Gå til innhold

Aftenposten: Treningstrender 2013


Anbefalte innlegg

Aftenposten lener seg på American College of Sports Medicine som trekker frem de store treningstrendene for 2013:

(Punkter og første setninger sakset fra saken)

1. Du er utstyret

Glem alt det fancy treningsutstyret som støver ned i kjelleren. Treningsskoene begynte vi å legge på hylla allerede i fjor da barfot-trenden kom joggende. For fremtidens treningsøkter trenger du kun din egen smekre kropp.

2. Fokus på barna

Også barna kan begynne trene i egne gruppetimer.

3. Personlige trenere

For sjette året på rad troner personlig trener på toppen av listene over fitnesstrendene. Bruk av PT blir stadig mer vanlig.

4. Girls gone strong

I det nye året er det lov å bygge muskler, jenter! På andre plass ligger styrketrening. Særlig crossfit-bølgen har dratt i gang jenter som ikke er redde for å løfte tungt. Feminine jenter med muskler er hot, og du har kanskje sett mottoet: Strong is the new skinny?

5. Funksjonell trening

Funksjonell trening er langt fra noe nytt, men det er en av de mest populære trendene for 2013.

6. Kort og brutalt

HIIT - high intensity interval training eller høyintensiv trening blir stadig mer populært. Dette gir fantastiske resultater på kort tid sammenliknet med tradisjonell kondisjonstrening på moderat intensitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

liker nr 4 ;) jenter med musklar er hot!

nr 6 er også eit bra punkt. HIIT er effektivt, men eit helvete den korte stunda det varar :p

liker også at det vert fokusert på trening for born. ser alt for mange småfeite born med elendig motorikk i desse dagar.

håpar også at crossfit-trenden avtar snart. facepalm.jpg

for min eigen del kjem eg til å halde meg til det gode gamle. pumpe jern og løfte tungt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du forklare litt mer om hva du mener?

Hele opplegget med hva "funksjonell trening" er, som oftest frontet med kettlebells, bosuballer og slynger (gjerne samtidig) og hevde at dette på noe vis er "mer funksjonelt" en vanlig trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Muskler gjør 2 ting, trekke seg sammen og strekke seg ut. Funksjonell trening er tatt helt ut av sammenheng, å ta pushups i slynge aktiverer flere muskler, men å hevde det er mer funksjonelt blir feil, det samme kan sies om trene mage på en bosuball.

Slyngetrening er bra, men du blir ikke en gud ovenfor mennesker som gjør samme øvelser med vekter eller kroppsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel litt dumt å si at slyngetrening ikke er bra og funksjonelt?

Jeg har ikke sagt at det ikke er bra, men begrepet funksjonelt jeg reagerer på. Hva betyr "funksjonell trening" og hva avgjør om det er funksjonelt? Som regel er det mye rare sirkeltreninger med spesielle øvelser.

Slynger, kettlebells etc er bra til sine formål, men hva er så "funksjonelt" med øvelsene? Evt styrken man oppnår kontra vanlig trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at det ikke er bra, men begrepet funksjonelt jeg reagerer på. Hva betyr "funksjonell trening" og hva avgjør om det er funksjonelt? Som regel er det mye rare sirkeltreninger med spesielle øvelser.

Slynger, kettlebells etc er bra til sine formål, men hva er så "funksjonelt" med øvelsene? Evt styrken man oppnår kontra vanlig trening?

Det er jo til god hjelp og funksjonelt for folk som vil bygge seg opp etter skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo til god hjelp og funksjonelt for folk som vil bygge seg opp etter skader.

Igjen, jeg er ikke imot slynger, men begrepet "funksjonelt" om noe over noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel litt om hva slags mål man har med treningen, og hva som blir funskjonelt iforhold til å nå målet sitt?

Jepp, ergo er funksjonell trening om noe, det som er best for å oppnå målet. Men blir ofte brukt om litt "alternative ting" som slynger, bosuballer, kettlebells osv. Er bare den ordleggingen om at sistnevnte på flere vis skal være "bedre" og gi bedre utbytte i "daglige liv". Det er på samme vis som at det skal gi "funksjonell styrke", som at det er noe annet en sterk vs svak.

Vi er nok enig, er bare at den trenden er slitsom med "funksjonell" begrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...