Gå til innhold

Anbefalte innlegg

FX er ikke styrkeløftøvelsesvennlig. Trente på bislett i et par mnd i sommer og det var ganske håpløst. Benkene er sjanseløse, det finnes ikke noe sted å ta mark, stengene er av variabel bredde og tyngde. Prøvde å ta dette opp, spesielt var det håpløst at folk klaget på mark som bråket (seriously, wtf?). Følte ikke jeg kom noen vei. Hvis du liker å kjøre ordentlige øvelser slik de skal gjøres så anbefaler jeg deg å finne et annet gym. Uansett om jeg ender opp med å bo rett ved bislett kommer jeg ikke til å trene på FX igjen, det er simpelthen ikke godt nok.

Angående eksentrisk mark så hør på Asle, stanga skal ikke holdes igjen på vei ned.

Fortsetter under...

Du har fremdeles ikke gitt et eneste motargument til informasjonen i posten min. Det var du som startet med latterliggjøringen. Når du ikke gidder å diskutere, så kan du ikke forvente bedre tilbake.

For å eksemplifisere.

Her er et argument: Sett in påstand. Dette er fordi bla bla bla.

Motargument.: Du tar feil fordi bla bla bla.

Det du har gjort er:

1. Stråmannvariant med sarkasme (altså var det du som latterliggjorde).

2. Nedlatende spørsmål.

3. Kritikk av måten jeg ordlegger meg på fordi du er uenig i det jeg sier pluss obligatorisk nedlatende kommentar.

Hvis du ikke liker latterliggjøring så kan du starte med deg selv først. Kanskje folk vil være litt hyggeligere tilbake.

Vrimmel. Blodhard og legit as fuck.

Kan eg stille eit ordentleg noob-spørsmål?

Eg køyrer markløft, og eg held stanga gjennom heile settet. Skal ein ikkje gjere det? Skal eg sleppe stanga dei siste 10cm eller kva det er, og så plukke ho opp att mellom kvar repetisjon? Forøvrig orkar eg som oftast ikkje å halde ho heilt ned på siste rep, men eg slepp ho ikkje heller, berre held ikkje like hardt att, liksom.

Kan eg stille eit ordentleg noob-spørsmål?

Eg køyrer markløft, og eg held stanga gjennom heile settet. Skal ein ikkje gjere det? Skal eg sleppe stanga dei siste 10cm eller kva det er, og så plukke ho opp att mellom kvar repetisjon? Forøvrig orkar eg som oftast ikkje å halde ho heilt ned på siste rep, men eg slepp ho ikkje heller, berre held ikkje like hardt att, liksom.

Det høres ut som om du gjør det helt riktig.

Det er ikke et poeng å slippe stangen. Du slipper hvis du er nødt til det for å beholde form.

Å følge stanga helt ned er anbefalt, men det går da vesentlig raskere ned enn opp!

At det slamrer og lager lyd er uunngåelig.

Dette er bra markløft:

Det er kanskje ikke ideelt for vanlige folk som trener å la øvre rygg være slik som Konstantinovs har den når han løfter tungt, men med tanke på hvordan han setter ned igjen vekta, så er det et eksempel til etterfølgelse.

Annonse

Teknikk er og avgjerande her. Eg ser til dømes ein del som knekk i beina frå toppen og får stanga rullande nedover låra på veg ned. Det er og viktig å halde spennet heilt til stanga ligg i ro på bakken, ikkje på toppen eller på veg ned.

Jeg stilte spørsmål ved hva som skjer dersom du prøver å holde igjen når stangen passerer kneet i markløft. Om en forholder seg til argumentene som kommer blir det en diskusjon, ikke bare en serie poster som tyder på varierende grad av leseferdigheter.

Det er vel gjerne litt forskjell frå person til person, avhengig av høgde og proporsjonar? Enkelte kan berre bøye seg framover og legge stanga på golvet, mens andre må knekke ein god del i beina før det er touchdown.

Eit senter som ikkje vil ha støy frå markløft bør i så fall legge opp til at dette er mogleg. Det er forskjell på å sleppe 200 kg frå toppen og å la stanga akselerere litt meir på slutten, men litt støy vil det alltid kunne bli. Hadde senteret gidda kunne dei kjøpt inn matter til å ha på sidene og ein liten forhøging der du står for å jamne ut. Det var matter på forrige senter eg brukte og det fungerte ganske greit. Spørsmålet er gjerne kva slags matte som må til om det skal dempe 200 kg.

Kor mykje bråk det blir av å sleppe dei siste 10 cm avheng og av kva farten er før du kjem så langt. Står stanga i ro 10 cm over golvet så er det grense for kor mykje det kan bråke. Har du derimot ein god fart nedover vil de-akselerasjonen nødvendigvis bli dertil større.

Spørsmålet er gjerne kva slags matte som må til om det skal dempe 200 kg.

Mange matter gjør dette. Fjøsmatter er fungerer utmerket. De er store nok til at du kan ha stanga oppå, og tykke og stive nok til at de forteller trykket fra 200 kg utover hele matta, og ikke rett ned i gulvet. Det overrasker meg ikke om produsent av mange fjøsmatter/stallmatter og treningsmatter er den samme.

Å gud jeg gruer meg til at alle som har leste denne tråden går fullstendig hard-kåre og slipper vekta for hver repetisjon fordi det er farlig å holde igjen hundre kg:confused:

Senk vekta likedan som du plukket den opp= problem solved. Setter ned eventyrlig mange flere kg enn hva jeg løfter opp siden man er sterkere eksentrisk. Svintunge negative mark (rack til gulv) gjorde meg grisesterk i toppen. Anbefaler det ikke altså, farlig lek hvis man ikke klarer å holde trykk.

25531302

Et youtube-video er ikke et argument. Jeg kan finne flere videoer der Magnusson slipper vekten rett ned, men du velger en video der han er fornøyd med verdensrekord og vil tøffe seg. Burde alle vri på hodet og nikke i toppen av mark fordi han kan med 460 kg?

Jeg stilte spørsmål ved hva som skjer dersom du prøver å holde igjen når stangen passerer kneet i markløft. Om en forholder seg til argumentene som kommer blir det en diskusjon, ikke bare en serie poster som tyder på varierende grad av leseferdigheter.

Jeg mente ikke bokstavelig talt at det var en fasit. Det var en folkelig forenkling av ordlegging min. Det er åpenbart umulig å ha en fasit i styrkeløft ettersom alle er bygget forskjellig og alle løfter på sin egne måte. Det jeg egentlig prøvde å si var her er et eksempel en av tidenes beste markere som klarer å senke en vekt høyere enn noen har løftet kontrollert, uten å ødelegge ryggen.

Å vise en video der han slipper vekta raskt ville vært like relevant som å se en video av han på fisketur. Dette er et eksempel på hva som går an, og at det kanskje ikke er så svart-hvitt som man skal ha det til.

Jo raskere man senker, jo mindre belastning vil det være på kroppen. På den måten kan man subjektivt regulere hvor mye man tar i. Derfor kan man kontrollere senkning uten at det er en stor belastning. Samtidig er man nødt til å gjøre en skjønnsvurdering. Dersom man ikke klarer å holde god form så skal man ikke på død og liv holde igjen.

Å gud jeg gruer meg til at alle som har leste denne tråden går fullstendig hard-kåre og slipper vekta for hver repetisjon fordi det er farlig å holde igjen hundre kg:confused:

Senk vekta likedan som du plukket den opp= problem solved. Setter ned eventyrlig mange flere kg enn hva jeg løfter opp siden man er sterkere eksentrisk. Svintunge negative mark (rack til gulv) gjorde meg grisesterk i toppen. Anbefaler det ikke altså, farlig lek hvis man ikke klarer å holde trykk.

25531302

Det der bråker mange ganger mer enn jeg noen gang har gjort når jeg trener.

Annonse

Forrige uke tok jeg korsryggen på vei ned fra markløftet. Den er ennå ikke bra :-( Det er faktisk andre gang jeg klarer å gjøre det. Forbanner meg selv hver dag!!

For meg er det tydeligvis lettere å miste spennet på vei ned enn opp. Det skjedde da stanga var omtrent helt nede på start... Blir sur bare jeg skriver om det, skjerpings neste gang!!

Det der bråker mange ganger mer enn jeg noen gang har gjort når jeg trener.

Var ikke ment til deg altså! Var bare ment som en motvekt til debatten om at man dør hvis man setter ned en vekt :)

Skal ikke nekte for at jeg hadde stortrivdes med skikkelig plattform i stedet for metallskiver rett i betongen selv.

Var ikke ment til deg altså! Var bare ment som en motvekt til debatten om at man dør hvis man setter ned en vekt :)

Skal ikke nekte for at jeg hadde stortrivdes med skikkelig plattform i stedet for metallskiver rett i betongen selv.

Når jeg sier "slippe" mener jeg ikke det bokstavelig. Burde kanskje spesifisert, jeg slipper ikke selve stanga og lar den dundre i bakken, men slipper trykket og fører stanga kontrollert ned sånn som Rip viser, men ikke på langt nær like sakte som svensken islendingen full av juice.

Jeg mente ikke bokstavelig talt at det var en fasit. Det var en folkelig forenkling av ordlegging min. Det er åpenbart umulig å ha en fasit i styrkeløft ettersom alle er bygget forskjellig og alle løfter på sin egne måte. Det jeg egentlig prøvde å si var her er et eksempel en av tidenes beste markere som klarer å senke en vekt høyere enn noen har løftet kontrollert, uten å ødelegge ryggen.

Tror du han setter stangen ned sånn som en vanlig praksis på trening?

For det er jo det vi snakker om her, er det ikke? Det som skjer på alle de repetisjonene man løfter fra uke til uke?

Tror du han setter stangen ned sånn som en vanlig praksis på trening?

For det er jo det vi snakker om her, er det ikke? Det som skjer på alle de repetisjonene man løfter fra uke til uke?

Hva skal jeg si? Jeg har aldri trent med BM og kjenner ikke treningsopplegget hans så jeg kan ikke komme med noe bedre enn spekulasjon. Jeg tipper han gjør litt forskjellig. Jeg fant et par videoer nå.

Med litt sprett på denne, men det går ikke fort ned her heller.

Edit: samme video som Phat Phuk postet over.

Hvis man leter på nettet kan man sikkert finne video der han slenger det i bakken også, men av min begrensede research hittil (de tre videoene jeg har postet, visste kun at 460 løftet gikk tregt ned på forhånd) så har alle gått tregt ned. Så jeg velger å anta at det er noe han pleier å gjøre.

Man blir god til det man trener på. Hvis han ikke hadde senket stangen rolig på trening ville han aldri klart å senke den så rolig når han tar en personlig rekord.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...