Gå til innhold

Oppskrift på middag i ildfast form


Azhar

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hjemmelaget lasagne - tar kanskje ikke så kort tid, men enkelt og veldig godt er det ;)

Del opp en pakke bacon i små ruter og stek det sprøtt (kan sløyfes)

Stek så en pakke karbonadedeig eller kjøttdeig av svin

Mot slutten av steketiden har du i en finhakket løk og surrer sammen med kjøttet, tilsett bacon

Så kan du helle i 1 boks hakkede tomater (gjerne den med hvitløk og krydder) og 1 stort glass tomatpuré

Tilsett ønsket krydder (jeg bruker hvitløk, salt og pepper og noen ganger en skje pesto)

Hvis det blir for lite saus, tilsett en boks hakkede tomater til

Smør en ildfast form og legg pastaplater, kjøttsausen + cottage cheese lagvis (hvis du ikke bruker pasta, kan du bruke ostehøvel og lage skiver av squash, bare husk å salte den på forhånd så vannet trekker ut). Jeg bruker 1,5-2 bokser CC :)

Når du kommer til siste laget kan du toppe med bechamel saus, ikke spesielt sunn, så den kan også sløyfes, men er helt klar best med :) Den lager du slik:

Smelt litt margarin (tipper rundt 50 gram) og rør inn 2 store spiseskjeer hvetemel - ha melk klar og visp inn rundt 2-2,5 dl raskt før det klumper seg. Kvern masse, masse pepper over mens det småkoker og smak til med salt. Ha i en stor neve revet jarlsberg og masse parmesan.

Til slutt legger man over ønsket mengde ost på toppen og steker herligheten på 225 grader i rundt 45 minutter :) La lasagnen "sette" seg noen minutter etter du har tatt den ut av ovnen føre du spiser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moussaka.

LItt potet i bunnen(aubergine/squash om du vil), en boks cottage cheese over, 4-600 gram karbonadedeig blandet med hermetiske tomater og krydder(pepper, KANEL, oregano,hvitløk og litt søtning for å jevne ut tomatsmaken som kan være skarp) over og litt ost på toppen, eller cottage cheese om du vil.

Stekes på ca 30-35 minutter midt i ovnen.

Jeg serverer denne med en grønn slalat med litt fetaost oppi.

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingfilet fylt med pesto og ost eller noe annet du liker

Krydre med salt og pepper (ha eventuelt på ost på toppen)

Legges på en seng av brokkoli, tomater og løk.

Lag båter av potetene og legg de ved siden av mens kyllingen steker i ovnen. Eller bruk ris eller bare mer grønnsaker.

Stekes på 180 - 200 grader i ca 30 minutter.

Saftig og god kylling med digg tilbehør. Lett å lage :D

Kalkunfilet er enda bedre å bruke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kyllingfilet fylt med pesto og ost eller noe annet du liker

Krydre med salt og pepper (ha eventuelt på ost på toppen)

Legges på en seng av brokkoli, tomater og løk.

Lag båter av potetene og legg de ved siden av mens kyllingen steker i ovnen. Eller bruk ris eller bare mer grønnsaker.

Stekes på 180 - 200 grader i ca 30 minutter.

Saftig og god kylling med digg tilbehør. Lett å lage :D

Kalkunfilet er enda bedre å bruke :D

Oh my god, ja takk! ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne oppskriften er min (lørdags)favoritt:

Lag først hjemmelaga gulerot/potetstappe av 4-6 poteter og 2 store gulerøtter.

1.damp/kok skrelte/oppkutta poteter og gulerøtter i ca 20 min.

2.knus bitene sammen i gryta sammen med en stor ss vita smør,litt maldon havsaltflak,og pepper.

3.tilsett litt lettmelk til den blir glattere i konsistensen.Rør rundt.

Sett stekeovnen på ca 220 grader.

Stek karbonadedeig, tilsett oppkutta rødløk(eller vanlig løk),en boks hakkede tomater,en ss tomatpure,litt maldon havsalt,pepper og pittelitt kajennepepper.La dette putre en 20 min slik at det meste av vannet forsvinner.Helt til slutt heller du en boks med Crispy maiskorn oppi(hell ut vannet fra maisboksen i vasken) .rør godt sammen.

1.Ta en ildfastform og smør denne med litt vita pro smør.

2.Hell i potetstappa og smør den utover i formen.

3.legg et lite lag med vita hjertegod ost oppå(kan sløyfes).

4.hell karb.deigen og alt det andre over.

5.legg et godt lag med vita ost(eller annen sunnere ost) oppå dette igjen.

6.sett inn i ovnen og la det gratinere til osten er gyllen...

Smaker digg!!! sammen med litt crispy salat ,friske tomater,oppkutta agurk blir det enda bedre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på en del av programmene til Hellstrøm og fått noen gode tips der:)

Enkel og sunn oppskrift.Ikke den mest fancy på smak,men god og mettende.Prøv å få tak i fersk torsk,smaker absolutt best;)

Ovnsbakt Torsk

En av Hellstrøms oppskrifter fra program sju av Hellstrøm rydder opp - hjemme.

Ca.700gr torskefilet

1 brokkoli

1 squash

2 rødløk

4 fedd hvitløk

Sherry tomater

Olivenolje

Salt og pepper

Del squash, brokkoli og løk i passende biter. Fres grønnsakene i en panne med olivenolje og hele fedd hvitløk. Stek grønnsakene til de er gylne og myke. Smak til med salt og pepper.

Hell grønnsakene og sherrytomater over i en ildfast form. Skjær torskefilet i passene skiver og legg over grønnsakene. Krydre med salt og pepper og hell over olivenolje.

Stekes ved 200grader i cirka.5minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...

Kutt opp laksefilet i biter og hiv det oppi en ildfast form sammen med biter av eple, vårløk, valnøtter, gulrot... you name it! Bland så inn med magerkesam (evt. creme fraiche for mer smak), og dryss litt ost på toppen. En slager her i heimen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt på PSMF er:

1. Ta en svinefilet, gni den inn med salt og krydder, gi stekeskorpe i panna, legg i ildfast form sammen med litt vann med buljong i. Varm i ovnen til fileten er ca 67 grader (om jeg ikke husker feil - du finner temp til svinefilet på nettet)

2. Hiv litt frossen brokkoli i skysausen sammen med fileten som hviler.

3. Minutter etterpå - spis alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

En god fiskegryte som jeg lagde i dag:

4 porsjoner

- Laks (hadde en pakke med litt over 400 g)

- gul, grønn og rød paprika

- 1 purre

- 1 chili

- 1 boks crème fraiche

- 1 dl vann + 1 fiskebuljong

Kutt grønnsakene i passe biter, hakk chilien og fres dette i smør.

Ha oppi crème fraiche og buljongvann og deretter laks i stykker/biter.

La laksen trekke i svak varme (ca. 10 min).

Mmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ildfast middag er genialt, det brukar eg masse. Tid og oppvask-besparande. Om eg skal lage mat i ildfast form, så gidder eg ikkje bruke steikepanna først, eg hatar unødvendig oppvask.

Både kylling og alle typar fisk passar perfekt til å bake i ovnen.

1. Start med ein seng av grønnsaker (og her er frossengrønnsaker genialt, ein god blanding som er ferdig oppkappa, og dei har alle vitaminane inntakt, sidan dei ikkje har visna i butikken eller i kjøpeskapet ditt)

2. Legg på ønska proteinkjelde.

3. Eventuell topping. Mjølk, restar av kvit saus, rømme, kesam, ost, velg ein eller fleire.

Miks og match alt du vil.

Eksempel 1: wokgrønsaker med kyllingfilet og ostegratinering på kyllingen (elles blir den tørr)

Eksempel 2: amerikanks blanding med laksefilet og rømme oppå laksen

Eksempel 3: blomkål og brokkoliblanding med torskefilet og kvit saus over det heile

Det beste med mat i ildfast form er at den lagar seg feridg sjølv, så om du puttar forma inn i ferdigvarma ovn, så kan du steike den i 10-15 min, og så skru av ovnen og gå ut. Eg går og hentar i barnehagen, men du kan feks ta ein joggetur om det er eit betre alternativ for deg. Det geniale er at maten er perfekt ferdig når du kjem tilbake etter ein kort tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...