Gå til innhold

Faste som medisin


Velvet

Anbefalte innlegg

Interessant teori! I utgangspunktet burde man bli mer sulten når man er syk, siden inflammasjonsprosesser er energikrevende, og at energiforbruket derfor øker. Tarmen er godt beskyttet av immunsystemet ja, siden dette er hovedinngangen for fremmede stoffer inn i kroppen.

Har dessverre ikke noe godt svar på hvorfor man ofte mister matlysten ved sykdom...

Jeg blir sulten når jeg er syk. Tror noe feiler meg. Jeg skal nok være døende før jeg mister appetitten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg ikke sett dokumentaren eller programmet, men for meg virker det egentlig logisk dersom faste i 1. omgang kan bidra med å dempe betennelsestilstander.

Betennelsesreaksjonen bidrar jo bl.a med en tilstrømning av proteiner som vil strømme ut gjennom porer og skape hevelser. Dersom man da faster over lenger tid, slik at proteininntaket naturlig nok reduseres, vil det jo gi mening om noen betennelsessymptomer svekkes.

EDIT: Må påpeke at jeg spekulerer litt her.

Kan ikke se noen direkte sammenheng mellom redusert proteininntak via mat og mindre betennelse? Kroppens betennelsesproteiner produserer den jo selv. En redusering av betennelse ligger nok i prosessene som styrer betennelsesproduksjonen, og ikke i selve betennelsesproduksjonen. Jeg kan ikke helt se for meg at kroppen begrenser en betennelsesreaksjon fordi den har for få ressurser. Snarere tvert imot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Thomas prøver å si er at lengre faste kan gjøre at betennelsesprosessene ikke settes i gang, noe som reduserer kroppens tilhelingskapasitet ved infeksjoner. Det er også vanskeligere å diagnostisere infeksjoner, siden symptomene ikke er der, noe som gjør at man oppdager infeksjonene på et senere tidspunkt.

Dette er et vanlig problem i de delene av verden der underernæring er et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var nok litt upresis, jeg snakker naturligvis om betenneslessymptomer.

Går man i energiunderskudd over tid vil uansett disse symptomene svekkes, så jeg er nok ikke helt ute på viddene. Infeksjonene oppstår nok lettere, men symptomene vil ikke være like klare.

Da skjønner jeg bedre hvordan du tenkte :) Det virket som om det var en liten logisk kortslutning før du utdypet, hehe.

Men en inflammatorisk respons er jo i utgangspunktet positiv i.o.m. at kroppen forsøker å helbrede seg selv, men det finnes jo plenty med eksempler på feilslåtte inflammatoriske responser. Det er vel egentlig et lite forstått, men utrolig spennende tema. Klarer man å avdekke flere av inflammasjonsmekanismene/pathways har man kommet langt! Men nå skal ikke jeg nørde meg helt ut her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg bedre hvordan du tenkte :) Det virket som om det var en liten logisk kortslutning før du utdypet, hehe.

Men en inflammatorisk respons er jo i utgangspunktet positiv i.o.m. at kroppen forsøker å helbrede seg selv, men det finnes jo plenty med eksempler på feilslåtte inflammatoriske responser. Det er vel egentlig et lite forstått, men utrolig spennende tema. Klarer man å avdekke flere av inflammasjonsmekanismene/pathways har man kommet langt! Men nå skal ikke jeg nørde meg helt ut her...

Inflammasjon er i utgangspunktet positivt ja, og derfor er det negativt når det ikke blir nok energi til å produsere denne responsen, som ved lengre faste. Symptomene forsvinner, men infeksjonene har det mye bedre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på når man ikke finner årsaken eller det av andre grunner bare fortsetter. Da er symptomlindring bedre enn å leve med smertene.

Det er jo ikke snakk om symptomlindring. Underernæringen medfører at symptomene ikke oppstår i utgangspunktet. Dette blir noe helt annet enn symptomlindring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet ser jeg ikke noe positivt med dette. Men interessant tema. En inflammasjon er som sagt en svært energikrevende prosess, og uten energi(mat) vil ikke prosessen kunne gå sin gang og skadelige agens bli bekjempet/ vev tilheles.

Betennelsesprosessen bør gå sin gang med mindre det er snakk om allergier/ autoimmune sykdommer, da dette allerede er en feilslått reaksjon fra kroppens side.

Faste vil kanskje kunne gjøre symptomene mindre, men kan egentlig ikke se at det er noe positivt, med mindre det er snakk om prosesser som ikke kan tilheles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 måneder senere...

NRK TV - Schrödingers katt: Sult som medisin - 30.08.2012

Utrolig spennende program om faste som en del av behandlingen i et utall av livsstilsykdommer.

Man så blant annet stor bedring i psykiske lidelser som depresjon og angst, og i behandling av hjerte-/karsykdom og kreft.

Er det noen som har tanker eller erfaringer rundt dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel vært diskutert før tror jeg. Husker vi satt og flirte gjennom mesteparten av det programmet, men akkurat det med faste og kreftbehandling (hos velernærte voksne) er plausibelt. Det forskes nå på fasteimiterende dietter i forbindelse med kreftbehandling, noe som er utrolig spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åkei! Hva gjorde at dere ikke anså innholdet for spesielt seriøst, tatt i betraktning hvor lenge de har forsket på effektene på forskjellige sykdommer? Og om man sammenlikner med utviklingen i generell helse og forekomsten av sykdommer i det moderne samfunnet, synes jeg ikke dette som et supplement i behandlingen virker noe dummere enn noe annet :)

Asle BluebearFastForm Børge Fagerli - innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjøres vel mer forsking på fasting, enn hva man skulle tro.

BBC Horizon tok for seg fasting for noen måneder siden. De snakket om at man kunne minimere sjanse for kreft og leve lengre.

BBC News - The power of intermittent fasting

Episoden lå på youtube i HD, men den har blitt fjærnet :(

[Edit] Ja også produserte kroppen flere hjerneceller under lengre faste, "logisk tenking" Vi må jo være smartere om vi skal klare å fange et bytte, finne mat osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lenge siden jeg så dette, så husker ingen spesifikke ting vi reagerte på. Vi vet rimelig mye om konsekvensene av underernæring ved ulike sykdommer, og det er ingen tvil om at underernæring generelt sett øker lengden på sykehusopphold, øker tap av fettfri kroppsvekt, spesielt ved sykdommer der energibehovene er økt. Faste over lengre tid = selvpåført underernæring.

En frisk person tåler faste på en helt annen måte enn syke. Friske kommer raskt i ketose, som virker muskelsparende, mens dette i langt mindre grad skjer ved alvorlig sykdom.

Faste over lengre tid enn å 'skippe frokost' , reell faste der en i hovedsak går på endogene ressurser fører til endel fysiologiske og psykologiske endringer som nok kan ha virkning på diverse kroniske tilstander. I hvor stor grad gjenstår å se, men blir ikke overrasket om det kommer mer forskning som tyder på at kroppen har godt av å tære på endogene ressurser og gå inn en fastemodus innimellom.

Muligens noen kroniske tilstander, men ikke ved alvorlig sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...