Gå til innhold

Utnytter X-Life unge jenter?

Anbefalte innlegg

Håhå, den kom sent, men godt :p

Jeg kan godt liste opp noen gode grunner til at jeg ikke ville byttet bort livet mitt med noen av de? Det kan bli blærete.

Nå handler jo livet om mer enn bare blogg, sponsing og fitnesskonkurranser (ja, faktisk). Kanskje jeg til og med liker noen av jentene, men synes akkurat avtalen med xlife er kritikkverdig?

Jeg oppfattet det ikke som misunnelse eller noe i den duren, Kristine Solhaug er jo sponset av de og dere er jo gode venner :) Dog er jeg ikke enig i selve tema for diskusjonen, at X-life utnytter unge jenter, jeg synes de gjør ting på en veldig ryddig måte, og markedsføringen deres har tross alt ført til at de er en av de største butikkene på nett. Siden jeg har vært med fra starten så kan jeg jo bare snakke om hvordan jeg har opplevd det som en av de som faktisk blir sponset og har en ganske god avtale med X-life, en avtale der begge parter får igjen for strevet :)

Fortsetter under...

Det ironiske er at noen av mest konstruktive postene er mellom meg og xlife-Helene. Jeg trodde moderatorene sin jobb var å holde seg til tema, ikke kverulere og pirke borti alt jeg sier. De konstruktive bidragene her blir jo oversett :( I feel your pain når du sier alt blir misforstått og feil uansett på bloggen!

Utnyttelse er forsåvidt er ganske relativt begrep. Si en belieber fikk en billett til en konsert for 5000kr. Hun var overlykkelig for dette og synes hun fikk mye for pengene! Begge parter var fornøyde. Ble hun da utnyttet?

Det er så stor status å være sponsa nå til dags at jeg vil påstå at det kan relateres til utnyttelse.

Det ironiske er at noen av mest konstruktive postene er mellom meg og xlife-Helene. Jeg trodde moderatorene sin jobb var å holde seg til tema, ikke kverulere og pirke borti alt jeg sier. De konstruktive bidragene her blir jo oversett :( I feel your pain når du sier alt blir misforstått og feil uansett på bloggen!

Utnyttelse er forsåvidt er ganske relativt begrep. Si en belieber fikk en billett til en konsert for 5000kr. Hun var overlykkelig for dette og synes hun fikk mye for pengene! Begge parter var fornøyde. Ble hun da utnyttet?

Det er så stor status å være sponsa nå til dags at jeg vil påstå at det kan relateres til utnyttelse.

Hmmm, jeg ser hvor du vil hen, men jeg klarer enda ikke å være enig. Som nevnt over her så er det jo jentene som tagger X-life på instagram, nettopp fordi det er kult å bli frontet på nettsiden deres, Jeg synes X-life er sitt ansvar bevist, og ansvaret når det gjelder sponsing går begge veier. Jeg må sette meg inn i lovene og reglene som gjelder, og det må X-life også. Samtidig har jo Xlife ansvar for å sørge for at de ikke utnytter noen etisk og lovlig sett, og dette føler jeg de gjør :) Man kan jo ikke gå rundt og anta at alle er stokk dumme, er det noen som lar seg utnytte er det jo også deres ansvar :) Mange skriver jo også om X-life uten å være sponset fordi det faktisk er en utrolig bra nettside.

Jeg forstår jo at X-life gjør som de gjør, det er jo gull verdt med tanke på markedsføring, og bare det faktisk at "alle" er sponset av X-life beviser jo hvilken god jobb de faktisk gjør :)

Oh no, en dag måtte jo det stusselige forsøket mitt på en fitnessblogg haunte meg :( det var etter massivt press fra Kristine, og det varte par måneder før jeg innså at det fantes 100 andre like blogger, jeg hadde ingenting å bidra med og jeg synes det var drit kjedelig :p

Annonse

Det eneste ironiske her er jo at du snakker om kverulering. Og ja, de konstruktive bidragene her er det faktisk du som overser. Ved å bevisst la være og svare på kritiske spørsmål som kunne gitt denne diskusjonen litt mer substans og holde tilbake evt informasjon, legger du ikke akkurat opp til noen nyttig diskusjon. Du gjør kanskje dette for å styre diskusjonen i den retningen du selv ønsker?

Og moderatorene gir tydeig beskjed når de opptrer som moderatorer.

Det eneste ironiske her er jo at du snakker om kverulering. Og ja, de konstruktive bidragene her er det faktisk du som overser. Ved å bevisst la være og svare på kritiske spørsmål som kunne gitt denne diskusjonen litt mer substans og holde tilbake evt informasjon, legger du ikke akkurat opp til noen nyttig diskusjon. Du gjør kanskje dette for å styre diskusjonen i den retningen du selv ønsker?

Og moderatorene gir tydeig beskjed når de opptrer som moderatorer.

Off topic: vil det da si at med mindre moderatorene sier at de opptrer i den rollen, så skal vi tolke debattinnleggene som innlegg fra helt ordinære brukere?

Off topic: vil det da si at med mindre moderatorene sier at de opptrer i den rollen, så skal vi tolke debattinnleggene som innlegg fra helt ordinære brukere?

Ja, så lenge vi ikke signerer med moderator i forbindelse med at noe er blitt moderert, er vi bare helt vanlige brukere :)

Ja. Kommer litt an på kontest osv, men når moderatorene gjør "sin jobb" så pleier det å gis beskjed om. Og i denne tråden har de fleste skrevet som ordinære brukere, afaik. (husker ikke alle enkelttilfeller)

Jeg skjønner virkelig ikke hva det var dere var ute etter og jeg "holdt tilbake"? :(

Nei, jeg vet ikke nøyaktig hva hver enkelt avtale går ut på annet enn at det er gratis nyheter i butikken og rabatter på ordinære varer.

Var det det å linke til eksempler på blogginnlegg dere var ute etter? Var det så lite som skulle til? Jeg skjønner ikke hvordan jeg kan bevise mine observasjoner?

jeg føler definitivt ikke at moderatorer på dette forumet opptrer som "vanlige brukere". Her snakker jeg forumet generelt. Oppfatter de som et slags "forumpoliti" man må stå til rette for. Dessuten er de veldig aktive og kjenner hverandre fra før. Moderatorer virker alltid enige med sine moderatorvenner.

jeg føler definitivt ikke at moderatorer på dette forumet opptrer som "vanlige brukere". Her snakker jeg forumet generelt. Oppfatter de som et slags "forumpoliti" man må stå til rette for. Dessuten er de veldig aktive og kjenner hverandre fra før. Moderatorer virker alltid enige med sine moderatorvenner.

Man kan selvfølgelig ikke gjøre så mye med hvordan andre tolker ting. Mine innlegg på forumet er hvertfall 100% som privatperson med mindre jeg sier noe annet. Og nei, de fleste moderatorene kjenner ikke hverandre fra før.

Her kan jeg svare deg litt. Alle våre moderatorer er valgt ut i fra brukerene på forumet, med et par unntak rundt de som startet nettsiden etc. Ingen av moderatorene omgås noe særlig "i det virkelige liv", men man blir kjent når man frekventerer samme forum, deltar i plenumsdiskusjoner, og også med gruppesamtale over Skype. Forumet baserer seg på veldig mye frivillig arbeid, og det vil ikke bli aktuelt at moderatorene skal måtte slutte å opptre som vanlige brukere. Dette er jo noen av de mest aktive brukerene vi har, så det ville vært litt baklengs om disse ikke skulle få lov å delta på lik linje med alle andre.

Moderatorenes rolle er jo et slags politi, som jobber for at forumet skal bevege seg i riktig retning, med et godt community som aller helst skal fungere uten innblanding. Sletting, redigering og andre verktøy brukes svært lite sammenlignet med antallet innlegg per dag, så dette fungerer etter min mening ganske godt.

Moderatorene er IKKE alltid enige med hverandre, men vi vil ikke ta de prinsipielle diskusjonene rundt avgjørelser og føringer ute i det åpne. Til det har vi mer egnede forumdeler, der vi diskuterer og tar avgjørelser.

Annonse

Jeg skjønner virkelig ikke hva det var dere var ute etter og jeg "holdt tilbake"? :(

Nei, jeg vet ikke nøyaktig hva hver enkelt avtale går ut på annet enn at det er gratis nyheter i butikken og rabatter på ordinære varer.

Var det det å linke til eksempler på blogginnlegg dere var ute etter? Var det så lite som skulle til? Jeg skjønner ikke hvordan jeg kan bevise mine observasjoner?

Må si jeg føler litt for å backe deg litt opp her,ser også situasjonen du nå er i og føles som du synes dette ble mer enn du hadde i tankene? Ellers er jeg nok veldig enig i dette du sier ,skjønner hva du mener:)Men du må og huske at hvis mann fisker kan man risikere å få en stor stygg en på kroken...eller 100;) Men nå er moderatorer her veldig gode å ha når man vil ha god hjelp,noe man absolutt får her på fb,men denne følelsen av "pass deg for fitnesspoliti modetatorene" kan bli vel ofte i perioder har jeg merket selv! SKJØNNER at de vil ha forumet på det rene og at det skal bli minst mulig tilfellet av " denne feilinformasjonen fra fb kom jeg over da jeg googla ",men man kan i enkelttilfeller ikke skrive et skeivt ord uten at en mod biter deg i tåa..det blir litt mye av det gode noen ganger;-)

Synd at du føler det sånn, Metal_Barbie. Men jeg kan si som jeg sa istad, det er svært lite på forumet som faktisk blir moderert, og mesteparten av det blir gjort fordi andre brukere rapporterer det. Så det er ikke sånn at vi ene og alene sitter og ser over alt, og tar det kun vi er alene om å synes er upassende. Så sånn sett føler vi at vi har en god støtte for mange av føringene vi har rundt hva som er upassende.

Det er vel heller alle påstandene dine du bør bevise. Det virker som du har inngående oversikt over x-life sine sponsoravtaler, og det første jeg spurte om var om du virkelig har innsikt i x-life sine sponsorsamarbeid eller om alt her basert på antakelser og synsing eller "ting du har hørt"?

Du har heller ikke klart å gjøre rede for det her: Utnytter X-Life unge jenter? | Side 2 | Fitnessbloggen Forum noe som etter min mening ville gikk diskusjonen her litt mer substans.

Jaja, det her vitner bare om mangel på innsikt.

Synd at du føler det sånn, Metal_Barbie. Men jeg kan si som jeg sa istad, det er svært lite på forumet som faktisk blir moderert, og mesteparten av det blir gjort fordi andre brukere rapporterer det. Så det er ikke sånn at vi ene og alene sitter og ser over alt, og tar det kun vi er alene om å synes er upassende. Så sånn sett føler vi at vi har en god støtte for mange av føringene vi har rundt hva som er upassende.
Jeg forstår det og jeg sa ikke at det var et problem,men jeg sa det nå fordi jeg synes det passet seg nå som dette ble nevnt. At det funker er det ikke tvil om,men de andre brukerne som kanskje leser mer enn de skriver ser ofte at mange modereringer er litt feil prioritert i forhold til andre,men dette kommer jo veldig an på hva en selv mener og synes.Men at dette er noe dere bør gjøre noe med får være opp til dere. Fb er drevet av mennesker,sier seg selv at drt ikke er feilfritt uansett hvor mye alle ønsker det:)

Jaja, det her vitner bare om mangel på innsikt.

Muligens mangel på innsikt i hvordan moderatorer på FB opererer, men jeg ser poenget hennes. Personlig har jeg selv hatt problemer med å skille hva dere skriver som ordinære brukere og hva som blir sagt som moderatorer. Mye pga tittelen dere har under bildet som blir en viktig påminnelse om stillingen dere har her på forumet. Har observert holdninger av typen "not sure if trolling or just stupid" som respons må mindre intelligente diskusjoner. Dette kan så forsterke en oppfatning om at moderatorene vet best uansett, spesielt om man ikke klarer å skille mellom brukeren som moderator og som en vanlig bruker her inne.

Jeg er fullt klar over at moderatorene skal kunne få ytre sin mening fritt, men det kan være vanskelig for de resterende brukerne å trekke korrekte skiller. Dette kan jeg si basert på egen erfaring fra tidligere moderatorverv hos NRK. Det er en krevende jobb, der alt man skriver som bruker blir linket opp mot jobben som moderator, i liten eller større grad. :)

Muligens mangel på innsikt i hvordan moderatorer på FB opererer, men jeg ser poenget hennes. Personlig har jeg selv hatt problemer med å skille hva dere skriver som ordinære brukere og hva som blir sagt som moderatorer. Mye pga tittelen dere har under bildet som blir en viktig påminnelse om stillingen dere har her på forumet. Har observert holdninger av typen "not sure if trolling or just stupid" som respons må mindre intelligente diskusjoner. Dette kan så forsterke en oppfatning om at moderatorene vet best uansett, spesielt om man ikke klarer å skille mellom brukeren som moderator og som en vanlig bruker her inne.

Jeg er fullt klar over at moderatorene skal kunne få ytre sin mening fritt, men det kan være vanskelig for de resterende brukerne å trekke korrekte skiller. Dette kan jeg si basert på egen erfaring fra tidligere moderatorverv hos NRK. Det er en krevende jobb, der alt man skriver som bruker blir linket opp mot jobben som moderator, i liten eller større grad. :)

Fullt klar over at man alltids vil ha den merkelappen på seg når man opptrer ellers også. For min egen del er det alltid noe jeg har i bakhodet når jeg skriver ett eller annet her, i større eller mindre grad :)

You write so much better than me:P Men jeg mener du har et poeng ,og at det må være lov for oss ikke moderator brukere å få kunne komme med konstruktiv kritikk og stille som ved akkurat dette! Jeg finner fb som å være trening og kostholdets bibel,men enkelte ting skurreer litt innimellom mtp de andre tingene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...