Gå til innhold

Å trene seg "feit"? (stresser jeg kroppen?)


Idina

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du kan jo prøve å bruke diett.no heller for å logge maten din hvis du synes resultatene fra den appen er litt rare :)

Takk for tips :)

Var inne på den nå, men slet litt med å bruke den på enkelte matvarer.

Føler det ikke skal noenting til å få for mye proteiner, så dette blir visst en utfordring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Velvet, du spiser for lite, sover for lite, stresser for mye og trener for mye. Jeg vil ikke engang prøve å se for meg det stresshormon-helvetet du må ha i kroppen!! Jeg reagerer kraftig på mangelen på fett, du burde virkelig snu om på makroene, øke fett masse (men gradvis så leveren får venne seg til det), minske karbo litt (100-120g om dagen ca..) Og senke proteinene kraftig. :!:

Suget ditt kommer av for lite mat og for lite fett, og du har antakelig blodsukker som en jojo.. (n) Hvis du hadde vært min klient hadde jeg satt deg på 3-4 treningsøkter i uka max, der én var Yoga. Særlig siden du gir alt på treningene hver gang.. ;)

Dette er den perfekte oppskriften for å møte veggen, så du burde kanskje gjøre litt endringer? :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du spiser "sunt", men i realiteten så gjør du det ikke. Dette fordi du får i det alt for lite mat iforhold til forbruket ditt.

Når du i tillegg startet å trene styrketrening, uten tilstrekkelig næring og hvile. Bryter du jo ned muskulaturen og kanskje ender opp litt "tynnfeit" som nevnt over.

Nei legg til 1liter Helmelk eller 1L sjokomelk etter trening, da blir kosten din mye bedre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fett 40-55 g.... det var faktisk høyere enn jeg trodde, jeg spiser jo så magert :unsure:

Det er ingenting galt i å spise fett, det har absolutt sin funksjon i kroppen det også.

Men jeg mener du godt kan få i deg mer mat og en høyere andel karbohydrater utifra hvordan du legger frem livsførselen din, faktisk kan det være løsningen på suget du beskriver etter måltidene også. Jeg merker latterlig stor forskjell på cravings etter å ha gått over til tradisjonell kroppsbyggerkost. Ris, quinoa og potet er gode kilder til karbs, i tillegg til havregryna du allerede spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer kraftig på mangelen på fett, du burde virkelig snu om på makroene, øke fett masse (men gradvis så leveren får venne seg til det), minske karbo litt (100-120g om dagen ca..) Og senke proteinene kraftig. :!:

I aller høyeste grad enig ang stressfaktorene, men jeg forstår ikke hvorfor hun skal endre makroene den veien. Kan du forklare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må si det er litt skremmende å egentlig vite hva som er riktig, men likevel klare å rote det til så mye for seg selv...:blush:

Er glad for at jeg la ut dette innlegget, for det har vært en vekker. Det dere alle skriver, pluss at det er noe med å se det svart på hvitt når man er ærlig med seg selv og skriver alt ned.

Er man først på det Hurtigtoget i hverdagen med familie, jobb, trening og alt, så damper man lett videre uten å se faresignalene :banghead:

MEN, nå som jeg er syk (ja,hehe, immunforsvaret sto selvfølgelig ikke imot sesongens bassilusker slik som jeg holder på), har jeg tid til å kjenne etter og ta et grepa tak i meg selv.

Så, ja Ninian, jeg er i ferd med å gjøre endringer :) (Jeg har faktisk "flyt"-timer, med yoga/pilates o.l, men nå kun som vikar. Hadde mer balanse i treningen da jeg hadde den timen fast. Mer balanse i kosten også, før jeg skulle "sette alt mer i system" og trene tyngre styrke).

Men tror det er smart av meg å få noen til å sette opp en plan som rydder opp i kosten. Treningsmengden og hvilen er selvfølgelig også under revurdering :)

*rister oppgitt på hodet over meg selv* Men nå kan det jo bare gå oppover (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting galt i å spise fett, det har absolutt sin funksjon i kroppen det også.

Men jeg mener du godt kan få i deg mer mat og en høyere andel karbohydrater utifra hvordan du legger frem livsførselen din, faktisk kan det være løsningen på suget du beskriver etter måltidene også. Jeg merker latterlig stor forskjell på cravings etter å ha gått over til tradisjonell kroppsbyggerkost. Ris, quinoa og potet er gode kilder til karbs, i tillegg til havregryna du allerede spiser.

Jeg er ikke egentlig redd for fett, men har ikke hatt noe forhold til det heller.... Er veldig glad i byggris og søtpotet, så det blir definitivt mer av det! Og større porsjoner med havregrøt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si det er litt skremmende å egentlig vite hva som er riktig, men likevel klare å rote det til så mye for seg selv...:blush:

Er glad for at jeg la ut dette innlegget, for det har vært en vekker. Det dere alle skriver, pluss at det er noe med å se det svart på hvitt når man er ærlig med seg selv og skriver alt ned.

Er man først på det Hurtigtoget i hverdagen med familie, jobb, trening og alt, så damper man lett videre uten å se faresignalene :banghead:

MEN, nå som jeg er syk (ja,hehe, immunforsvaret sto selvfølgelig ikke imot sesongens bassilusker slik som jeg holder på), har jeg tid til å kjenne etter og ta et grepa tak i meg selv.

Så, ja Ninian, jeg er i ferd med å gjøre endringer :) (Jeg har faktisk "flyt"-timer, med yoga/pilates o.l, men nå kun som vikar. Hadde mer balanse i treningen da jeg hadde den timen fast. Mer balanse i kosten også, før jeg skulle "sette alt mer i system" og trene tyngre styrke).

Men tror det er smart av meg å få noen til å sette opp en plan som rydder opp i kosten. Treningsmengden og hvilen er selvfølgelig også under revurdering :)

*rister oppgitt på hodet over meg selv* Men nå kan det jo bare gå oppover (y)

Vi tror alle at vi selv er unntaket fra alle fysiologiske og termodynamikkens lover, stemmer ikke :D

Livet blir med ett veldig mye lettere og enklere straks man innser at man ikke trenger noen slags spesialbehandling for å få de samme resultatene som andre.Jeg er forøvrig veldig flink til å presse meg litt for langt selv, selv om jeg vet at det ikke er helt bra, men jeg har også blitt mye flinkere til å lytte til hva kroppen min mener om bestemte ting ;)

Mange overanalyserer kosten sin, de veier og styrer og skal ha 33,4556687 gram ris og akkurat 40 gram protein i hvert måltid. Ikke helt nødvendig. Så lenge man spiser en god håndflate protein og grønnsakene sine og en skje fett eller to til hvert måltid blir alt så mye bedre. Jeg logger nesten aldri hva jeg spiser (gjør litt kontrollregning av og til for ellers kan det skli ut), jeg veier nesten aldri maten min, grønnsaker orker jeg ikke engang å telle i mitt daglige grove estimat i hodet mitt og har jeg en kyllingfilet som veier 234 gram på kontrollveiinga mi, ja så spiser jeg den selv om jeg bare skal ha 200 gram. BTW, spis eggeplomma di! :p

Husk at vi jenter også eier den fine, fine egenskapen det er å samle vann av ingenting. Personlig kan jeg gå opp mellom 5-10 HELE KILO rett før mensen. Det forsvinner alltid. Vi samler også vann av mye trening hver dag. Vi samler vann av været og gudene veit hva. Så at vekta viser forskjell fra dag til dag er normalt. Man legger ikke på seg om man gidder å se hva som egentlig vises i speilet og registrere forandringene fra uke til uke der. Stort sett er det sånn at om man føler seg tynnere så har man blitt det. Føler man seg mer muskuløs så har man blitt det. Det skjer bare ikke over natta med å løfte rosa manualer 3x10 (den var til alle jenter som aldri løfter mer enn 2 kg:p)

Skal du bli sterk og veltrent, dropp bodypump. Det er en helt grei time for de uten ambisjoner om å bli spesielt fit as fuck og ønsket om å imponere uten klær på. Det er bedre enn ingen trening, men du vil jo noe mer ikke sant. 3x styrketrening i uka med helkropp og fine, flotte baseøvelser og tunge vekter vil gjøre sitt. (Husk btw å dealoade hver tredje-fjerde uke og at ikke alle treningene skal makses i).Kutt ut mye av høyintensitetstrening (ja, I know, jeg liker også step og spinning og kjenne blodsmaken i munnen, but something's gotta give), faktisk så kunne jeg tenke meg at du kutte all kardio og høyintensitet ut i ett par-tre uker før du gjenintroduserte effektiv kardio i livet ditt. Det får T3 (stoffskiftehormonet ditt, som blir lavt med mye kardio og høyintensitet) til å stabilisere seg.

Jeg trener personlig 3x25-30 minutter styrketrening og 2xkortintervaller (15min) i uken. Er stort sett det jeg gjør. Jeg begynner å nærme meg 20 kg vekttap siden i sommer. Har fått strammere biceps, tightere ass og mindre, men veltrente lår (kan se bort fra løshud på lårene :/). Dette på totalt 2,5 time trening fordelt på 7 dager. Ja, ok jeg svømmer også, men i likhet med deg anser jeg sånt mest for kos, jeg presser meg aldri og leker mye i bassenget sånn at det blir mer en ekstrabonusaktivitet i hverdagen istede for "off, trening".

Man virker kanskje litt krass og streng når man sier slikt om kosten og treningen din, men vi vil bare ditt beste og mange av oss har lært dette på den litt harde måten og håper at du skal unngå det.

Husk også at når man er spesielt mye aktiv som du er, så er det en vesentlig forskjell på deg, og en sedat, overvektig person. En sedat, overvektig person vil være mer overfølsom for karbohydratene, mens du derimot har større fordeler av å spise minst 100 gram karbo om dagen. Det hjelper mot restitusjon, muskeloppbygging og det hjelper mot at leptin, kortisol og alle disse finurlige og flotte hormonene dine går BOM etter bare en dags "diett". De vil gjøre det, men ved å spise mer karbo så utsetter du det i noen dager :p Dessuten får du bedre søvnkvalitet og mindre cravings med en velbalansert diett i ditt tilfelle. Lavkarbodietter har mye fint for seg, men nå er det strengt tatt slik at det ofte kommer an på hvilke karbo man spiser og hvilke anatomiske og fysiologiske grunnlag man har. For 20 og 40 kg siden kunne jeg taklet lavkarbodietter uten problemer, nå MÅ nesten kroppen min ha en del karbo med jevne mellomrom for å respondere ordentlig på treningen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man virker kanskje litt krass og streng når man sier slikt om kosten og treningen din, men vi vil bare ditt beste og mange av oss har lært dette på den litt harde måten og håper at du skal unngå det.

Overhodet ikke, Velvet, jeg er jo helt enig med dere :) Nytter ikke å gå rundt grøten og koseprate hvis man vil unngå å møte veggen.

Og jeg som trodde jeg var SuperWoman :p

For å ta tak i et par av punktene dine:

Bodypump trener jeg altså ikke som egentrening. Når det gjelder styrke er det kun studio som gjelder for meg!

Å gi opp høyintensitetskardiotimen er ikke så enkelt, ettersom jeg er instruktør på den :p Men det er klart, jeg trenger ikke å delta på den type timer i tillegg OG påta meg så mange vikartimer utover den ene jeg selv har.....

Litt kardio må jeg dog ha, føler jeg, men jeg h.a.t.e.r å løpe. På den annen side, jeg syntes styrke var møkk-kjedelig for noen år siden, så.... things can change.

Grunnen til at jeg ikke har logget maten min før i det siste (kun for å få en viss peil), er nettopp fordi jeg ikke vil bli en av dem du nevner som er så opphengt i gram og kaloritelling. Jeg kan ikke drive å veie maten min til enhver tid, mye også på grunn av barna mine. Og å styre med 10-15 matbokser er ikke min greie. Men jeg spiser det jeg er mest glad i, og elsker tilfeldigvis fisk, kylling, cc (!), kesam, omelett...etc. Kort sagt, alt som er proteinrikt, og det er vel derfor jeg har endt opp med så himla høyt antall gram proteiner, hehe

Det med vann... oh yes! Jeg er en vandrenede vannballong mesteparten av tiden. Samler fort vann, mye vann og ofte vann, men øyner nå håp om at det vil stabilisere seg når jeg får roet ned treningen og ordnet opp i kosten!

Setter stor pris på at du og alle de andre tar dere tid til å svare meg :)

Idina =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare takke trådstarter og også Velvet for "vekkeren"!

Jeg har selv gått i denne fella "1000 ganger" før (evig jojo-slanker). Var ganske flink lenge med mer mat og mye søvn, men nå har jeg altså i det siste vært på "lite-mat-og-søvn-og-masse-trening"-vogna IGJEN, fordi resultatene har vært dårlige. Og da hjelper det jo å spise mindre og trene mer ikke sant? NEI! :mad: Så etter å ha lest tråden er det bare å innse at her må det jobbes med hodet igjen, få i seg mer, trene mindre kardio og mer styrke, og skjerpings med å komme seg i seng!!

Viser seg at det er lurt å lese Fitnessbloggen gitt, trenger stadige påminnelser for å holde meg på riktig veg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare takke trådstarter og også Velvet for "vekkeren"!

Jeg har selv gått i denne fella "1000 ganger" før (evig jojo-slanker). Var ganske flink lenge med mer mat og mye søvn, men nå har jeg altså i det siste vært på "lite-mat-og-søvn-og-masse-trening"-vogna IGJEN, fordi resultatene har vært dårlige. Og da hjelper det jo å spise mindre og trene mer ikke sant? NEI! :mad: Så etter å ha lest tråden er det bare å innse at her må det jobbes med hodet igjen, få i seg mer, trene mindre kardio og mer styrke, og skjerpings med å komme seg i seng!!

Viser seg at det er lurt å lese Fitnessbloggen gitt, trenger stadige påminnelser for å holde meg på riktig veg...

Så flott at flere fikk noe ut av det! Da har vi begge noe å ta tak i nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En uke på sofaen pga influensa, og altså en ukes treningsfri. Har gjort godt for kroppen, og jeg har hatt det heeelt fint med ikke å trene. Liten lettelse, faktisk ;)

Ikke 100% matlyst, men har spist ganske greit likevel. Er nemlig en av de få som fortsetter å være sulten tross influensa... Resultat: ingen av buksene mine passer? Det MÅ da være væske? Eller mer umerkbart stress på hevntokt? :wtf:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke på sofaen pga influensa, og altså en ukes treningsfri. Har gjort godt for kroppen, og jeg har hatt det heeelt fint med ikke å trene. Liten lettelse, faktisk ;)

Ikke 100% matlyst, men har spist ganske greit likevel. Er nemlig en av de få som fortsetter å være sulten tross influensa... Resultat: ingen av buksene mine passer? Det MÅ da være væske? Eller mer umerkbart stress på hevntokt? :wtf:

det kan ikke være fett hvertfall - en kan ikke legge på seg mange kilo fett på et uke med mindre en spiser helt syke mengder...noe du ikke har! Gi kroppen noen dager til til å komme seg til hektene og stabilisere seg :) Går seg nok til! Og du - jeg er alltid EKSTRA sulten når jeg har influensa..så du er ikke alene. MEN jeg er ikke flink til å lage skikkelig mat..dt blir mye brød og generelt mindre sunne ting enn når formen er god ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan ikke være fett hvertfall - en kan ikke legge på seg mange kilo fett på et uke med mindre en spiser helt syke mengder...noe du ikke har! Gi kroppen noen dager til til å komme seg til hektene og stabilisere seg :) Går seg nok til! Og du - jeg er alltid EKSTRA sulten når jeg har influensa..så du er ikke alene. MEN jeg er ikke flink til å lage skikkelig mat..dt blir mye brød og generelt mindre sunne ting enn når formen er god ;)

Hehe,nei, ikke sant? Jeg vet jo at jeg ikke er noe unntak fra naturens lover ;) Og jeg spiser min vanlige mat, syk eller ei. Ingen cravings på usunne saker. Men buksene bør passe igjen til mandag, for da er planen å komme seg på jobb igjen!

Godt å høre det er flere som er sultne. Mannen min er motsatt, og går alltid ned i vekt når han er syk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høy er du og hvor mye veier du?

Hva slags type jobb har du? (Sitter du mye eller er du i aktivitet?)

Og hva er aktivitetsnivået utenom treningen du har beskrevet? :)

Jeg har en stillesittende jobb til daglig, og en helt normal og fin vekt ift til høyde :) Jeg har vært mye tynnere, og det er ikke målet mitt. Kroppen endret seg heldigvis etter første graviditet. Vekten nå er dog litt høyere enn det som har vært min normalvekt siden den endringen. Men så har jeg også trent mye mer styrke enn før (og målet mitt er jo endret kropssammensetning, mer trent underkropp, ikke vektnedgang).

Aktivitetsnivået utenom jobb og trening er ganske "normal", eller hva jeg skal si. Med det mener jeg hverdagslige sysler som følger med to barn og hjem. Skal ikke skryte på meg å leke hest og sisten med barna hver ettermiddag, så det går heller relativt rolig for seg før leggetid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en stillesittende jobb til daglig, og er 165 høy og 57 kg. Så det er en helt normal og fin vekt ift til høyde :) Jeg har vært mye tynnere, og det er ikke målet mitt. Kroppen endret seg heldigvis etter første graviditet. Vekten nå er dog litt høyere enn det som har vært min normalvekt siden den endringen. Men så har jeg også trent mye mer styrke enn før (og målet mitt er jo endret kropssammensetning, mer trent underkropp, ikke vektnedgang).

Aktivitetsnivået utenom jobb og trening er ganske "normal", eller hva jeg skal si. Med det mener jeg hverdagslige sysler som følger med to barn og hjem. Skal ikke skryte på meg å leke hest og sisten med barna hver ettermiddag, så det går heller relativt rolig for seg før leggetid :)

I motsetning til et par andre her så ville ikke jeg ha rådet deg til å spise noe særlig mer. Og makroene synes jeg heller ikke du skal forandre på!

Du ligger på ca 1700 kalorier om dagen (utifra det du har listet opp), og jeg regner med at du har dager der du skeier litt ut (godteri, kaker, chips eller noe annet kalorrikt) som den dagen kanskje utgjør + 500 kcal eller mer alt etter hvor mye du skeier ut og hvor ofte. Noe som gjør at du ligger på vedlikehold, og kanskje også kalorioverskudd til tider. Når det er sagt, så ville det neppe "gjort noe" om du la på deg noen kilo ved å øke antall kalorier som de andre har rådet deg til, men jeg tror heller cluet er å trene mer effektivt.

Du vil endre kroppssammensetningen din og gå ned i fettprosent, og det gjøres ved å trene tung styrketrening. Hvis jeg var deg ville jeg ha trent et tungt helkroppsprogram 3 ganger i uken med 5-8 repetisjoner, og holde deg til de 2 kardioøktene du har som instruktør. Loggfør øktene dine slik at du ser om du har jevn progresjon når det kommer til styrken og begynn å mål kroppen på faste punkter hver uke for å se om du har nedgang. Jevnlige formbilder hjelper også veldig på å fange opp forandringer ved kroppen som man selv ikke klarer å se i speilet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til et par andre her så ville ikke jeg ha rådet deg til å spise noe særlig mer. Og makroene synes jeg heller ikke du skal forandre på!

Du ligger på ca 1700 kalorier om dagen (utifra det du har listet opp), og jeg regner med at du har dager der du skeier litt ut (godteri, kaker, chips eller noe annet kalorrikt) som den dagen kanskje utgjør + 500 kcal eller mer alt etter hvor mye du skeier ut og hvor ofte. Noe som gjør at du ligger på vedlikehold, og kanskje også kalorioverskudd til tider. Når det er sagt, så ville det neppe "gjort noe" om du la på deg noen kilo ved å øke antall kalorier som de andre har rådet deg til, men jeg tror heller cluet er å trene mer effektivt.

Du vil endre kroppssammensetningen din og gå ned i fettprosent, og det gjøres ved å trene tung styrketrening. Hvis jeg var deg ville jeg ha trent et tungt helkroppsprogram 3 ganger i uken med 5-8 repetisjoner, og holde deg til de 2 kardioøktene du har som instruktør. Loggfør øktene dine slik at du ser om du har jevn progresjon når det kommer til styrken og begynn å mål kroppen på faste punkter hver uke for å se om du har nedgang. Jevnlige formbilder hjelper også veldig på å fange opp forandringer ved kroppen som man selv ikke klarer å se i speilet :)

Takk for fint svar, Fitplease :)

Tittet på loggen din og så at du ikke spiser så enorme mengder. Du ser bra ut! (y)

Det er vanskelig å vite hva som er riktig for en selv ut fra alle råd man får, og hva som funker for andre. Jeg har jo tittet en del rundt på nettet, på blogger, forum etc for å se hvordan jeg ligger an i forhold til andre. Og bortsett fra at jeg spiser mye cottage cheese, er det mye av det samme som går igjen til de forskjellige måltidene. Derfor ble jeg overrasket blant annet over at mitt proteininntak virket så ekstremt høyt.

MEN for å slippe for mye stress rundt det å tenke på maten har jeg gått til det skrittet å snakke med en som kan kostplaner, så kan jeg konsentrere meg om å stresse ned og legge opp en ny treningsstrategi. Og i forbindelse med det tok jeg faktisk formbilder i går - for første gang i mitt liv! Superskummelt og litt kleint, men jeg merker også at det kommer til å være en veldig motivasjon :) Spesielt fordi jeg velger å ikke fokusere på veiing av denne skrotten, og trenger noe annet å måle fremgang med.

Kan forresten si, med hånden på hjertet, at jeg ikke skeier ut med potetgull og kaker. Det skjer ytterst sjelden at jeg får lyst på godteri, og da er jeg kresen, hehe. Spiser jeg for mye (og det trenger ikke være mye engang) blir jeg nesten "fyllesyk" dagen etter. Har hørt andre få den effekten av å spise sukker. Sugar hangover.....:p Det er noe i det at når man slutter med sukker, får man heller ikke cravings etter det.

Når jeg skeier ut er det gjerne med frukt, og så tar jeg et par glass rødvin i måneden. Heldig sånn sett, men jeg er jo "the healthy freak" blant alle jeg kjenner :ooo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...