Gå til innhold

Påstand: kroppen husker kun det siste den gjør.


ThereseB

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en diskusjon med min bedre (?) halvdel i går. Fortalte om at jeg hadde kjørt geriljaintervaller etter ei styrkeøkt på bein for fettforbrenningen sin del, hvorpå han svarte at jeg da ødela for resultatene under styrkeøkta ettersom kroppen kun husker det siste den gjør. Dette har han også nevnt tidligere, da jeg kjørte rygg etter bein - han mente kroppen kun husket ryggøkta.

Personlig synes jeg dette høres helt feil ut, men har ikke noe fakta som motbeviser utsagnene hans. Jeg vet at eksempelvis mye kondisjon kan tære på muskelveksten, dog har jeg lest at det er noe som heter muskelminne. Så jeg svarte vel heller med: "da er det ikke noe vits i å trene da, for jeg har ligget en time rett ut på sofaen nå - å da husker ikke kroppen noe annet enn det." Men han mente det kun stemte når det kommer til trening.

Er det noen som har mer kunnskaper på dette området enn meg og som føler for å belyse om hvorvidt jeg har rett eller galt? Finnes det nedskrevne fakta på dette området er det også kjekt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så alle styrkeløftere som kjører knebøy først i økta da etterfulgt av markløft og benkpress, blir kun sterke i benkpress da?

Tror ikke du trenger noen pubmed artikkel for å buste den myten der.

Det var strengt tatt det jeg mente også, men det var visst innenfør en økt - ergo innenfor det kroppen kunne klare å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han bevise hvorfor det er sånn?

Nei, han hadde lært det på skolen (studere fysioterapi). Nå burde jeg kanskje legge til at vi har hatt x antall diskusjoner tidligere om trening også, hvor det går på teknikk og hvordan man legger opp ei styrkeøkt. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hahah, tullskit! Går under samme idiotkategori som utsagnet om at det ikke er vits å trene i mindre enn en time, for det tar over en time før kroppen skjønner at den trener. Kroppen er ikke så jævlig dum altså.

Huffda, da husker ikke kroppen min så veldig mange av mine styrkeøkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen "husker" selvfølgelig begge deler. Det skjer rent fysiologiske endringer i vevet som stimulerer til en superkompensasjon (det være seg i form av hypertrofi, nevrale tilpasninger, kapillærtetthet, aerobe/aneroe enzymer, mitokondrietetthet osv osv alt ettersom hva du trener), de vil være til stede selv om du trener flere egenskaper.

Likevel er det slik at kroppen kan få motstridende stimuli som til en viss grad motvirker hverandre - det beste eksempelet er f eks tung 5x5 styrketrening etterfulgt av en langkjøringsøkt. Da vil de katabole effektene av utholdenhetstreninga dempe effekten av styrketreninga og kjøre proteinsyntesten i dass (les om bl a AMPK om du vil ha utfyllende info om dette, jeg kan ikke så alt for mye). Gerilja kardio er ikke katabolt på samme måte som en langkjøring, så påvirkningen vil ikke bli like stor her.

Andre veien vil f eks en utholdenhetsøkt før styrketreninga slite muskulaturen såpass ut at du ikke vil kunne kjøre en tilstrekkelig tung styrkeøkt på beina etterpå. Så om øktene er av en viss intensitet eller varighet er det en fordel å splitte de i to økter - f eks en intervalløkt om morgenen og styrkeøkt om ettermiddagen.

Nei, han hadde lært det på skolen (studere fysioterapi). Nå burde jeg kanskje legge til at vi har hatt x antall diskusjoner tidligere om trening også, hvor det går på teknikk og hvordan man legger opp ei styrkeøkt. :p

Hvor studerer han fysioterapi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen "husker" selvfølgelig begge deler. Det skjer rent fysiologiske endringer i vevet som stimulerer til en superkompensasjon (det være seg i form av hypertrofi, nevrale tilpasninger, kapillærtetthet, aerobe/aneroe enzymer, mitokondrietetthet osv osv alt ettersom hva du trener), de vil være til stede selv om du trener flere egenskaper.

Likevel er det slik at kroppen kan få motstridende stimuli som til en viss grad motvirker hverandre - det beste eksempelet er f eks tung 5x5 styrketrening etterfulgt av en langkjøringsøkt. Da vil de katabole effektene av utholdenhetstreninga dempe effekten av styrketreninga og kjøre proteinsyntesten i dass (les om bl a AMPK om du vil ha utfyllende info om dette, jeg kan ikke så alt for mye). Gerilja kardio er ikke katabolt på samme måte som en langkjøring, så påvirkningen vil ikke bli like stor her.

Andre veien vil f eks en utholdenhetsøkt før styrketreninga slite muskulaturen såpass ut at du ikke vil kunne kjøre en tilstrekkelig tung styrkeøkt på beina etterpå. Så om øktene er av en viss intensitet eller varighet er det en fordel å splitte de i to økter - f eks en intervalløkt om morgenen og styrkeøkt om ettermiddagen.

Hvor studerer han fysioterapi?

Dette stemmer med det jeg trodde, takk. :)

I Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hmm. min første tanke her var at når man trener styrke så påfører man skader på muskelfiberene og det er det som, ved restutisjon, får muskelen til å bli større og sterkere på sikt. Påstanden om at kroppen kun husker det siste må jo da bunne i at muskelfiberene som har blitt ødelagt ikke blir reparert fordi du trener intervall rett etterpå?????

Ok, så hvis jeg snubler, vrikker ankelen, så har kroppen no å reparere, men hvis jeg, pgs den vrikkede ankelen, snubler en gang til og tryner og forstuer hånleddet så vil ikke kroppen huske å reparere ankelen da? eller..... ???

Det henger jo ikke på greip. Man har masse ødelagte muskelfibere. Det virker ikke logisk for meg at kropp ikke husker å reparere en skade fordi man ikke går rett til hvile. Menneskene hadde ikke overlevd millioner av år og utvikling hvis naturen hadde funger på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMFG unge fysioterapeuter er det verste jeg vet. De tror de kan masse om trening, men det er jo knapt pensum! Hold dere til rehabilitering og vonde rygger. BØRN.

ØYH!!

Men du har til en viss grad rett, for treningslæren på fysioterapiutdanninga er tynne greier. Kan vel med hånda på hjertet si at jeg har lært alt jeg kan om frisktrening fra andre kilder (Idrett på høgskolenivå og masse egeninteresse), sett bort fra anatomien og fysiologien som er veldig verdifull. Og jeg skal tilgi deg siden du likte innlegget mitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØYH!!

Men du har til en viss grad rett, for treningslæren på fysioterapiutdanninga er tynne greier. Kan vel med hånda på hjertet si at jeg har lært alt jeg kan om frisktrening fra andre kilder (Idrett på høgskolenivå og masse egeninteresse), sett bort fra anatomien og fysiologien som er veldig verdifull. Og jeg skal tilgi deg siden du likte innlegget mitt ;)

Da liker jeg dette også, bare sånn i tilfelle :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...