Gå til innhold

Hvilepuls


kris135

Anbefalte innlegg

Hva ligger hvilepulsen deres på?

Har ikke sjekket min egen hvilepulsen siden før jeg begynte å trene - sikkert 2 år siden. Målte den i dag og fann ut at den var gått ganske drastisk ned - fra 69 til 47 som den er i dag! Tenkte kanskje det var noen som kunne gi litt mer informasjon om hvilepuls, siden google mener jeg enten er syk eller er i svært god form (noen som ikke stemmer). Fant også ut at miguel indurain (proffsyklist) har en av de laveste hvilepulsene, med 28 bpm. Crazy!

Så hvem har lavest hvilepuls på forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen ekspert på temaet. Målte hvilepuls for noen dager tilbake, ligger på 42 akkurat nå :)

Forresten måler jeg pulsen rett etter jeg har stått opp, eller dvs jeg sover med pulsbeltet og titter på pulsklokken idet jeg våkner. Usikker på om det er riktig metode men det er hvertfall da jeg er mest hvilende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er vel mest hvilende en eller annen gang midt på natta, så hvis du uansett sover med klokken på kan du jo starte den før du sovner? Jeg målte vel min hvilepuls på den måten for en stund siden, får se om jeg finner tallet igjen (husker det ikke i hodet) eller så kan man vel måle en gang til. Kan vel forsåvidt det uansett for å se hvor mye den har endret seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte hvilepulsen min til 50 tidligere i år, det var om morningen med en gang jeg våknet. Målte faktisk tidligere i dag mens jeg satt og leste til eksamen, og kom til 55, men det var etter et par kopper kaffe, som vil øke pulsen litt. Blir nødt til å måle når jeg våkner i morgen for å se om det bare var kaffen som gjorde utslaget! :p

Fredrik: Legg deg ned i 10 min ca og slapp av. Deretter finner du pulsen din (halspulsåren er greiest), og teller pulsen i et minutt. Vent litt, og gjenta en gang til. Da får du en noenlunde pekepinn!

Tor: Hvilepuls er mest reell om natten ja, så å sove med pulsklokke gir den beste målingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik: Legg deg ned i 10 min ca og slapp av. Deretter finner du pulsen din (halspulsåren er greiest), og teller pulsen i et minutt. Vent litt, og gjenta en gang til. Da får du en noenlunde pekepinn!

Er sånn jeg har gjort det, annet enn at jeg har tatt i 30 sekunder og ganget opp. Den gangen jeg fikk lavest var rett etter jeg våknet.. Synes selv jeg har unormalt høy puls stort sett uansett når jeg sjekker egentlig. Vet ikke om det er på noe faretruende nivå eller hva, men det er jo litt rart å tenke på.

Burde testet med en måler en gang for å måle over tid når jeg ikke tenker over det. I tilfelle det er noe som gjør at pulsen øker når jeg prøver å teste selv. Aner ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilepuls bør måles på morgenen rett etter en har stått opp for mest nøyaktig resultat ifølge en artikkel fra Olympiatoppen. Men mange som har sykt lav hvilepuls her inne da, lover godt med tanke på hjertet og et langt liv. Noen som vet mer om hvilepuls btw? Hadde vert Nice med en artikkel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte hvilepulsen min til 50 tidligere i år, det var om morningen med en gang jeg våknet. Målte faktisk tidligere i dag mens jeg satt og leste til eksamen, og kom til 55, men det var etter et par kopper kaffe, som vil øke pulsen litt. Blir nødt til å måle når jeg våkner i morgen for å se om det bare var kaffen som gjorde utslaget!:p

Da målte jeg i dag, og kom til 47. Var en tur oppe av sengen først for å slå av vekkerklokken. Konklusjonen blir at sittende stilling i våken tilstand pluss et par kopper kaffe utgjorde hele 8 slag på pulsen, selv i avslappet tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laveste hvilepuls jeg har målt var 43 på kveldstid. Kanskje på tide å ta en ny sjekk, men morgenpuls denne gangen? Tror uansett jeg venter til eksamensperioden er over, da er nok testen mer pålitelig :D

Nå om dagen er pulsen uansett ganske høy pga stress. Hadde sittet stille og jobbet med notater noen timer da jeg følte meg uvel. Sjekket pulsen, og da lå den på stødige 107, haha. Somebody is obviously in need of some r&r :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sist jeg fikk målt hvilepuls var hos legen. Legekontoret ligger ca. 10 minutters kjapp gange fra jobb. Så jeg tuslet bort, satte meg ned og ventet i ca. 5 minutter. Ble ropt inn, snakket litt med legen, hvorpå hun målte pulsen. Hun måtte måle tre ganger og kom frem til 48 i snitt. Hun trodde hun hadde tatt feil de to første gangene.

Det gjorde ikke saken bedre at legen var ung og dritlekker... :p Hvilepulsen min er vanligvis rundt 40 - 45.

Jeg undrer meg på om mange her har lav hvilepuls fordi vi spiser rent, og for det meste lite karbohydrater. Da vil kroppen benytte seg av ketoner som drivstoff. Ketoner er rundt 28% mer energieffektiv enn glukose, og brukes av hjerte og skjelettmuskulatur som preferert energikilde over glukose.

Kilde: http://www.proteinpower.com/drmike/ketones-and-ketosis/metabolism-and-ketosis/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har ligget i 110 i hvilepuls i et halvt år nå på grunn av medisiner legen mente jeg skulle ta. Han mente også at pulsen ikke var noe problem. Kuttet for fire dager siden og er nede i 79. Har pleid å ligge på 50-55.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...