde det på barneskolen, og det smakte kjempegodt! Nå er jeg oppvokst på margarin (som jeg alltid har kalt smør), men det hjemmelagde smøret var helt nydelig. Vi lagde det ved hjelp av fløte, salt og et syltetøyglass. Fløte og salt ristes i et syltetøyglass til det blir smør av det - det er faktisk litt trening i det. Hvorfor ikke bare slå to fluer i en smekk; lag en haug med smør og ha en alternativ treningsøkt? ;)

Man kan selvfølgelig lage det ved hjelp av en kjøkkenmaskin, men det sier vi ikke så høyt...

:whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smørkrisa blir løst pga utenlandsimport når tollbarrierene faller, mener å ha lest at dette skjer innen få dager. Å bruke margarin i julebaksten grenser til blasfemi i mine øyne, smaken på smør vil alltid ligge over margarin og når man tenker på alle ulempene med mye kjempiske prosesser, elendig omega 3\6-balanse og generelt ingen påvisbare helsefordeler (noe derimot smør har bl.a pga CLA) så synes jeg smør er det beste alternativet. Andre ting man kan bruke er kokosolje som kan fungere bra alene eller som supplement i flere typer bakst. Man bør i utgangspunktet velge den raffinerte eller kaldpressede med lite smak\lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smør og fløte blir smør ? O,o

Regner med du meiner salt og fløte. ;)

Det er easy as pie og går relativt kjapt å lage. Bestemor meiner smør blir best om man lager det av syrnet melk, så pryl oppi ein boks med rømme i lag med fløten. :D

Haha, ja selvfølgelig! Skjønner ikke hvordan jeg klarte å skrive SÅ feil, to ganger etter hverandre. Må ha vært trøtt i natt :cool:

Rettet på det nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå syns jeg bakeverk smaker helt groteskt med smør i jeg da, og vil så absolutt så ett slag for margarin eller olje skal man ha bakverk som smaker godt:oops:

Det verste var det smsinnlegget i en eller annen avis i går, hvor en "frustrert" mor går ut og sier at disse lavkarbofolka må slutte å hamstre smør, det går ut over de som faktisk trenger smør.

...ble en anelse provosert, av diverse grunner:cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så enkelt? Dæven. Hva med å hive litt proteinpulver oppi miksen og lage proteinsmør? :D

Tipper eg holdbarheten vil stupe og smaken vil bli litt trasig. Prøv heller å blande ein bitteliten batch med kjøpesmør og se kordan det er istedenfor å (potensielt) ødelegge ditt magiske heimelaga smør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå syns jeg bakeverk smaker helt groteskt med smør i jeg da, og vil så absolutt så ett slag for margarin eller olje skal man ha bakverk som smaker godt:oops:

Det verste var det smsinnlegget i en eller annen avis i går, hvor en "frustrert" mor går ut og sier at disse lavkarbofolka må slutte å hamstre smør, det går ut over de som faktisk trenger smør.

...ble en anelse provosert, av diverse grunner:cool:

wtf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte kjøpe margarin her en dag! Iiiiik!

Satser på at en eller annen butikk har smør her.. hvis ikke blir det å lage smør! :D

Spiser margarin jeg, dauer ikke av det, selv om det ikke er det optimale :p

De gangene jeg spiser brødvarer blir det bremykt, og jeg stekere mat i cocosa, men enkelte ting gjør seg bare altså best i margarin, og jeg tenker som så...det skal for f**a være godt å spise maten du lager, ellers blir man aldri å holde på en kostholdsstil. Og ja...havregrøt med SMØR smaker ikke godt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...