Gå til innhold

Rate my diet!


Gjest Jester

Anbefalte innlegg

21år

187cm

86kg

Trener 4-6 dager i uka (tidligere vært aktiv skiløper, begynte trene styrke i november ca)

Her er hva jeg spiser hver dag, mer eller mindre:

Frokost: 4korn m/blåbær eller havregrøt

Lunsj1: kylling/fisk eller noe annet kjøtt med grønnsaker/salat og ris/pasta

Lunsj2: 5 eggs omelett med skinke og vårløk

Middag: mye kylling/fisk/kjøtt her og, (blir jo noen dager med hjemmelagd pizza, lasagne, taco og "vanlig" mat hvis jeg kan kalle det det), grønnsaker/salat og ris/pasta.

Blir også to proteinshaker om dagen og av og til noen knekkebrød hvis jeg er ekstra sulten.

Målet er å bli større, men usikker på om jeg får i meg nok mat. Hva tror dere??

Prøv å regne ut antall kcal i dietten din da det er lettere å hjelpe til. Men det ser ut som du får i deg mer enn nok mat om du vil opp i vekt. Pass på at det ikke blir for mye cardio men heller tunge styrkeøvelser med hovedvekt av baseøvelse (markløft, knebøy, benkpress, chins og skulderpress).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser ut som du får i deg alt for lite proteiner. Du ligger under 2 gram pr. kg.kroppsvekt. Skal du bli "fit as shit" bør du ligge opp mot 2,5-3 gr. pr. kg kroppsvekt. Evt byttet ut mutant massen (som er bedre under gaining) med proteinpulver. Kanskje du bør legge inn litt mer protein på dagtid? evt skyd, cottege cheese, mager kesam til mellommåltid.

Anbefaler deg å lese boken til Martin Norum, BYGG MUSKLER. Han skriver mye fornuftig.

Takker for svar, skal bytte ut gainern med reint proteiner å prøver å dytte imeg litt cottage evt annet protein rik mat iløp av dagen. Kun på nette du kan få kjøpt slike trenings bøker? en ting til, når jeg bytter ut gainern så synker jeg veldig mye i kcal pr day, må jeg spise mer kcal som tilsvarer det jeg hadde fått utifra gainern? eller kan jeg ligge lavt en stund så jeg blir kvitt fett super fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, skal bytte ut gainern med reint proteiner å prøver å dytte imeg litt cottage evt annet protein rik mat iløp av dagen. Kun på nette du kan få kjøpt slike trenings bøker? en ting til, når jeg bytter ut gainern så synker jeg veldig mye i kcal pr day, må jeg spise mer kcal som tilsvarer det jeg hadde fått utifra gainern? eller kan jeg ligge lavt en stund så jeg blir kvitt fett super fort.

Du ligger rundt 2500 som er greit om du vil ned i fett%. Du kan prøve å legge inn litt mer frukt og grønt (spesielt til middagen) og litt protein fra meiereiprodukter (kasein) før natta. Spiser du ingenting mellom lunsj og middag? du kan evt legge inn en skyr der. Jeg er usikker på om du finner boken i bokhandel, helt sikkert. Bare ta deg en tur å spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ligger rundt 2500 som er greit om du vil ned i fett%. Du kan prøve å legge inn litt mer frukt og grønt (spesielt til middagen) og litt protein fra meiereiprodukter (kasein) før natta. Spiser du ingenting mellom lunsj og middag? du kan evt legge inn en skyr der. Jeg er usikker på om du finner boken i bokhandel, helt sikkert. Bare ta deg en tur å spør.

Jo spiser grønt til middag, å har mellommåltid som er enten cottage cheese,banan , skyr ell.. Men når jeg bytter ut gainern så forsvinner jo 525+ kalorier. what to do then

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo spiser grønt til middag, å har mellommåltid som er enten cottage cheese,banan , skyr ell.. Men når jeg bytter ut gainern så forsvinner jo 525+ kalorier. what to do then

Prøv å putt inn et mellommåltid mellom lunsj og trening og kveldsmat så tror jeg de kaloriene går opp i opp. Det er noen kalorier i en proteinshake og. Gjør en ny utregning og prøv å få tilnærmet lik prosentandel av karb og prot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å veie seg hver dag og regn ut gjennomsnittet hver uke. Om dette gjennomsnittet går nedover så trenger du ikke kutte mer kcal. Om gjennomsnittet er den samme så kan du kutte.

Fikk råd ift. fremgangsmåte og kuttet 200 kcal og ligger nå på 2200 på treningsdager og 1900-2000 på treningsfriedager. Jeg gikk ned 1.5 kg de første 3 ukene, og har så stått stille, gått litt opp og tilbake igjen. Bør jeg kutte ytterligere, hvor mye i såfall? Bør jeg gjøre kardio?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke? Synes jeg spiser hele tiden jeg :o

Du er jo sulten hele tiden skriver du i andre tråder. Det hadde du ikke vært om du hadde spist hele tiden! Nå har ikke jeg finregnet på matplanen din, men tviler på at dette er noe overskudd.. Bytt ut de magre variantene, spis mer og spis så fort du er sulten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 år

162cm

69kg

28% (om jeg husker riktig fra inbody for 3 uker siden)

BMR: 1300 ca

Trener styrke mellom 2-4 ganger i uka. Middag blir av og til byttet ut med proteinshake, enten middagsmåltidet eller mellommåltidet. Alt etter hva jeg har tid til i løpet av dagen. Målet er å gå ned i fettprosent.

Frokost og lunsj: 2 hjemmelaget knekkebrød med en boks(ikke den største) makrell og litt cayennepepper + 1 glass melk

mellommåltid: 1stk wasa havre knekkebrød med smør og brunost (jobber i bhg så spiser det som blir servert som mellommat der)

middag: 100g kyllingfilet/karbonadedeig og 50g fullkorns spagetti

kvelds: 1 skyr eller smoothie laget av 150g frosne bær, halv pk mager vaniljekesam og vann.

Trener styrke mellom 2-4 ganger i uka. Middag blir av og til byttet ut med proteinshake, enten middagsmåltidet eller mellommåltidet. Alt etter hva jeg har tid til i løpet av dagen. Målet er å gå ned i fettprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 år

193 cm

81 kg

Trener styrke 6 dager i uken. 2-splitt program.

Hadde som mål å bli kvitt "dvaskehten" som er borte etter å ha trent bra og regelmessig i 9 uker (gått ned 6kg). Målet mitt nå er å bli enda mer markert men samtidig øke gradvis i muskelmasse.

M1 11.00, 3 egg, 100g eggehvite + 30g Caseinprotein blandet ut med 3 dl melk (ekstra lett)

M2: 13.30, 200g kyllingkjøttdeig + halv avokado

Etter Trening: 40g Myoprotein + 1 banan

M3 18.00, 150g ris, 150g kylling/kjøtt/fisk + grønnsaker

M4 21.00, 80g havregryn, 40g myoprotein + 50g bringebær/blåbær

Drikker bare vann og har en gang i ny og ne en spisedag som faller som regel på en søndag.

Mange forteller meg at jeg bør spise "mye" mer selvom jeg føler at jeg oppnår mine mål enn så lenge. For å bygge muskler er dette for lite mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk råd ift. fremgangsmåte og kuttet 200 kcal og ligger nå på 2200 på treningsdager og 1900-2000 på treningsfriedager. Jeg gikk ned 1.5 kg de første 3 ukene, og har så stått stille, gått litt opp og tilbake igjen. Bør jeg kutte ytterligere, hvor mye i såfall? Bør jeg gjøre kardio?

Om det har stagnert så kutter du ytterlige 100-200 kcal og se hva som skjer. ELLER du kan legge inn litt kardio i form at intervaller par ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 år

193 cm

81 kg

Trener styrke 6 dager i uken. 2-splitt program.

Hadde som mål å bli kvitt "dvaskehten" som er borte etter å ha trent bra og regelmessig i 9 uker (gått ned 6kg). Målet mitt nå er å bli enda mer markert men samtidig øke gradvis i muskelmasse.

M1 11.00, 3 egg, 100g eggehvite + 30g Caseinprotein blandet ut med 3 dl melk (ekstra lett)

M2: 13.30, 200g kyllingkjøttdeig + halv avokado

Etter Trening: 40g Myoprotein + 1 banan

M3 18.00, 150g ris, 150g kylling/kjøtt/fisk + grønnsaker

M4 21.00, 80g havregryn, 40g myoprotein + 50g bringebær/blåbær

Drikker bare vann og har en gang i ny og ne en spisedag som faller som regel på en søndag.

Mange forteller meg at jeg bør spise "mye" mer selvom jeg føler at jeg oppnår mine mål enn så lenge. For å bygge muskler er dette for lite mat?

Dette er +/-2300kcal, som er hva jeg på 170cm spiser for å vedlikeholde vekten. Du kan trygt konkludere med at muskelbygging vil bli vanskelig på det inntaket. Går du fremdeles nedover i vekt med den maten du spiser nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det har stagnert så kutter du ytterlige 100-200 kcal og se hva som skjer. ELLER du kan legge inn litt kardio i form at intervaller par ganger i uka.

Takk for svar. :) Da prøver jeg det. Da ser det omtrent slikt ut (2200 kcal på treningsdager og 2000 kcal på treningsfrie dager):

Frokost: 1/2 avocado og 200 gram kjøtt, fisk eller fugl

Lunsj: 200 gram frukt, en activia/yoplait 0 %, 10 gram nøtter og 300 gram mager cc/kesam

Middag: 200 gram kjøtt, fisk eller fugl, 300 gram potet/søtpotet eller 70 gram ris eller speltlomper + grønnsaker

Før trening: en bcaa og 30 gram proteiner(shake)

Etter trening: bcaa og 3 riskaker

Kvelds: 100 gram havregryn med 30 gram proteiner og 2 ts bakekakao. Noen ganger fluff laget på eggehvitter.

Trener fire ganger i uken, under- og overkropp annenhver dag. På treningsfriedager kutter jeg ut før og etter treningsmåltidet.

Bør jeg ligger lavere på karbohydrater på treningsfrie dager? Evt. forslag til endringer?

( er 25 år, 177 cm, veier 67 kg med mål om å gå ned ca. 3-4 kg og bevare muskelmasse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er +/-2300kcal, som er hva jeg på 170cm spiser for å vedlikeholde vekten. Du kan trygt konkludere med at muskelbygging vil bli vanskelig på det inntaket. Går du fremdeles nedover i vekt med den maten du spiser nå?

Ja går fremdeles ned i vekt, når jeg startet med dette spisemønsteret gikk jeg ned ca 0.5 - 1 kg i uken. Men nå den siste uken (søndag - til i dag) har jeg gått ned 2 kg ( til 79 kg). Muskelmassen jeg hadde fra før av har ikke minket, heller økt og musklene blitt mye mer markerte noe som er veldig motiverende. Frykter hvis jeg plutselig begynner å spise 1000 kcal ekstra framover at alt det jeg har jobbet for bare forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja går fremdeles ned i vekt, når jeg startet med dette spisemønsteret gikk jeg ned ca 0.5 - 1 kg i uken. Men nå den siste uken (søndag - til i dag) har jeg gått ned 2 kg ( til 79 kg). Muskelmassen jeg hadde fra før av har ikke minket, heller økt og musklene blitt mye mer markerte noe som er veldig motiverende. Frykter hvis jeg plutselig begynner å spise 1000 kcal ekstra framover at alt det jeg har jobbet for bare forsvinner.

Du trenger ikke å begynne å spise 1000kcal ekstra heller, men om du går såpass mye ned per uke på dette inntaket vil et kalorinivå på +500kcal ekstra trolig bare medføre at du holder samme vekten (og sikkert går opp litt pga vann og mer vomfyll). Så kan du eventuelt holde deg der litt til du føler det stabiliserer seg, og deretter øke med noen få hundre kalorier for lettere å kunne bygge litt muskelmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :) Da prøver jeg det. Da ser det omtrent slikt ut (2200 kcal på treningsdager og 2000 kcal på treningsfrie dager):

Frokost: 1/2 avocado og 200 gram kjøtt, fisk eller fugl

Lunsj: 200 gram frukt, en activia/yoplait 0 %, 10 gram nøtter og 300 gram mager cc/kesam

Middag: 200 gram kjøtt, fisk eller fugl, 300 gram potet/søtpotet eller 70 gram ris eller speltlomper + grønnsaker

Før trening: en bcaa og 30 gram proteiner(shake)

Etter trening: bcaa og 3 riskaker

Kvelds: 100 gram havregryn med 30 gram proteiner og 2 ts bakekakao. Noen ganger fluff laget på eggehvitter.

Trener fire ganger i uken, under- og overkropp annenhver dag. På treningsfriedager kutter jeg ut før og etter treningsmåltidet.

Bør jeg ligger lavere på karbohydrater på treningsfrie dager? Evt. forslag til endringer?

( er 25 år, 177 cm, veier 67 kg med mål om å gå ned ca. 3-4 kg og bevare muskelmasse)

Du kan spise litt mindre karbohydrater på treningsfrie dager ja, men hold protein og fettinntaket likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er en jente på 26 år, 160cm, sirka 60 kg (vekten ble kastet for ikke så lenge siden :) ). Er egentlig ganske fornøyd, men hadde ønsket å gå ned i fettprosent, mest i beina. Har en ganske slank overkropp med liten midje, men i forhold relativ kraftige bein.

Jeg har en jobb hvor jeg beveger meg veldig lite. Trener Bodypump 3 ganger i uken. Jeg har hormonproblemer, fikk diagnosen PCOS og legger veldig fort på meg når jeg spiser karbs, prøver derfor å spise low carb. Spiser nesten aldri brød, pasta, ris, poteter, sukker (bruker stevia eller lignende). Spiser ikke kjøtt. Om helgen unner jeg meg ofte et eller annet jeg har lyst på (sjokolade etc) og det blir ofte en flaske vin også.

Sånn sirka spiser jeg:

Frokost: 150g cottage cheese med litt bringebærsyltetøy (uten sukker eller søtet med eplemost) og mandler, 1 stor kaffe

Lunch: Salat med et eller annen form av protein (fisk, ost eller egg)

Mellom/før trening: Noen tørkete frukt og nøtter, frukt eller lignende, 1 stor kaffe

Middag: Stekte grønnsaker og noe protein (fisk, ost eller egg)

Kveld: Cultura, joghurt eller lignende

Synes ikke jeg spiser så mye, men blir mett av det her og klarer faktisk ofte ikke spise mer (blir fort vondt i magen av for mye). Sliter likevel med å gå ned i vekt (hadde ønsket meg 2-5 kg mindre/ stramme opp mer, spesielt beina). Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! jeg er ei jente på 14 år, 165cm høy og veier noe mellom 56-57 kg.

Jeg trener ca 4-6 ganger i uken. Jeg trener 10 min med cardio (10km/t-12km/t med jogging) og 30-50 minutter med styrketrening hver gang jeg trener. Jeg er relativt aktiv. Jeg er ute etter å minske fettprosenten min, og bygge litt muskler.

Spørsmålet mitt er, hvor mye kalorier burde jeg få i meg? jeg får nå i meg 1000-1300 kalorier hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! jeg er ei jente på 14 år, 165cm høy og veier noe mellom 56-57 kg.

Jeg trener ca 4-6 ganger i uken. Jeg trener 10 min med cardio (10km/t-12km/t med jogging) og 30-50 minutter med styrketrening hver gang jeg trener. Jeg er relativt aktiv. Jeg er ute etter å minske fettprosenten min, og bygge litt muskler.

Spørsmålet mitt er, hvor mye kalorier burde jeg få i meg? jeg får nå i meg 1000-1300 kalorier hver dag.

Hei, du :) Du er fjorten år gammel, og har absolutt ingen grunn til å skulle tenke på kalorier og fettforbrenning. Du er fremdeles i en voksefase hvor kroppen trenger nok næring til å nettopp vokse, noe du ikke gir den på 1000-1300 kalorier. En gjennomsnittlig jente har en basalforbrenning, hvileforbrenning, på 1300-1500kcal, og dette er altså hva de forbrenner ved å ligge helt stille i senga hele dagen, og ikke røre på seg. Dette er åpenbart ikke tilfelle for deg. Å spise i underskudd vil ikke bare medføre en ganske stor vektnedgang, når du allerede er veldig lavvektig for din høyde, men det vil gå utover mange andre helsefaktorer. Jeg mener ikke å skremme deg på noen måte, men et så stort underskudd vil gå utover humør, hud, hår, konsentrasjon, skoleresultater, treningsresultater (kortidsfaktorer). Det vil gjøre deg langt mer utsatt for skader og sykdommer. Jeg regner med at det ikke er det du ønsker?

Det du må gjøre er å gå langt, langt høyere opp på kaloriene. Jeg synes som nevnt at du ikke burde tenke på kalorier i det hele tatt, men bare spise det du føler for og som gir deg energi og overskudd, men jeg forstår også at det ikke er så enkelt. En jente med dine mål og treningsmengde bør få i seg minst 2000kcal om dagen. For å bygge muskler, som du ønsker, må du ligge ganske høyt på kaloriene, hvis ikke gir du ikke musklene næring til å kunne vokse. Nedgang i fettprosent vil man få gjennom å bygge muskler, og da er det igjen nok mat og nok hvile som er de viktigste hovedpunktene! :) Du har helt sikkert sett alle de flotte jentene som er her inne på forumet, og de spiser masse mat, hvor de aller fleste ligger langt over 2000kcal om dagen, og de trener ikke noe mer enn du gjør. Mat gir resultater (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en 28 år gammel kvinne, 86 kg og 173 cm.

... ligger under 1430 kalorier per dag,

Du spiser enkelt og greit altfor lite mat, og der har du nok årsaken til at vekta di går veldig sakte nedover. Om du ligger i et for stort underskudd og sulter kroppen vil den motsette seg vektnedgang. I motsetning til ditt forslag, å kutte all mat for shaker en periode, foreslår jeg at du gjør motsatt - dropp alt av shaker og fancy tilskudd, spis skikkelig mat og spis mer mat. Få i deg +-150 g protein om dagen, 80-120 g fett og fyll på med karbo til du når et fornuftig kaloriinntak. Med fornuftig kaloriinntak mener jeg at du legger deg på 2000 kcal om dagen, trener hard styrke 3-4 ganger i uka, og går en tur i ny og ned. Hold deg på et jevnt kaloriinntak minst et par uker før du kutter noe mer, og kutt kun om vekta ikke fortsetter nedover. Kutt kun 100-200 kcal om gangen. Med din vekt og høyde har du et vedlikeholdsbehov ved lett aktivitet på 2200-2500 kcal, så 1430 kcal er ALTFOR lavt og bringer deg ikke i mål :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...