Gå til innhold

Mettet fett - spis det hver dag!


02-snapper

Anbefalte innlegg

Dette var nytt for meg hvertfall. Hva tenker du ?! =)

(Hentet fra: NY VITEN: Spis mettet fett hver dag | Aktiv Trening)

Tidligere var mettet fett det verste vi kunne få i oss. Nå sier forskerne at du må spise det hver dag – men bare 20–30 gram om dagen. Her er fire gode grunner til å spise mettet fett hver dag.

1. 50 prosent av kroppens cellemembraner består av mettet fett. Fettet sørger for at membranen har riktig konsistens, slik at næringsstoffer lett trenger inn og avfallsstoffer slipper ut. Hos personer som mangler mettet fett, ser man at cellene etter hvert svekkes og fungerer dårligere.

2. Mange matvarer som inneholder mettet fett, forsyner deg også med andre vitale næringsstoffer. Storfekjøtt gir for eksempel mye A-vitamin og forsyner deg også med E-vitamin. Begge vitaminer tas effektivt opp av kroppen, fordi du samtidig får i deg litt fett.

3. Enkelte typer mettet fett virker bakteriedrepende. Dermed er det mettede fettet med på å hindre betennelsestilstander som fører til åreforkalkning og blodpropp.

4. For at kroppen skal kunne trekke ut vitaminer, mineraler og andre viktige næringsstoffer av maten, må mage-tarmsystemet også få en viss mengde mettet fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt sant, men det er ingen tvil om at media har blåst mettet fett diskusjonen så langt opp i skyene at mange har den oppfatningen.

deriblandt undertegnede.. Jeg var av den oppfatningen, og vil likevel påstå at min generelle kunnskap om "sunn" mat er betydelig mye større en hos Ola Nordmann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Jeg synes det er synd det skilles så lite på ulike typer mettet fett. Stearinsyre og palmitinsyre som begge er mettede oppfører seg temmelig ulikt og dette gjelder mange av de andre typene og. Alle bakstreverne som snakker om at det er skadelig henviser til økt dårlig kolesterol etc, men de ulike mettede fettsyrene har svært ulike virkninger. F.eks inneholder melkefett over 400 ulike fettsyrer, noen av dem er kanskje ikke så sunne, andre er derimot det. I sum og ut ifra forskning jeg har lest anser jeg mettet fett som temmelig nøytralt ift helsa, men med en fantastisk egenskap: Det tåler høy varme og er perfekt til steking!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...