Gå til innhold

Hva gjør DU for å bli kvitt søtsuget? Den evige diskusjonen...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bli kvitt søtsuget

1. Ikke spis for lite (i ukedagene)

2. Få i deg en balansert mengde prot, karb og fett

3. Innta minst mulig flytende kalorier. De metter lite

4. Få i deg minimum 1,5 gram protein / kg / kroppsvekt, gjerne 2-2,5.

5. Få i deg minimum 800 gram grønnsaker og bær pr dag

6. Finn ut hvilke matvarer som faktisk fungerer for deg sultmessig

7. Lær deg å leve med at du ikke må være stappmett hele tiden :)

Tyggis er en fin ting, eller läkerol, dent osv. Tingen med meg er at hvis jeg får sukkersug i løpet av ukedagene, så undertrykker jeg det uten å tenke meg om, det er liksom uaktuelt å spise det da. I helga, derimot, har jeg blitt veldig dårlig til å stå i mot! :p Noen ganger lager jeg meg dog havregrøt med sjokoladeproteinpulver og litt steviadråper, det funker knall mot suget og er jo også sunt!

Bli kvitt søtsuget

1. Ikke spis for lite (i ukedagene)

2. Få i deg en balansert mengde prot, karb og fett

3. Innta minst mulig flytende kalorier. De metter lite

4. Få i deg minimum 1,5 gram protein / kg / kroppsvekt, gjerne 2-2,5.

5. Få i deg minimum 800 gram grønnsaker og bær pr dag

6. Finn ut hvilke matvarer som faktisk fungerer for deg sultmessig

7. Lær deg å leve med at du ikke må være stappmett hele tiden :)

Takk for mange gode råd! Skal jobbe med det og har startet bra i dag hvertfall :) Er sikkert ikke noe hokuspokus bare man finner ut hva som funker.

Spiser noe salt isteden.... og så kommer man til problemet, hva gjør man for å bli kvitt saltsuget?? Og da skal man ikke si "spis noe salt", fordi jeg har et salt sug som kan sammenlignes med søtsug på sitt værste...

Annonse

Jeg har merket om jeg har tatt for lite magnesium over en periode så får jeg lettere søtsug, og om jeg har for lite fett i maten får jeg også søtsug. Lite fett og lite magnesium er nesten alltid garantert en mega binge på potetgull eller smågodt for mitt vedkommende.

Jeg tar ca. 1,5 teskje med Natural Calm hver dag, og det hjelper for mitt vedkommende.

Jeg har alltid søtsuget på kvelden når rompa treffer sofaen etter en lang dag , jeg liker å holde på med crapbook så jeg har en eske vedsiden av sofaen med dill liggende så når søtsuget kommer tar jeg fram den å holder på , å glemmer fort søtsuget samt det å ha noge spise på forann tv , meget stygg uvane.

har veldig lite søtsug fortiden - men i sykkelsesongen merkes det med en gang kcalinntaket er for lavt ifht treningsbelastningen. Trenger mye energi så da spiser jeg egentlig bare det jeg vil (sørger for å spise "skikkelig" mat først, og evt noe "digg" som iskrem etterpå!). Nå trener jeg lite fortiden pga sykdom - og søtsuget er heeeelt borte!

Men tidligere hjalp det alltid å spise annanas!! =) mmmm! gjerne med vaniljekesam og kanel

.. og der har du en god oppskrift på en spiseforstyrrelse.

Og der har du en grov forenkling av et veldig kompleks problem. For mange er faste virke i den retning at det gir et bedre forhold til mat, samtidig som en lærer mye om seg selv. Meg selv inkludert.

Jeg tror / mener / tenker at det å faste i et par dager ikke er dødsfarlig i seg selv - hadde man dødd av å faste i et par dager hadde ikke menneskeheten levd i dag. MEN, og dette er et veldig stort men, hvis man skal skal faste, bør man i utgangspunktet ha en god peiling på kosthold og et normalt og sunt forhold til mat. For ja, kanskje det å faste kan hjelpe en å finne ut hva som trigger en - men det å faste kan også begynne å trigge en på andre måter.

Jeg ville aldri, aldri, aldri anbefalt noen å faste over flere dager, spesielt ikke over et internettforum hvor man ikke har peiling på hvem den andre personen bak skjermen er (og heller ikke har peiling på hvem som kan lese disse trådene).

Det du sier om at vi ikke har peiling på hvem som sitter på den andre enden er et problem vi uansett har på et forum hvor kropp står i fokus. Vi kan ikke slutte å diskutere forskjellige tilnerminger til kroppsendring på grunnlag av at det potensielt er noen med spiseforstyrrelse på andre enden.

Jeg vill tro at store deler av fitnessbloggen ikke har et normalt forhold til mat. Som tidligere overvektig er tanker rundt mat noe jeg må bearbeide daglig.

Det er mange faktorer som trigger spiseforstyrrelse. At en dag eller to med faste kan trigge spiseforstyrrelse, er en veldig tynn påstand.

I dette tilfellet virker det mer som trådstarter rett og slett ønsker å kutte ut snop i verdagene. En faste kunne vert aktuelt ( om motivasjonen er til stede ) for å faktisk kjenne forskjellen mellom "søtsug" og ekte sult.

Annonse

I mange tilfeller er det så enkelt som å bare slutte å spise søtsaker over en periode. Inkludert sukkerfrie pastiller, pepsi max eller andre søte ting.

Det handler om å slutte og trigge søtsuget hele tiden. Slutt å la kroppen vende seg til å stadig få tilført noe søtt.

Prøv det! Har du et sunt og balansert kosthol ellers, tør jeg nesten garantere at det fungerer ;) Men gi det i såfall litt tid.

Selv så har jeg funet ut at bær og vanijekesam fungerer fantastisk. Kjøper meg 400g frosne bær, så en halv pose med det og en halv boks kesam blir bare 200 kcal. Fjerner mitt sug så og si hver gang. Definitivt vært et forsøk.

søtsug? ukjent begrep for meg. må være ei damegreie..

+1

Det skal sies at jeg hadde det da jeg var feit, men så holdt jeg meg unna søtsaker i en mnd tid. Nå har jeg ikke spist godteri eller drukket brus på over 3 år. Syntes rett og slett det smaker æsj.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...