Gå til innhold

Rate my diet!


Gjest Jester

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle spørre om litt input selv på kostholdet for tiden..

Mann, 25 år, 180cm og 72kg

Når jeg våkner: Proteinshake med 3 dl melk 24g prot, 5g karb, 1g fett

Frokost: 2 polarbrød fullkorn med 3 egg

Lunch: Karbonadedeig 400g / kylling 400g / Kjøtt av storfe 300g ofte med litt pastasaus på.

MIddag: Det som blir servert av kjerringa, pasta, laks osv jeg regner ca 600kcal på dette måltidet.

Kveldsmat: 2 polarbrød med 3 egg og proteinshake med melk.

Spiser samme til alle måltidene bortsett fra middag. Har i følge Inbody 720 testen gått ned nesten 2kg fett og ingen muskelmasse på 40 dager, men har også trent hardt 4-5 dager i uken. Kanskje dette bare er det jeg bør holde meg til siden jeg ønsker å gå ned enda en del i fettt %?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper noen vil ta seg tid til å svare meg og :) jente på 25år, er 169 høy og veier 78,7kg. Målet er å gå ned til 60kg.Er student så sitter endel stille, men går tur minst 1 time hver dag, som regel mer. Trener endel cardio, jogger 1-2 ganger i uken og har nettopp kjøpt spinningsykkel hvor jeg håper på å få 4-6 økter a 45min på i uken. Skal også få inn minst to styrkeøkter hjemme i uka, fullkropp med hjelp av manualer og egenvekt.

Har innstilt meg på følgende kosthold:

Frokost: havregrynsgrøt laget på vann, søtet med stevia og kanel. Bruker 50gram gryn.

Lunsj: salat med skinke/kylling og litt fullkornspasta. Eller omelett laget på to egg og litt melk med skinke og grønnsaker. Av og til litt ost på.

Middag: fisk/kylling/annet kjøtt og grønnsaker.

Ellers tar jeg meg litt frukt om jeg blir sulten mellom måltidene, drikker vann og kaffe m/melk eller te m/melk.

Håper noen flinkiser har lyst til å dele sin visdom, Mette M FrkHoel eller Kristin Charm kanskje? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper noen flinkiser har lyst til å dele sin visdom, Mette M FrkHoel eller Kristin Charm kanskje? :whistle:

Det ser ut som veldig lite mat, men det er vanskelig å si uten å vite mer presise mengder. De to første måltidene dine blir neppe mer enn 500kcal til sammen, og jeg regner med at middagen din ikke er så veldig stor :) Selv med en relativt sittestillende hverdag tror jeg du bør arbeide deg opp mot 1800-2000kcal i alle fall, om ikke mer, da du har en relativt stor treningsmengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som veldig lite mat, men det er vanskelig å si uten å vite mer presise mengder. De to første måltidene dine blir neppe mer enn 500kcal til sammen, og jeg regner med at middagen din ikke er så veldig stor :) Selv med en relativt sittestillende hverdag tror jeg du bør arbeide deg opp mot 1800-2000kcal i alle fall, om ikke mer, da du har en relativt stor treningsmengde.

Jeg vil helst ikke veie og regne ut kalorier fordi jeg vet det kommer til å gå litt for mye ut på psyken. Målet er jo å spise seg mett på riktig mat, altså maten nevnt over. Frokosten føler jeg er MYE, her blir jeg stappmett. Lunsjen kan kanskje bli litt mer, får teste det ut i dag :)

Syntes du ellers innholdet ser greit ut? Nok protein? Det er dette jeg er mest bekymra for å ikke få i meg nok av.

Tusen takk for svar, setter kjempestor pris på innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst ikke veie og regne ut kalorier fordi jeg vet det kommer til å gå litt for mye ut på psyken. Målet er jo å spise seg mett på riktig mat, altså maten nevnt over. Frokosten føler jeg er MYE, her blir jeg stappmett. Lunsjen kan kanskje bli litt mer, får teste det ut i dag :)

Syntes du ellers innholdet ser greit ut? Nok protein? Det er dette jeg er mest bekymra for å ikke få i meg nok av.

Tusen takk for svar, setter kjempestor pris på innspill :)

Det er helt fine matvarer du spiser, men som sagt er det veldig lite, og da blir det også ganske lite protein totalt, selv om prosentandelen protein i forhold til de andre næringsemnene er ganske høy. Mer mat og samme fordeling vil gi mer protein :) Du trenger ikke å veie og måle mat, det er ingen nødvendighet, men da må du sørge for at du får i deg nok mat uten å holde oversikt. Fettandelen i kostholdet ditt er heller ikke veldig stor, men det kan også nå et bedre nivå ved mer mat jevnt over (y) Dersom du blir veldig mett må du finne små tilsetninger her og der som gjør det lettere å få i mer mat (som å spise mindre mager mat, kutte ut lettprodukter osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost : 2 egg ( kokt eller stekt)

Lunsj: 150 gram laks + grønnsaker eventuelt 5 knekkebrød med skinke

Mellom måltid: Skyr

Middag: 150 gram kylling med grønnsaker

Kvelds: 50 grams havregryn med vann.

Lurer på om jeg mangler noe her, eller spiser for mye karbs, fett osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frokost : 2 egg ( kokt eller stekt)

Lunsj: 150 gram laks + grønnsaker eventuelt 5 knekkebrød med skinke

Mellom måltid: Skyr

Middag: 150 gram kylling med grønnsaker

Kvelds: 50 grams havregryn med vann.

Lurer på om jeg mangler noe her, eller spiser for mye karbs, fett osv?

Du spiser ekstemt lite da, regner raskt på det og ender på under 850 kcal ikke inkludert grønnsakene. Kan i allefall doble laks og kylling måltidene. Du spiser ca 90 - 100g protein for dagen som er i minste laget. Sikkert i underkant på karbs og fett i tilegg. Kommer litt ann på målsettningen du har, for vektnedgang vil jo dette fungere i begynnelsen, men blir lite mat i det lange løp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost : 2 egg ( kokt eller stekt)

Lunsj: 150 gram laks + grønnsaker eventuelt 5 knekkebrød med skinke

Mellom måltid: Skyr

Middag: 150 gram kylling med grønnsaker

Kvelds: 50 grams havregryn med vann.

Lurer på om jeg mangler noe her, eller spiser for mye karbs, fett osv?

Høyde, vekt, alder, aktivitetsnivå, treningsmengde?

Ser ut som du spiser noe lite ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Mann på 23 år, 192 cm høy, ca 96 kg nå. Fettprosent på ca 26%. Relativt stillesittende.

For øyeblikket så er dietten min nå og de neste 3 mnd:

Frokost: 3 "sunne" knekkebrød(ble anbefalt av folk på Gymmen) med Makrell i Tomat som oftest.

Mellommåltid: kesam med Funsaft eller cottagecheese.

Lunsj: 3 knekkebrød igjen med makrell i tomat eller lignende(kokt skinke elns)

Mellommåltid: kesam med fun eller cottagecheese.

Middag: 25-350g karbonadedeig med enten mais og kesam eller avokado og kesam (skal begynne å spise mer fisk)

Mellommåltid: kesam/cottagecheese igjen eller proteinshake hvis jeg ikke har trent den dagen.

Kvelds: knekkebrød igjen.

Vet det er veldig mye det samme, så ser etter litt alternativer også.

Tror kcal inntak ligger på mellom 17-2000 daglig.

Treningsprogrammet jeg har nå og trener ca 3 ganger i uken er:

Superset:

Markløft 10x4

Squat maskin 10x4

Superset:

Enfots beinpress 12x3

Biceps curl 10x3

Superset:

Benkprss 5x5

Chins 10x3

Sittende roing 10x2

Alene: Nedtrekk triceps 8x3

Superset:

Skulderpress 12x3

Øvre brystpress 10x3

Superset:

Fothev corsrygg 10x3.

Leg 25x3

Mølle gange 20min minimum/4x4 intervall.

Er dette noe jeg skal følge slavisk eller er det noe som burde forandres?

Målet er vektnedgang nå i begynnelsen.

Takk på forskudd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Skal ned 2 kg fra 80-78 kg i løpet av 1 mnd.

På dager med 2 økter om dagen (1 styrke, 1 fotball/løp) spiser jeg dette:

1500 gr. risgrøt

2 pk go og mager wieners

2 pk buer speltlompe

200 gr. løk

3600 kcal ca.

På dager med 1 økt spiser jeg dette:

2 pk go og mager wieners

2 pk buer speltlompe

200 gr. løk

1 boks mager kesam med 400 gr. blåbær

2 meloner

3000 kcal ca.

Kosttilskudd: Omega 3 kapsler og multivitaminer

Jeg er litt usikker på om jeg får dekket behovet for vitaminer og mineraler fra multivitamintilskuddet med denne dietten. Spiser etter IIFYM, men jeg vil jo prøve å dekke behovet for vitaminet og mineraler også.

Andre innvendinger/råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Denne tråden var helt awesome! jippi :)

Ønsker å bli kvitt litt av det ekstra fettet her og der. Føler at det aaaaaldri slipper taket. argh!

Har veldig høy treningsmengde ettersom jeg både trener selv og har gruppetimer i jobben min.

4-5 styrkeøkter pr uke + 3-4 intervaller (dette er egentreningen, så kommer gruppetimer i tillegg)

Måltid 1: Omelett av 2 egg og 2-3 hvitter - 100 g kalkunskinke

Måltid 2: Stor salat med 150 g kylling/laks/kalkunskinke og en halv avocado

Måltid 3: 100 g havregrøt med 20 g proteinpulver

Mellommåltid: Skyr, frukt, 1/2 hjemmelaget knekkebrød med CC.

Ligger på rundt 1400 kcal pr dag.

Noen som har noen tips/endringer jeg kan gjøre for å boooste denne sommerformen? :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden var helt awesome! jippi :)

Ønsker å bli kvitt litt av det ekstra fettet her og der. Føler at det aaaaaldri slipper taket. argh!

Har veldig høy treningsmengde ettersom jeg både trener selv og har gruppetimer i jobben min.

4-5 styrkeøkter pr uke + 3-4 intervaller (dette er egentreningen, så kommer gruppetimer i tillegg)

Måltid 1: Omelett av 2 egg og 2-3 hvitter - 100 g kalkunskinke

Måltid 2: Stor salat med 150 g kylling/laks/kalkunskinke og en halv avocado

Måltid 3: 100 g havregrøt med 20 g proteinpulver

Mellommåltid: Skyr, frukt, 1/2 hjemmelaget knekkebrød med CC.

Ligger på rundt 1400 kcal pr dag.

Noen som har noen tips/endringer jeg kan gjøre for å boooste denne sommerformen? :happy:

Vekt/høyde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høyde: 165

Vekt: 60

Du tror ikke du spiser litt lite da? Satt langt inne å innse det for meg, og jeg har ikke på langt nær det aktivitetsnivået du har... prøv kalkulatoren til fitnessbloggen på Facebook for å finne ut hvor mye du MÅ ha (vedlikehold)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tror ikke du spiser litt lite da? Satt langt inne å innse det for meg, og jeg har ikke på langt nær det aktivitetsnivået du har... prøv kalkulatoren til fitnessbloggen på Facebook for å finne ut hvor mye du MÅ ha (vedlikehold)...

Takk for svar :happy: jo det skal jeg absolutt gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er en 21 år gammel jente. Er ca. 182 cm høy og veier rundt 70 kg. Har relativt lite fett og litt muskler. Trener styrke 4 ganger i uka (2-splitt) og litt div kondisjonstrening (intervall, morgenkardio, 1 times tur) hver dag. Har et ønske om å øke i muskelmasse og gå ned i fett%.

Kosthold

Frokost. 1 dl havregryn + cottage cheese + Omega 3

Mellommåltid: 1 Frukt + håndfull nøtter

Lunsj: Salat + div kjøtt eller 2 egg

Før trening: Diet pro + frukt

Etter trening: Proteinpulver + 1 dl havregryn

Middag: Grønnsaker + kyllingfilet/karbonadedeig/torsk/laks

Lurer litt på menge karbohydrater i forhold til treningen. Har holdt på med dette kostholdet i ca 2 mnd og har gått greit til nå. Begynner å føle meg litt slapp og lurer på om jeg skal øke karb mengde eller annet.

Hadde vært fint med litt tilbakemelding på dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er 23 år, 64kg og 1.70 høy!

Vil gjerne ned i vekt, helst 8-10kg.. Vil egentlig hovedsaklig få bort magen, hvor alt fettet syns å legge seg!

Jeg er ikke spesielt fan av cardio.. Jogger før styrke, alt mellom 5-30 min.. Kommer an på hva jeg er i humør til.. Så trener jeg et 3-splitt program, dag 1 rygg og biceps, dag 2 bryst og triceps, dag 3 ben og skuldre.

Liker å trene styrke! Og vil si at jeg er flink til å øke vekten så ofte som mulig! Men så kommer det til mat.. Jeg vil helst slippe å telle kalorier.. Er ganske sikker på at jeg spiser feil.. Mitt spm er egentlig, noen som har en bra diett til meg?

Når kan jeg spise hva? Jeg er mest sulten om morgenen, og til lunch. Så hva kan jeg spise da? Karbohydrater og protein.. Hva skal før og hva skal etter trening?

Spiser vanligvis et grovt rundstykke med ost og salat til frokost, samme til lunch. Også en banan. Middag er ofte salat, kanskje med couscous og kylling eller tunfisk. Også sjokomelk etter trening (har hørt at det er lov?:p), og laks på boks i olje.. 90g. Og det er ca det..

Er helt sykt sliten noen dager.. Og vet det er for at jeg sikkert trenger mer protein. Men hvordan får jeg i meg det?

Hvordan kan jeg endre hva jeg spiser til å gå ned i vekt, og spise nok protein?

Håper på svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Håper på hjelp, for jeg er veldig forvirret..

Jente, 56 kg, 162 cm trener styrke 4-5 ganger i uka og har en aktiv deltitsjobb som servitør to ganger i uka. Kjører kortintervaller to ganger i uka og kanskje en kardioøkt.

Målet mitt er å øke muskelmasse og gå ned i fettprosent. Ved hjelp av en kalkulator har jeg funnet ut at jeg trenger ca. 2000 kcal per dag, noe som er 600-700 mer enn jeg pleier å ligge på, så skjønner at jeg må spise mye mer for å få de musklene jeg ønsker meg. Ser også at jeg bør ligge på ca. 140g proteiner per dag. Men jeg er litt usikker på hvor mye fett og karbohydrater jeg burde ligge på! Noen som kan hjelpe meg med dette?

Også et kanskje dumt spørsmål. Hvis jeg ligger på 1500 kcal en dag.. Er det lurere å spise 100g sjokolade enn ingenting for å komme opp på 2000 kcal? Jeg har ikke noe voldsomt søtsug altså, men så at noen her inne sa at det var bedre å fylle opp med dritt enn ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 21år, 169 cm og 85 kg. Jeg trener håndball to dager i uka og har 4 styrkeøkter. Trener sjelden kardio utenom oppvarming på sykkel/ellipse/romaskin.

Kostholdet ser slik ut:

Frokost: havregryn laget med vann, sukrin og kanel, skummet melk med oboy

Etter trening: 1 boks mager kesam, kakao, sukrin, friske bær og evt en muscle brownie

Middag: kylling/fisk med grønnsaker og byggris

Kvelds: proteinkuler/ microbrownie/ frukt

Ifølge DietController appen inntar jeg 1800kcal, 54g fett, 154g karbohydrater og 114g protein hvis jeg følger kostholdet over.

Hva kan jeg gjøre annerledes for å gå ned i 10kg?

Takk for tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...