Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Blant mange av tipsene for å få et sunnere liv er det å kutte ut ferdigmat som supper, sauser, gryter osv. Men er de egentlig så ille?

Toro tomatsuppe eks: kun 29 kcal per dl, og kun 0,8 % salt. Aller mest er det karbohydrater (stivelse). Lite fett og sukker, ganske lite protein og da!

- Hvis man har oppi strimlet svinekjøtt eller noe annet proteinrikt kan det da bli et ganske bra måltid?

Jeg vet at suppene og gryterettene i seg selv ofte gir lite næring (men tomatsuppe er nok blant de suppene med aller lavest kaloriinnhold), og at man derfor ikke skal tenke på det som et fint måltid i seg selv, men hvis man tilsetter kjøtt og sånt er det vel ok?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11357-er-toro-mat-s%C3%A5-ille/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror d er ok så lenge man følger med at ikke saltnivået i disse rettene er for høye..for d er som kjent mye salt i ferdig mat..men fjordland sine med nøkkelhull er jo sunnere med lite salt,mye proteiner osv da..så du kunne tenkt på å kanksje bruke de istedetfor?

Har alltid spist Toro tomatsuppe... helt til jeg laget min egen.... aldri mer pulver-suppe på meg!! Man blir mye mer mett på hjemmelaget enn pulver, og smaken er så mye bedre...

Den jeg lager er av cherry-tomater, paprika, rødløk, hvitløk, litt buljong.... himmelsk!

Annonse

Har alltid spist Toro tomatsuppe... helt til jeg laget min egen.... aldri mer pulver-suppe på meg!! Man blir mye mer mett på hjemmelaget enn pulver, og smaken er så mye bedre...

Den jeg lager er av cherry-tomater, paprika, rødløk, hvitløk, litt buljong.... himmelsk!

Oppskrift og en "how-to" for de som ikke er såå flinke på kjøkkenet? :p:D

Det er en kjedelig ting, men sist jeg lagde blomkålsuppa, så slang jeg oppi 300g ++ ekstra blomkål.

Selv om produktet er "sugent" med at det er lite blomkål i den. Er selve suppebasen så ille?

Tror jeg stiller meg i samme bås som Kjetil Åmdal her.

De sier den er ille, men er den det? (snakker da selvfølgelig om den rent ærneringsmessige siden, ikke det faktum at f.eks. blomkålsuppa inneholder fuck all blomkål)

Oppskrift og en "how-to" for de som ikke er såå flinke på kjøkkenet? :p:D

How to:

1 rød paprika

1 gul paprika

1 liten rødløk

2 fedd hvitløk

12 cherry-tomater

1 ss olje

1 grønnsaksbuljongterning

pepper

- Varm ovnen til 180 grader

- kutt paprikaene og løkene i biter og legg dem i en ildfast form med tomatene, hell over oljen og stek i ca. 10-15 min

- Løs opp buljongterningen i 5,7 dl kokende vann

- Ta ut grønnsakene fra ovnen og kok dem i buljongvannet i 10 min

- Fjern kasserollen fra pannen og bruk håndmikser eller blender for å få en fin suppekonsistens

- Voila! Håper det smaker :)

Annonse

Hva er det egentlig som er så galt med SALT?

Spiser man mye prosessert mat, typ ferdigblandinger og poser, er de gjerne tilsatt salt. Til sammen kan det bli relativt mye salt, og det over tid er ikke så heldig. Ved å salte maten din selv, er det lett å holde oversikt.

For de med nyresvikt, hjertesvikt, metabolsk syndrom er det ok å redusere mengden salt, for å f.eks senke høyt blodtrykk. For friske oppgående individer har det ingenting å si. Kroppen kompenserer fint for inntaket ditt av salt.

Salt er fantastisk. Himalayasalt<3

For friske oppgående individer har det ingenting å si. Kroppen kompenserer fint for inntaket ditt av salt.

Salt er fantastisk. Himalayasalt<3

Stemmer med det vi har lært på skolen. Kroppen har veldig gode prosesser for å regulere det selv og å absolutt skulle begrense det for en hver pris er waste of time. Salt er så sykt godt <3

Stemmer med det vi har lært på skolen. Kroppen har veldig gode prosesser for å regulere det selv og å absolutt skulle begrense det for en hver pris er waste of time. Salt er så sykt godt <3

Jeg elsker salt! Har masse salt i alt! Gjør det bare enda deilige den dagen kroppen plutselig slipper vannet som faen og du svetter 4L på trening. YEAH

Hva er det egentlig som er så galt med SALT?

Salt er jo ikke noe galt i seg selv, men det er mange grunner til å redusere inntaket om det er høyt, spesielt for dem som har høyt blodtrykk eller er i risikosonen for å utvikle det.

Hva som er et fornuftig saltinntak for en person avhenger av den totale livsstilen. Trener man mye, så drikker man gjerne også mye vann. Kombinert med at man svetter ut salter, kan saltbehovet være en del høyere for en slik person enn hos en inaktiv person. Opplever man ofte småkramper osv, så kan det være et tegn på saltmangel.

Kroppen har også gode reguleringsmekanismer for å holde saltnivåene innenfor normale grenser. Kort sagt så vil et økt inntak føre til økt utskillelse og motsatt.

Når det gjelder påvirkning på blodtrykket, så hevdes det også at dette bare er midlertidige effekter som oppstår i det man går fra høyt til lavt saltinntak eller motsatt, og for mange stemmer nok også dette. Men her er det også greit å huske på at det kan være forskjeller på folk, og noen kan ha dårligere evne til å regulere saltinnholdet i blodet, slik at de er mer utsatt for negative effekter av mye salt.

Uansett så bidrar ferdigmat med omtrent 85% av alt saltet vi får i oss i et gjennomsnittskosthold. Om man i større grad lager maten fra bunnen av, så har man allerede redusert saltinntaket i stor grad. Da kan man til og med salte maten litt ekstra med god samvittighet :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...