Gå til innhold

Vanskelige oppgaver for PTer


Roger86

Anbefalte innlegg

Hvilke vanskelige caser får dere som PT?

Selv vurderer jeg å begynne som PT snart, men hadde egentlig tenkt å vente til etter fullført PT-kurs på AFPT. Jeg er utdannet PT, men vil skaffe meg en bedre utdannelse. Noe av problemet mitt er at jeg stiller skyhøye krav til meg selv som PT. Selv om jeg tror at jeg i mange tilfeller kunne satt opp et like godt, eller bedre, opplegg som mange av de middelmådige PTene jeg har sett, så blir jeg skremt av scenarioene som krever mer kunnskap enn det jeg besitter.

Har dere noen sjangere av klienter som dere håper å unngå? Selv synes jeg personer med ryggplager virker skremmende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen av de "værste" kundene jeg har er eldre damer som har vært idretts"stjerner". De sliter som regel med alt fra rygg,skuldre & kne-plager, mens det eneste de vil er å gi 200% på alle øktene,og slite seg fullstendig ut. Prøv å innlære de skikkelig teknikk i utfall,markløft etc, = UMULIG! Så sinnsykt stressa de er :p. De må liksom føle at de er fullstendig utslitt etter alt de gjør for å tro de har trent godt nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av de "værste" kundene jeg har er eldre damer som har vært idretts"stjerner". De sliter som regel med alt fra rygg,skuldre & kne-plager, mens det eneste de vil er å gi 200% på alle øktene,og slite seg fullstendig ut. Prøv å innlære de skikkelig teknikk i utfall,markløft etc, = UMULIG! Så sinnsykt stressa de er :p. De må liksom føle at de er fullstendig utslitt etter alt de gjør for å tro de har trent godt nok!

Hvordan går du frem for å finne ut hvilke ryggskader de har og hvordan du skal legge opp treningen rundt, om de kun sier at de har vondt i ryggen? Jeg vet hva jeg selv tåler, men er livredd for å ødelegge andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går du frem for å finne ut hvilke ryggskader de har og hvordan du skal legge opp treningen rundt, om de kun sier at de har vondt i ryggen? Jeg vet hva jeg selv tåler, men er livredd for å ødelegge andre.

De bør vel ha snakket med en fysioterapeut e.l før man setter dem i gang med noe som kan skade? Det er jo ikke en PTs jobb å sette skade"diagnoser" og behandlinger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bør vel ha snakket med en fysioterapeut e.l før man setter dem i gang med noe som kan skade? Det er jo ikke en PTs jobb å sette skade"diagnoser" og behandlinger..

Ja, det er forsåvidt sant:) Jeg vet ikke hva som er vanlig. Selv trodde jeg at det var vanlig at PTer ba om legeerklæring og oversikt over helsetilstanden til klientene sine for å ha best mulig forutsetning for å gi de best oppfølging. Jeg forstod på Espen Arntzen at han alltid krevde det, men det virker ikke som det er andre som gjør det.

Selv hadde jeg likt å vært litt mer personlig personlig-trener og brukt mer tid på hver person og gjort det mer grundig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er forsåvidt sant:) Jeg vet ikke hva som er vanlig. Selv trodde jeg at det var vanlig at PTer ba om legeerklæring og oversikt over helsetilstanden til klientene sine for å ha best mulig forutsetning for å gi de best oppfølging. Jeg forstod på Espen Arntzen at han alltid krevde det, men det virker ikke som det er andre som gjør det.

Selv hadde jeg likt å vært litt mer personlig personlig-trener og brukt mer tid på hver person og gjort det mer grundig.

Det må da være mye bedre å være på den sikre siden, ja.. så slipper man å ha en kunde eller 10 som ikke er så glade mer fordi de har blitt skadet av treningen :p Føler også at man kanskje blir tatt litt mer seriøs dersom man ber om legeerklæring feks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er litt både-og. Jeg kjenner til mange personlige trenere som garantert kan mindre enn deg, Roger – mye mindre. Tar man utgangspunkt i NIH sin utdanning så mener jeg at man ikke har nødv. kompetanse til å skreddersy program ut fra ulike målsetninger.

Om du får en tricky case, så kan du alltids bruke 20min på Google og lese deg opp om emnet. Kjenner du til de primære prinsippene innenfor styrke- og utholdenhetstrening vil du uansett ha nok forståelse til å sette opp et bra program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har PTer noen form for oppslagsverk og ferdig utfyllte programmer eller lager de hvert program fra scratch?

Kommer helt ann på, vet det finnes programmer der ute. Opplagsverket mitt er kollegaer og fagbøker sam internett og artikler.

Så vil jeg også legge til at desto mer du skønner deg på biomekanikk, desto enklere er det å forstå kroppen som igjenn gir deg bedre muligheter for å individuelt gjøre endringer/legge opp programmer.

Kommer det en helt ny kunde og skal trene styrke kan du jo utgangspunkt i RYP og legge til indivduelle tilpassninger etc.

Forresten, en korrekt utført baseøvelse kan ofte se meget ulik ut fra person til person. selv om teknikken som sagt er rett i begge tilfeller så er det biomekaniske faktorer som spiller inn. Derfor er grunnprinsipper (f.eks markløft og at stangen løftes i en rett vertikal bane) meget kjekt å kunne til beinet. Er desverre mange PT'er som ikke tenker slik og tror alt skal 'se' like ut.

Litt avsporing, men individualitet er bestandig en krevende oppgave syns jeg, og kansje det viktigste vi gjør som PT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personer som bruker deg som betalt venn og psykolog istedenfor å trene skikkelig :( Jeg vil trene folk, ikke leke Dr.Phil!

Jeg tar poenget ditt og skjønner hva du mener Tor, men personlig mener jeg at en dyktig personlig trener faktisk bør evne å lytte til kundene sine også. Kall det gjerne hobbypsykologi eller hva som helst annet. Det er alt form mange personlige trenere som tror at å være en personlig trener utelukkende dreier seg om å å ha full kontroll på bevegelsesanalyse og biomekanikk, treningslære, og fysiologi. Dersom man skal skreddersy et treningsregime for en person man ikke kjenner godt, vil faktisk mye av den informasjonen du snapper opp underveis være viktig for å justere treningen og opprettholde kundens aktivitet over tid. De aller fleste av de kundene vi møter er ikke 20 åringer som ønsker maksimal muskelvekst eller å forbedre en spesifik egenskap. Noen personlige trenere jobber selvfølgelig nesten utelukkende med denne gruppen, men det er ikke mange. Jeg har sett mange teoretisk dyktige personlige trenere mislykkes i å opparbeide en stabil kundeportefølje rett og slett på grunn av mangelende sosial kompetanse.

Og husk på det Tor, det er kunden som betaler, så selv om du vil trene, så kan det være lurt å ta hensyn til hva kunden vil også;)

Når man er personlig trener må man nesten være villig til å bli litt personlig til tider.

Til Roger

Det er 100 % sikkert at du kommer i situasjoner hvor du føler at din kompetanse ikke strekker til. Spørmålet er hva du velger å gjøre ut av det. En middelmådig pt later som han/hun har peilig og setter i gang, men en ambisiøs pt er ærlig på at det er man faktisk ikke helt sikker på, men det kan man prøve å finne ut av. I slike sitasjoner virker det langt mer profesjonelt og tilitsvekkende å ikke late som man kan mer enn hva man egentlig gjør.

Min mening, og det lov å være uenig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar poenget ditt .... personlig til tider.

Min mening, og det lov å være uenig:)

Det er jeg fullsetendig enig i, denne kommetaren var mer rettet mot dem som faktisk ikke yter noe på treneing, den ene prosenten som faktisk har så mye penger at de bruker deg som betalt venn eller psykolog, den prosenten som heller vil sitte å prate med deg den timen enn å trene.

Jeg er fult enig med deg at det er viktig med dialog og kunnskap om personen, det er et must for trening og periodisering. Men når 90% av tiden går på prat om privatliv og alt annet en det vi faktisk skal gjøre - og dette er over tid - føler jeg at det blir en meget tricky case og trene, jeg ender opp med å sende dem til en PT/kollega som enten får dem til å trene, eller som velger å sitte der å høre på :)

Ser nå at det innlegget skulle ha vært fordypet med det jeg skriver her, åpenbart rom for misstolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi enige:-)

Som nevnt av andre her inne så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for å begynne å praktisere som pt. Med en ydmyk og lærevillig tilnærming til yrket vil utviklingen din som pt være enorm i løpet av kort tid, uavhengig om du føler deg klar eller ikke. 90 prosent av casene du kommer borti trenger man ikke være rakettforsker for å løse bra:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor, kanskje denne artikkelen tar for seg noe av det samme problemet du snakker om: http://www.theptdc.com/2011/10/handling-difficult-clients-always-off-track/

Fin artikkel, og jeg tror det er veldig lett å gå i den sosiale felle. Det er rett som det er jeg kan ta meg selv i å være litt for sosial:-)

Men som jeg forsøkte å formidle tidligere er ikke alltid løsningen så svart\hvit som enkelte skal ha det til. Jeg kan jo brøve å illustrere med en egen <case study>.

Trond har fått et gavekort på 10 Pt timer av datteren sin i 89 års gave. Rent medisinsk sett er det ingenting i veien med Trond, men har noen amerter og plager knyttet til høy alder. Ryggen er litt vond, og han er ganske reumatisk i håndledd og fingre. I tilegg sliten han med dårlig balanse. Balsen setter visse føringer for øvelsesutvalg, men er ingen begrensning i forhold til de fleste øvelser. Medisins er det helt forsvarlig å trene Trond med tunge vekter og til utmattelse, men det er til tider svært smertefullt. Han er også svært sosial, men har ikke så mange venner som fortsatt lever. Han har levd lenge og synes det er gøy å fortelle historier fra krigen og et langt yrkesliv.

Hvordan skal man løse denne casen best mulig. Dette avhenger selvfølgelig av kundens egne ønsker, og det kan jo tenkes at Trond sitt overordnede mål er å komme i best mulig form til strandsesongen og at vi derfor bør optimalisere treningen uten å ta hensyn til eventuelle smerter og sosiale faktorer. Jeg skal ikke skrive noen avhandling om hvordan jeg valgte å løse denne casen, men i dag (1 1\2 senerer) trener Trond på treningsstudio 2-3 ganger per uke og har oppnådd en betydelig fysisk fremgang. Det er vanskelig å si om eventuelle andre løsninger ville gitt bedre resultater på sikt, men det er selvfølgelig mulig.

Og som de fleste sikkert fostår, så er ikke min mening at man bruke masse tid på sosialisering, men hvis man har en holistisk tilnærming til yrket, så er det av og til flere hensyn å ta en optimal fremgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det finnes ingen oppskrift på hva som gir en god PT. Jeg har NIH, og det gir en grunnleggende utdanning. Men om Petter Northug hadde trappet opp og bedt om et skreddersydd program for 3 ukers høydeopphold som gir maks utbytte...Nope. Da hadde jeg sendt ham til Robert :D

Ellers mener jeg å ha god kontroll på ryggplager og kne/skulder/albue vondter, og under anamnese får jeg et såpass godt bilde av kunden at jeg skjønner om det er PT eller dr phil som er saken. Jeg er ofte 85 % PT og 5 % dr phil, og 10 % Paul Mckenna.

Det vanskligste er ikke folk med "vondter" men folk fra idretter som en ikke har erfaring fra. Da er det analyser, telefoner og nettbaser som gjelder. Men utdannelse, bevarers. Jo mer utdannelse, jo bedre. Bare ikke glem erfaring, og at det som står i bøker ofte forandres med tiden - de innoholder ofte bare sannheter i noen år, det er ikke alt som er skrevet i stein. Derfor er det lurt med en dose ydmykhet om du bommer med et opplegg som etter alle solemerker skulle "funket".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avsporing, men mtp. på utdannelse ved f.eks. NIH, så synes jeg det er latterlig lite som blir undervist av f.eks. biomekanikk og grunnleggende anatomi. Jeg endte opp med å forklare foreleser en rekke grunnleggende prinsipper mtp. Fryette's lover og columnas bevegelse :huh:

Som Rodolfo sier; "det finnes ingen oppskrift på hva som gir en god PT". Jeg mener at en hvilken som helst PT-utdannelse (som da kun innebærer PT, ikke osteopat, naprapat, fysio o.l.) i seg selv egentlig ikke er nok for å bli en god PT. Selvstudier, videre utdanning, erfaring etc. er veldig viktig - men det er min mening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...