Gå til innhold

Rate my diet!


Gjest Jester

Anbefalte innlegg

Jeg er 21år, 169 cm og 85 kg. Jeg trener håndball to dager i uka og har 4 styrkeøkter. Trener sjelden kardio utenom oppvarming på sykkel/ellipse/romaskin.

Kostholdet ser slik ut:

Frokost: havregryn laget med vann, sukrin og kanel, skummet melk med oboy

Etter trening: 1 boks mager kesam, kakao, sukrin, friske bær og evt en muscle brownie

Middag: kylling/fisk med grønnsaker og byggris

Kvelds: proteinkuler/ microbrownie/ frukt

Ifølge DietController appen inntar jeg 1800kcal, 54g fett, 154g karbohydrater og 114g protein hvis jeg følger kostholdet over.

Hva kan jeg gjøre annerledes for å gå ned i 10kg?

Takk for tilbakemeldinger :)

Legg deg på 2-300 kcal i underskudd, proteiner og karb er viktige, men fettet også, så det må du ikke kutte helt ut.

1 kg rent fett, er ca 9000 kcal, så du kan jo regne deg frem.

Men selvfølgelig må du registrere alt du spiser. Du kan ikke registrere bare frokost. lunsj, middag og kvelds å ikke forstå hvorfor du ikke går ned i vekt, når du for.eks glemte å registrere litagoen du drakk, potetgullet du spiste.

Det anbefales at man legger på seg 0.5 - 1 kg i uka om man skal opp i vekt og bygge muskler, det samme gjelder motsatt vei. legg av deg 0,5-1 kg i uka, over dette kan tære på muskelmassen din, og du vil jo ned i fett% regner jeg med og ikke muskelmasse. Selv om vekta står på stedet hvil, se i speilet. Muskler veier mer enn fett, og står vekta på stedet hvil, så kan det være at du øker i muskelmassen, mens fettet forsvinner. Så ikke stol blindt på vekta.

Du MÅ ikke løpe 100000 km i uka for å legge av deg fettprosent, men du MÅ legge om kostholdet dersom det ikke er sunt og variert. råvarer, lag alt fra bunn av, slutt på toro, slutt på fjordland osv osv. hold deg unna alt som har navnet coca cola på seg, alt av godteri, og slikt, spis lite sjokolade, kutt alkoholen så å si helt ut.

Du skal ikke være streng med deg selv, men alt med måte.

Ha en spisedag i uka hvor du spiser og drikker litt det du har lyst på, og de andre dagene så holder deg unna.

Det er sikkert mange som kan korrigere meg, men alle er forskjellige, hva som funker for deg, funker kanskje ikke for meg, og motsatt. Jeg har bare gitt deg svar på ditt spørsmål som jeg baserer på det jeg har fått av erfaring og lest meg fram til :)

Håper det hjalp noe :)

Dette er da min erfaring jeg har fått så lenge som jeg har trent, ikke at jeg skal ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for raskt svar El_protein!

Skal jeg ligge på ca 2000 kcal og evt litt mer de dagene jeg trener styrke og håndball?

Jeg ser en stor forskjell i speilet, og blir mer og mer fornøyd, men det er litt "skummelt" å veie så mye når jeg bare er 169 :pJeg ser muskler både på lår, rygg og armer, men det er de siste 10kg som ligger fordlelt (helvdigvis) over kroppen som ikke vil slippe. Jeg har også målt meg flere steder og lagt det inn på appen, så er motivert for å ta frem målebåndet etter et par uker på diett og se forskjellen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

178,76kg,25år, 3x lett trening /uke

PMFS 2/4 uker done. Why complicate:)

300 g Gilde Rundbiff s... papirkurven.gif

100 g Tine Kesam Mager papirkurven.gif

100 g Tine Mager Cotta... papirkurven.gif

120 g Landlord Tunfisk... papirkurven.gif

100 g Løk, norsk, rå papirkurven.gif

100 g Bifftomat papirkurven.gif

10 g Tran, Møllers papirkurven.gif

100 g Brokkoli, kokt papirkurven.gif

300 g Prior kyllingfilet ++vitamintilskudd , salat og krydder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente 20, 167 cm, vekt(usikker)

FROKOST: 2-3 knekkebrød med MASSE pålegg som egg, makrell, sild, ost, skinke osv + frukt m/cottage cheese/kesam og nøtter/rosiner + 1 glass skummet melk og kaffe

ETTER TRENING: 30g proteinshake

LUNSJ: samme som frokost ++ frukt

MIDDAG: en porsjon av en type proteinkilde, søtpotet/pasta og grønnsaker

MELLOMMÅLTID: yoghurt/cottage cheese/smoothie med frukt,bær,nøtter,tørket frukt

KVELDS: samme som frokost/lunsj + 1 glass biola/lett kakao + frukt

Målet er å øke muskelmasse. INNSPILL??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt off topic, men:

- Hvor viktig er det å innta proteiner før styrketrening og karbohydrater etter? Jeg føler selv at jeg yter bedre hvis jeg 'snur på det', dvs trener etter å ha inntatt et måltid med mye karbohydrater (type havregrøt, brødmat), og etter trening ett 'lett' middagsmåltid bestående av mye kjøtt og litt grønnsaker. (Er slank og trener for å bli sterkere, ikke tynnere.)

- Omtrent hvordan anbefaler dere ca fordelingen mellom de ulike makronæringsstoffene for en slank, normalt aktiv jente på 18 år, og spiller det noen rolle når på døgnet man inntar hva?

- Er det OK å variere kaloriinntaket veldig fra dag til dag (gjør ofte dette uten at det er 'meningen'), eller tuller det med metabolismen på noen måte?

:)

Du trenger ikke innta proteiner før trening. Det holder at du har fått deg et vanlig måltid 1-2 timer før. Etter trening er det viktigere at du fyller opp, da gjerne både proteiner og karbohydrater, og gjerne litt fett.

Variasjon i kcal-inntaket spiller ikke så stor rolle så lenge totalinntaket på en uke tilsvarer nok til å bygge muskler. Så om du spiser 1500kcal et par dager i uken, 2000kcal et par dager og 2300kcal de andre dagene så spiller det ingen rolle.

Ang makroene så holder det med 1,5 - 2g proteiner pr kg kroppsvekt, omtrent 70-90g fett og resten karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er en 21 år gammel jente. Er ca. 182 cm høy og veier rundt 70 kg. Har relativt lite fett og litt muskler. Trener styrke 4 ganger i uka (2-splitt) og litt div kondisjonstrening (intervall, morgenkardio, 1 times tur) hver dag. Har et ønske om å øke i muskelmasse og gå ned i fett%.

Kosthold

Frokost. 1 dl havregryn + cottage cheese + Omega 3

Mellommåltid: 1 Frukt + håndfull nøtter

Lunsj: Salat + div kjøtt eller 2 egg

Før trening: Diet pro + frukt

Etter trening: Proteinpulver + 1 dl havregryn

Middag: Grønnsaker + kyllingfilet/karbonadedeig/torsk/laks

Lurer litt på menge karbohydrater i forhold til treningen. Har holdt på med dette kostholdet i ca 2 mnd og har gått greit til nå. Begynner å føle meg litt slapp og lurer på om jeg skal øke karb mengde eller annet.

Hadde vært fint med litt tilbakemelding på dette :)

Du spiser bra mat, men vanskelig å si noe nøyaktig om kcal-inntak når du ikke oppgir hvor mye CC/proteinpulver og ellers kjøtt du spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg er 23 år, 64kg og 1.70 høy!

Vil gjerne ned i vekt, helst 8-10kg.. Vil egentlig hovedsaklig få bort magen, hvor alt fettet syns å legge seg!

Jeg er ikke spesielt fan av cardio.. Jogger før styrke, alt mellom 5-30 min.. Kommer an på hva jeg er i humør til.. Så trener jeg et 3-splitt program, dag 1 rygg og biceps, dag 2 bryst og triceps, dag 3 ben og skuldre.

Liker å trene styrke! Og vil si at jeg er flink til å øke vekten så ofte som mulig! Men så kommer det til mat.. Jeg vil helst slippe å telle kalorier.. Er ganske sikker på at jeg spiser feil.. Mitt spm er egentlig, noen som har en bra diett til meg?

Når kan jeg spise hva? Jeg er mest sulten om morgenen, og til lunch. Så hva kan jeg spise da? Karbohydrater og protein.. Hva skal før og hva skal etter trening?

Spiser vanligvis et grovt rundstykke med ost og salat til frokost, samme til lunch. Også en banan. Middag er ofte salat, kanskje med couscous og kylling eller tunfisk. Også sjokomelk etter trening (har hørt at det er lov?:p), og laks på boks i olje.. 90g. Og det er ca det..

Er helt sykt sliten noen dager.. Og vet det er for at jeg sikkert trenger mer protein. Men hvordan får jeg i meg det?

Hvordan kan jeg endre hva jeg spiser til å gå ned i vekt, og spise nok protein?

Håper på svar!!

Anbefaler IKKE at du går ned så mye. Du har en bra vekt til din høyde. Fokuser heller på å bygge litt muskler. Kroppen blir strammere etterhvert som muskelmassen øker, og da går samtidig fettprosenten ned.

Spis bra mat og tren!

Du sier du er sliten.. spis mer karbohydrater (ris, potet, frukt). Spis også litt mer av proteinkildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Håper på hjelp, for jeg er veldig forvirret..

Jente, 56 kg, 162 cm trener styrke 4-5 ganger i uka og har en aktiv deltitsjobb som servitør to ganger i uka. Kjører kortintervaller to ganger i uka og kanskje en kardioøkt.

Målet mitt er å øke muskelmasse og gå ned i fettprosent. Ved hjelp av en kalkulator har jeg funnet ut at jeg trenger ca. 2000 kcal per dag, noe som er 600-700 mer enn jeg pleier å ligge på, så skjønner at jeg må spise mye mer for å få de musklene jeg ønsker meg. Ser også at jeg bør ligge på ca. 140g proteiner per dag. Men jeg er litt usikker på hvor mye fett og karbohydrater jeg burde ligge på! Noen som kan hjelpe meg med dette?

Også et kanskje dumt spørsmål. Hvis jeg ligger på 1500 kcal en dag.. Er det lurere å spise 100g sjokolade enn ingenting for å komme opp på 2000 kcal? Jeg har ikke noe voldsomt søtsug altså, men så at noen her inne sa at det var bedre å fylle opp med dritt enn ingenting.

Ang mengden fett så kan du legge deg på 60-80g.

Så ca 140g protein, 60-80g fett og resten karbohydrater.

Om du sliter med å få i deg nok kcal så spis heller en sjokolade for å komme opp dit du bør enn å ikke spise noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente 20, 167 cm, vekt(usikker)

FROKOST: 2-3 knekkebrød med MASSE pålegg som egg, makrell, sild, ost, skinke osv + frukt m/cottage cheese/kesam og nøtter/rosiner + 1 glass skummet melk og kaffe

ETTER TRENING: 30g proteinshake

LUNSJ: samme som frokost ++ frukt

MIDDAG: en porsjon av en type proteinkilde, søtpotet/pasta og grønnsaker

MELLOMMÅLTID: yoghurt/cottage cheese/smoothie med frukt,bær,nøtter,tørket frukt

KVELDS: samme som frokost/lunsj + 1 glass biola/lett kakao + frukt

Målet er å øke muskelmasse. INNSPILL??

IINGEN??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IINGEN??

Hva med å finne ut hvor mye du veier, så er det lettere å gi deg hjelp for hvor mye du bør spise? På generell basis spiser du uansett ganske lite. Kutt ut magerprodukter. IKKE lett kakao, IKKE skummet melk. Du bør også få i deg litt mer fett, da jeg ikke tror du spiser de store mendene til frokost. Anbefaler også noe annet enn knekkebrød, da det blir mye av det gjennom dagen og det gir generelt lite næring. Heller et godt og energirikt brød :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å finne ut hvor mye du veier, så er det lettere å gi deg hjelp for hvor mye du bør spise? På generell basis spiser du uansett ganske lite. Kutt ut magerprodukter. IKKE lett kakao, IKKE skummet melk. Du bør også få i deg litt mer fett, da jeg ikke tror du spiser de store mendene til frokost. Anbefaler også noe annet enn knekkebrød, da det blir mye av det gjennom dagen og det gir generelt lite næring. Heller et godt og energirikt brød :)

Veier mellom 50-55 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinne, 173 cm, ca 61,5 kg. Løper 3 km som oppvarming før styrketrening annenhver dag ukentlig. Målet er muskelvekst i grove trekk. Trener ca 1 time med variert styrketrening etter oppvarming. Har hatt god fremgang på vekter og det vil jeg gjerne skal fortsette :)

M1: 2 ryvita med vanlig skinkeost

M2: Stlat med div grønt og 2 egg, pittelitt dressing (fordi jeg ikke liker mengder)

M3: Varierer med kylling (100 g) eller 100 g svinekjøtt, brokkoli, chili, gulerot, sopp og løk + en neve ris (er ikke så glad i ris....). Slenger i en ss med lett creme fraishe og soyasaus.

M4: 2 ryvita med ost evt skinke

Mellommåltid: enten en yoghurt (gresk med pekannøtter fra Tine) eller noe frukt.

Etter trening: YT eller stort glass melk og en banan.

Har ikke fått oppsatt diett men er noe jeg bare følger av egen oppfinnelse uten å tenke stort over det :S

Har gått opp 3 kg på 3 mnd.(Var da jeg startet med mer intensiv styrketrening. Fra før var det mest kondisjoinstrening i form av jogging/sykling).

Edit: er mest den siste mnd jeg har trent annehver dag, før det 3 x pr uke. Kjenner større matlyst nå, så lurer mest på om jeg burde begynt med shake el lign siden jeg blir veldig raskt mett av måltidene så greier ikke spise mer i gangen. Eller er det nok allererede for noen som vil bygge?

Kan ha noen utskeielser i helgene :whistle: men prøver å unngå mye av det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvinne, 173 cm, ca 61,5 kg. Løper 3 km som oppvarming før styrketrening annenhver dag ukentlig. Målet er muskelvekst i grove trekk. Trener ca 1 time med variert styrketrening etter oppvarming. Har hatt god fremgang på vekter og det vil jeg gjerne skal fortsette :)

M1: 2 ryvita med vanlig skinkeost

M2: Stlat med div grønt og 2 egg, pittelitt dressing (fordi jeg ikke liker mengder)

M3: Varierer med kylling (100 g) eller 100 g svinekjøtt, brokkoli, chili, gulerot, sopp og løk + en neve ris (er ikke så glad i ris....). Slenger i en ss med lett creme fraishe og soyasaus.

M4: 2 ryvita med ost evt skinke

Mellommåltid: enten en yoghurt (gresk med pekannøtter fra Tine) eller noe frukt.

Etter trening: YT eller stort glass melk og en banan.

Har ikke fått oppsatt diett men er noe jeg bare følger av egen oppfinnelse uten å tenke stort over det :S

Har gått opp 3 kg på 3 mnd.(Var da jeg startet med mer intensiv styrketrening. Fra før var det mest kondisjoinstrening i form av jogging/sykling).

Edit: er mest den siste mnd jeg har trent annehver dag, før det 3 x pr uke. Kjenner større matlyst nå, så lurer mest på om jeg burde begynt med shake el lign siden jeg blir veldig raskt mett av måltidene så greier ikke spise mer i gangen. Eller er det nok allererede for noen som vil bygge?

Kan ha noen utskeielser i helgene :whistle: men prøver å unngå mye av det

Du spiser bra mat, men kan trygt spise mer. Få inn en shake til kveldsmaten, og gjerne litt mer frukt eller annen karbokilde.

Anbefaler også at du dropper den lange løpeturen før styrkeøkten. Da vil du ha mer energi til selve treningen. Løpingen kan du ta på dager du ikke trener styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser bra mat, men kan trygt spise mer. Få inn en shake til kveldsmaten, og gjerne litt mer frukt eller annen karbokilde.

Anbefaler også at du dropper den lange løpeturen før styrkeøkten. Da vil du ha mer energi til selve treningen. Løpingen kan du ta på dager du ikke trener styrke.

Aha takk... det med løpinga tenkte jeg på faktisk.... men la det fra meg fordi jeg så for meg at det var fin oppvarming.. Bedre å ta bare 1 km da kanskje? Takk ellers for inputs :) Tenker egentlig at hvis kroppen sier ifra så betyr det at mer mat trengs, men viktig å velge riktig mat så flott med innspill! Takker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha takk... det med løpinga tenkte jeg på faktisk.... men la det fra meg fordi jeg så for meg at det var fin oppvarming.. Bedre å ta bare 1 km da kanskje? Takk ellers for inputs :) Tenker egentlig at hvis kroppen sier ifra så betyr det at mer mat trengs, men viktig å velge riktig mat så flott med innspill! Takker :)

Maks 1 km, eller varm opp med helt lette vekter av øvelsen du skal ta. Dynamisk oppvarming er og en veldig bra greie

Oppvarming

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg ønsker å "stramme opp" og gå ned noen kg. Jeg trener styrke (hel-kropps-program) ca. 4 ganger i uka i tillegg til 1-2 cardio økter. Jeg trener harde økter og løfter alltid for å presse grensene mine. Jeg Jeg har merket stor framgang på styrken og føler at trenigen har gitt resultater, men jeg føler at jeg har stagnert noe det siste halve året.

Jeg er student og sitter ellers store deler av dagen i ro.

Dette programme har jeg holdt på med i to år og har totalt gått med 3 kg, selv om jeg vet at vektreduksjon krever mye tid vil jeg gjerne ha noen tips til hvordan jeg kan forbedre kostholdet mitt(for jeg tror det er det som er grunnen til at jeg ikke mister kg mer effektivt) for å miste noen fler kg.

Jente, 23 år, 159 cm og 57 kg.

Jeg spiser det samme uavhengig om jeg har hviledag/cardio eller styrketrenings-dag.

Frokost: 50 g Havregryn med melk/vann + omega-3.

Mellommåltid: grønnsaker/frukt/nøtter(en håndfull)

Lunsj: ett beger cottage cheese med yogurt eller en tunfisksalat

Middag: hender den faller bort til fordel for noe eklere, tilsvarende lunsj, eller omelett f.eks, ellers spiser jeg fullkornspagetti med køttsaus, supper og kylling.

Kvelds: grønnsker, tørkede aprikoser, nøtter, frukt, evnt omelett hvis jeg er skikkelig sulten.

Jeg drikker mye vann. Tar plasma L-carnitine en gang om dagen(helst før trening).

Jeg har en spisedag i uka.

Burde jeg spise mer fett? Kan det hende jeg får i meg for lite proteiner eller må jeg bare trene mer cardio?

Jeg er veldig opptatt av at jeg skal oppnå den vekten jeg ønsker på en sunn og gjennomførbar måte. Ikke haste meg inn i en diett og en hverdag jeg ikke klarer å holde gående over lang tid.

Takknemlig for noen gode råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente 27 år , 168 cm og 67 kg

Spiser dette på en normal dag:

Frokost: 1 dl Havregryn med skummet melk og usukret syltetøy

Lunsj : Salat med mye grønt og skinke/kylling

Før trening: Eple og skyr / evt knekkebrød med skinke på / kesam med frukt

Etter trening og : Middag: Kylling/Laks/Karbonadedeig med salat/grønnsaker av og til litt ris eller potet ( prøver å unngå pasta)

Prøver å trene styrke minst 3 ganger i uken - og intervall løping på mølla etter styrkeøkt ( om jeg klarer) eller på ikke-styrkedager.

Merker at jeg er blitt sterkere og litt strammere - men vekten står standby og buksene er like trange:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...