Gå til innhold

Markløft teknikk - ris og ros?


Dez

Anbefalte innlegg

Hei folkens...

Jeg begynte å satse på styrketrening februar 2012 for å komme i form til amerikansk fotball sesongen 2013, men tok plutselig pause fra og med august til desember 2012.

Fikk en kompis på laget til å filme meg utføre markløft, slik at jeg kan se hvordan markløften ble utført. Har sett gjennom videoen utallige ganger, men vil gjerne få konstruktive tilbakemeldinger fra andre på hva jeg kan gjøre bedre mtp teknikk. Videoen under ble tatt på maks dagen sammen med laget, hvor jeg kom rett fra en 2 ukers fravær fra all trening pga sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan vel si så mye som at dette ikke så helt bra ut for ryggen ;) Men, startposisjonen ser forsåvidt ikke så ille ut. Fremover så ville jeg gått ned mye i vekt, og fokusert på teknikk. Det ligger mange artikler på nett, også endel her på fitnessbloggen du kan se på. Det beste tipset er kanskje og oppsøke en styrkeløftklubb hvis du har det i nærheten av der du bor :)

Når det er sagt, så skal det sies at dette er imponerende vekter med tanke på din størrelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virker rett og slett som om du er for svak i core-muskulaturen til å kunne løfte så tungt. Du er ikke i nærheten av å holde spennet gjennom hele løftet. At du gikk videre opp fra 170kg når teknikken alt skrantet så mye der skjønner jeg ikke at du gadd. 180kg løftet er virkelig ikke bra.

Ikke noe problem at du bare slepper stanga imo, da du trener spesifikt for en idrett. Vet at MMA-utøvere også slepper den på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker rett og slett som om du er for svak i core-muskulaturen til å kunne løfte så tungt. Du er ikke i nærheten av å holde spennet gjennom hele løftet. At du gikk videre opp fra 170kg når teknikken alt skrantet så mye der skjønner jeg ikke at du gadd. 180kg løftet er virkelig ikke bra.

Ikke noe problem at du bare slepper stanga imo, da du trener spesifikt for en idrett. Vet at MMA-utøvere også slepper den på toppen.

Du skriver som om dette er noe MMA-utøvere har innlært? Å slippe? Noen spesiell grunn i tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi mennesker veldig forskjellige, så en markløft kan jo se forskjellig ut. Men du mister spennet pga. alt for tung vekt. Du krommer ryggen på vei opp, noe som sikkert kan utføres i konkurranse, men ikke noe jeg ville anbefalt gang på gang når du er på trening.

Prøv å spenne opp mage, rygg, bryst osv. trekke pusten og ikke "nøkke" til når du skal løfte. Mye av grunnen til at du får en dårlig posisjon i ryggen er dette "nøkket" du tar i starten av løftet. Dette gjør at du mister spennet og ødelegger helt for teknikken. Prøv å fokusere mere på å trekke pusten, få spenn i alle ledd, og ikke "nøkk", men dra stangen opp..kanskje vanskelig forklart :)

Ser også at du strekker ut bena først, så kommer ryggen etterpå. Husker ikke helt dette, men mener det er grunnet for svak i quadriceps?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver som om dette er noe MMA-utøvere har innlært? Å slippe? Noen spesiell grunn i tilfelle?

Vet ikke om alle gjør det selvfølgelig, eller om det er innlært - men vil anta at de gjør det fordi det er løftet opp som har mest overføringsverdi til MMA (diverse kast, bakkekamp etc). De jeg kjenner som trener am.fotball tar også markløft opp for så å gå fort ned (ikke noe sakte og kontrollert der i gården) - det fordi trenerne har sagt at det er best, hvorfor aner jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgrunnen til at du mister spennet er at du ikke spenner deg opp i posisjon til å dra før du smeller til og drar. Det du gjør blir som å ta maks løpefart inn i en murvegg.... Det går utover teknikken din og er direkte helsefarlig.. Du må starte litt roligere med å finne startposisjon, hvor du bygger opp spenning i muskulaturen, spesielt i bein, mage og rygg, du må dra rolig til du kjenner at stanga "bøyer" seg, Da kan du aksellerere å presse beina i bakken og dra.

Det blir samme prisipp som om du skal dytte i gang en tung bil, da tar du ikke løpefart inn i bilen, men du skyver den sakte i gang før du gir på alt du har...

Fasit her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens...

Jeg begynte å satse på styrketrening februar 2012 for å komme i form til amerikansk fotball sesongen 2013, men tok plutselig pause fra og med august til desember 2012.

Fikk en kompis på laget til å filme meg utføre markløft, slik at jeg kan se hvordan markløften ble utført. Har sett gjennom videoen utallige ganger, men vil gjerne få konstruktive tilbakemeldinger fra andre på hva jeg kan gjøre bedre mtp teknikk. Videoen under ble tatt på maks dagen sammen med laget, hvor jeg kom rett fra en 2 ukers fravær fra all trening pga sykdom.

stram ræven mer, fokuser mer på den eksentriske delen og, når vekten kommer til knærne kan du slippe den ned ettersom å holde igjen her ikke vil ha noe hensikt=) og den ryggen din er på halv 8. får vondt i alle fibrene i min rygg av å se på løftingen din. greit dette er tunge løft og teknikken vil aldri være superpen. Den skal uansett være forsvarlig sånn at den ikke skader kroppen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hovedgrunnen til at du mister spennet er at du ikke spenner deg opp i posisjon til å dra før du smeller til og drar. Det du gjør blir som å ta maks løpefart inn i en murvegg.... Det går utover teknikken din og er direkte helsefarlig.. Du må starte litt roligere med å finne startposisjon, hvor du bygger opp spenning i muskulaturen, spesielt i bein, mage og rygg, du må dra rolig til du kjenner at stanga "bøyer" seg, Da kan du aksellerere å presse beina i bakken og dra.

Det blir samme prisipp som om du skal dytte i gang en tung bil, da tar du ikke løpefart inn i bilen, men du skyver den sakte i gang før du gir på alt du har...

Fasit her:

Her skal jeg ærlig innrømme jeg fikke en skikkelig a-ha opplevelse.

eirich sa en hadde et råd engang i tiden med at stangen skulle løftes opp, ikke sprenges opp av bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skreiv noen ord om hvordan jeg løfter markløft

Får ikke lagt ut link her av en eller annen grunn, Sjekk "Markløft på 123" på styrketreningsdelen av forumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen anbefalte punkter :)

  • Jeg passer alltid på at ryggen er rett, og beina like langt ute som skuldra(og føttene rett).
  • Holder stanga sånn at ene hånda har fingerne mot meg og den andre motsatt.
  • I det jeg utfører øvelsen har jeg hodet oppe, for når man ser ned anstrenger man seg og får vondt i hode og nakken.
  • Anbefaler å "kaste" skuldrene bak når man kommer opp
  • På vei ned med stanga, er det veldig greit å la den skli ned låret og forsatt ha hodet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen anbefalte punkter :)

  • Jeg passer alltid på at ryggen er rett, og beina like langt ute som skuldra(og føttene rett).
  • Holder stanga sånn at ene hånda har fingerne mot meg og den andre motsatt.
  • I det jeg utfører øvelsen har jeg hodet oppe, for når man ser ned anstrenger man seg og får vondt i hode og nakken.
  • Anbefaler å "kaste" skuldrene bak når man kommer opp
  • På vei ned med stanga, er det veldig greit å la den skli ned låret og forsatt ha hodet opp.

Takk for at du deler dine tips. Men:

Jeg foreslår at før du anbefaler disse, så leser du gjennom det jeg skrev en gang til, og prøvd det noen ganger før du bestemmer deg.

Mvh

Carl Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...