Gå til innhold

Rate my diet!


Gjest Jester

Anbefalte innlegg

Oversikt:

Alder: 21 år

Vekt: 90 kg

Høyde: 163 cm

Trening:

Mandag og torsdag: 60 min spinning eller intervaller på mølle

Tirsdag og fredag: Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen (Har brukt dette programmet for styrke)

Ståa er slik at jeg har vært hos legen og fått beskjed om at jeg jo så klart bør gå ned en del i vekt for min egen dels skyld. Dette har jeg så klart prøvd på lenge, men føler jeg ikke får noen resultater. Er ikke ute etter noen superkur som ska få meg ned 20 kg på x antall dager. Vil så klart bli sunnere og lettere, og ikke minst glad.

Har trent fast siden november så ser at det er kostholdet som gjør at jeg ikke kommer noen vei. Har ikke noen god oversikt over hva jeg spiser på en dag eller innholdet av næringsstoffer osv. Føler jeg fint kunne klart å gå på diett, men vet ikke hva jeg burde spise eller hvor mye.

Spørsmålet mitt er om noen kunne tenke seg å hjelpe meg å sette opp en matplan for uken?

Noen som har konkrete navn til folk jeg kan spørre om hjelp, hadde dette blitt satt stor pris på.

Eventuelt innspill på om jeg burde trene mer, og i så fall hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oversikt:

Alder: 21 år

Vekt: 90 kg

Høyde: 163 cm

Trening:

Mandag og torsdag: 60 min spinning eller intervaller på mølle

Tirsdag og fredag: Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen (Har brukt dette programmet for styrke)

Ståa er slik at jeg har vært hos legen og fått beskjed om at jeg jo så klart bør gå ned en del i vekt for min egen dels skyld. Dette har jeg så klart prøvd på lenge, men føler jeg ikke får noen resultater. Er ikke ute etter noen superkur som ska få meg ned 20 kg på x antall dager. Vil så klart bli sunnere og lettere, og ikke minst glad.

Har trent fast siden november så ser at det er kostholdet som gjør at jeg ikke kommer noen vei. Har ikke noen god oversikt over hva jeg spiser på en dag eller innholdet av næringsstoffer osv. Føler jeg fint kunne klart å gå på diett, men vet ikke hva jeg burde spise eller hvor mye.

Spørsmålet mitt er om noen kunne tenke seg å hjelpe meg å sette opp en matplan for uken?

Noen som har konkrete navn til folk jeg kan spørre om hjelp, hadde dette blitt satt stor pris på.

Eventuelt innspill på om jeg burde trene mer, og i så fall hva?

Vis du ser på de andre sidene i tråden, så ser du mange jenter som har kommet med deres matplaner! Alt ifra 1200- til nesten 3000 kalorier. Finn en du syntes du kunne fulgt, å gå deretter. I denne tråden er det mange planer å velge i mellom, som er forskjellige og kreative på hver sin måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, slenger inn et spm ang min mat jeg også!

Er 167 cm høy, veier 55,5 kg.

Trener 8 økter i uka, bestående av 4 styrkeøkter, to svømmeøkter og to løpeøkter.

Har ikke noe stort mål sånn kroppsmessig, men ønsker selvfølgelig litt mer muskelmasse og litt lavere fettprosent, men hovedfokuset ligger på treninga og fremgang der.

Gikk inn på diett.no og skrev inn en typisk matdag for meg.

Kom fram til at jeg spiser omtrent 2000 kcal, hvorav 47 g fett, 180g proteiner og 167g karbohydrater.

Fikk litt sjokk med tanke på proteinene, er dette alt for mye for meg?

Og sånn ellers, tror dere dette er for mye mat om jeg vil litt ned i fett%?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super tråd! Jeg trenger virkelig hjelp på dette området! :rolleyes:

Jente på 25, er 144cm (:eek: ja vet....) og veier 42kg.

Trener tung styrke 4-5 ganger i uka. Står og går stort sett hele arbeidsdagen.

Jeg ønsker å gå ned i fett% å bygge mer muskler.

Frokost: ca 50-60g havregryn. Omega-3

Lunsj: 2 knekkebrød med salat og kyllingpålegg

Før trening: 1 skyr

Etter trening: 1 yt

Middag varierer litt ( i dag spiste jeg 1 1/2 laksefilet og ris)

Kveldsmat: 1 egg m/litt smør å 2 skiver skinke

Har regnet ut at dette blir ca 1500 kal daglig. Spiser jeg altfor lite mtp at jeg er ganske liten? Har kommet inn i den sirkelen der jeg ikke tørr å spise mer enn dette i frykt for å legge på meg, men vet jo at muskler trenger mat! Hadde satt utrolig pris på litt hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Super tråd dette her.

Jeg er 27 år, er 154 cm høy og veier mellom 44-45 kg.

Spiser ca. dette i løpet av en dag:

Frokost: 60 gram havregryn, 3 ss cottage cheese, lett syltetøy

lunsj: salat med kylling, eller to skiver rugbrød med masse skinke/kaalkunpålegg og grønnsaker

mellommåltid: 1 skyr/1 speltlefser med 4-5 skiver kalkunpålegg/en dobbel 0 % yoplait yoghurt

middag: kylling/karbonadedeig/laksefilet og mye grønnsaker, fullkornspasta/ris

kveldsmat: 1-2 knekkebrød med kalkunpålegg (4-5 skiver) eller dobbel 0 %yoplait yohur eller vaniljekesam med bær

også hender det jeg spiser litt mørk sjokolade ++ så det er litt mer enn dette i gjennomsnitt

Trener ca. 5 ganger i uka, hovedsaklig spinning (økter på 60/75 min), løping (10 km økter) også trener jeg styrke 2 ganger i uka (da før kondisjonstreningen).

Jeg har regnet ut at jeg spiser i gjennomsnitt 1300- 1400 kalorier per dag og jeg ser resultater på kroppen i form av muskler.Jeg går heller ikke ned i vekt, og har spist slik i flere måneder. Jeg tok en fettprosenttest på treningssenteret mitt og den viste 10,5 % og det er jo veldig lavt. Vet at slike vekter ikke er helt til å stole på, men jeg vet at jeg har lav fettprosent, og typen min kommenterer det også. Er det derfor jeg ikke går ned i vekt selv om jeg spiser såpass lite? (ikke at det er et mål å gå ned i vekt).

Er det noe jeg bør gjøre annerledes?

Jeg er veldig nazi på å få i meg 2 gram proteiner per kilo kroppsvekt. Får jeg det gjennom kostholdet mitt? Spiser mye kjøtt til middag (gjerne 200 gram) og har mye kalkunpålegg på knekkebrød og i speltlefser (gjerne 4-5 skiver)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrkHoel - kan du se på mitt kosthold? :)

Jente på 17 år, 167 cm høy, 52 kg (veide meg sist for noen uker siden, men er i en vektoppgangperiode)

Trener styrke 4 dager i uka, to dager overkropp og to dager underkropp. Varmer kun opp med 10 min lett cardio og prøver å kutte ned på gåturer/skiturer i helgene selvom jeg er glad i dette.

En vanlig hverdag ser typisk slik ut:

Frokost: 1 grov (tykk!!) hjemmebakt brødskive med en halv boks makrell-i-tomat. Noen ganger cottage cheese/oliven/frukt/grønnsaker ved siden av for å få litt mer mat selvom jeg ikke har helt matlyst på morgenen. 1 glass skummet melk og omega 3.

Mellommåltid: 1 neve mandler

Lunsj: 3 brødskiver med skinke- eller kalkunpålegg, salat, agurk, paprika o.s.v + en gulrot

Mellommåltid (før trening): 1 banan og noen valnøtter

Middag: Det som blir servert, 1-2 poteter/ris/pasta med svin/kylling/biff og masse grønnsaker

Kveldsmat: Skyr/naturell yoghurt/cottage cheese med 2 dl havregryn/4-korn + rosiner, tørkede tranebær og noen ganger økologisk peanøttsmør

Jeg prøvde en periode å spise mindre brødskiver og mer proteiner, men siden jeg bor hjemme og mamma er "god-gammeldags-norsk" så går det mest i brødskiver her i gården. Hun nekter å kjøpe tonnevis med cottage cheese & kesam til meg. Siden hun allerede er bekymret for min lave vekt og kostholdsvaner har jeg valgt å bare spise det vi har. Uansett fungerer kroppen min bedre med mye karbo, synes jeg da.

I helgene spiser jeg mer, koser meg med et stort måltid på lørdag, f.eks taco/pizza o.l. Noen helger spiser jeg mengder av sjokolade, is, potetgull ++, andre helger lager jeg meg sunn snacks som f.eks havreboller/hjemmelagd granola, nøtter, gulrotchips o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrkHoel - kan du se på mitt kosthold? :)

Jente på 17 år, 167 cm høy, 52 kg (veide meg sist for noen uker siden, men er i en vektoppgangperiode)

Trener styrke 4 dager i uka, to dager overkropp og to dager underkropp. Varmer kun opp med 10 min lett cardio og prøver å kutte ned på gåturer/skiturer i helgene selvom jeg er glad i dette.

En vanlig hverdag ser typisk slik ut:

Frokost: 1 grov (tykk!!) hjemmebakt brødskive med en halv boks makrell-i-tomat. Noen ganger cottage cheese/oliven/frukt/grønnsaker ved siden av for å få litt mer mat selvom jeg ikke har helt matlyst på morgenen. 1 glass skummet melk og omega 3.

Mellommåltid: 1 neve mandler

Lunsj: 3 brødskiver med skinke- eller kalkunpålegg, salat, agurk, paprika o.s.v + en gulrot

Mellommåltid (før trening): 1 banan og noen valnøtter

Middag: Det som blir servert, 1-2 poteter/ris/pasta med svin/kylling/biff og masse grønnsaker

Kveldsmat: Skyr/naturell yoghurt/cottage cheese med 2 dl havregryn/4-korn + rosiner, tørkede tranebær og noen ganger økologisk peanøttsmør

Jeg prøvde en periode å spise mindre brødskiver og mer proteiner, men siden jeg bor hjemme og mamma er "god-gammeldags-norsk" så går det mest i brødskiver her i gården. Hun nekter å kjøpe tonnevis med cottage cheese & kesam til meg. Siden hun allerede er bekymret for min lave vekt og kostholdsvaner har jeg valgt å bare spise det vi har. Uansett fungerer kroppen min bedre med mye karbo, synes jeg da.

I helgene spiser jeg mer, koser meg med et stort måltid på lørdag, f.eks taco/pizza o.l. Noen helger spiser jeg mengder av sjokolade, is, potetgull ++, andre helger lager jeg meg sunn snacks som f.eks havreboller/hjemmelagd granola, nøtter, gulrotchips o.s.v.

Ser ut som du har et bra kosthold. Du har veldig lav vekt mht høyde, men om du spiser for å gå opp i vekt så er det supert. Kan med fordel få inn mer frukt til de senere måltidene. Håper du ble litt klokere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du har et bra kosthold. Du har veldig lav vekt mht høyde, men om du spiser for å gå opp i vekt så er det supert. Kan med fordel få inn mer frukt til de senere måltidene. Håper du ble litt klokere :)

Takk for svar :) Nå ble jeg glad, godt å høre at jeg har et bra kosthold. Tok blodprøver før jul og eneste som fikk unormalt utslag var lavt stoffskifte og manglende menstruasjon. Det kommer av at jeg spiste for lite og trente for mye over en periode, men vitaminmangel o.s.v var det ingenting av. Spiser jeg nok for å gå opp i vekt? Trodde liksom at de med lavt stoffskifte gikk opp av en brødskive ekstra, men jeg spiser en god del og går svært litt opp. Har redusert kardioen og økt fra 1 knekkebrød til 3 brødskiver til lunsj og veier fortsatt cirka omtrent det samme. Merkelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Nå ble jeg glad, godt å høre at jeg har et bra kosthold. Tok blodprøver før jul og eneste som fikk unormalt utslag var lavt stoffskifte og manglende menstruasjon. Det kommer av at jeg spiste for lite og trente for mye over en periode, men vitaminmangel o.s.v var det ingenting av. Spiser jeg nok for å gå opp i vekt? Trodde liksom at de med lavt stoffskifte gikk opp av en brødskive ekstra, men jeg spiser en god del og går svært litt opp. Har redusert kardioen og økt fra 1 knekkebrød til 3 brødskiver til lunsj og veier fortsatt cirka omtrent det samme. Merkelig..

Det er ikke noen fasit på hvor mye du bør spise for å gå opp i vekt, så om ikke vekta beveger seg oppover kan du trygt legge til litt mer mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jente 45kg, 163cm. Målet er å legge på meg, helst så mye muskler som mulig. Trener styrke 2 ganger, og cardio 1 gang (kun fordi jeg ønsker bedre utholdenhet). Har lyst til å trene mer, men det blir litt vanskelig når jeg ikke har tilgang til treningsstudioet fra fredag-sønndag. :/

Frokost: 100g havregryn, 1ss blåbær syltetøy, 2 glass skummet melk, 1ss møllers tran

Lunsj: 2 brødskiver med hvitost

Middag: kjøtt, kylling, egg, ris, spaghetti, grønnsaker etc.

Kvelds: 3 brødskiver med varierende pålegg (ost, salami, egg, etc), 1 glass skummet melk.

Spiser også en del frukt innimellom. På dager jeg trener spiser jeg en neve nøtter og et ekstra glass melk, og når jeg trener cardio spiser jeg en litt større middag i tillegg.

I følge fitnessbloggen sin kalorikalkulator så trenger jeg ca 1600kcal for vedlikehold. Jeg spiser rundt 2000kcal nå. Er det nok, eller burde jeg kjøre på med litt mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente 45kg, 163cm. Målet er å legge på meg, helst så mye muskler som mulig. Trener styrke 2 ganger, og cardio 1 gang (kun fordi jeg ønsker bedre utholdenhet). Har lyst til å trene mer, men det blir litt vanskelig når jeg ikke har tilgang til treningsstudioet fra fredag-sønndag. :/

Frokost: 100g havregryn, 1ss blåbær syltetøy, 2 glass skummet melk, 1ss møllers tran

Lunsj: 2 brødskiver med hvitost

Middag: kjøtt, kylling, egg, ris, spaghetti, grønnsaker etc.

Kvelds: 3 brødskiver med varierende pålegg (ost, salami, egg, etc), 1 glass skummet melk.

Spiser også en del frukt innimellom. På dager jeg trener spiser jeg en neve nøtter og et ekstra glass melk, og når jeg trener cardio spiser jeg en litt større middag i tillegg.

I følge fitnessbloggen sin kalorikalkulator så trenger jeg ca 1600kcal for vedlikehold. Jeg spiser rundt 2000kcal nå. Er det nok, eller burde jeg kjøre på med litt mer?

Tror ikke du tar nok hensyn til mengden trening når du legger inn på kalkulatoren, for du trenger nok en god del mer en 1600 for vedlikehold. Jeg vil foreslå at du i alle fall legger deg på 2200kcal, også følger du med på vekta (velg én dag i uken som fast veiedag). Går den ikke opp fra uke til uke, så legger du på 200kcal til frem til du ser at tallet peker oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21år

187cm

86kg

Trener 4-6 dager i uka (tidligere vært aktiv skiløper, begynte trene styrke i november ca)

Her er hva jeg spiser hver dag, mer eller mindre:

Frokost: 4korn m/blåbær eller havregrøt

Lunsj1: kylling/fisk eller noe annet kjøtt med grønnsaker/salat og ris/pasta

Lunsj2: 5 eggs omelett med skinke og vårløk

Middag: mye kylling/fisk/kjøtt her og, (blir jo noen dager med hjemmelagd pizza, lasagne, taco og "vanlig" mat hvis jeg kan kalle det det), grønnsaker/salat og ris/pasta.

Blir også to proteinshaker om dagen og av og til noen knekkebrød hvis jeg er ekstra sulten.

Målet er å bli større, men usikker på om jeg får i meg nok mat. Hva tror dere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg blir kjempeglad hvis du kan gi meg en tilbakemelding og kanskje noen tips i forhold til hvorfor jeg ikke går ned i vekt og hva det kan være jeg gjør galt?

Jeg er en 28 år gammel kvinne, 86 kg og 173 cm.

Jeg har hele livet vært slank, f.eks har jeg ligget på rundt 60-65 kg de siste 10 årene, minus 2 år nå, da jeg har lagt på meg kraftig grunnet alvorlig sykdom, dårlig kosthold grunnet depresjon knyttet til sykdommen og medisiner.

Trening: Jeg har i flere måneder trenet 2-5 ganger i uken, målsetningen er 4 dager: to kardio og to lett kardio/ hard styrke + én time yoga. Og jeg klarer i gjennomsnitt 3 slike økter (teller kun kardo/styrke ikke yoga her) hvis jeg beregner gjennomsnittet de 3 siste mnd. Øktene varer i 45 minutter og er intensive. Jeg trener alltid mellom 10-12 på dagen.

Jeg har ellers en meget stille sittende dag grunnet yrke.

Jeg har loggført måltidene mine nøye på diett.no og Iforms kostdagbok (for å sjekke om de korrelerte) og har funnet ut at jeg gjennomsnittlig ligger under 1430 kalorier per dag, og det medregnet alle eventuelle utskeielser som litt ekstra god mat fredags eller lørdags kveld med litt rødt i glasset og kanskje popcorn eller grønnsaker og dipp.

Kostholdet består hovedsakelig av

Frokost: Herbalife shake formula 1

Lunsj: Herbalife shake formula 1/ eller egg, omelett eller knekkbrød med cottage cheese.

Middag: Normal mat, men én liten posjon etter ”tallerken metoden”. Maten er alltid laget fra bunn med rene råvarer (kylling, fisk, karbonadedeig, rent kjøtt, eller vegtar måltid), med mye grønnsaker og grove karbohydrater (fullkornsris/fullkornspasta og lignende). Jeg styrer unna salt og bruker sjeldent saus, da helller mye krydder og en tsj soya saus eller lignende.

Kvelds; knekkebrød (hjemmelaget bestående av grovt rugmel og masse forskjellige frø) med cottage cheese/ skinke, paprika, ost/egg eller herbalife shake formula 1.

Mellommåltider: en neve mandler eller andre nøtter, en yoghurt og/eller frukt.

Jeg er veldig fortvilet siden jeg kun har gått ned et par kilo og ca 20 cm til sammen. Jeg skjønner ikke hvorfor det går så sakte? Burde jeg velge en diett som erstatter alle måltidene mine i en periode, som kun herbalife eller allevo, eller skal jeg fortsette med det som jeg ser på som et livsendringskosthold jeg trives med som beskrevet ovenfor?

Jeg blir meget takknemlig hvis du kan gi meg noen råd? Føler at jeg begynner å miste motet fordi jeg ikke går ned i vekt, til tross for at jeg kjenner at kroppen allerede er kommet i bedre form (kondis/styrke).

Med vennlig hilsen,

Solinette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannebein på 24år

176+

75-80 Kg

Trening 5 dager i uken.

Satt nettopp å regna ut inntaket jeg har fortiden, ser det greit ut? noe forandringer jeg burde gjøre?

Eneste kardio trening er 10min på mølla, holder det? skulle jeg ha kutta ned på kcal?

Målet er fit like shitt!

All tilbakemelding settes stor pris på <3

Frokost

Havregryn, 100g

Kalorier

389kcal + 132kcal (Melk)

Protein

11,4g + 6,4g (Melk)

Karbohydrater

63,1g + 9,2g (Melk)

Fett

7,8g + 7,8g (Melk)

Mellom måltid 1

X2 Bananer, 240g

Kalorier

199,2kcal

Protein

2,64g

Karbohydrater

43,44g

Fett

0,72g

Lunsj

Havregryn, 100g

Kalorier

389kcal + 132kcal (Melk)

Protein

11,4g + 6,4g (Melk)

Karbohydrater

63,1g + 9,2g (Melk)

Fett

7,8g + 7,8g (Melk)

Mellom måltid 2 + etter Trening

Mutant Mass , 2scoop

Kalorier

525kcal

Protein

29g

Karbohydrater

85g

Fett

9g

Middag

Kylling, 150g

Kalorier

237kcal

Protein

30g

Karbohydrater

0g

Fett

12,7

Totalt

Kalorier

2528,2kcal \ 2265,7 (1scoop før trening)

Protein

120,04g

Karbohydrater

399,24g

Fett

69,22g

Ser ut som du får i deg alt for lite proteiner. Du ligger under 2 gram pr. kg.kroppsvekt. Skal du bli "fit as shit" bør du ligge opp mot 2,5-3 gr. pr. kg kroppsvekt. Evt byttet ut mutant massen (som er bedre under gaining) med proteinpulver. Kanskje du bør legge inn litt mer protein på dagtid? evt skyd, cottege cheese, mager kesam til mellommåltid.

Anbefaler deg å lese boken til Martin Norum, BYGG MUSKLER. Han skriver mye fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...