Gå til innhold

Kontinuerlig Styrketrening: hva legger du i det?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet

Alle sier man må tren over tid for å se resultater.

Men hva legger man egentlig i tiden, og hva er et avbrekk(hvor langt?) som ødelegger for evt resultatene som kunne kommet?

Hva skjer hvis man f.eks i eksamensperioden 2-3uker dropper mye trening, spiser annerledes(ikke helt fråtsing heller)! Hvor skadelig er dette med tanke på hvis man vil bygge eller gå ned i fett%?

Og hvis man trener f.eks 4x vanligvis i uken, men plutselig har du 1 uke med bare 2 og 1 uke med 3 og 1 uke med 1 trening?

Eller er det sånn at man "må" trene 4x i uken i 6mnd for å i det hele tatt forvente noe?(uavhengig om man skal ned i fett% eller opp i styrke/masse)!HVIS man ser bort fra kosthold(dette er "på plass")

Vet ikke om det ble litt utydelig:)

Fortsetter under...

Så lenge du har jevnlige deloader på 1 til maks 2 uker hvor du gjerne driver med aktiv restitusjon eller andre fysiske aktiviteter som ikke går utover kroppens gjeninnhenting, og ellers trener hver uke året igjennom regner jeg det som kontinuerlig trening. Da blir restitusjonen en del av treningsopplegget.

Alle sier man må tren over tid for å se resultater.

Men hva legger man egentlig i tiden, og hva er et avbrekk(hvor langt?) som ødelegger for evt resultatene som kunne kommet?

Hva skjer hvis man f.eks i eksamensperioden 2-3uker dropper mye trening, spiser annerledes(ikke helt fråtsing heller)! Hvor skadelig er dette med tanke på hvis man vil bygge eller gå ned i fett%?

Trolig er 2-3 ukers avbrekk bra, forutsatt at man faktisk har trent bra tidligere i semesteret.

Det avhenger litt av hva du foretar deg og hva du spiser når du tar et avbrekk. 3 uker er etter min mening på tålegrensa for hva du bør ta med mindre du er overtrent. To uker holder i massevis, én uke også for folk flest.

Annonse

Det går fint an å trene i eksamenstida, det handler bare om prioriteringer. Jeg gjør det selv nå, har masse å lese og holder på med en omfattende hjemmeeksamen i skrivende stund, så avbrekk til trening er gull verdt, da får jeg klarnet opp huet, får litt blodsirkulasjon i kroppen og blir ei heller rastløs. ;)

Jeg har 4 eksamner fordelt på 14 dager... MEGET hektisk...!! Men jeg kan ikke sitte fra 8 om morgenen til 8 om kvelden uten pause. Og - om jeg da bruker min pausepå en kjapp spasertur/løpetur eller styrkeøkt så gir det meg MYE mer energi enn å f.eks se på TV! Godt tips: Sett kylling/fisk/o.l + potet + grønnsaker inn i stekeovnen mens du går deg en tur. Så fikser middagen seg selv ;) Effektiv tidsbruk.

Jeg tror kroppen kan ha godt av et lite avbrekk/nedtrapping en kort periode, men om jeg momentant stopper med trening uten å "trene meg ned" fra si 5-6 ganger i uken har jeg merket at muskler og ledd har fått plutselige skader i større eller mindre grad som så forsvinner når jeg trener igjen. (Nok en god grunn til å dra på gymmen)

Annonse

Jeg vil si at så lenge du på normal basis trener x antall ganger i uka, så er ikke en periode med litt færre økter eller kanskje til og med et par-tre uker uten skikkelig trening det samme som å "ha sluttet"/ikke trene kontinuerlig. Det er enkelt og greit en pause eller en variasjon på ukentlig basis - i "kontinuerlig trening over tid" tenker jeg heller måneder og år :)

Herregud, er han photoshoppa? Må være det sykeste jeg har sett. Han må jo ha fått juice siden han var 9 :p

Greien er at han er omtrent like stor på alle bildene. Det er i så fall ganske bra gjennomført, ikke som Helene Drage som photoshopper på seg et benbrudd i armen etc. :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...