Gå til innhold

Sulten!!


ailin larsen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Holder på med styrketrening og merker at appetitten er jo helt syk. Har lyst på mat, godteri og kaker hele tiden! Noen som har noen tips mot dette?

Og er det noen som har noen gode oppskrifter på kaker med lite kalorier, er jo veldig glad i sjokoladefondant :)

Cravings skyldes som regel at man fra før har et kosthold som er feil sammensatt.

Hvordan spiser du til vanlig?

Dersom du spiser for lite av et type næringsstoff, eller generelt får i deg alt for lite kalorier vil du gjerne oppleve at kroppen skriker etter noe, og da gjerne ting som du i utgangspunktet synes er veldig godt ;)

I tillegg er det mange som opplever cravings dersom de spiser såkaldt "triggermat". Dette er for de fleste ENTEN fett ELLER karbohydrater.

Her er et lite utdrag fra Børge Fagerli sin artikkel "kosthold 2.0" som tar for seg hvordan man bør spise gitt ut i fra hvordan man er skapt metabolsk sett. Hele artikkelen finner du her

Advanced Concept – kosthold v2.0 | MyRevolution

"Karaktertrekk hos en sympatisk dominant:

  • Høy insulinfølsomhet kombinert med langsom oksidasjon av glukose gjør at man blir varm og har stabilt høy energi etter et måltid med mye karbohydrater og/eller sukker.
  • Høyere utholdenhet og tåler mye trening, men kan bli utbrent med kombinasjonen høy intensitet og høy treningsmengde.
  • ”Stayer”type som kan følge et opplegg i månedsvis uten å bli lei. Er ofte analytisk, logisk, detaljoritentert og perfeksjonist som elsker å planlegge og være forberedt på alle eventualiteter – “for tenk om noe går galt”. Dette kan gi seg utslag i såkalt ”paralysis by analysis” – det fokuseres så mye på detaljene at man mister helhetsperspektivet.
  • A-menneske som våkner tidlig om morgenen, fryser lett, foretrekker å småspise ofte heller enn store tunge måltider.
  • Har mer søtsug og ikke så mye lyst på salt og fett. Hvis en sympatisk dominant spiser salt og fett (som for eksempel nøtter) er det en såkalt ”trigger” og de har vanskelig for å slutte å spise.
  • Det er påvist sammenhenger mellom sympatisk dominans og spiseforstyrrelser.

En viktig faktor å ta hensyn til er at sympatisk dominante har lavere serotoninnivåer og høy kortisolproduksjon. Karbohydrater er det næringsemnet som øker serotonin og reduserer kortisol. Hvis en sympatisk dominant følger en lavkarbdiett vil serotoninnivåene bli enda lavere og stressresponsen øker enda mer. Høy treningsmengde, spesielt kardio, vil også gi økte kortisolnivåer. Høye kortisolnivåer gir høyere vannretensjon, så den sympatisk dominante som følger en lavkarbdiett vil både bli deprimert fordi serotoninnivåene synker, og fordi det ser ut som man legger på seg fett selv om det trenes mye og spises (for) lite. Paradoksalt nok er det de som har mest nytte av karbohydrater som har den største tendensen til å kutte dem fordi de tror det er noe magisk med lavkarbdietter.

En sympatisk dominant bør altså spise mer karbohydrater og mindre fett for å trives. Dietter med moderate kaloriunderskudd over lengre tid er bedre enn harde dietter og mye trening. Stivelse, hvete og melkeprodukter tåles bedre av denne metabolske typen.

Karaktertrekk hos en parasympatisk dominant:

  • Ofte kraftig bygd, og med lavere insulinfølsomhet som gjør at en parasympatisk dominant blir trøtt, slapp og oppblåst etter et måltid med mye karbohydrater og/eller sukker. Legg merke til at parasympatisk dominante kan ha høy insulinfølsomhet i utgangspunktet, men siden cellene hurtigere tar opp næring vil man over tid ende opp med lav insulinfølsomhet – i ekstreme tilfeller diabetes type 2. Hurtig oksidasjon av glukose gir dårlig blodsukkerkontroll.
  • “Sprinter-type” som er eksplosiv, men har lav utholdenhet, og må derfor bygge opp treningstoleranse over lengre tid. Liker å løfte tungt, men kan brenne seg ut med mye maksløft og høy treningsmengde eller høy treningsfrekvens. Auto-regulering (se egen artikkel) er omtrent nødvendig for en parasympatisk dominant.
  • Impulsiv, liker forandring, oppsøker fart og spenning, oppsøker belønning i form av resultater. Blir fort lei av å følge samme rutine eller samme program over lengre tid.
  • Tenker globalt og har større perspektiv på ting, ved for mye detaljer blir det overveldende og man mister interessen eller gir opp å forstå noe.
  • B-menneske som liker å være lenge våken om kveldene og sove utover morgenen.
  • Parasympatiske er ofte varm og har hetetokter, spesielt etter å ha spist et proteinrikt måltid. Liker å spise seg god og mett, og sover bedre av å spise et stort måltid før leggetid.
  • Foretrekker salt og fet mat, fremfor søtt og surt. Søt mat, sukker og mye karbohydrater, spesielt hveteprodukter, er ”trigger” for parasympatisk dominante og de klarer omtrent ikke å slutte å spise når de først begynner.

Dopaminnivåene er lave og/eller dopaminreseptor-følsomheten er redusert hos parasympatisk dominante. Protein er det næringsemnet som stimulerer dopamin best, så kostholdet bør domineres av protein.

Denne personlighetstypen blir dessverre ofte feildiagnosert med ADHD hos barn, selv om det bare er en overfølsomhet for sukker, hvete og karbohydrater (les: typiske “sunne” frokostblandinger gjør barna spinnville og ufokuserte). Stivelse, hvete og melkeprodukter tåles generelt sett ikke så godt av parasympatisk dominante. Sukker overstimulerer dem, og bare ved å endre på kostholdet kan det erfaringsmessig skje en radikal forandring i oppførsel og funksjon.

Fett brukes både som kaloriballast og for å redusere blodsukkersvingninger av karbohydrater, men siden aktivitetsnivået kan være lavere og denne metabolske typen har lett for å legge på seg fett, må det allikevel være kontroll på totalt kaloriinntak.

Parasympatisk dominante vil fungere bra på lavkarbdietter og ketogene dietter når målet er fettreduksjon. Lav fettprosent (øker insulinfølsomheten) og høy treningsmengde krever imidlertid et høyere karbohydratinntak eller regelmessig oppkarbing. Jo lavere fettprosent og høyere treningsmengde, jo oftere oppkarbing eller større mengder bør inntas."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er fysen er det fordi jeg er sulten (evt hormonelt om det er "den" tiden"), så da spiser jeg skikkelig mat. Kjøtt eller fisk med salat eller en diger omelett. Om det er kort tid til middag kan det hende jeg lager en proteinshake med bær og kokosolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, prøver å ikke spise så mye ved siden av trening. Ellers så ser jeg ikke forandring, men jeg spiser jo selvsagt. Men om jeg er mett, har jeg fortsatt lyst på noe søtt.. Utrolig irriterende :p

Med dette som innstilling er det i allefall ikke rart du har søtsug.

Kroppen din merker at den er i et "alt for stort" kaloriunderskudd (og mangler essensieller byggestener) selv om du er mett.

Metthet kommer av vomfyll, ikke av at du har inntatt de næringstoffene kroppen faktisk trenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på med styrketrening og merker at appetitten er jo helt syk. Har lyst på mat, godteri og kaker hele tiden! Noen som har noen tips mot dette?

Og er det noen som har noen gode oppskrifter på kaker med lite kalorier, er jo veldig glad i sjokoladefondant :)

få i deg måltider som dette, 99% sikker på at sukker kicket ditt vil gå vekk (glutenfritt brød)post-24458-14440935072766_thumb.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

få i deg måltider som dette, 99% sikker på at sukker kicket ditt vil gå vekk (glutenfritt brød)[ATTACH=full]99582[/ATTACH]

Hahaha, bladde meg langt nok ned til at jeg bare så lokket på matboksen med et fattig brødskive med pålegg og tenkte "Måltider som dette..? Hva i heiteste..". Så bladde jeg meg lengre ned og ble plutselig både veldig enig med deg og veldig, veldig sulten. ^^,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cravings skyldes som regel at man fra før har et kosthold som er feil sammensatt.

Cravings skyldes hovedsakelig at du enten spiser for lite jevnt over, eller at man gir seg selv for strenge restriksjoner overfor matvarer man egentlig ønsker å spise (som man da craver). Metabolsk typebestemming er sånn passe alternativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reduksjon i blodsukker, som kan oppstå når man går uten mat over lenger tid, vil også gi cravings. Hovedtipset mitt til folk som sliter med dette er å spise seg ordentlig god og mett til hvert måltid, det kan være en fordel med få, store måltider kontra "lite og ofte". Ellers, når søtsuget melder seg, kan man for eksempel finne på praktiske ting som krever full oppmerksomhet og som er med på å flytte fokus.

Artikkelen det linkes til over her er helt hinsides og må tas med en trillebår med salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du forsøkt å øke inntaket av fett? Jeg hadde i enperiode mye sug etter mat til tross for å ha spist. Så igjennom kostholdet nitt og drt var såå si bblottet for fett. Litt nøtter sammen med frokost, egg i lunsjen, litt olje til steking av middag, oftere inntak av laks/ørret og avokado somttilskudd flere ganger i uk..:) fungerte veldig Bra for meg hvertfall! Kanskje får du rett og slett i dg litt for lite og søtsuget er kroppens måte å si fra?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cravings skyldes hovedsakelig at du enten spiser for lite jevnt over, eller at man gir seg selv for strenge restriksjoner overfor matvarer man egentlig ønsker å spise (som man da craver). Metabolsk typebestemming er sånn passe alternativt.

"Hvis du får i deg for lite av et næringsstoff eller generelt får i deg alt for lite kalorier vil man gjerne kunne oppleve at kroppen skriker etter noe."

Lenger ned skrev jeg også (da hun hadde svært at hun ikke ville spise )

" Med dette som innstilling er det i allefall ikke rart du har søtsug.Kroppen din merker at den er i et "alt for stort" kaloriunderskudd (og mangler essensieller byggestener) selv om du er mett.Metthet kommer av vomfyll, ikke av at du har inntatt de næringstoffene kroppen faktisk trenger!"

Kan du vennligst begynne å lese svarene før du kommer med dine korreksjoner?

Når kommer til den metabolske tybebestemmelsen kan jeg være enig, men det var egentlig ment som å vise til at enkelte typer matvarer fungerer som "triggermat".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metthet kommer av vomfyll, ikke av at du har inntatt de næringstoffene kroppen faktisk trenger!"

For å pirke litt, så vil jeg si at dette ikke nødvendigvis stemmer. Metthetssenteret i hjernen reguleres også glukostatisk, aminostatisk og lipostatisk som fører til redusert fyring av glukoreseptorer i hjernen. Det betyr at glukose, enkelte (essensielle) essensielle aminosyrer og fettsyrer samt andre lipider øker metthetsfølelsen. Hvorvidt det er av større betydning enn grad av strekk på magesekken er jeg heller usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å pirke litt, så vil jeg si at dette ikke nødvendigvis stemmer. Metthetssenteret i hjernen reguleres også glukostatisk, aminostatisk og lipostatisk som fører til redusert fyring av glukoreseptorer i hjernen. Det betyr at glukose, enkelte (essensielle) essensielle aminosyrer og fettsyrer samt andre lipider øker metthetsfølelsen. Hvorvidt det er av større betydning enn grad av strekk på magesekken er jeg heller usikker på.

Langsiktig er det av større betydning. Strekk på magesekken styrer i større grad den akutte mettheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å pirke litt, så vil jeg si at dette ikke nødvendigvis stemmer. Metthetssenteret i hjernen reguleres også glukostatisk, aminostatisk og lipostatisk som fører til redusert fyring av glukoreseptorer i hjernen. Det betyr at glukose, enkelte (essensielle) essensielle aminosyrer og fettsyrer samt andre lipider øker metthetsfølelsen. Hvorvidt det er av større betydning enn grad av strekk på magesekken er jeg heller usikker på.

Jeg beklager at jeg ikke gikk inn i en dypere forklaring på hvordan glukosereseptorene i hjernen responderer på de forskjellige makronæringsstoffene man får i seg.

Jeg forsto bare ikke at det var dette trådstarter spurte om :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager at jeg ikke gikk inn i en dypere forklaring på hvordan glukosereseptorene i hjernen responderer på de forskjellige makronæringsstoffene man får i seg.

Jeg forsto bare ikke at det var dette trådstarter spurte om :whistle:

Nå har vel ikke cravings så mye med sultfølelse å gjøre? Trådstarter fyser på søtsaker, og det kan en fint gjøre selv om magesekken er sprekkferdig med brokkoli og karbonadedeig. Ergo er det andre ting enn bare vomfyll som spiller inn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel ikke cravings så mye med sultfølelse å gjøre? Trådstarter fyser på søtsaker, og det kan en fint gjøre selv om magesekken er sprekkferdig med brokkoli og karbonadedeig. Ergo er det andre ting enn bare vomfyll som spiller inn. :)

Det var akkurat det jeg skrev lenger opp. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...