Gå til innhold

..


cecc

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har lest litt rundtom på både dietter osv. men uten egentlig basiskunnskapen så blir det vanskelig. Jeg vet jo at jeg må spise mer kalorier enn jeg bruker for å gå ned i vekt men det virker som at kroppen min kun er mottakelig for mer og mer vekt uansett hva jeg gjør!

Det er ikke så rart at vekten går opp dersom du spiser mer kalorier enn du bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en slik på mobilen, har sett at enkelte har brukt den og at det er like greit som diett.no. Som jeg beskrev over følte jeg at den ikke fungerte noe særlig. Men jeg får vell bare ha tålmodighet. Uansett, takk for svar!:facepalm:

Men du er med på at du bør ligge i kaloriunderskudd for at vekten skal gå nedover, sant? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig! Såpass vet jeg jo :p Det var det jeg gjorde også, ble anbefalt å ligge på 1391kcal dagen og holdt meg inennfor det, de dagene jeg trente kom jeg meg aldri opp i så mange kcal som jeg skulle - da ble det jo lagt til 1000kcal om jeg forbrant 1000kcal. Klarte ikke å fylle opp så mye følte jeg!

Bare tenkte siden du skrev motsatt i det første innlegget ditt :) Hvor lenge har du holdt på med å komme deg ned i vekt? Ting tar jo tid, føler det tar evigheter før jeg ser endring på vekten. Det har jo tatt tid å få på seg kiloene, så det tar litt tid å få de av igjen også. Hva med å bruke målebånd? Du ser nok raskere framgang der enn om du kun forholder deg til vekten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik jeg ser det så er det som du sier, basiskunnskapene må på plass. Likevel regne rje gmed at du forstår at en hjemmelagd matboks med kjøtt/fisk og grønnsaker er et bedre alternativ enn varmmat fra kantine (som en som oftest ikke aner hva faktisk er laget av.. mange ukjente kcal som sniker seg med her!)

Gi deg selv tid til å lage matboks og planlegg innkjøpene og vær disiplinert nok når du handler til å IKKE handle noe som ikke står på lappen (greit, en ekstra brokkoli er ok)

Her er en rekke tråder/artikler fra forumet som kommer godt med(du trenger ikke nilese, men her er hverfall et par eksempler på at svaret finnes :) )

Vektnedgang - Fitnessbloggen

6 tips til deg som ønsker å legge om livsstilen - Fitnessbloggen

Enkle tiltak som kan forbedre kostholdet ditt - del 1 - Fitnessbloggen

Enkle tiltak som kan forbedre kostholdet ditt - del 2 - Fitnessbloggen

Enkle tiltak som kan forbedre kostholdet ditt - del 3 - Fitnessbloggen

Dette bør være i handlekurven din i 2011 - Fitnessbloggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg til vann, spis proteinrike måltider og få i deg mye grønnsaker er essensen, men dette vet du jo. Gi deg selv en 30 dagers challenge hvor du planlegger alle måltidene dine på forhånd, og se om du ikke får innarbeidet noen gode vaner. 30 dager klarer du, og det er ofte alt som skal til for å have på riktig sti. Kjøp frukt istedenfor godteri - druer, kiwi og appelsiner tar knekken på søtsuget mitt hvertfall :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare føler det blir så feil å ta med seg lunsj og sitte der fra en matboks når det sitter 100-200 andre mennesker i kantinen og spiser kantinematen

Jeg forstår tanken, men i realiteten er det nok kun du som bryr deg - samme prinsipp som i treningssalen, vi har nok med å tenke på oss selv!

Klart du kan få en kommentar eller to, men det er nok mest av misunnelse for både innsatsen av å faktisk lage med seg mat samt at det mest sannsynlig er hakket mer fristende enn en varm, brun smølje fra kantina :D

Knekkebrød med pålegg er bedre enn frossenpizza(dog er majones og leverporstei kaloririkt og noe fattig på protein, velg heller rent kjøttpålegg), men jeg synes du burde prøve å ta med deg en matboks minst 2ganger i uken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og framst tror jeg at det burde legges inn fler og mindre måltider, jeg jobber fra 08:00-16:00, har fleksitid så det kan noen dager bli annerledes. Bruker 1t til jobb og 1,5t hjem igjen pga kø. Så ser for meg noe slikt:

06:30 Frokost. Omelett laget dagen før, havregryn eller mager vaniljekesam med frosne skogsbær

09:00 Mellommåltid. Frukt, eller knekkebrød med leverpostei eller noe kjøttpålegg,

12:00 Lunsj. Knekkebrød med leverpostei eller kjøttpålegg, salat med egg, salat med ost og skinke

17:00 Middag. Fisk, kjøtt, kylling med grønnsaker til

21:00 Kvelds. Knekkebrød eller havregryn

Store mengder vann iløpet av dagen.

Det forstår jeg og tanken har slått meg mange ganger. Jeg bare føler det blir så feil å ta med seg lunsj og sitte der fra en matboks når det sitter 100-200 andre mennesker i kantinen og spiser kantinematen. Hvordan er det med knekkebrød med leverpostei og vita hjertego lettere majones? er det ikke en ok lunsj?

Hvilken kantinemat har dere?

Når dere er 100-200personer, så pleier utvalget og være veldig bra.

Husk og at du spiser fem måltider i kantinen i uken, så det er ikke der kostholdsproblemet ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette klarer du :)

Men vil anbefale å logge på diett.no så ser du hva som drar mye kcal og ikke. Det lille du har nevnt i dag gir ca 1250 kcal, og da regner jeg med at ytrefilet kun er 150 gram, ingen poteter og ikke smør på rugsprø. Og bare litt ost på hver. Så kcal stiger kjapt :p Jeg har lært mye ved å logge på diett.no, og hadde samme problem som deg før. Eller: jeg spiste jo alt jeg kom over før :p Sjokolade og hvetebakst hver dag- hele uken. Har tatt av nesten 10 kg på under tre mnd, er så mye enklere når man vet hvor kcaltyvene er ;)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jo vært kjempbra :) den første uken er verst ;) jeg har en 24 grams eventyrsjokolade på lørdagene, og spiser det jeg blir severt i selskap. Er det "usunt" tar jeg lite, og heller mer hvis det er salat ol til, samme med jobbmøter, velger det sunneste, spiser evt lite hvis det er usunt.

Føler ikke jeg er på diett lenger, mer en ny livvsstil :) Klarer jeg, så klarer alle! Haha, du skulle bare visst hvor mange sjokolader jeg spiste på en uke før… Ikke få det gitt… de som sier man blir kvalm av 200 gram sjokolade har ikke møtt meg for å si det sånn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til mellommåltid på jobb hadde jeg to poser småsulten nøtter jeg spiste litt innimellom da det var ganske hektisk.

Drakk to flasker vann på jobb og har drokke litt pepsi max innimellom.

Det er veeeldig lett å få i seg for mye via nøtter. Nøtter er sunt og godt men inneholder utrolig mye kalorier, så pass på :)

Ett lite hverdagstips for å unngå å handle snop kan være å alltid skrive ned hva du skal kjøpe. Og alltid kun kjøpe små menger godt når du skal ha noe. For man kan like godt være ærlig, kjøper man den store sjokoladen, så forsvinner den også!! Kjøper man dermed bare en liten en (og eventuelt deler den opp i små biter så det virker som at den varer lenger) så spiser du som regel også hele, men da har du fått i deg mye mindre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, skulle tro du kjente meg godt, det er nemmelig akkuratt slik jeg tenker! o_O Må få bort de tankene. Hva med grlnnsaker og dip? Det er vell noe man bør kunne unne seg på en lørdag selvom dipen ikke er noe sunn?

Lag dip av mager kesam istedenfor rømme, og bytt evt. også ut posekrydderet med vanlig krydder dersom du skal være helt nazi. Spis til du (nesten) spyr med 100% god samvittighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var ikke like mye kcal i heldigvis. Husker ikke akkuratt hvor mye men mener det var i underkant av 200, uten å være helt sikker.

=100 gram grillet kylling med 150g salat (bladsalat, agyrk, tomat, paprika) med en teskje kesam, litt koriander og persille som ligger i matboksen min. Jeg tror min lunsj metter mer når jeg er "småsulten".

Og poenget er at man må planlegge måltidene, og vite hva man skal spise. En nutrilettbar eller en pose nøtter hører etter min oppfatning ikke hjemme i en måltidsplan. De skal brukes i nødsfall ja, men da bør nøden være stor. Planlegger du godt, kommer ikke nøden. Planlegging er pain den første tiden, men blir rutine etter noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

=100 gram grillet kylling med 150g salat (bladsalat, agyrk, tomat, paprika) med en teskje kesam, litt koriander og persille som ligger i matboksen min. Jeg tror min lunsj metter mer når jeg er "småsulten".

Og poenget er at man må planlegge måltidene, og vite hva man skal spise. En nutrilettbar eller en pose nøtter hører etter min oppfatning ikke hjemme i en måltidsplan. De skal brukes i nødsfall ja, men da bør nøden være stor. Planlegger du godt, kommer ikke nøden. Planlegging er pain den første tiden, men blir rutine etter noen uker.

Proper planning prevents poor performance ;) Godt råd som du sier at om man planlegger godt slipper man nødløsningene. Dessuten til trådstarter så har du jo fått mye bra tips her, så vil bare legge til at det er ikke kostholdet som er helt ute av kontroll, det er den som bestemmer det....en selv ;) Ta kontroll og lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...