ErikH Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Selve kippen er jo det vesentlige her. Gymnaster bruker den ikke til pullups, men den brukes i mange andre øvelser både i turn og kroppsvektstrening. I turnøvelsen svingstang bruker man prinsippene til å få fart rundt stangen. Og i "bar muscle up" bruker man den. I ringer er øvelsen "kip to support" mer vanlig enn "(ring) muscle up". Å sammenligne kipping pullups med svingstang blir for dumt. Det er to vidt forskjellige øvelser og kippen har to vidt forskjellige funksjoner. Kipping pullups har ingenting for seg, det gir deg verken bedre styrke eller bedre utholdenhet. Eneste grunnen til at de fins er for crossfittere skal kunne ta flest mulig på minst mulig tid. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17478-crossfit-vs-bodybuilding-vs-strength/page/4/#findComment-672916 Del på andre sider Flere delingsvalg…
McBain Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Kan du utdype litt? Jeg vil ha bensin å kaste på bålet overfor mine crossfitende venner. Bare det å ha en workout of the day som skal gjelde alle uansett forutsetninger (nivå, skader, mobilitet, målsetninger) bryter jo med de mest fundamentale prinsipper. Litt forenklet kan man si at det er tre hovedting man spesielt ønsker å forbedre på trening: Styrke, muskelmasse og kondisjon. Styrke/muskelmasse: For å bedre dette må man ha mekanisk og metabolsk belastning. Førstnevnte fordrer tunge vekter (alt er relativt, plyometrisk trening er "lett" men stiller allikevel store mekaniske utfordringer). Har man 500 i puls fordi man nettopp har sprintet 400 meter og tatt 50 burpees så klarer man ikke generere særlig mye kraft umiddelbart etterpå i tunge styrkeøvelser. Man må derfor bruke en mye lettere vekt og får ikke den samme stimulien til endring i musklene/nervesystemet som om man skulle trent dedikert på dette. Ikke i nærheten. I tillegg vil man naturlig nok ha større utfordringer med å få en god teknikk med høy puls og er sliten, noe som reduserer den neuromuskulære innlæringen. De systemiske utfordringene er for store til at lokal muskulatur kommer til sin rett. I tillegg vet vi også at volum og intensitetsstyring er viktig for styrkeutvikling over tid. Crossfit dreier seg stort sett om å blæste ut mest mulig reps med en predefinert vekt på kortest mulig tid. La oss ta Angie. Både squats og pushups kan jeg kjøre 100+ av på bare én serie. Det er ikke repmaxen min en gang. Hvordan i all verden skal jeg bli sterkere av noe slikt? Det bare bruker opp litt glukose og atp, noe som av den grunn ikke gjør det egnet til oppvarming en gang...Hadde jeg hatt 10RM i pushups ville økten blitt noe HELT annet. Individuell tilpasning? Fuck dat. Let's do random shit!!!1 Kunne dratt frem problemstilligner som dette i timesvis men jeg orker ikke. Kondisjon: Kondisjon handler grovt sett om å øke oksygenopptaket, øke utnyttelsesgraden og endre fibersammensetning til type I, få flere kapillærårer og øke mitokondrietettheten. I tillegg har man arbeidsøkonomi, men siden Crossfit er helt random uten spesifisitet så blir jo det et stort spørsmål. Verdens beste kondisjonsutøvere trener ca. 80% i sone 1, noe som er et tempo man kan holde i timesvis. Svært sjeldent er de oppe i en intensitet slik man ser i Crossfit. Stort sett er dette kun i konkurranse. I tillegg kjøres det gjerne mye terskeløkter. De fleste crossfitøkter har en for kort varighet til å gi ideell stimuli her. Det vil seff funke på nybegynnere, men det er tullete for en som vil bli god i løping, sykling, triatlon, svømming eller noe annet. Oppsummert: Med andre ord fører miksen av simultane fokusområder at man ikke får til noen av delene. En mye bedre løsning er å trene disse tingene separat med noen få hybridøkter innimellom. Sleng på manglende tilpasning av vektbelastning, repetisjonsområder, periodisering og andre småting så fremstår Crossfit som helt retardert om man ønsker å bli best mulig på alt. Sorry, har lyst til å like Crossfit, men det er gjennomhullet av svakheter. Det beste med Crossfit er at det er får jenter som ville trent brystpress med 2,5 kg og ytoga til å gjøre skikkelige øvelser og bli svette på trening. Haters gonna hate. Fornuftig progresjon, periodisering og styring av intensitet og volum? Jeg regner med du tror at crossfit generelt er uten en plan? Zup. Se over. Kirill W., Lloyd, sistemann og 9 andre 12 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17478-crossfit-vs-bodybuilding-vs-strength/page/4/#findComment-672918 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinglo Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Når det gjelder konkurranse så er det allment akseptert at det å vinne ofte går foran riktig teknikk. I vektløfting så spiller det f.eks. ingen rolle om teknikken er dårlig i løftet (forutsatt at det er innenfor reglene) dersom du vinner konkurransen. Det samme gjelder vel styrkeløft osv. Ja det gjør det, det har du helt rett i. Men de aller fleste styrkeløftere er ikke i nærheten av maksvekter mer enn et par ganger i året. Resten av året er det submaksimale vekter LANGT unna failure og med fokus på teknikk. Det kan i mine øyne ikke sammenliknes. Om folk har lyst å ta burpees til de spyr så kan de godt gjøre det for min del, vi har alle varierende grader av masochistiske tilbøyeligheter.Min motforestilling er først og fremst kombinasjonen av løft som krever høyt fokus og bra teknikk, og maksreps/reps på tid+++, og hvor ofte de gjøres. Dette er et inntrykk jeg har basert på at jeg har fulgt en del med på ulike WODer som postes, videoer ulike crossfitsteder legger ut av sine medlemmer og liknende. Når det gjelder kursene så er jeg helt med på at de skal tjene penger på det de driver med. Jeg har ikke noe problemer med det. Min motforestilling er for eksempel at en screening (som de så vidt meg bekjent har på flere gym) holdes opp som et slags bevis på at de som er med på WODene har et minimumsnivå av teknikk, om slike ting kritiseres. Kirill W., PG* og Vegard L 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17478-crossfit-vs-bodybuilding-vs-strength/page/4/#findComment-672919 Del på andre sider Flere delingsvalg…
McBain Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Hvorfor ikke delta i "The open"? Hvis du knuser de fleste norske crossfitterne burde jo du ha en real sjanse til å hevde deg i Europa. Og da vanker det nok sponsorkroner... Fordi det er sykt flaut å si at man driver med Crossfit når man har masse venner og bekjente som virkelig kan trening. Dag, SlayerDad, PG* og 6 andre 9 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17478-crossfit-vs-bodybuilding-vs-strength/page/4/#findComment-672921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
McBain Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Dette er en fin anmeldelse av crossfit: A Review of Crossfit - The Sweat Pit Helvete, hvorfor gadd jeg skrive et langt innlegg om dette når noen tok det bedre for seg her PG*, FatUnicorn, Aurelius og 1 annen 4 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17478-crossfit-vs-bodybuilding-vs-strength/page/4/#findComment-672926 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speedbird Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Å sammenligne kipping pullups med svingstang blir for dumt. Det er to vidt forskjellige øvelser og kippen har to vidt forskjellige funksjoner. Kipping pullups har ingenting for seg, det gir deg verken bedre styrke eller bedre utholdenhet. Eneste grunnen til at de fins er for crossfittere skal kunne ta flest mulig på minst mulig tid. Ja, det er det. Men prinsippene bakom kip er jo det samme. Det var jo for å sette det på spissen. Øvelsen kipping pull ups er jo ingen tvil en crossfit-øvelse. Poenget med den er jo å flytte seg fra nedre til øvre posisjon fortest mulig. En rett linje vil jo være kortere og de fleste gjør det strikt om det er snakk om få reps. Men når du skal gjøre 21 i et sett så blir det fort litt tungt. Du mener den har ingenting for seg. Selv var det veien å gå for å komme meg opp i stangen, ringene og øvelsen har gitt meg, og mange andre, mye treningsmotivasjon. Muligens er ikke det verdt noe - for tydeligvis teller kun resultatene om du er eliteutøver. Fordi det er sykt flaut å si at man driver med Crossfit når man har masse venner og bekjente som virkelig kan trening. Det er jo håpløst å ha en saklig diskusjon når man diskuterer med folk med denne holdningen. Crossfit er crossfit. Det er ikke laget for dem som vil bli best i styrkeløft, turn, vektløfting eller bodybuilding, landeveissykling eller friidrett. At enkelte ikke klarer å se forbi slagordene og gimmickene får være for deres egen regning . Jeg tror crossfit har åpnet dørene for mange uerfarne utøvere. I USA har vektløftingklubbene fått økt interesse. Crossfit-bevegelsen har nok noe med dette å gjøre. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17478-crossfit-vs-bodybuilding-vs-strength/page/4/#findComment-672995 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ErikH Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 . Men når du skal gjøre 21 i et sett så blir det fort litt tungt. . Awwww! Dakar liten, blir trening litt tungt for deg? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17478-crossfit-vs-bodybuilding-vs-strength/page/4/#findComment-673029 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speedbird Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Awwww! Dakar liten, blir trening litt tungt for deg? Er det virkelig dette nivået diskusjonene her inne er på? Ole-Mats Moskvil, Onlinehero, Manhandler og 4 andre 7 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17478-crossfit-vs-bodybuilding-vs-strength/page/4/#findComment-673042 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håkon J.B. Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Løper du mye? Jeg føler jeg har litt av det samme problemet. Puster ganske tungt når jeg kjører tung styrketrening med korte pauser, trolig på grunn av en litt for dårlig kondisjon. Jeg skal i hvert fall ta beina fatt og begynne som smått med løping, kan nok anbefale deg å gjøre det samme viss du ikke driver så mye med det fra før av. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17478-crossfit-vs-bodybuilding-vs-strength/page/4/#findComment-673046 Del på andre sider Flere delingsvalg…
McBain Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Det er jo håpløst å ha en saklig diskusjon når man diskuterer med folk med denne holdningen. Crossfit er crossfit. Det er ikke laget for dem som vil bli best i styrkeløft, turn, vektløfting eller bodybuilding, landeveissykling eller friidrett. At enkelte ikke klarer å se forbi slagordene og gimmickene får være for deres egen regning. På hvilken måte var innlegget som poengterte svakhetene ved treningsmetodene usaklig? Du kan jo heller svare på det innlegget fremfor å kalle meg usaklig... Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17478-crossfit-vs-bodybuilding-vs-strength/page/4/#findComment-673051 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kirill W. Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Bare det å ha en workout of the day som skal gjelde alle uansett forutsetninger (nivå, skader, mobilitet, målsetninger) bryter jo med de mest fundamentale prinsipper. Litt forenklet kan man si at det er tre hovedting man spesielt ønsker å forbedre på trening: Styrke, muskelmasse og kondisjon. Styrke/muskelmasse: For å bedre dette må man ha mekanisk og metabolsk belastning. Førstnevnte fordrer tunge vekter (alt er relativt, plyometrisk trening er "lett" men stiller allikevel store mekaniske utfordringer). Har man 500 i puls fordi man nettopp har sprintet 400 meter og tatt 50 burpees så klarer man ikke generere særlig mye kraft umiddelbart etterpå i tunge styrkeøvelser. Man må derfor bruke en mye lettere vekt og får ikke den samme stimulien til endring i musklene/nervesystemet som om man skulle trent dedikert på dette. Ikke i nærheten. I tillegg vil man naturlig nok ha større utfordringer med å få en god teknikk med høy puls og er sliten, noe som reduserer den neuromuskulære innlæringen. De systemiske utfordringene er for store til at lokal muskulatur kommer til sin rett. I tillegg vet vi også at volum og intensitetsstyring er viktig for styrkeutvikling over tid. Crossfit dreier seg stort sett om å blæste ut mest mulig reps med en predefinert vekt på kortest mulig tid. La oss ta Angie. Både squats og pushups kan jeg kjøre 100+ av på bare én serie. Det er ikke repmaxen min en gang. Hvordan i all verden skal jeg bli sterkere av noe slikt? Det bare bruker opp litt glukose og atp, noe som av den grunn ikke gjør det egnet til oppvarming en gang...Hadde jeg hatt 10RM i pushups ville økten blitt noe HELT annet. Individuell tilpasning? Fuck dat. Let's do random shit!!!1 Kunne dratt frem problemstilligner som dette i timesvis men jeg orker ikke. Kondisjon: Kondisjon handler grovt sett om å øke oksygenopptaket, øke utnyttelsesgraden og endre fibersammensetning til type I, få flere kapillærårer og øke mitokondrietettheten. I tillegg har man arbeidsøkonomi, men siden Crossfit er helt random uten spesifisitet så blir jo det et stort spørsmål. Verdens beste kondisjonsutøvere trener ca. 80% i sone 1, noe som er et tempo man kan holde i timesvis. Svært sjeldent er de oppe i en intensitet slik man ser i Crossfit. Stort sett er dette kun i konkurranse. I tillegg kjøres det gjerne mye terskeløkter. De fleste crossfitøkter har en for kort varighet til å gi ideell stimuli her. Det vil seff funke på nybegynnere, men det er tullete for en som vil bli god i løping, sykling, triatlon, svømming eller noe annet. Oppsummert: Med andre ord fører miksen av simultane fokusområder at man ikke får til noen av delene. En mye bedre løsning er å trene disse tingene separat med noen få hybridøkter innimellom. Sleng på manglende tilpasning av vektbelastning, repetisjonsområder, periodisering og andre småting så fremstår Crossfit som helt retardert om man ønsker å bli best mulig på alt. Sorry, har lyst til å like Crossfit, men det er gjennomhullet av svakheter. Det beste med Crossfit er at det er får jenter som ville trent brystpress med 2,5 kg og ytoga til å gjøre skikkelige øvelser og bli svette på trening. Zup. Se over. <3 u bro Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17478-crossfit-vs-bodybuilding-vs-strength/page/4/#findComment-673068 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speedbird Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 På hvilken måte var innlegget som poengterte svakhetene ved treningsmetodene usaklig? Du kan jo heller svare på det innlegget fremfor å kalle meg usaklig... Jeg skrev ikke at dét innlegget var usaklig. Du vet godt hva jeg mener. Når det gjelder det lange innlegget virker det som du egentlig ikke helt har sett noe annet til crossfit enn videoer på youtube og kritiske innlegg på andre blogger. Hva med å trene i en box en periode og se om det er så ille som du tror. Når det gjelder muskelvekst så er det ikke det man trener for. Crossfittere vil jo i utgangspunktet veie så lite de kan forutsatt at det ikke hemmer styrken. Når det gjelder styrke så tviler jeg på at du finner crossfit-trenere som er uenig i prinsippene om styrkeøkning. For utholdenhetstrening og kondisjonstrening så er det riktig at de fleste utøvere på elitenivå trenere med relativ lav belastning. Samtidig har jo de et treningsvolum som er på kanten til det hinsidige. Elitesyklister har gjerne 35t+ trening i uken. Du nevner at kondisjon/utholdenhet handler blant annet om å øke oksygenopptaket. Du glemmer jo helt intervalldelen. Det tror jeg er med vilje. Det er jo her crossfit opererer. Ikke alle, men svært mange økter er basert på intervaller. Men da gjerne i andre og flere plan enn bare løping, roing, sykling osv. En har bruker andre kondisjoneringsøvelser som styrkeøvelser med lav vekt (RX'd vekten er jo en veiledning - vekten skal tilpasses nivået til utøveren). Kettlebell swing, box jumps, double unders, og wall ball er andre eksempler. La oss ta en titt på en tilfeldig valgt dag av Crossfit Gymnastics programmering. (Disse øktene programmeres av Sean Lind og periodene har mål/fokusområder. Han skriver litt om dette når det nærmer seg en endring av fokus. Akkurat nå er det vel rettet mot "the open".) Hva mener du er gale med den økten? Friday, 02.15.13: 02-15-13 A) Strength Back Squat 4 x 3 @ 90%Bench Press 3 x 5 @ 85% Gymnastics Skin the Cat 3 x 5Handstand Hold 0:45's x 420 Hollow Rocks + 20 Arch Rocks x 4 C) Metabolic Conditioing 30 KBS @ 32kg/24kg15 Burpees20 Power Cleans @ 185lbs/125lbs15 Burpees20 Box Jumps @ 30"/24"15 Burpees30 KBS @ 32kg/24kg Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17478-crossfit-vs-bodybuilding-vs-strength/page/4/#findComment-673076 Del på andre sider Flere delingsvalg…
McBain Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Jeg skrev ikke at dét innlegget var usaklig. Du vet godt hva jeg mener. Nei, du ignorerte det bare. Når det gjelder det lange innlegget virker det som du egentlig ikke helt har sett noe annet til crossfit enn videoer på youtube og kritiske innlegg på andre blogger. Hva med å trene i en box en periode og se om det er så ille som du tror. Jeg vil ikke at en rekke noobs skal styre treningen min. Jeg vil heller ikke betale 900 kr mnd for å trene. Jeg vil også trene nære der jeg jobber eller bor. Jeg har sett svært mye av markedsføringen til Crossfit og utall videoer på nett og kjenner til mange som trener Crossfit. Øktene som gjøres rundt om postes ofte på facebook/nett. Når det gjelder muskelvekst så er det ikke det man trener for. Crossfittere vil jo i utgangspunktet veie så lite de kan forutsatt at det ikke hemmer styrken. Crossfit har blitt hevdet å være mer muskeloppbyggende enn kroppsbygging...FFS! Og svært mange som trener crossfit gjør det fordi de ønsker å se deilige ut, noe som krever en viss muskelmasse. Muskeltverrsnitt er også assosiert med kraftutvikling, se neste punkt. Når det gjelder styrke så tviler jeg på at du finner crossfit-trenere som er uenig i prinsippene om styrkeøkning. Hvorfor er det så mye forferdelig random økter rundt omkring da? Alle de klassiske "jentene" er eksempler på tullete økter som enten kan være ekstremt tunge/umulige eller fisetrening helt avhengig av utøverens utgangspunkt. For utholdenhetstrening og kondisjonstrening så er det riktig at de fleste utøvere på elitenivå trenere med relativ lav belastning. Samtidig har jo de et treningsvolum som er på kanten til det hinsidige. Elitesyklister har gjerne 35t+ trening i uken. Du nevner at kondisjon/utholdenhet handler blant annet om å øke oksygenopptaket. Du glemmer jo helt intervalldelen. Det tror jeg er med vilje. Det er jo her crossfit opererer. Ikke alle, men svært mange økter er basert på intervaller. Men da gjerne i andre og flere plan enn bare løping, roing, sykling osv. En har bruker andre kondisjoneringsøvelser som styrkeøvelser med lav vekt (RX'd vekten er jo en veiledning - vekten skal tilpasses nivået til utøveren). Kettlebell swing, box jumps, double unders, og wall ball er andre eksempler. Glemmer ingen ting jeg. Selvfølgelig vet jeg at det er der Crossfit opererer, det er jo nettopp poenget. Jeg nevnte forøvrig terskeløkter, som er noe av det mest effektive for økning av arbeidskapasitet, og intensiteten her ligger gjerne på rundt 83-87% av maks HF i 30-60 min+-. Intervalltrening er et verktøy som skal brukes med omhu. Det brukes gjerne til formtopping mot konkurranse. Det å peise på med masse intervalløkter og ingenting annet har en effekt på kort sikt. Konsensusen blant kondisjonseksperter er at et godt kondisjonsprogram består av en kombinasjon av rolige/lange og harde økter. Den enorme tilfeldigheten gjør at man ikke blir god på noe (arbeidsøkonomi) og intensiteten er stort sett så høy at man ikke får inn nok volum annet enn for nybegynnere. La oss ta en titt på en tilfeldig valgt dag av Crossfit Gymnastics programmering. (Disse øktene programmeres av Sean Lind og periodene har mål/fokusområder. Han skriver litt om dette når det nærmer seg en endring av fokus. Akkurat nå er det vel rettet mot "the open".) Hva mener du er gale med den økten? Det å diskutere hva som er feil med én økt er som å diskutere enkeltmåltider. Det er helheten som teller både på kosthold og trening. Styrkeprogrammet mangler fokus på visse basisområder, kunne eksempelvis lagt inn chins og/eller mark. Det er også et meget lavt volum. Prosentsatsene blir litt i grenseland da 90% gjerne er ca. 3 RM og 85% gjerne ca. 5 RM, noe som gir enorme pauselengder om man skal kjøre til failure. Dette er dog muligens adressert annet steds som ikke kommer frem her. Kondisjonstrening bør ideelt sett finne sted på annet tidspunkt enn styrke for maksimalt utbytte av begge deler. Alt handler jo om målsetninger, det er ikke tatt opp her, så mye jeg ikke kan svare på grunnet det. ...SNIP...se økten i hans opprinnelige innlegg. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17478-crossfit-vs-bodybuilding-vs-strength/page/4/#findComment-673097 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kirill W. Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Når det gjelder muskelvekst så er det ikke det man trener for. Crossfittere vil jo i utgangspunktet veie så lite de kan forutsatt at det ikke hemmer styrken. Så rart at de "holder på mer masse enn natural bodybuildere" da.... Lol, Crossfit | Fitnessbloggen Forum Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17478-crossfit-vs-bodybuilding-vs-strength/page/4/#findComment-673126 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speedbird Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Å kalle alle crossfit-trenere for noobs er i beste fall arrogant. At du ikke vil betale 900kr måneden er en ærlig sak. Dét kan jeg ikke ta deg på! At noen hevder at crossfit er mer muskelbyggende enn annen trening kan jo ikke hele sporten lastes for. Seriøse aktører kjenner til den samme forskningen og sitter med den samme kunnskapen som andre trenere. Det er ikke sånn at crossfit sitt level 1 trenerkurs lærer deg noe du ikke kan lære andre steder. For mange av deltagerne er nok det første møtet med mange av de øvelsene crossfit er beryktet for, men forskningen bakom er den samme som i andre kurs. Jeg er fullt klar over at størrelsene på musklene har noe å si for kraftutviklingen, men når du gjør mye kroppsvektøvelser så er kraft/vekt-forholdet desto viktigere. Jeg tror ikke du har skjønt det med "jentene" Det er ikke treningsøkter. De er for benchmark. Det er økter du tar for f.eks. måle progresjonen eller i konkurranser. Nå for tiden har de gått mye bort i fra å bruke de standard øktene, men de bruker ofte elementene. Tilfeldigheten, eller mer riktig, uforutsigbarheten, i konkurranse er et viktig poeng. I konkurranse. Prinsippene om tilfeldighet blir ofte brukt i markedsføringen av crossfit. Det har jeg selv sett. Men jeg tror mange tar det litt for bokstavelig. Det er ikke sånn at alt skal varieres alltid. De beste boxene har alltid en plan bakom øktene sine. De oppleves gjerne som litt tilfeldig fordi de varierer fra dag til dag og de er uforutsigbare på den måten at du som utøver ikke får vite økten før samme dag. Akkurat det misliker jeg litt, for jeg er et planleggingsmenneske. For andre fungerer det bra. Det er lettere å melde seg av hvis man vet hvor fæl dagens økt er. Når man først er på trening er det ikke så lett å skulke unna. Husk at ikke alle som trener har ambisjoner om å stille i the open, ulike andre fitnesskonkurranser osv. Jeg skal heller ikke utelukke at noen trenere det for å se "deilig ut" og de vil gjerne ha større muskler. Og det får du om du trener crossfit. Du kunne gjerne fått mer om du hadde kjørt kjedelige bodybuilding-økter som du må pine deg igjennom. Og du hadde fått enda mer om du hadde dopet deg. Når det gjelder intervalløkter så vet jeg godt at de gir for nybegynnere svært god effekt på kort tid. Og for utholdenhetsutøvere som spissing mot konkurranse. Konsensus blant kondisjonseksperter har jo ingenting å si for mosjonister som ikke ønsker å delta i kondisjonsidrett. Det er jo nok av andre fitnessfolk som trener styrke kombinert med intervaller og kaller dette "verdens beste trening". Du kan jo mene hva du vil om hva som er den beste treningen, men du kan vel ikke være i uenig at du blir god på det du trener på? Akkurat når det gjelder siteringen til Kirill så kjenner jeg ikke til bakgrunnen for hvorfor Greg Glassman har sagt noe sånt. Det virker jo litt bogus. Det står jo også i samme avsnitt: "The CrossFit protocol is designed to elicit a substantial neuroendocrine whollop and hence packs an anabolic punch that puts on impressive amounts of muscle though that is not our concern. Strength is. " Jeg tviler som sagt på at han har dekning for sammenligningen mellom bodybuildertrening og crossfit, men såvidt jeg vet er det ingen som spesifikt har studert dette. Det er ikke umulig at dette er samme argumenter som man bruker når man skal selge en bil eller en bok. Asta 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17478-crossfit-vs-bodybuilding-vs-strength/page/4/#findComment-673147 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speedbird Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Glemte forresten å nevne tidligere at en av de store styrkene til crossfit er ikke selve treningen, men miljøet. Det å trene i grupper er langt mer motiverende enn å trene alene. Hittil i Norge har gruppetrening stort sett bestått i styrke i sal og andre tilsvarende økter med lett belastning. En skulle jo tro fitnessmiljøet tok godt i mot dem som introduserer trening med tyngre vekter og baseøvelser til folket. Eller kanskje de føler seg truet? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17478-crossfit-vs-bodybuilding-vs-strength/page/4/#findComment-673152 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kirill W. Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Å kalle alle crossfit-trenere for noobs er i beste fall arrogant. At du ikke vil betale 900kr måneden er en ærlig sak. Dét kan jeg ikke ta deg på! At noen hevder at crossfit er mer muskelbyggende enn annen trening kan jo ikke hele sporten lastes for. Du vet at sitatet jeg postet ovenfor kommer fra FAQen på CROSSFIT.COM sant? Det blir ikke stort mer offisielt enn det. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17478-crossfit-vs-bodybuilding-vs-strength/page/4/#findComment-673161 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speedbird Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Du vet at sitatet jeg postet ovenfor kommer fra FAQen på CROSSFIT.COM sant? Det blir ikke stort mer offisielt enn det. Jeg oppsøkte selvsagt kilden. Jeg mente ikke at sitatet var "bogus". Påstanden til Glassman virker drøy, men jeg kan hverken bekrefte eller avkrefte den. Kanskje du kan? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17478-crossfit-vs-bodybuilding-vs-strength/page/4/#findComment-673179 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kirill W. Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Jeg oppsøkte selvsagt kilden. Jeg mente ikke at sitatet var "bogus". Påstanden til Glassman virker drøy, men jeg kan hverken bekrefte eller avkrefte den. Kanskje du kan? Seriøst? Du er ikke helt sikker på at natty bodybuildere holder på mer muskelmasse enn topp crossfittere? ErikH og Sondre Aalbotsjord 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17478-crossfit-vs-bodybuilding-vs-strength/page/4/#findComment-673187 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speedbird Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Seriøst? Du er ikke helt sikker på at natty bodybuildere holder på mer muskelmasse enn topp crossfittere? Nei. Det skrev jeg ikke. Jeg kan ikke vitenskapelig bevise eller motbevise den påstanden han kommer med, men jeg er enig at den er drøy. Jeg tror ikke på det selv. Denne tråden handler om det spesifikt. Kanskje den gir noen svar? Crossfiter or Bodybuilder? - CrossFit Discussion Board Holder på å lese meg gjennom selv. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17478-crossfit-vs-bodybuilding-vs-strength/page/4/#findComment-673194 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.