Gå til innhold

Rate my diet!


Gjest Jester

Anbefalte innlegg

ja det er jo altfor lite, men sliter litt med å få i meg nok.. Noen gode tips?? :)

jeg er som regel veldig sulten når jeg våkner, men blir raskt mett og er ikke spes sulten gjennom dagen.. Opplever noen ganger litt sult etter jeg har lagt meg, selv om jeg har spist en STOR porsjon havregrøt.. Så må i meg mer til de andre måltidene på et vis..

En STOR porsjon havregrøt for meg er på over 1000 kcal (med diverse tilbehør), det vil si nesten dagsinntaket ditt. Så kanskje porsjonene ikke er så store som du tror? Det er jo generelt lett å få i seg mer med å legge til noen nøtter eller drikke h-melk. Men det burde være mulig å nærme seg 2000 kun ved å øke porsjonene eller legge til et måltid til i løpet av dagen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gutt på 29år, 107kg, 200cm høy.

Har prøvd å ligge på 1800-2000kcal, men ifølge diverse kalkulatorer er dette alt for lite - er det egentlig det? Trener 3-5 ganger i uken (mest styrke), og ønsker å gå ned i vekt/fettprosent.

En typisk dag (har brukt mylog.no for å få en oversikt)

08:00 - kcal:506 Protein:54,0 Karbo:16,5 Fett:26,6

Tran (8.0g), Spinat (60.0g), Multi Greens (5.0g), Peanøttsmør Crunchy (økologisk, 99,7% peanøtter) (35.0g), Tine styrk (150.0g), MyoProtein - Jordbær (40.0g)

10:30 - kcal:253 Protein:7,8 Karbo:6,7 Fett:21,4

Cashewnøtter (15.0g), Valnøtter (15.0g), Gresskarkjerner (Pumpakärnor) (10.0g)

13:00 - kcal:296 Protein:27,3 Karbo:7,4 Fett:19,4

Kalkunskinke (180.0g), Olivenolje (10.0g), Diverse salat

16:00 - kcal:406 Protein:31,2 Karbo:8,9 Fett:25,7

Grovhakket makrell i tomat (110.0g), Lavkarbobrød (70.0g)

<trening>

19:00 - kcal:474 Protein:78,3 Karbo:18,3 Fett:9,2

Kyllingfilet (300.0g), Sjalottløk (5.0g), Olivenolje (3.0g), Brokkoli (100.0g), Søtpotet (50.0g), Bønner. grønne (75.0g), Tomat (70.0g), Fransk peppersaus (25.0g)

Totalt - kcal:1935 Protein:199 Karbo:58 Fett:102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

help please ;)

Du svarer jo på dette selv egentlig, du vet hva du må gjøre!

Mer protein, du spiser for lite og fyller på siste rest med snop og junk. Tviler på at det er snakk om 200kcal (4 sjokoladeruter?) så er nok her du sprenger kcalbudsjettet.

Mer rørelse, bedre mat = flottere, strammere og mer muskuløs kropp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En STOR porsjon havregrøt for meg er på over 1000 kcal (med diverse tilbehør), det vil si nesten dagsinntaket ditt. Så kanskje porsjonene ikke er så store som du tror? Det er jo generelt lett å få i seg mer med å legge til noen nøtter eller drikke h-melk. Men det burde være mulig å nærme seg 2000 kun ved å øke porsjonene eller legge til et måltid til i løpet av dagen ;)

Er det virkelig 1000 kcal i en porsjon havregrøt?? Jeg spiser en stor skål (1-2 dl gryn ca) med sukrin og kanel.. Lager på vann. På mylog.no da jeg logget, stod det 84 kcal på en porsjon. Tenkte det var en liten, så jeg har gått ut fra dobbelt altså 168kcal..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig 1000 kcal i en porsjon havregrøt?? Jeg spiser en stor skål (1-2 dl gryn ca) med sukrin og kanel.. Lager på vann. På mylog.no da jeg logget, stod det 84 kcal på en porsjon. Tenkte det var en liten, så jeg har gått ut fra dobbelt altså 168kcal..

Mente at det kanskje ikke var en STOR porsjon, for mine STORE porsjoner kan fort runde 1000 kcal med gryn, helmelk, proteinpulver, nøtter og andre godsaker. Da snakker vi STOR porsjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En STOR porsjon havregrøt for meg er på over 1000 kcal (med diverse tilbehør), det vil si nesten dagsinntaket ditt. Så kanskje porsjonene ikke er så store som du tror? Det er jo generelt lett å få i seg mer med å legge til noen nøtter eller drikke h-melk. Men det burde være mulig å nærme seg 2000 kun ved å øke porsjonene eller legge til et måltid til i løpet av dagen ;)

Hvor stor er en STOR porsjon for deg?!?!

askeladden_kappaat.jpg

1000 kcal!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mente at det kanskje ikke var en STOR porsjon, for mine STORE porsjoner kan fort runde 1000 kcal med gryn, helmelk, proteinpulver, nøtter og andre godsaker. Da snakker vi STOR porsjon ;)

Okei, skjønner ;) Men når jeg logger på mylog.no f.eks skal jeg gå ut fra kokt havregrøt med vann eller havregryn? Ble litt forvirret... For på kokt havregrøt med vann er det 84kcal på 200gr og i tørre havregryn er det 450kcal i 2 dl.. Jeg lager den altså med vann (noen ganger 50/50 vann og skummet melk/ekstra lettmelk), noen ganger litt proteinpulver ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, skjønner ;) Men når jeg logger på mylog.no f.eks skal jeg gå ut fra kokt havregrøt med vann eller havregryn? Ble litt forvirret... For på kokt havregrøt med vann er det 84kcal på 200gr og i tørre havregryn er det 450kcal i 2 dl.. Jeg lager den altså med vann (noen ganger 50/50 vann og skummet melk/ekstra lettmelk), noen ganger litt proteinpulver ..

Logg tørrvekta av gryn pluss evt melk, for sluttbehandling av grøten kommer jo an på mengden væske og hvor lenge den har kokt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om meg:

- Jente, 25 år

- 176 cm, ca 62 kg. Har vært vektstabil de siste 3 årene.

- Trening (slik jeg helst vil):

  • Aktiv løper: Ligger rundt 40 (min) - 70 (maks) km i uka (litt mindre løping nå pga. litt småvond hofte)/5 - 6 timer kardio per uke. Løping/kardio 4 ganger per uke.
  • Trener styrke de øvrige 3 dagene - overkropp en dag, bein neste og helkropp på siste styrkedag. Eventuelt 2 fullkroppsøkter per uke.
  • Går i tillegg en del til/fra om dagen da jeg ikke har bil. Studerer fulltid.

Kosthold:

  • Frokost: 1, 5 dl havregryn, en biolayoghurt, en frukt
  • Etter trening: 2 bananer + en skyr eller lignende.
  • Lunsj: 3 - 4 grove brødskiver med variert pålegg; ost og skinke, egg og laks, makrell i tomat, leverpostei etc. En skyr + en frukt.
  • Middag, varierer mye: 2 - 3 vanlige poteter/ris, en porsjon boil in bag/pasta 100 gram i ukokt tilstand, 200 - 300 gram kjøtt/fisk (fortrinnsvis laks), grønnsaker.
  • Kvelds: Stort sett det samme som lunsj.

Grovt regnet blir dette rundt 2500 kcal, tror jeg?

Mål: Nå er saken den at ikke alt det hormonelle (manglende menstruasjon) er helt på stell. Eller dette er noe jeg selv tror, har ikke fått svar på blodprøver enda. Er jo per BMI ikke undervektig, og har en helt normal mengde kroppsfett. Ikke noe synlig mageruter osv. MEN, siden tante rød ikke vil komme tilbake til meg, så er det åpenbart at noe ikke helt stemmer. Har roet ned på treningen nå for å se om dette hjelper, trener nå 4 dager per uke (2 rolige utholdenhet, 2 styrke fullkropp).

Men, saken er den - er det noen her (Vegard Lysne) (?) som kan gi meg noen holdepunkter i forhold til kosten min? Spiser jeg for lite, generelt med tanke på kalorier? For lite/for mye av noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da må du logge "havregryn" og ikke "havregrøt", så klart ;) (vet ikke helt hvordan logginga der funker, logger ikke mat selv)

jeg er fortsatt litt forvirra jeg.. Hvis jeg lager grøt av 3 dl havregryn, ca 0,5 dl ekstra lettmelk og resten vann, hvor mange kcal blir det? leser så mye forskjellig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er fortsatt litt forvirra jeg.. Hvis jeg lager grøt av 3 dl havregryn, ca 0,5 dl ekstra lettmelk og resten vann, hvor mange kcal blir det? leser så mye forskjellig..

Jeg aner ikke hvor mange gram det tilsvarer (har du kjøkkenvekt?), men la oss si 100 g for enkelheltsskyld:

100 g havregryn (tørr vare, altså) = 365 kcal

1/2 dl ekstra lett = 19 kcal

Vann = 0

= 384 kcal

Edit: kjapt googlesøk (Desiliter til gram | Mål og uttrykk | Mat &amp; Drikke | KunnskapsBasen.com) sier at 1 dl gryn = 30 g, så da har du 90 gram i stedet og får ca 350 kcal på en porsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvor mange gram det tilsvarer (har du kjøkkenvekt?), men la oss si 100 g for enkelheltsskyld:

100 g havregryn (tørr vare, altså) = 365 kcal

1/2 dl ekstra lett = 19 kcal

Vann = 0

= 384 kcal

Edit: kjapt googlesøk (Desiliter til gram | Mål og uttrykk | Mat &amp; Drikke | KunnskapsBasen.com) sier at 1 dl gryn = 30 g, så da har du 90 gram i stedet og får ca 350 kcal på en porsjon.

Takk :) føler meg litt dum her nå, men syns dette var litt komplisert.. Har prøvd å søke litt på nettet osv, jeg har lest at 1dl=40gr, så da blir det 120gr. Da blir det 438kcal. Da satser jeg på at det er riktig og går ut fra det fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg regnet ut næringsinntaket mitt og håper det er noen her som kan gi litt råd.

Mann 25, veier 89 og vil ned i fettprosent. Trener tunge basisøvelser 3 ganger i uken og cardio+buk/rygg 2 dager.

Dette spiser jeg ila en dag sånn ca:

Frokost:

Havregryn m/melk:

580kcal 23prot 11,5fett 89karb

Mellommåltid:

Skyr og gulrot:

123kcal 19prot 13karb

Lunsj:

3 knekkebrød m/makrell i tomat:

620kcal 27prot 38fett 40karb

Mellommåltid:

Cashewnøtter og banan:

377kcal 10 prot 25 fett 27karb

Middag:

Kjøtt/fisk/fugl + ris og grønt:

500kcal 62prot 9 fett 40karb

Etter trening:

Shake:

226 kcal, 43prot 5fett 5karb

Kvelds:

Knekkebrød m/ost + cottage cheese og egg:

630kcal 50prot 31fett 33karb

Dette blir totalt: 3056kcal 234prot 116fett 248karb

Noen som har tips til hva jeg kan kutte/endre?

Hvordan er fordelingen karb/prot ift tidspunkt på dagen det konsumeres?

Håper noen hadde giddi og tatt seg tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarer jo på dette selv egentlig, du vet hva du må gjøre!

Mer protein, du spiser for lite og fyller på siste rest med snop og junk. Tviler på at det er snakk om 200kcal (4 sjokoladeruter?) så er nok her du sprenger kcalbudsjettet.

Mer rørelse, bedre mat = flottere, strammere og mer muskuløs kropp

Bare for å fære sikker; så bør jeg ligge på 100g ++ proteiner, samme mengde fett og mindre/samme mengde karbs og fler kalorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente 19, 167cm, 47 kg, målet å bli sterkere

Frokost: dobbel 0.0 yoghurt med bær, gryn og eple + 2 ryvita med egg, sild, magerost

Lunsj: salat med 1 ss kesam, 1 egg og 1 grovt rundstykke

Før trening: naturell yoghurt med appelsin og rosiner

Middag: 1 stk laksefilet, salat og grønnsaker

Kvelds: skyr med gryn og nøtter

Evt 2-3 ryvita med sild, makrell i tomat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hola!

Alder: 25

Høyde: 183

Vekt: 122 tror jeg

Aktivitetsnivå: trener 4-5 ganger i uken

Treningsbakgrunn: Trent en del styrke for lenge siden

Mål: Veie rundt 90-100kg, ned i fett%

Jeg er ikke på noen spesiell diett, men forsøker å spise sunt og holde meg på ca BMR (ca 2600) hver dag (utenom lørdag, hvor jeg gir litt faen, men ønsker mer struktur). Jeg ser at jeg av og til ikke spiser nok fett og karbohydrater, så jeg ikke kommer meg helt opp på 2600..

Spiser ca 3-4 måltider om dagen, frokost - lunsj - av og til et mellommåltid enten mellom frokost og lunsj, eller lunsj og middag. Middag og muligens litt bær / mager vaniljekesam til kvelds (kommer an på tidligere inntak)

Matvarer jeg spiser er:

Frukt: eple, kiwi, banan, mango

Grønnsaker: paprika, brokkoli, rødløk, squash, chili, hvitløk, div. salat/spinat

Proteinkilder: karbonadedeig, kyllingfilet, grillet kylling uten skinn (1/2), eggehviter og hele egg (1-2 hele egg max pr dag), rent kjøttpålegg

Fettkilder: avokado, cashewnøtter uten salt, av og til litt mandler

Karbohydrat: basmatiris, en sjelden gang litt rugbrød og av og til fullkornspasta (som regel ris..)

Alle disse varene driver jeg å bytter litt om her og der uten at jeg har noe fast opplegg på det slik at jeg totalt sett ligger på ca 200 gram protein om dagen, i underkant av 100 gram fett..men ofte ikke mer enn 60-70, og det resterende blir karbohydrater fra ris og frukt og grønt.

Treningsrutiner: Til nå har jeg kjørt 2 harde styrkeøkter + 1 middels styrkeøkt i uken, men nå har jeg lagt litt om og nå blir det 2 dager med knallhard Krav Maga, og 2-3 styrkeøkter (tenker å bruke stort sett markløft, knebøy og benkpress, med kanskje et par ekstraøvelser, 5x5)

Det er stort sett sånn hverdagene mine ser ut, er åpen for tips og endringer.

Er dette noe du kunne gitt meg feedback på?

Vegard Lysne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...