Gå til innhold

Faste som medisin


Velvet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg så dokumentaren, men stiller meg en smule skeptisk, dog alle der brukte metoden hadde nøye oppfølging av lege, både før, i, og etter behandlingen. Skal også vel markeres at der i dokumentaren sies at "man aldri vet hvordan en persons kropp og sinn reagerer på faste".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har egentlig ingen spesiell mening om dette, men jeg merker jeg er litt skeptisk. Hva om det er det totale fravære av en eller annen matvare som gir disse resultatene? Å kutte ut korn fra kosten har vært forsket på hjelper til å hemme betennelser i kroppen. Spekulativt kan man også tenke seg at jevnt over lavt blodsukker vil gi gode resultater på betennelsestilstander i kroppen.

Hva med følgene av å ikke spise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke sett innslaget, men om det er snakk om 3 uker uten mat så er det mye som skurrer i mine ører. Det ville nok ikke vært en umiddelbar fare for negative konsekvenser når det er snakk om så kort tid, men etterhvert øker faren for mangeltilstander, spesielt for vannløselige vitaminer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tenker på det, så er det egentlig ganske logisk.

Hvis huleboer fikk en sykdom, så fikk ikke han mat. Mest sannsynlig ikke familien heller.

De som hadde celler som satte seg i forsvarsmodus når de holdt på å sulte i hjel overlevde. De som ikke hadde det døde. Svært få stammer har overlevd fra de krøp ut av sumpen til vi spaserte ut av hulene uten å være utslått av sykdom minimum en gang.

Evolution baby! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tenker på det, så er det egentlig ganske logisk.

Hvis huleboer fikk en sykdom, så fikk ikke han mat. Mest sannsynlig ikke familien heller.

De som hadde celler som satte seg i forsvarsmodus når de holdt på å sulte i hjel overlevde. De som ikke hadde det døde. Svært få stammer har overlevd fra de krøp ut av sumpen til vi spaserte ut av hulene uten å være utslått av sykdom minimum en gang.

Evolution baby! :)

Jepp, naturlig utvalg heter det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst i forskningssammenheng.

Å avdekke hvordan det genetiske uttrykket endres i forhold til næringstilførsel - eller total mangel på næring - viste jo seg å være oppsiktsvekkende og nær sagt mindblowing...! Mer forskning må til, men det er problematisk med funding, siden ingen tjener penger på at folk blir frisk av å slutte å spise i noen uker.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke man blir frisk av IKKE spise. Og for oss med "anlegg" for spisefostyrrelser, vil jeg ikke anbefale og faste et døgn en gang. Men hørte snakk om dette,- og hun som fikk kreft bl.a Var det ikke da snakk om at hun fastet bare noen dager før cellegift? Det høres jo overkommelig ut, og verdt og prøve kanskje, for de det måtte gjelde. Men tre uker....Da tror jeg at man bør ha noe og gå på, for og si det sånn..

Men min første tanke var også at ved og faste i kortere peridoer, så utelukker man mat man ikke tåler så godt, når man begynner og spise igjen så reagerer man ikke med en gang når man igjen innfører den/disse matvarene, også faster man igjen før det slår ut. Om dere følger tankegangen min....Og at utelukking av disse matvarene i seg selv er nok til og gjøre folk friske?

Men nå så jeg også et TV-proram om folk som levde på kalorirestrektiv diett, hele livet. De spiste konstant minder enn en voksen person på deres alder og høyde trenge....Teorien var at kroppens aldringsprosess ble utsatt, kroppen immunforsvar var bedre osv osv....MEn da var det snakk om og spise LITE, hele livet. Men kontrollert, kontrollert anorexia, på en måte. De sluttet jo ikke og spise helt, Et visst antall kca MÅTTE inntas hver dag..Av SUNN mat, vel og merke... Synes og erindre at teorien bak denne "Livsstilen"; var litt lik den med fasten.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst i forskningssammenheng.

Å avdekke hvordan det genetiske uttrykket endres i forhold til næringstilførsel - eller total mangel på næring - viste jo seg å være oppsiktsvekkende og nær sagt mindblowing...! Mer forskning må til, men det er problematisk med funding, siden ingen tjener penger på at folk blir frisk av å slutte å spise i noen uker.

;)

Det forutsetter jo at det er plausibelt at man blir frisk av dette, noe jeg ikke klarer å se at det er. Men du har vekket oppmerksomheten min såpass at jeg må se dette programmet når jeg kommer hjem fra trening i kveld! (y) (eksamenslesing har man jo morgendagen til uansett :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell da gir det kanskje mening da at noen mister matlysten når de blir syke. Skyt meg om jeg tar feil men har hørt fra noen usikre kilder at 60% av immunforsvaret ligger rundt fordøyelsekanalen. Går ut i fra at det er for å overvåke det vi spiser. Når vi da ikke spiser kan kanskje immunforsvaret konsentrere seg om andre ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell da gir det kanskje mening da at noen mister matlysten når de blir syke. Skyt meg om jeg tar feil men har hørt fra noen usikre kilder at 60% av immunforsvaret ligger rundt fordøyelsekanalen. Går ut i fra at det er for å overvåke det vi spiser. Når vi da ikke spiser kan kanskje immunforsvaret konsentrere seg om andre ting?

Interessant teori! I utgangspunktet burde man bli mer sulten når man er syk, siden inflammasjonsprosesser er energikrevende, og at energiforbruket derfor øker. Tarmen er godt beskyttet av immunsystemet ja, siden dette er hovedinngangen for fremmede stoffer inn i kroppen.

Har dessverre ikke noe godt svar på hvorfor man ofte mister matlysten ved sykdom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke sett dokumentaren eller programmet, men for meg virker det egentlig logisk dersom faste i 1. omgang kan bidra med å dempe betennelsestilstander.

Betennelsesreaksjonen bidrar jo bl.a med en tilstrømning av proteiner som vil strømme ut gjennom porer og skape hevelser. Dersom man da faster over lenger tid, slik at proteininntaket naturlig nok reduseres, vil det jo gi mening om noen betennelsessymptomer svekkes.

EDIT: Må påpeke at jeg spekulerer litt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...