Gå til innhold

P-pillen Diane


vida

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Slenger meg på tråden her. Har prøvd uttallige typer p-piller da med bakgrunn av at jeg har veldig sterke og uregelmessige menssmerter. Jeg har så langt ikke "tålt" p-piller. Har vært til mange utredninger og kommet frem til at jeg mest sannsynlig har endometriose (som bl.a vil si at jeg muligens har vanskeligheter med å få barn). Smertene er så sterke at jeg ligger krøket på gulvet og kaster opp, så selv om jeg da muligens ikke kan få barn må jo noe gjøres. Vinn vinn som du skjønner ;) (ironi) Det jeg nå har gjort er som det står beskrevet i Artikkelen du linket, jeg har chartet p-piller. Tester forskjellige. 1 måned på hver. Kan så langt si at Microgynon, yasmin, trionetta og trinordiol har hatt denne effekten :vektøkning, kvalme, løs mage, slapphet, humørsvingninger og hodevondt. Mercilon og Diane hadde jeg all of the above pluss migrene anfall. Den jeg har tålt best (sluppet hodevondt og kvalme) er Cerazette som skal være en av de med minst østrogeninnhold. Som jeg ser andre skriver over er jo dette med p-piller veldig individuellt så selv om legen sier "denne kanskje funker for deg" så anbefaler jeg og si: Jeg vil teste mange. Det er DA du ser hvem som funker best ;) Lykke til :D (Hilsen legens beste venn)

Takk for svar! :) Så trist å høre om endometriosen din! Bra du har blitt utredet! så utolig mange som sliter uten å få vite årsak. Skriver for tiden bacheloroppgave om kvinner med blant annet endometriose og hvordan de opplever infertilitet.. kan tenke meg at det er svært tøft og vanskelig både fysisk og psykisk..

I forhold til p-pillene merker jeg allerede nå bivirkninger som at jeg føler jeg "eser ut" og er kvalm.. Begynte på Diane fordi det skulle gi meg bedre hud, men huden er det eneste jeg ikke har sett noen forandring på.. Har trent slik jeg bruker, men har ikke økt i noen øvelser siden oppstart.. vet ikke om dette er psykologisk eller om jeg rette og slett får dårligere treningseffekt.. Så bra at du har funnet en som passer for deg! Da jeg startet med Diane sa legen at det var godt mulig den ikke passet for meg, og at jeg kanskje måtte prøve mange typer før jeg fant "the one" :) Lykke til videre! og PS: Kjempemange med endometriose er lykkelige mødre etter riktig ART-behandling!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle "p-piller" inneholder et eller annet progestogen (finnes ulike typer progestogener).Så finnes det p-piller som i tillegg inneholder et syntetisk østrogen som heter etinyløstradiol. De som inneholder etinyløstradiol inneholder ulike mengder av det, og Diane er en av dem med størst mengde (35 mikrogram). Cerazette for eksempel, samt alt som kalles for p-stav, inneholder ikke noe etinyløstradiol i det hele tatt, de har kun progestogen. Se screenshot under, fra http://www.felleskataolgen.no (hvis dere lurer hvorfor Diane ikke er i den listen, så er det fordi den står under ATC-kode G03H som omhandler Antiandrogener). Anbefaler alle å klikke seg inn på felleskatalogen.no og se hva disse pillene inneholder av virkestoff. Alternativt ta en titt på pakningsvedlegget på den p-pillen dere ev. har liggende hjemme.

Generelt sett kan man si at jo mer etinyløstradiol, jo mer bivirkninger. Alle produsenter av p-piller har helt siden den ble oppfunnet kontinuerlig prøvd å få hormonmengden så lav som mulig, nettopp for å redusere bivirkninger. De allerførste p-pillene som kom på markedet rundt 1960 inneholdt 50-75 mikrogram, mens de allernyeste inneholder bare 20 mikrogram.

Men det kommer altså an på hva midlet brukes til. Diane brukes pga. sin relativ høye mengde etinyløstradiol ikke som førstelinjes p-pille lenger, selv om den virker som en p-pille. Men om noen sliter med akne og skal ha p-pille, ville man slå 2 fluer med 1 smekk ved å ta Diane.

post-8522-14440924665452_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil man kunne få en god økning i muskelmasse på p-pillen diane? er andre p-piller bedre? :)

Jeg vil tippe omvent.. etinyløstradiol hemmer de androgene hormonene androstenedion og testosteron noe som igjen kan hemme proteinsyntesen og muskelveksten.. slik jeg forstår det da! selverklært prøvekanin! gått på Diane i tre uker nå.. <ahttp://forum.fitnessbloggen.no/uploads/emoticons/default_smile.png' alt=':)'> Slarti hadde et fint innlegg ovenfor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SlettetBruker4

Men diane har vel både et anti-androgent stoff + etinyløstradiol, der andre p-piller har etinyløstradiol + progesteron? altså, double-trouble? ;) haha.. Vurderer å prøve den p.g.a. dårlig hud, men ikke hvis jeg risikerer null fremgang på styrketreningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes flere burde ta i bruk hormonløse prevansjonsmidler. Jenter med kobberspiral er helt fantastiske å omgås:)

Hæi, jæi har kåberspiral, Asl?

Virkelig, PRØV den spiralen. Det koster et par hundrelapper og en legetime! Det lureste valget jeg har tatt i hele mitt liv! Slutta på pillenene etter 9 år = nytt menneske. Ikkje kast bort ungdommen i hormonhelvete jenter :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en myte! Går helt fint uten unge. Eller, jeg svimte av, men det var verdt det :p

Jeg går på Cerazette mens jeg vurderer spiral, etter historiene jeg har hørt de siste dagene tør jeg ikke ta den ("#/&%"# spiralen. Holder meg til cerazette jeg, selv om jeg får bivirkninger av den og :p

Legger man på seg av minipiller? Jeg går på cerazette og gikk ned typ 7 kg da jeg hadde gått på de 3-4 mnd..

Gått opp 10 kg siden det nå da, men håper da virkelig det ikke er derfor :p

Ingen anelse... Jeg har hverken gått opp eller ned (kunne nok gått ned om jeg hadde prøvd litt hardere, tror jeg), og jeg har brukt denne i snart tre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tippe omvent.. etinyløstradiol hemmer de androgene hormonene androstenedion og testosteron noe som igjen kan hemme proteinsyntesen og muskelveksten.. slik jeg forstår det da! selverklært prøvekanin! gått på Diane i tre uker nå.. <ahttp://forum.fitnessbloggen.no/uploads/emoticons/default_smile.png' alt=':)'> Slarti hadde et fint innlegg ovenfor!

Ja, det stemmer. Diane (eller, for å være mer nøyaktig: cyproteronacetat) reduserer et forhøyet androgennivå ned på et normalt nivå. Kroppen produserer mindre androgener, men den slutter ikke helt å produsere dem. Det virker opplagt at et lavere androgennivå vil gi lavere muskelvekst, men dette vet jeg ikke noe om. Som flere sa her, det er bare å prøve. Alle reagerer jo forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest SlettetBruker4
[ATTACH]86950[/ATTACH]

Hei jenter!! :)

I går startet jeg opp med p-pillen Diane etter mange år med p-stav. Pga hormoninnhold og reduksjon av testosteron spurte jeg legen min om det ville ha noen effekt på styrketreninga, noe hun sa det ikke ville ha. Noen her som har erfaring med bruk av Diane og innvirkning på muskelvekst og forbrenning??

Har lest denne artikkelen, http://fitnessbloggen.no/p-piller-trening/

men håper noen som bruker/ har brukt preparatet kan gi meg litt tilbakemelding! :)

På forhånd takk!! :D

Har du merket fremgang i trening til tross for diane? vurderer å starte på den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at folk orker de jævla pillene dag inn og dag ut. Setter inn en ny p-stav hvert tredje år, ingen bivirkninger, ingen bastardunge, intet problem. Dessuten kan man ha sex hele måneden og være relativt hormonstabil.

Eneste positive er vel at du kan regulere menstruasjonen selv... :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært uten prevensjon nå i over ett halvt år (7-8 mnd) etter å ha gått på p-piller fra jeg var 13-14 år (prøvd mercilon, og yasminelle i noen år), for så å prøve p-sprøyten i ett halvt år (vinter i fjord) som utløste migreneanfall, holdt mye vann i kroppen og hadde et tilfelle (i løpet av andre mnd) med akutte mage/mensensmerter. Selv om jeg slutta på sprøyta vedvarte migreneanfallene, selv om jeg aldri har hatt problem med dette før i livet. Prøvde Cerazette i sommer, som ikke funka bra heller (vann i kroppen, konstante blødninger). Mellom sist sommer og til jula hadde jeg mensen to ganger (så vidt), og det har endelig begynt å stabilisere seg etter noen kraftige smerte-anfall og uregelmessige blødninger. Disse opplevelsene har skremt meg med tanke på hvor lenge hormonene mine har vært i ubalanse.

Nå aner jeg ikke hva jeg skal prøve meg på, kanskje kobberspiral kunne vært noe?

P-piller er noe herk, men nå er det jo slik at man kan slutte med de når man vil, så det kunne jo være verdt et forsøk? Etter min erfaring er det umulig å vite hvordan hver enkelt kan komme til å reagere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt alt mulig, microgynon, yasmin, yasminelle og cerazette - alle disse ødela meg:-p slutta på ppilla da jeg ble singel og klarte å slanke meg 18 kg. Begynte på cerazette igjen å la på meg 5 kg. Men har ikke prøvd disse ppillene:) nå har jeg spiral og har klart å ta av meg 3 av ppille kg :) er veldig forskjell fra person til person, men håper de funker bra for deg :-D har aldri hørt om noen som har vært like plaga som meg så det er nokk ytterst sjelden;)

Kanskje litt teit å kommentere et innlegg som er 1 år gammelt, men who cares! :D Syntes du det gjorde vondt å sette spiral? Har du kobber eller hormon? Skal sette inn min så fort jeg får time hos gynokolog, og gleder meg VILT til å slippe å tenke på å ta den jævla cerazette-pilla til samme tid hver dag! Har du vært fornøyd så langt? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...