Gå til innhold

Lovliggjøre doping?


larskr

Anbefalte innlegg

Sorry, men jeg klarer ikke se for meg en solskinnshverdag med regnbuer og enhjørninger med full legalisering. Men tror jeg stopper der, kommer ingenting fornuftig utav denne diskusjonen uansett.

for all del, jeg gidder ikke å legge meg opp i diskusjonen med hva jeg mener om temaet. Derfor jeg ikke har skrevet i denne tråden før nå, men måtte bare kommentere det du her sa, fordi du får det til å høres ut som om vi er i en barnehage hvor jens og Co er barnhagetantene våre, og vi ville alle oppført oss som 3 åringer uten disse tantene... Har du ikke mer tro på deg selv og de rundt deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må jeg minne deg om at du sa ja til å legalisere andre narkotiske stoffer også eller?

Det er forferdelig naivt å tro at samfunnet vil kunne fungere med 100% legalisering. Folk kommer til å kjøre i ruset tilstand, møter opp på jobb med hvitt pulver rundt nesa, og lunsjpausene blir bytta ut med heroin. Uten lover og regler kommer ting, spesielt når det gjelder tilgang på såpass stimulerende midler som narkotikum, til å spinne ut av kontroll. De negative konsekvensene er mange og uforutseigbare.

Selv om vi i utgangspunktet skulle være fri til å gjøre som vi vil, har styreorgan og politikere et ansvar som innebærer å ivareta alles sikkerhet. Det er ikke kun oss som enkeltpersoner det handler om. Noe de fleste ser ut til å glemme om dagen.

Folk kjører i rusa tilstand i dag, folk kommer rusa på jobb i dag, noen tar tilogmed heroin i lunsjpausene sine - selv med forbudet! Hvordan er det mulig?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beviser vel strengt tatt ikke mer enn at idioti er jevnt fordelt ut over samfunnet :)

hehe det er faktisk helt sant :) jeg husker at dem i en lignende undersøkelse også fant ut at AAS bruk var mest utbredt blant voksne menn i overgangsalderen.

Prøvde å finne undersøkelsen nå, men uten hell :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg nødvendigvis for legalisering av heroin, men for argumentets skyld; ville du tatt heroin om det ble legalisert? Hvis ikke, hvorfor mener du at andre folk ville ha gjort det?

Nei, men du skjønte poenget mitt. Og nå snakket jeg ikke nødvendigvis om heroin heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbud mot narkotiske stoffer har lite for seg - flere undersøkelser og erfaringer fra eksempelvis Nederland går rett i strupen på denne politiske tankegangen. Spesielt hva angår rekruttering og "terskelen for å begynne".

Det største problemet med forbud er imidlertid rettet mot kriminalitet, personlig frihet og utnyttelse av ressurser. Hvorfor skal politiet måtte prioritere millioner av kroner på å gå etter brukere, når pengene kunne blitt brukt på så mye annet? Hva skader det befolkningen at enkelte ønsker å bruke alternative rusmidler til alkohol? Når det skal sies er alkohol blant de farligste rusmidlene å missbruke.

Forbud skaper også massive kriminelle nettverk, bakmenn som selger dårlige og skadelige varer for gevinst. Hadde dette hvert legalisert kunne vi kontrollert handel og bruk under gunstige forhold, tatt skatt for stoffene/produktene og hatt mulighet til et mye bedre oppsyn.

Bruk vil alltid forekomme, så hvorfor ikke prøve å tjene på det og utnytte situasjonen best mulig for alle parter? Å kriminalisere store deler av befolkningen hjelper ikke stort. Regulering vil stort sett alltid være bedre enn forbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe det er faktisk helt sant :) jeg husker at dem i en lignende undersøkelse også fant ut at AAS bruk var mest utbredt blant voksne menn i overgangsalderen.

Prøvde å finne undersøkelsen nå, men uten hell :(

Det var vel i sammenheng med oppstyret som var i stavanger ifjor rundt nordsjørittet, der undersøkelder viste at brukten av dopingmidler var mer utbedt blant nordsjøritt-"heltene" i 40årene enn det var i byggermiljøene. Ganske interessant må jeg si :)

Må jeg minne deg om at du sa ja til å legalisere andre narkotiske stoffer også eller?

Det er forferdelig naivt å tro at samfunnet vil kunne fungere med 100% legalisering. Folk kommer til å kjøre i ruset tilstand, møter opp på jobb med hvitt pulver rundt nesa, og lunsjpausene blir bytta ut med heroin. Uten lover og regler kommer ting, spesielt når det gjelder tilgang på såpass stimulerende midler som narkotikum, til å spinne ut av kontroll. De negative konsekvensene er mange og uforutseigbare.

Selv om vi i utgangspunktet skulle være fri til å gjøre som vi vil, har styreorgan og politikere et ansvar som innebærer å ivareta alles sikkerhet. Det er ikke kun oss som enkeltpersoner det handler om. Noe de fleste ser ut til å glemme om dagen.

Hadde ikke tenkt å kommentere i den tråden her jeg heller rett og slett fordi jeg ikke føler jeg har noen interessant mening om det her, men akkurat det du skriver her tror jeg må være noe av det mest tullete jeg har hørt på lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, hvordan det? Som jeg skrev over her, dette er satt på spissen for å få frem poenget mitt som er at en utbredt, lovlig, bruk av narkotika og steroider ikke er noe jeg klarer å se for meg som bærekraftig. Hva med de avhengighetsskapende effektene av narkotika? Har ikke det noe å si siden det blir regulert og man får det på resept?

Og dersom det allerede skjer at folk kjører mye i rusa tilstand, og kommer dopa på jobb, som noen nevner over her, tror dere at det reduseres ved å legalisere alt?

Jeg prøver ikke å stå frem som en konservativ moralsk vokter her, men for meg vil legalisering av dop innen idrett, og legalisering av all narkotika være helt bak mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, hvordan det? Som jeg skrev over her, dette er satt på spissen for å få frem poenget mitt som er at en utbredt, lovlig, bruk av narkotika og steroider ikke er noe jeg klarer å se for meg som bærekraftig. Hva med de avhengighetsskapende effektene av narkotika? Har ikke det noe å si siden det blir regulert og man får det på resept?

Og dersom det allerede skjer at folk kjører mye i rusa tilstand, og kommer dopa på jobb, som noen nevner over her, tror dere at det reduseres ved å legalisere alt?

Jeg prøver ikke å stå frem som en konservativ moralsk vokter her, men for meg vil legalisering av dop innen idrett, og legalisering av all narkotika være helt bak mål.

Hvorfor det? Fordi all forskning viser at mer liberale lover rundt rusmidler ikke gir høyere forbruk! Avhengighetspotensialet rundt de forskjellige rusmidlene varierer veldig, og fremdeles er alkohol og nikotin veldig høyt oppe på lista over avhengighet og skadeomfang.

283009

I Portugal dekriminaliserte de all bruk av narkotika i 2001, og etter alt å tyde har det vært en stor suksess. Mindre hiv/aids smitte, lavere forbruk, terskelen for å søke hjelp har sunket betraktelig, overdosedødsfall har blitt sterkt redusert.

Decriminalizing Drugs in Portugal a Success, Says Report - TIME

Vil også anbefale å lese disse sakene, som har veldig mange gode poenger!

» Så du tror du er imot legalisering?

» Ja til mer hasj?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbud mot narkotiske stoffer har lite for seg - flere undersøkelser og erfaringer fra eksempelvis Nederland går rett i strupen på denne politiske tankegangen. Spesielt hva angår rekruttering og "terskelen for å begynne".

Det største problemet med forbud er imidlertid rettet mot kriminalitet, personlig frihet og utnyttelse av ressurser. Hvorfor skal politiet måtte prioritere millioner av kroner på å gå etter brukere, når pengene kunne blitt brukt på så mye annet? Hva skader det befolkningen at enkelte ønsker å bruke alternative rusmidler til alkohol? Når det skal sies er alkohol blant de farligste rusmidlene å missbruke.

Forbud skaper også massive kriminelle nettverk, bakmenn som selger dårlige og skadelige varer for gevinst. Hadde dette hvert legalisert kunne vi kontrollert handel og bruk under gunstige forhold, tatt skatt for stoffene/produktene og hatt mulighet til et mye bedre oppsyn.

Bruk vil alltid forekomme, så hvorfor ikke prøve å tjene på det og utnytte situasjonen best mulig for alle parter? Å kriminalisere store deler av befolkningen hjelper ikke stort. Regulering vil stort sett alltid være bedre enn forbud.

Akkurat som det ikke finnes kriminelle nettverk og bakmenn som omsetter "lovlige/legaliserte" rusmidler som alkohol/tobakk...

Ser jo hvor mye "kontroll" Staten har på omsetning av dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legalisering av doping i idrett? Nei.

Ser noen har nevnt den klassiske unnskyldningen dopingtatte utøvere kommer med, om at "alle andre gjør det, har blitt nevnt. Som idrettsutøver synes jeg man bør legge opp når man begynner å få slike tanker. Da har du allerede satt begrensninger på eget potensiale.

Å diskutere enkeltutøvere, som aldri har blitt tatt, er i de fleste tilfeller meningsløst. Jeg er hellig overbevist om det at finnes individer blant verdens befolkning som har de genestiske forutsetningene til å prestere langt utover hva man tidligere har trodd var mulig. Derfor er ihvertfall jeg litt forsiktig med å dømme noen utifra prestasjon alene.

Ser også at det nevnes at doperne alltid ligger i forkant av dopingjegerne, og at dopingmidlene stadig blir bedre. Hvorfor er det da så få av prestasjonene som blir bedre? Under årets OL syntes ihvertfall ikke jeg at resultatene var særlig oppsiktsvekkende. Jesse Owens resultat fra OL i Berlin i 1936 ville vært tett opptil medalje i London (6 cm). I høyde er resultatene kun en skygge av hva de var for 10 år siden. Kastøvelsene ligger et hav bak hva de gjorde på 70 og 80 tallet. For meg henger ikke dette på greip, med tanke på at man vet mer om trening og kosthold i dag enn hva man gjorde for 30 år siden. I mitt hode tyder dette på noe gjøres riktig i antidopingarbeidet. Jeg påstår ikke at alle er rene, men noe positivt har skjedd. Kampen om en 100% ren idrett vil nok aldri vinnes, men pokker heller om jeg synes man skal gi opp av den grunn.

Strengt tatt kunne jeg ikke brydd meg mindre om den fremtidige helsen til de idrettsutøverne som tar det valget å dope seg. Men det er uhyre dårlig gjort mot motstanderne. Jeg har selv opplevd å få en NM medalje i posten 6 mnd etter mesterskapet. Jeg kan skryte av å ha fått medalje i NM, men har aldri fått oppleve å stå på pallen i et senior mesterskap.

Når det kommer til mannen i gata og kompisen Ole Bole, begynner jeg å helle til at de får gjøre hva pokker de vil. Det er godt mulig det kan være noen helsegevinster med microdoser av ditt eller datt, men jeg har ingen tro på at Ole Bole bruker av helsemessige grunner. For meg vil de alltid fremstå som idioter. All verdens argumenter om at man må spise og trene bra likevel bryr jeg meg nøkken om. Selv velger jeg å trene med de forutsetningene jeg har fått utdelt, og har lite respekt for de som ikke tar utfordringen med å oppnå gode resultater uten dop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...