Gå til innhold

100 sukkerfrie dager, er du med?


Siv31

Anbefalte innlegg

Det var det jeg lurte på - det tilsatte sukkeret:)

Jeg vet at yoghurtnøtter inneholder mye sukker. Det er derfor det er så innmarri godt:happy:

Jeg for min del kjenner det godt på kroppen når jeg tror den trenger et lite sukkerkick, om det så blir tre ganger den uken eller om det går noen uker mellom hver gang :)

Da er vi enige :D

Det står som regel på den tørkede frukten om den inneholder sukker :)

De som type selger bare nøtter og tørket frukt har ofte mye uten tilsatt sukker :D

(ELSKER YOGHURTNØTTER. De roper på meg HVER gang jeg er på butikken. Hater å svikte dem:( )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Pr definisjonen på om man er sukkerfri...?

Hva skulle den definisjonen ha å si for noe som helst?

Om det skulle være for skrytefaktoren, så klarer jeg ikke helt å se hva det skulle være å skryte av at man holder seg 100% vekke fra sukker med mindre man har allergier eller andre ting som gjør at man absolutt ikke burde spise noe sukker.

Hvis du derimot lurer på hvilken funksjon det har for kroppen, så nei.... - en sjokoladeplate er ikke det samme som en kurv druer, men det regner jeg med er ganske åpenbart.

Du - jeg skjønner vel at en kurv med druer ikke er det samme som en sjokoladeplate!

Jeg er faktisk så uheldig at jeg er en av de som ikke burde spise sukker. Men jeg skulle gjerne hatt det annerledes, ingen kan si at det ikke smaker godt med søte ting. Jeg har heller ikke noe behov for å skryte av det.

Det jeg lurte på var som nevnt ovenfor - det tilsatte sukkeret i noen typer tørket frukt o.l inneholder vel det samme type sukkeret som i en sjokoladeplate for og ta det som et eks - og vil det da være ett fett om man spiser den sjokoladen eller posen med tørket frukt? Med tanke på sukkerinnholdet. Rett og slett fordi jeg lurer - ikke fordi jeg vil vite det sunneste alternativet når jeg skal unne meg noe som jeg syns er ekstra godt.

Jeg ser nå at jeg ordla meg heeeeelt feil på første innlegg - lei for det:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du - jeg skjønner vel at en kurv med druer ikke er det samme som en sjokoladeplate!

Jeg er faktisk så uheldig at jeg er en av de som ikke burde spise sukker. Men jeg skulle gjerne hatt det annerledes, ingen kan si at det ikke smaker godt med søte ting. Jeg har heller ikke noe behov for å skryte av det.

Det jeg lurte på var som nevnt ovenfor - det tilsatte sukkeret i noen typer tørket frukt o.l inneholder vel det samme type sukkeret som i en sjokoladeplate for og ta det som et eks - og vil det da være ett fett om man spiser den sjokoladen eller posen med tørket frukt? Med tanke på sukkerinnholdet. Rett og slett fordi jeg lurer - ikke fordi jeg vil vite det sunneste alternativet når jeg skal unne meg noe som jeg syns er ekstra godt.

Jeg ser nå at jeg ordla meg heeeeelt feil på første innlegg - lei for det:p

Jeg så svaret ditt som du posta akkurat når jeg siterte deg, skjønte hva du mente og derfor sletta jeg innlegget :)

Men ja, om man er "pr definisjon sukkerfri" blir en litt feil måte å si det på. Jeg skjønte bedre hva du mente nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi enige :D

Det står som regel på den tørkede frukten om den inneholder sukker :)

De som type selger bare nøtter og tørket frukt har ofte mye uten tilsatt sukker :D

(ELSKER YOGHURTNØTTER. De roper på meg HVER gang jeg er på butikken. Hater å svikte dem:( )

Kanskje jeg får lese innholdsfortegnelsen neste gang - det er ikke min sterkeste side.

Hvis du er glad i yoghurtnøtter - får jeg anbefale bananchips med yoghurt (enda søtere enn yoghurtnøtter:happy:) tørket ananas og papaya med yoghurt:hungry: Og faktisk - dadler med yoghurt.

De ropte på meg i sted - jeg måtte ta med noen hjem i varmen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så svaret ditt som du posta akkurat når jeg siterte deg, skjønte hva du mente og derfor sletta jeg innlegget :)

Men ja, om man er "pr definisjon sukkerfri" blir en litt feil måte å si det på. Jeg skjønte bedre hva du mente nå.

En kurv druer er ikke det samme som en sjokoladeplate:ROFLMAO: Du er morsom :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kurv druer er ikke det samme som en sjokoladeplate:ROFLMAO: Du er morsom :happy:

Har mine øyeblikk :p

Ikke faen. Leveren og nyrene mine lager sukker hele tiden :(

SE TIL Å FÅ SJEKKA DET HOS LEGE!!

Btw Asle, har du prøvd med carbs som har lavere glykemisk indeks? tror ikke det skjer med de, bro told me at the gym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men for å være litt seriøs - her er en liten 'primer' rundt karbohydrater og sukker, som de fleste her bør lese for å få en mer helthetlig forståelse av hva sukker faktisk her. Notatene er fra boka til Alan Aragon - Girth Control.

- Hovedoppgaven til karbohydrater er å gi energi til celle funksjoner. Karbohydrat er den foretrukkede energikilden til hjernen, nervesystemet og skjelettmuskulaturen. I biokjemisk vanskelig-språk kalles karbohydrater for polyhydroxy aldehydes/polyhydroxy aldehyder eller polyhydroxy ketones/polyhydroxy ketoner. De består av karbon/carbon ©, hydrogen (H) og oksygen/oxygen (O) = CHO, men i motsetning til protein, så har ikke karbohydrater noe nitrogen (n) komponent.

- Det er tre hovedklasser av karbohydrat; monosakkarider/monosaccharides, oligosakkarider/oligosaccharides og polysakkarider/polysaccharides.

-- Monosakkarider/monosaccharides er enhetlige sukkermolekyler som ikke kan bli hydrolisert (brutt ned) ytterligere. Eksempler inkluderer fruktose/fructose, galaktose/galactose, og den mest rikelige/abundant og fysiologisk viktigste monosakkeriden i menneskelig fysiologi - glukose/glucose. Hjernen bruker mellom 110-140 glukose hver dag. Om nok glukose ikke inntas fra kostholdet kan kroppen selv-kanabilisere for å få det. Syntesen av glukose fra ikke-karbohydrat kilder innenfor kroppen kalles glukoneogenese/gluconeogenesis. Det skjer i leveren, med unntak av ved sult, hvor nyren bidrar, og er gjort mulig ved å ta de rå materialene fra laktat/lactate, glyserol/glycerol, pyruvat/pyruvate og enkelte glykogene aminosyrer/glucogenic amino acids (aminosyrer som kan bli konvertert til glukose gjennom glukoneogenese, i kontrast til ketogene aminosyrer/ketogenic amino acid, som kan konverteres til ketonlegemer.). Av spesiell interesse her er at glukose er meget god for syntese av glykogen/glucogen i skjelettmuskulaturen, men en dårlig forløper til lever/hepatic glykogen. Fruktose og Galaktose er monosakkaridene som gjør det arbeidet med mye mer effektivitet, mens glukose må ta en mer sirkelerende vei/omvei for konvertering og lagring som lever glykogen. Glukoses evne til å skape lever glykogenese/glycogenesis (glukosemolekyler legges til kjeder av glykogen for lagring) er forbedret om ledsaget av laktat/lactate og glyserol/glycerol. Betydningen av lever glykogen påfylling/replenishment kan ikke undervurderes med det mål om å gjøre alt som er mulig for å hindre muskel katabolisme/catabolism og dytte anabolisme/anabolism framover.

-- Oligosakkarider/oligosaccharides er korte kjeder av monosakkarid enheter. I kjemi kalles som regel kjeder av molekyler for polymerer/polymers, og deres bærende enheter monomerer/monomers, eller monomeriske enheter/monomeric units. Kjeder med 2-10 monomerer er typisk kategorisert som oligosakkarider. Mono -og disakkarider/mono- and disaccharides (enkle og dobble monomerer) kan kategoriseres i den velkjente kategorien 'sukker'. Disakkarider (dobbel enhet polymere) er de vanligste oligosakkaridene når det kommer til energiproduksjon. Eksempler inkluderer sukrose/sucrose (1 glukose molekyl bundet til 1 fruktose molekyl), laktose/lactose (1 glukose molekyl bundet til 1 galaktose molekyl) og maltose (1 glukose molekyl bundet til et annet glukose molekyl). Sukker konsum er blitt demonisert av media i lang tid, ofte til underholdende nivåer. Det er viktig å huske at dette angrepet mot sukker ofte er koblet med et komplett fravær av forståelse for menneskekroppens biokjemi. Alle karbohydrater må brytes ned til en eller annen form for sukker før det kan brukes av cellene.

-- Polysakkarider/polysaccharides er lange kjeder av monomerer med alt fra hundretall til flere tusen enheter. Mens monosakkarider og disakkarider/monosaccharides and disaccharides (enkle og dobble monomerer) kalles for enkle karbohydrater/simple carbs, kalles polysakkarider for komplekse karbohydrater/complex carbs. Stivelse/starch, glykogen/glycogen og cellulose er de tre polysakkaridene med mest relevanse til menneskelig ernæring. Stivelse finnes enten som amylose (en lineær kjede av glukose enheter) eller amylopektin/amylopectin (branch chained/forgrenet lenkede glukose enheter). Cellulose er et ufordøyelig fiber; en type ikke-stivelse polysakkarid. Som en trivialitet, så er cellulose det aller vanligste biologiske molekylet på planeten.

Inntak av hele og minimalt behandlede polysakkarider/komplekse karbohydrater er blitt lagt vekt på av store helseorganisasjoner, hovedsaklig pga. dets innhold av mikronæringsstoffer/micronutrients og fiber. Betegnelsen av komplekse vs. enkle karbohydrater har skapt forvirring om den metabolske oppførselen til de to typene. Før forskningen på glykemisk indeks/glycemic index (GI) ble så populær, trodde man at komplekse karbohydrater ble brutt ned tregere en enkle karbohydrater og derfor ga en mer stødig tilførsel av energi. Nå vet vi at et karbohydrats kompleksitet har veldig lite å gjøre med dets hastighet av nedbryting til glukose.

- Sukker i riktig perspektiv: Sukker får ofte skylden for haugevis av sykdommer, men forskningen viser klart at sukker ikke er djevelen den blir sagt å være av mange. Forsker Wim Saris gjorde en gjennomgående vurdering/review av litteraturen på sukker sin relasjon til energi metabolisme/stoffskifte/metabolism og kroppsvekt (3 - Sugars, energy metabolism, and body weight control - Pubmed), og konkluderte; "These weight-loss studies with different types and amounts of carbohydrates including high and low sucrose do not indicate that weight loss is impaired by high-sucrose, energy-restricted diets".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke spist snop på to uker nå og det kjennes veldig bra. Hungeren er ikke like sterk som tidligere, men den dukker opp noen dager. Jeg er som flere her inne. Om jeg først begynner så klarer jeg ikke stoppe. Samtidig så gjør jeg det fordi jeg blir så irritert på at mange (inkludert meg selv) MÅ ha snop/noe søtt som kos. Hvorfor kan vi ikke ha fruktfat i stedet for eller i tillegg til kake hver fredag på jobben f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke spist snop på to uker nå og det kjennes veldig bra. Hungeren er ikke like sterk som tidligere, men den dukker opp noen dager. Jeg er som flere her inne. Om jeg først begynner så klarer jeg ikke stoppe. Samtidig så gjør jeg det fordi jeg blir så irritert på at mange (inkludert meg selv) MÅ ha snop/noe søtt som kos. Hvorfor kan vi ikke ha fruktfat i stedet for eller i tillegg til kake hver fredag på jobben f.eks?

Det er jeg helt enig i, derfor lager jeg det til de på jobben min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flink du er.:) Han som vanligvis kjøper inn kake har ikke vært her på noen uker så da er det heldigvis ingen andre som gidder å gjøre det.:p

Jeg jobber på et gamlehjem, der er det kake og konfekt 24 timer i døgnet. Bokstavelig talt, det er sjokolade OVER ALT. Noen ganger blir jeg gal, men som regel går det over:LOL:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Har forsøkt krom tabletter før uten hell, noe spesielt med akkurat disse? Her har det vært fullstendig sprekk. Aner ikke min arme råd. Vurderer nå investere i en hypnotisør. Hjelpes. Mulig jeg ikke eier selvdisiplin, men klarer stort sett alt annet jeg setter i fore, er bare det forbanna sukkeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg holdt en god arbeidsuke. så det har vært bittelitt søtsaker i helgen. Men det er stor forandring fra å spise godis omtrent hver dag. Så det går veien om ikke annet. Men 100 dager? det må jeg melde meg ut av. Til jeg er ferdig i praksis iallefall.. Lykke til dere som fortsetter clean slate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Har forsøkt krom tabletter før uten hell, noe spesielt med akkurat disse? Her har det vært fullstendig sprekk. Aner ikke min arme råd. Vurderer nå investere i en hypnotisør. Hjelpes. Mulig jeg ikke eier selvdisiplin, men klarer stort sett alt annet jeg setter i fore, er bare det forbanna sukkeret.

Noe spesielt vet jeg ikke om det er i forhold til annen krom, men to sånne for dagen og søtsuget er borte for min del. Var og tok bodyanalyse i dag og har gått ned 2% på fettprosenten i løpet av tre uker og da er nok sukkerkutt mye av grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...