Gå til innhold

Å trene seg "feit"? (stresser jeg kroppen?)


Idina

Anbefalte innlegg

Hei!

Er ny her inne, blind på meg selv - og trenger litt input fra dere erfarne :)

Leste forleden en bok av en svensk ernæringsekpert som nevnte nettopp det skriver i tittelen. Og jeg følte det traff meg. Han nevnte nemlig spesifikt at man gjerne kunne se litt lubne aerobic-instruktører som var "ofre" for dette, fordi de ikke gir kroppen nok hvile.

Vel, jeg er treningsinstruktør ved siden av 100% jobb. Trener totalt 5(-) 6 ganger i uken. De timene jeg instruerer er med høy intensitet, og både med og uten vektstang.

I tillegg trener jeg relativt tung styrke som egentrening og en ekstra kardio-klasse som deltaker (også høy intensitet).

Etter at jeg begynte å trene mer tung styrke har det tilfeldigvis også blitt flere timer som instruktør, fordi jeg stadig påtar meg vikartimer utover de to faste jeg har i uken.

Jeg trodde jeg skulle bli strammere da jeg begynte med styrke (er blitt hektet på styrketrening!), men opplever at det motsatte har skjedd. Jeg er langt fra tykk, men har gått opp i fettprosent det siste året, gått opp i buksestr og blitt mindre fit, spesielt i underkroppen.

Overkroppen er jeg igrunn fornøyd med, definerte armer og en mage jeg er fornøyd med. Men rumpe, hofter og lår.....Ikke mye som viser antall treningstimer jeg legger ned der.

Kostholdet mitt har alltid vært sunt, så jeg kan ikke fjerne noe søppelmat eller noen av de andre basice tipsene som gjelder.

Frokost er alltid havregrøt med eggehviter og/eller cottage cheese + bær. Noen få mandler.

Lunsj: tunfisksalat med masse grønnsaker, ett egg + litt balsamico og cottage cheese

Mellom: en frukt eller bringebær + cottage cheese (igjen!)

Middag: fisk eller kylling (spiser sjelden kjøtt), masse grønnsaker/salat og evt litt byggris

På kvelden har jeg ofte sug i magen etter "noe". Småspiser som regel cottage cheese og frukt.....

Synes igrunn jeg nesten alltid får et "sug" i magen like etter måltidene.

Jeg drikker mye vann og te.

Noen som ser veldig klart hva som er feil her?

(jeg vet jeg kan kutte ut litt CC, men hvor ille er det egentlig?)

Kan også nevne at jeg har en jobb som er stressende, og to små barn. Og får generelt ikke nok søvn.

Jeg elsker å trene, og føler det gir meg overskudd og "pusterom", og gir dermed alltid alt på hver økt.

Er det mulig at jeg rett og slett stresser kroppen for mye, og dermed har forhøyet kortisolnivå, og på den måten hindrer fremgangen? Eller spiser jeg ikke så bra som jeg selv tror?

Dette ble langt, men håper noen orker å lese det :) Tenkte det var greit med en del bakgrunnsinfo hvis jeg først skal be om råd!

Idina =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Idina! :)

Tror nok mesteparten av skylder er på kosthold og trening. Ser i grunn ingenting som er galt med kostholdet ditt, men det er vanskelig å forholde seg til akkurat hvor mye du spiser mtp. makroer(hvor mye protein, fett og karbohydrater). For alt vi vet kan du ta 1 skje med CC, og 2 med tunfisk. Så hvis du skriver makroene så gir det bedre mulighet for kritikk.

Det samme gjelder treningsopplegget ditt. Hva gjør du? Hvor mye tar du i de ulike øvelsene? Hvordan har fremgangen vært? Her antar jeg at du logger dette på en eller annen slags måte, hvis ikke så kan dette utvilsomt også være en av grunnene.

P.S. I fleste tilfeller legger man på seg fordi man beveger seg for lite, og spiser for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt fra en ekspert men for meg så kan det se ut som om du spiser for lite i forhold til aktivitetsnivået. Jeg var selv "tynnfeit" før og har fått veldig bra resultater av å øke kcal inntaket. For ett år siden - før jeg startet med styrke - så tenkte jeg ikke noe over kcal inntak og når jeg begynte å telle så lå jeg på kun 1100 dagen. Da trente jeg 3-4 dager i uken mest timer som step og bodypump. Jeg startet med tung styrketrening i november i fjor og økte da kcal gradvis til 2000-2200kcal og plutselig begynte kroppen å endre seg. Ett år senere så veier jeg 2-3kg mer men har en lavere fettprosen! :)

Jeg syntes det var veldig skummelt å skulle spise så mye mer - men det funket som bare det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, begge to :)

Klart, jeg burde vært mer nøyaktig:

Frokost: 30-40 g havregryn, kokt på vann, med 3 eggehviter eller 150 g cottage cheese. En god neve frosne bringebær eller ett eple, 4-5 mandler og kanel

Lunsj: ca en boks tunfisk, ett helt egg, agurk, rød paprika, tomat, brokkoli, 2 ss balamico + 100-150 g cottage cheese

lunsjalternativ 2: omelett av 1 helt egg og to hviter, 2 ss havregryn, 100 g mager kesam/cc + grønnsaker

Mellom: ett eple og uviss mengde cottage, men antar 200 g.... (avhengig, vet...)

Middag: 1 kyllingfilet (vanlig str Prior) eller 1 frossen ørret/laksefilet (frossen 4-pack), 80-100 g brokkoli + salat. En halv pose byggris (som jeg nettoppp oppdaget blir bare 25 g)

Kvelds: 1 appelsin/eple eller et par dl frosne bær med 150-200 g mager kesam eller cottage cheese

Har jeg hatt time på kvelden blander jeg inn litt firkorn eller havregryn i kveldsmåltidet + spiser en banan rett etter timen.

Jeg er ikke så opptatt av vekten, og prøver å unngå å veie meg for ofte. Nettopp fordi jeg vet man kan se mer fit ut med høyere vekt ;) Men ser at det fylles ut nedenfor midjen, hehe, og det er ikke stram muskulatur ;d

Jeg hadde god fremgang mot sommeren, men har nok stagnert litt i høst, gått litt tilbake på noe når det gjelder styrken. Kondisjonsmessig er jeg tipptopp! Logger treningene mine, og prøver å logge maten også, men vil helst ikke bli for opphengt i å veie alt jeg spiser. Hvis den app'en jeg bruker stemmer, går jeg ikke over 1800 kalorier. Men jeg spiser stort sett det samme om jeg trener eller ei.

Treningen består i:

Styrke i studio, mye baseøvelser. Ligger nå på 3 sett med 60 kg i strake markløft, 55 i knebøy, 40 i benkpress, nedtrekk 35 kg, enarms hantelroing 14 kg - for å ta noen eksempler. Kanskje ikke så mye mot de fleste her inne, men... ;)

Saltimer er bodypump, harde timer med høy puls og mye spensthopp, tøffe steptimer.

Da tror jeg at jeg har utlevert det jeg kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, begge to :)

Klart, jeg burde vært mer nøyaktig:

Frokost: 30-40 g havregryn, kokt på vann, med 3 eggehviter eller 150 g cottage cheese. En god neve frosne bringebær eller ett eple, 4-5 mandler og kanel

Lunsj: ca en boks tunfisk, ett helt egg, agurk, rød paprika, tomat, brokkoli, 2 ss balamico + 100-150 g cottage cheese

lunsjalternativ 2: omelett av 1 helt egg og to hviter, 2 ss havregryn, 100 g mager kesam/cc + grønnsaker

Mellom: ett eple og uviss mengde cottage, men antar 200 g.... (avhengig, vet...)

Middag: 1 kyllingfilet (vanlig str Prior) eller 1 frossen ørret/laksefilet (frossen 4-pack), 80-100 g brokkoli + salat. En halv pose byggris (som jeg nettoppp oppdaget blir bare 25 g)

Kvelds: 1 appelsin/eple eller et par dl frosne bær med 150-200 g mager kesam eller cottage cheese

Har jeg hatt time på kvelden blander jeg inn litt firkorn eller havregryn i kveldsmåltidet + spiser en banan rett etter timen.

Jeg er ikke så opptatt av vekten, og prøver å unngå å veie meg for ofte. Nettopp fordi jeg vet man kan se mer fit ut med høyere vekt ;) Men ser at det fylles ut nedenfor midjen, hehe, og det er ikke stram muskulatur ;d

Jeg hadde god fremgang mot sommeren, men har nok stagnert litt i høst, gått litt tilbake på noe når det gjelder styrken. Kondisjonsmessig er jeg tipptopp! Logger treningene mine, og prøver å logge maten også, men vil helst ikke bli for opphengt i å veie alt jeg spiser. Hvis den app'en jeg bruker stemmer, går jeg ikke over 1800 kalorier. Men jeg spiser stort sett det samme om jeg trener eller ei.

Treningen består i:

Styrke i studio, mye baseøvelser. Ligger nå på 3 sett med 60 kg i strake markløft, 55 i knebøy, 40 i benkpress, nedtrekk 35 kg, enarms hantelroing 14 kg - for å ta noen eksempler. Kanskje ikke så mye mot de fleste her inne, men... ;)

Saltimer er bodypump, harde timer med høy puls og mye spensthopp, tøffe steptimer.

Da tror jeg at jeg har utlevert det jeg kan :)

Ser ut til at du spiser for lite, men det folk egentlig lurer på er kcal(som du tok med 1800), og sammensetting:

Fett: x gram

Proteiner: x gram.

Karbs: x gram

Baseøvelsene kommer seg nok skal du se :)

Uansett så skrev du ikke nøye nok:

3x5r på 60kg? Eller hva. Skriv all informasjonen som du har på øvelsene så er det lettere å gi tilbakemelding som sagt :) Hvis du går inn på ulike logger så klarer du å se hva jeg mener. Skal sies at du får ganske lite ut av bodypump hvis målet ditt er å bli "fit", gjør du det for kjekkheten så er det bra. Det samme gjelder også hvis du prøver å supplere den baseøvelse styrken med bodypump for variasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tror du spiser for lite, 1800kcal med alt det du gjør høres veldig lite ut i mine ører.. :)

Skal innrømme at jeg synes det er vanskelig å beregne hva jeg burde ligge på. En PT ga meg nemlig kostplan på rundt 1500 kalorier, samtidig som vi snakket om at jeg antakelig spiste for lite :huh: Jeg begynte å loggføre, og økte litt på inntaket på egenhånd. Føler jeg kan mye rundt kosthold og trening, interesser meg for det, leser masse, har lyst til å videreutdanne meg innen emnet - men det er visst lettere å gi råd enn å legge opp løpet for seg selv :banghead:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at du spiser for lite, men det folk egentlig lurer på er kcal(som du tok med 1800), og sammensetting:

Fett: x gram

Proteiner: x gram.

Karbs: x gram

Baseøvelsene kommer seg nok skal du se :)

Uansett så skrev du ikke nøye nok:

3x5r på 60kg? Eller hva. Skriv all informasjonen som du har på øvelsene så er det lettere å gi tilbakemelding som sagt :) Hvis du går inn på ulike logger så klarer du å se hva jeg mener. Skal sies at du får ganske lite ut av bodypump hvis målet ditt er å bli "fit", gjør du det for kjekkheten så er det bra. Det samme gjelder også hvis du prøver å supplere den baseøvelse styrken med bodypump for variasjon.

Hehe, nå som jeg syntes jeg var så flink og informativ ;)

Jeg kjører gjerne 8-10 reps på hver muskelgruppe.

Har brukt InShape ShapeUp-app'en til å få en oversikt over maten. Vet ikke hvor nøyaktig den er, men ser ut til å ligge mellom disse verdiene:

protein 160-212 g,

karbs 150-190 g,

fett 40-55 g.... det var faktisk høyere enn jeg trodde, jeg spiser jo så magert :unsure:

føler meg plutselig helt grønn nå, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nå som jeg syntes jeg var så flink og informativ ;)

Jeg kjører gjerne 8-10 reps på hver muskelgruppe.

Har brukt InShape-app'en til å få en oversikt over maten. Vet ikke hvor nøyaktig den er, men ser ut til å ligge mellom disse verdiene:

protein 160-212 g,

karbs 150-190 g,

fett 40-55 g.... det var faktisk høyere enn jeg trodde, jeg spiser jo så magert :unsure:

føler meg plutselig helt grønn nå, hehe

Wow, 212g proteiner er en god del mer enn du trenger tror jeg(Det er mer enn hva jeg får i meg, og jeg er en gutt/mann på 23 år, 181cm og 80kg). Så gå ned på proteiner til 2xKV, og økt fett og karbs og se hvordan vekten responderer. Hvis du fremdeles øker i vekt, så kutt alt du spiser med 10%, og se hvordan ting ser ut. Går du ned i vekt er dette bra, går du opp/står stille, så kutter du 10% av det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nå som jeg syntes jeg var så flink og informativ ;)

Jeg kjører gjerne 8-10 reps på hver muskelgruppe.

Har brukt InShape-app'en til å få en oversikt over maten. Vet ikke hvor nøyaktig den er, men ser ut til å ligge mellom disse verdiene:

protein 160-212 g,

karbs 150-190 g,

fett 40-55 g.... det var faktisk høyere enn jeg trodde, jeg spiser jo så magert :unsure:

føler meg plutselig helt grønn nå, hehe

Kan ikke få det du lister der til å bli 150 gram karbs, er jo bare noen ss med havregryn og litte grann byggris.

Du spiser ihvertfall for mye proteiner og for lite fett. Fettet er veldig viktig for hormonene i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke få det du lister der til å bli 150 gram karbs, er jo bare noen ss med havregryn og litte grann byggris.

Du spiser ihvertfall for mye proteiner og for lite fett. Fettet er veldig viktig for hormonene i kroppen.

Havregrøten min har jo karbohydrater ;) Men ja, jeg ser helt klart at dette er skjevt fordelt nå.

Jeg har som sagt brukt denne app'en som heter InShape ShapeUp, uten at jeg vet hvor nøyaktig den er. Jeg trodde jo heller ikke proteinandelen ville være så høy, ettersom jeg spiser det veldig mange andre spiser til de forskjellige måltidene.

Har nok fokusert mer på kaloritallet app'en opererer med. Og nettopp derfor er jeg ikke så glad i sånt, for jeg vil ikke bli så opphengt i å ikke kunne spise en ekstra mandel osv...

Jeg skal ihvertfall prøve meg frem nå, mer fett og karbs - mindre protein. Got it! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suget på kveldene kommer rett og slett av for lite mat ift aktivitet, og da gjerne karbohydratene dine. Prøv å spis havregrøten til kveldsmat istede, så mulig suget slipper taket. Du mangler også fett i kosten din.

Og ja, du er stresset. Du kommer under kategorien "jenter som trener mye og spiser lite". Dersom du vil ha andre resultater av treningen din er du faktisk nødt til å endre på ett par faktorer. 1)Sov mer, 2) Tren mindre, spesielt høyintensitetskardio, 3)Løft tungt og effektivt, 4)Spis mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suget på kveldene kommer rett og slett av for lite mat ift aktivitet, og da gjerne karbohydratene dine. Prøv å spis havregrøten til kveldsmat istede, så mulig suget slipper taket. Du mangler også fett i kosten din.

Og ja, du er stresset. Du kommer under kategorien "jenter som trener mye og spiser lite". Dersom du vil ha andre resultater av treningen din er du faktisk nødt til å endre på ett par faktorer. 1)Sov mer, 2) Tren mindre, spesielt høyintensitetskardio, 3)Løft tungt og effektivt, 4)Spis mer.

Du skriver akkurat det jeg tenkte, Velvet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke dette til å stemme med hva du skriver. Spørs seff hvordan man definerer en neve bær, men allikevel.

Nei, ikke jeg heller, men som sagt, dette er regnet ut av app'en ShapeUp (skrev feil navn i det andre innlegget) ;)

Bærmengden blir et par dl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suget på kveldene kommer rett og slett av for lite mat ift aktivitet, og da gjerne karbohydratene dine. Prøv å spis havregrøten til kveldsmat istede, så mulig suget slipper taket. Du mangler også fett i kosten din.

Og ja, du er stresset. Du kommer under kategorien "jenter som trener mye og spiser lite". Dersom du vil ha andre resultater av treningen din er du faktisk nødt til å endre på ett par faktorer. 1)Sov mer, 2) Tren mindre, spesielt høyintensitetskardio, 3)Løft tungt og effektivt, 4)Spis mer.

Isj, jeg trodde ikke jeg skulle være en av dem....:blush: Men som nevnt, man blir forvirret når man får en kostplan på enda mindre kalorier. Føler dessuten at jeg blir mett til hvert måltid (selv om "suget" kommer relativt raskt etterpå), og jeg har aldri vært god på å spise masse mat til ett måltid.

Jeg tenker nok ikke over treningsbiten jeg gjør som instruktør i like stor grad som når jeg trener egentrening, selv om jeg gir jernet selv også. Har jo masse energi på timene, har jeg tenkt, og bare duret i vei.

Men det er godt å bli sett utenfra, få en liten wake up call. Jeg ser jo selv at det er tydelig nå! Og jeg vil jo spise nok! Jeg vil bli sterk! Og fit :D Har prøvd både tynn og tynnfeit - det er ikke noe å trakte etter ;)

Takk for svar, Velvet!

Ps. karbohydrater til kvelds....Kanskje biorytmedietten er verdt å prøve ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...