Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå er det vel ikke noen entydig definisjon på hva en baseøvelse er. For en styrkeløfter vil det jo kanskje bare være markløft, benkpress og knebøy siden det er disse det konkurres i og andre øvelser blir støtteøvelser.

Men definerer man baseøvelsene som de 6 store er jeg forsåvidt enig i at alle kan erstattes om det er en god grunn for det. Det er viktigere å finne en øvelse som passer til den enkelte enn å på død og liv trene knebøy, benkpress, militærpress, pullups, stående roing og markløft. Nå er det jo ikke alle som har som målsetning å bli Arnold eller Carl Yngvar heller og har kanskje andre mål med treningen enn å bare bli så sterk eller stor som mulig.

Min erfaring er likevel at det er mye lettere å bli hengende fast i kukerundtsyndromet og null fremgang om man ikke trener baseøvelsene jevnlig. Man må ihvertfall ha noen øvelser som er faste og som man kan øke på over tid slik at man kan måle om man har framgang eller ikke. Om man da erstatter knebøy med frontbøy så er det helt greit. Blir man derimot værende på bulgarske utfall i trx slynge så vil også framgangen stoppe opp før eller siden selv om kanskje øvelsen kan være grei i en periode som en støtteøvelse.

Fortsetter under...

Bottom line blir vel å velge øvelser ut ifra forutsetningene. En bedre tittel ville kanskje vært "Man må ikke trene benk, mark og bøy", for man ønsker jo fremdeles å utføre flerledds/baseøvelser selv om man gjerne velger andre varianter pga anatomi, skader osv.

Fra artikkelen din:

På flere av mine kunder kjører jeg en Functionel movement screenher er overhead squat en av testene ( med kun en plastikk stang). Studier på FMS viser at de som scorer over en viss sum har lavere risiko for skader. I FMS scorer man fra 1-3 per øvelse.

Kan du si noe mer om FMS? Så på en siden du linket til og det virket litt interessant om dette fungerer i praksis. Er du sertifisert på FMS? (så av nettsiden at det var ingen sertifiserte som var listet i Norden)

Vet ikke hva det betyr å være "sertifisert", men det virker da ganske opplagt. Dersom personen klarer å gjennomføre rykkbøy med god teknikk viser det at personen har nødvendig mobilitet, balanse og styrke til å kunne klare de fleste andre øvelser. Kelly Starrett fra mobilitywod liker olympiske øvelser ettersom de er gode diagnostiske verktøy. I.e. en ser fort hva personen trenger å forbedre.

Om man vil bli stor og sterk, er baseøvelser noe som sjeldent slår feil. En god pt vil jo ikke ha noe problem med å lære kundene sine øvelsene. Om man har behov for øvelsene eller ikke, kommer vel veldig ann på hva slags forutsetninger og mål man har med treningen.

Dårlig nauromusklær kontroll eller mobilitetsproblemer som ofte er årsaken til at teknikken ikke sitter kan fikses. Men er ikke gjort på 1-2-3 å fikse. Feks mobilitet viser det seg at et økt leddutslag kommer først etter 6 uker minimum da med 3 økter med mobilitetstrening. Og selv etter seks uker kan det fortsatt være langt igjen. Så en god PT vil klare det ja, men skal man ta all den tiden det tar? Eller skal man gjøre en enklere øvelse på et bein feks?

"Goblet squat kan få en kunde i mål like bra som knebøy."

Er ikke goblet bøy også en baseøvelse.......?

Tenkte nettopp det samme.

Og armhevinger er da vel så mye baseøvelse som benkpress.

Helt enig, det er jo en squat, akkurat som front-squat og vanelig squats

Må ikke bruke baseøvelsene.

Anbefaler andre baseøvelser.

hehe. I min bok er goblet squats, pushups, stående skulderpress med en arm, omvendt roing i trx osv helt klart støtteøvelser. Hvis noen kommer til meg og sier "i dag skal jeg kun ha fokus på baseøvelsene" henter TRX'en, kjører noen goblet squat, og tar 3 serier push ups vil jeg le meg i hjel!

Det er alternative øvelser . Gode alternative øvelser og gode fler ledds øvelser. Men ikke blandt baseøvelsene i min bok. Men det er en definisjonssak. Det er derfor jeg i atrikkelen min skrev hva jeg ser på som baseøvelsene. Pushups osv ser jeg på som en alternativ flerledds øvelse, eller støtte øvelse.

Annonse

åssen mål er den en fordel fremfor knebøy, frontbøy etc? :)

Et helt vanlig mål om å bli sterkere i beina. :)

Klarer flere av kundene mine goblet bøy med 30 kg vil de ha økt styrken med 200% som er en helt ok økning i min bok. Med frontbøy/knebøy kan de selvsagt oppleve den samme økningen, men tvilsomt større. Goblet squat er en mye enklere øvelse teknikkmessig enn knebøy/frontbøy. De får ofte bedre kontroll i bynn possisjon, bedre spenn i ryggen, økt core innvolvering og mer trykk fra helen og opp og av erfaring tar det mye mindre tid å lære.

Så hvorfor skal da denne personen gro en penis og lære seg skikkelig teknikk i knebøy, når gobelt squat som for meg er en støtteøvelse kan gjøre sammen nytten?

hehe. I min bok er goblet squats, pushups, stående skulderpress med en arm, omvendt roing i trx osv helt klart støtteøvelser. Hvis noen kommer til meg og sier "i dag skal jeg kun ha fokus på baseøvelsene" henter TRX'en, kjører noen goblet squat, og tar 3 serier push ups vil jeg le meg i hjel!

Det er alternative øvelser . Gode alternative øvelser og gode fler ledds øvelser. Men ikke blandt baseøvelsene i min bok. Men det er en definisjonssak. Det er derfor jeg i atrikkelen min skrev hva jeg ser på som baseøvelsene. Pushups osv ser jeg på som en alternativ flerledds øvelse, eller støtte øvelse.

Egentlig enig i det du skriver her. Problemet med disse øvelsene er man lettere vil kunne stagnere enn ved de velkjente baseøvelsene. Men ved et kortsiktig mål ser jeg null problemer med å droppe disse :) Ved trening over flere år mener jeg derimot mene man har stor fordel ved å lære seg baseøvelsene og bruke disse :)

Med mindre man sliter med skader slik at man ikke klarer baseøvelser feks rygg/nakke/skulder. Så mener JEG at alle bør strebe etter å mestre de.

1: Øvelsene er tyngre som gir mer totalbelastning på kroppen større effekt på kroppen i sin helhet. Mulig bulgarske utfall bygger fremside lår like bra som knebøy. Men knebøy innvolverer så mye mer enn selve låret at det er det beste valget ( Mener jeg uten å ha noe empiri og slenge i bordet her og nå.)

2: Jeg tror å meste en baseøvelse er et viktig mål med treningen. Jeg får mer glede av å perse i Benk, bøy eller mark enn og økte i Pushups eller enarms kabelroing, fordi dette er simple øvelser og krever ikke veldig mye og lære.( sist gang jeg persa i push var riktig nok i fylla på et hotelrom i Las Vegas)

Men nå er jo rollen din PT, og da blir det anderledes. Du skal selge et produkt, og teknikktrening i baseøvelser selger ikke lett ( regner jeg med). Hvis man ekskluderer baseøvelser så er det lettere og komme i gang med trening så jeg ser jo fordelene med å ikke ha de med da.

1: Kommer kjapt inn i en ordentlig treningrutine om man trener lettlærte øvelser. Kortere tid på og oppnå resultater?

2: Lett og pimpe en trening med strikk, høy itensitet, supersett og andre varianter for og gjøre et mer spesielt opplegg for kunden.

3: Det er lettere og presse seg helt 100% når man gjør øvelser som ikke har den skaderisikoen som baseøvelser har når teknikken begynner og svikte.

4: Rene baseøvelse økter kan ofte være kjedelig.

Som en hobby treningsentusianst med kun Broscience som empiri er jeg mot det du skriver. MEN jeg ser at du skal selge et produkt til folk som ikke er like indoktrinert som meg, så jeg skjønner hvorfor du velger og gjøre det som du skriver. Og med den tanken i hode tror jeg du gjør det ganske bra.

Hvorfor strebe etter å mestre noe når du kan nå målet ditt med noen annet? :) Jeg skjønner deg, og for meg er jeg helt ening. Hva jeg tar i en push press bryr meg like mye som hva jeg tar i en kick back. Det er baseøvelsene som gjelder. Men ikke for en mosjonist tante som ikke ofrer en tanke til trening for utenom når hun er på gymet. De blir motivert av det jeg sier, og utrykket baseøvelser er et fremmedord de hører meg bruke.

1) Gir benk mer totaltbelastning en pushups? Ening med bøy, men hva med bøy kontra goblet squat (som igjen i mine øyne er en alternativ øvelse og ikke en baseøvelse)

1) Enig et viktig poeng synes jeg. Jo defranco feks lærer ikke sine utøvere cleans eller vendinger. Han sier ta to manualer i armene og hopp. Akkurat samme effekt og mye lettere å lære.

2) Litt ening. Men ikke min stil:) Alt jeg gjør har kun en hensikt, nå kundens mål med de beste og mest effektive metodene tilpasset kunden. Om det er knebøy eller gule tøffe kettlebel og hvor heftig det ser ut er irrelevant for meg:)

3) Ening.

4) Det er mulig, men dersom det er det som må til så kjører jeg på det. Veldig få kunder har jeg fokus på morsom og lystbetont trening:) Da er det noe helt spesielt isåfall.

Ikke rart det blir mye kukerundt om personlige trenere veileder nye slik jeg ble veiledet da jeg begynte på Elixia. Ikke en eneste baseøvelse unntatt roing, bare teite apparater, ikke manualer. Fikk beskjed om å ta 8 rep, og det var det. Jeg tok det bokstavelig og økte ikke fordi da ville jeg tatt færre enn 8!!!:eek: Stagnerte selfølgelig på alle øvelsene og slutta å trene styrke. Ikke før jeg begynte å lese her inne og satte igang igjen på grunnlag av egen kunnskap ble det fremgang. Om jeg var personlig trener ville jeg passet på å anbefale de nye å lese her inne etc, lese om teknikken i alle øvelsene og se øvelsene demonstrert.

Nå er det vel ikke noen entydig definisjon på hva en baseøvelse er. For en styrkeløfter vil det jo kanskje bare være markløft, benkpress og knebøy siden det er disse det konkurres i og andre øvelser blir støtteøvelser.

Men definerer man baseøvelsene som de 6 store er jeg forsåvidt enig i at alle kan erstattes om det er en god grunn for det. Det er viktigere å finne en øvelse som passer til den enkelte enn å på død og liv trene knebøy, benkpress, militærpress, pullups, stående roing og markløft. Nå er det jo ikke alle som har som målsetning å bli Arnold eller Carl Yngvar heller og har kanskje andre mål med treningen enn å bare bli så sterk eller stor som mulig.

Min erfaring er likevel at det er mye lettere å bli hengende fast i kukerundtsyndromet og null fremgang om man ikke trener baseøvelsene jevnlig. Man må ihvertfall ha noen øvelser som er faste og som man kan øke på over tid slik at man kan måle om man har framgang eller ikke. Om man da erstatter knebøy med frontbøy så er det helt greit. Blir man derimot værende på bulgarske utfall i trx slynge så vil også framgangen stoppe opp før eller siden selv om kanskje øvelsen kan være grei i en periode som en støtteøvelse.

Noen testøvelser er helt klart viktig. Men det er ikke så farlig for meg om det er 1-3-5-10 RM vi tester i eller om øvelsen heter pushups eller benkpress.

Annonse

Fordi du ikke kan løfte mye vekt på en trygg måte med goblet bøy? Fordi du ikke kan planlegge progresjon like lett med goblet bøy? Trengte du virkelig å spørre?

Ok, hvorfor kan du ikke løfte mye vekt på en trygg måte med goblet bøy. Dersom din 5 RM er 20 kg i knebøy og 15 kg i goblet bøy? Og sterk? Av din definisjon av sterk går det helt klart ikke. Men sterkere, feks en 200% økning går helt fint med goblet bøy nøyaktig på samme måte som knebøy.

Selvsagt kan du legge opp til progresjon på nøyaktig samme måte? En manuel øker ofte med 2 kg opp til 40-50-60 kg avhengig av hvilket senter du er på. Du kan bruke en manual nøyaktig på samme måte som en stang. Trenger jeg virkelig å si det? ;)

Egentlig enig i det du skriver her. Problemet med disse øvelsene er man lettere vil kunne stagnere enn ved de velkjente baseøvelsene. Men ved et kortsiktig mål ser jeg null problemer med å droppe disse :) Ved trening over flere år mener jeg derimot mene man har stor fordel ved å lære seg baseøvelsene og bruke disse :)

Enig i at man bør lære seg baseøvelser, og det er viktig. Men ikke til en hver pris for alle mulige målsettinger. Jeg tror allikevel en person vil kunne ha like stor fremgang i en beinpress som i en knebøy. Selvom knebøy er bedre helhetlig sett. Men ser man utelukkende på progresjonen på øvelsen tror jeg det er helt irrelevant hvilken øvelse man bruker.

Enig i at man bør lære seg baseøvelser, og det er viktig. Men ikke til en hver pris for alle mulige målsettinger. Jeg tror allikevel en person vil kunne ha like stor fremgang i en beinpress som i en knebøy. Selvom knebøy er bedre helhetlig sett. Men ser man utelukkende på progresjonen på øvelsen tror jeg det er helt irrelevant hvilken øvelse man bruker.

Er i grunn helt enig med deg, kommer ann på person til person og hvordan mål den personen har :)

kan vel strengttatt ikke det ettervært?:p 200kg hantel da eller? hehe

Ikke for deg og de fleste her inne. Men jeg har trent folk som har 10RM knebøy med kroppsvekt. For de er frontbøy med 40 kg ikke et mål engang. For en slik person kan jo en goble squat være løsningen.

Jeg tenker nok litt annerledes enn de fleste her inne. Dere sammenligner styrke med hva dere tar, venner tar osv. Men der ute, på gym-et, er det vi gjør like sykt som det jeg ser gutta rykker over hodet i OL. For mange vil et langsiktig mål være og klare 50 kg i knebøy en gang. Eller 1 korrekt push ups vil være en enorm seier de har jobbet lenge for. Sånn er det blitt rett og slett.

Ikke for deg og de fleste her inne. Men jeg har trent folk som har 10RM knebøy med kroppsvekt. For de er frontbøy med 40 kg ikke et mål engang. For en slik person kan jo en goble squat være løsningen.

Jeg tenker nok litt annerledes enn de fleste her inne. Dere sammenligner styrke med hva dere tar, venner tar osv. Men der ute, på gym-et, er det vi gjør like sykt som det jeg ser gutta rykker over hodet i OL. For mange vil et langsiktig mål være og klare 50 kg i knebøy en gang. Eller 1 korrekt push ups vil være en enorm seier de har jobbet lenge for. Sånn er det blitt rett og slett.

elsker dette.

Fjeldmann har gode poeng. Hvis man vil bli skikkelig sterk og stor er selvfølgelig baseøvelser veien og gå, men jeg vil tro at det er langt i fra målet til mange av pt-kundene han har. Folk flest vil komme i gang fort, bli ferdig fort og resultatene skulle helst vært der i går. Å bruke flerfoldige timer på å terpe på teknikk eller forbedre mobiliteten i hofta er ikke interessant for enhver mosjonist.

Dette er jeg enig I, men husk at dette er et treningsoforum. Brukerne her vil jeg kategorisere som mer kompetente ang trening enn Ola Nordmann. Dermed blir baseøvelser veldig viktig for mange, derfor tror jeg du vil møte negative holdninger angående det og fjerne baseøvelser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...