Gå til innhold

Lovliggjøre doping?


larskr

Anbefalte innlegg

Same shit different wrapping.. Hvis vi lytter til kroppen vår og behandler den fint -så trenger vel de fleste av oss ikke de preparatene.

PT'n min bruker noe greier som de gir eldre folk med muskelsvinn..jeg husker ikke hva det heter. Samme for meg det, jeg lærer jo like mye av han uansett hva han putter i kroppen sin. Han ser absolutt ikke ødelagt ut, tvert om, han ser ut som en avlsokse av beste kvalitet! ^^ Men så kan vel jeg likevel få mene at det er å ødelegge kroppen da.. :-)

Helt generelt så mener jeg at det ikke er naturlig å putte kjemiske produkter i kroppen og at det forgifter og ødelegger den. Helt uten å kunne vise til hverken forskning eller gode kilder rundt temaet. Yupp! :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt ikke -jeg sa ikke at jeg ikke benytter meg av kjemiske midler, jeg sa at det ikke er naturlig og at jeg mener vi bør bestrebe en så naturlig livsførsel velferdssamfunnet vårt tillater uten at vi blir helt hysteriske. :-) Var ihvertfall det jeg tenkte at jeg sa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at en legalisering av doping ville bli dårlig underholdning for sportsinteresserte.

De potensielt beste utøverne ville begynt med andre aktiviteter. Tror skolekorpsene hadde fått nye glansdager når foreldrene hadde nektet barna å delta i sykkelgruppe/friidrettslag m.v. fordi de eldre ungdommene dopet seg. Idrett ville da blitt som grand-prix; et freakshow hvor de beste ikke er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns hele debatten er tåpelig og til tider veldig fryktbasert.

Hva om hele gjengen begynte å dope seg da?

Folk spiser seg til døden på McDonalds, alikavel er det ikke i nærheten av samme stigma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns hele debatten er tåpelig og til tider veldig fryktbasert.

Hva om hele gjengen begynte å dope seg da?

  • Folk som ikke ønsker å dope seg slutter med idrett, fordi det er kjedelig og demotiverende å konkurrere mot folk på ulike vilkår
  • Rekrutteringen til idrett vil stupe, satsing på toppidrett vil bli uspiselig for de fleste foreldre da det innebærer at ungene før eller siden vil begynne å dope seg
  • Med fritt frem for doping vil kun forbruket begrense seg til dine egne skrupler - den som tør å dope seg mest, vinner mest. Så får man håpe at det er nyrer og levere igjen til toppidrettsutøverne når de er ferdige, og kjønnsskifte blir igjen (forekom blant annet i Øst-Tyskland) en naturlig avslutning på en lang, "kvinnelig" idrettskarriere. For å nevne noe.

Det er idiotisk å sammenlikne doping med overvekt, for du skal være ganske spektakulært overvektig før det begynner å nærme seg de helsemessige konsekvensene av omfattende misbruk av dopingmidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ikke -jeg sa ikke at jeg ikke benytter meg av kjemiske midler, jeg sa at det ikke er naturlig og at jeg mener vi bør bestrebe en så naturlig livsførsel velferdssamfunnet vårt tillater uten at vi blir helt hysteriske. :) Var ihvertfall det jeg tenkte at jeg sa..

Er det utenkelig at den samme rettferdiggjørelsen du gjør ved inntak av kjemiske midler, kan overføres til andre? Er det slik at de medisinene du mener er moralsk riktig og helsemessig forsvarlig å ta også skal gjelde andre, uten individuelle hensyn?

Er det velferdssamfunnet som skal sette premissene for hvordan hvert enkelt menneske skal leve sitt liv for å oppnå størst mulig lykke? Høres det virkelig harmonisk ut i dine ører?

Vil ikke den totale velferden i et samfunn øke om hvert enkelt menneske står fritt til å skape sin egen lykke på egne premisser, så lenge det ikke innebærer tvang mot andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det utenkelig at den samme rettferdiggjørelsen du gjør ved inntak av kjemiske midler, kan overføres til andre? Er det slik at de medisinene du mener er moralsk riktig og helsemessig forsvarlig å ta også skal gjelde andre, uten individuelle hensyn?

Er det velferdssamfunnet som skal sette premissene for hvordan hvert enkelt menneske skal leve sitt liv for å oppnå størst mulig lykke? Høres det virkelig harmonisk ut i dine ører?

Vil ikke den totale velferden i et samfunn øke om hvert enkelt menneske står fritt til å skape sin egen lykke på egne premisser, så lenge det ikke innebærer tvang mot andre?

Snakker vi enda om legalisering av doping i idrett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva med dei som driver å tygger p-piller? Er ikkje det også å tilføre kroppen noko kjemisk for å få/ikkje få eit resultat?

En potensiell funfact(ikke verifisert, oppfordrer den som har lyst til å motbevise denne påstanden); Det er langt flere kvinner som får blodpropp og andre tilsvarende komplikasjoner ved bruk av kliniske doser p-piller enn det er menn som får det av relativt tunge misbrukerdoser av testosteron:)

(nei pinglo dette er ikke meningen å rettferdiggjøre/oppfordre til bruk av testosteronpreparater)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi enda om legalisering av doping i idrett?

Både ja og nei. Tråden heter "Lovliggjøre doping?". Det må være opp til hvert enkelt idrettsforbund å bestemme hvilke regler de vil ha, og de som signerer på en slik avtale er pliktig til å følge disse. Bryter man reglene skal konsekvensene gjøres rede for i samme kontrakt.

Det er uansett helt meningsløst å diskutere en legalisering i konkurransesammenheng uten at det først er legalisert ved lov og det tror jeg(håper) de fleste skjønner:) inb4 implying NIF kan overstyre det norske lovverket osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei. Tråden heter "Lovliggjøre doping?". Det må være opp til hvert enkelt idrettsforbund å bestemme hvilke regler de vil ha, og de som signerer på en slik avtale er pliktig til å følge disse. Bryter man reglene skal konsekvensene gjøres rede for i samme kontrakt.

Det er uansett helt meningsløst å diskutere en legalisering i konkurransesammenheng uten at det først er legalisert ved lov og det tror jeg(håper) de fleste skjønner:) inb4 implying NIF kan overstyre det norske lovverket osv...

Hehe, sånn som jeg forstod det så handlet tråden først og fremst om det burde bli lov å dope seg i idrett, i stedet for å fortsette å risikere at folk jukser og ikke blir tatt. Sist jeg sjekket så var det ingen lover som forbyr en privatperson å bruke dopingpreparater, selv om man nødvendigvis må anskaffe seg dette på ulovlig vis. Treningssentre står selvfølgelig fritt til å kreve at medlemmene skriver under på en dopingkontrakt for å få lov til å trene der.

Hele diskusjonen blir hvertfall meningsløs om vi skal blande legalisering i organisert idrett og legalisering på generelt grunnlag for hvermannsen. For min del må enkeltpersoner gjøre akkurat hva de vil med kroppene sine, men en legalisering generelt vil føre til at flere bruker (selv om det også vil øke kvaliteten på preparatene som blir tatt i bruk, siden de i større grad vil kvalitetssikres og salget blir kontrollert), og dette er ikke noe jeg vil stille meg bak.

Innen organisert idrett er jeg helt klart mot at doping skal bli lov, og i såfall kunne man like gjerne lagt ned alt som heter organisert idrett. Flere har nevnt konsekvensene for breddeidretten osv, så det trenger jeg ikke å gjenta her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg orker å bidra med så mye mer i denne debatten og avslutter med et spørsmål; Boikotter dere 64stk som svarte Nei strongman og bodybuilding? Og, tester dere negativt på 1,3-dimethylamylamine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke jeg orker å bidra med så mye mer i denne debatten og avslutter med et spørsmål; Boikotter dere 64stk som svarte Nei strongman og bodybuilding? Og, tester dere negativt på 1,3-dimethylamylamine?

Boikotter verken strongman eller bodybuilding (dvs, driter egentlig i alt som har med bygging å gjøre), men kan se på strongman utelukkende for underholdningens skyld. De bryter heller ingen regler i sportene sine ved å dope seg, og personlig bryr jeg meg heller ikke om hva de gjør. Ingen av de sportene ville vært spesielt spektakulære uten doping, men de konkurrerer fremdeles under like forutsetninger.

Ja, jeg tester negativt på DMAA, og vet om to stk innen min idrett som har vært utestengt fordi de testet positivt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg orker å bidra med så mye mer i denne debatten og avslutter med et spørsmål; Boikotter dere 64stk som svarte Nei strongman og bodybuilding? Og, tester dere negativt på 1,3-dimethylamylamine?

Boikotter ikke BB men ser heller ikke på det. Strongman blir sett på av og til som følge av underholdning, som Vegard skriver over. Tror ikke mange av de 64 som du snakker om driver med profesjonell organisert idrett, og de som gjør det vil jeg tro tester negativt, men kan bare snakke for meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legalisering av doping vil føre til et et enda større press hos unge mennesker om hva som er et godt kroppsideal da flere mennesker vil bli enda større, enda raskere. Slike produkter kan sikkert bli brukt på et fornuftig vis hos enkelte mennesker (dette har jeg ikke satt meg inn i), men en legalisering vil jeg på det sterkeste forby. Jeg har sett 17 - 18-åringer ha i seg de merkeligste ting for å bli "stor". Vi behøver ikke mer press og kroppsfokus enn hva det samtiden har å tilby...

I tilegg har vi selvfølgelig det idrettsrelaterte innenfor dette temaet. Målet må være at den beste vinner, ikke de som har brukt best/mest preparat, uavhengig om dette er en stor utfordring i dag eller ikke.

Vær fornuftig, si NEI til doping, og spre budskapet om at dette er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legalisering av doping vil føre til et et enda større press hos unge mennesker om hva som er et godt kroppsideal da flere mennesker vil bli enda større, enda raskere. Slike produkter kan sikkert bli brukt på et fornuftig vis hos enkelte mennesker (dette har jeg ikke satt meg inn i), men en legalisering vil jeg på det sterkeste forby. Jeg har sett 17 - 18-åringer ha i seg de merkeligste ting for å bli "stor". Vi behøver ikke mer press og kroppsfokus enn hva det samtiden har å tilby...

I tilegg har vi selvfølgelig det idrettsrelaterte innenfor dette temaet. Målet må være at den beste vinner, ikke de som har brukt best/mest preparat, uavhengig om dette er en stor utfordring i dag eller ikke.

Vær fornuftig, si NEI til doping, og spre budskapet om at dette er feil.

Skjønner tanken din er god, men den er fortsatt lite gjennomtenkt. Dette temaet kan direkte overføres som nevnt tidligere, til krigen mot narkotika som på alle måter har feilet stort. "Det må være ulovlig, for å ikke presse folk til å bruke hasj og heroin." Tankegangen fungerer ikke, og vitner om en feilet forståelse av mange menneskers psyke. Mange vil ruse seg, mange vil også bruke preparater for å forbedre treningen sin. Så lenge det er etterspørsel, finnes det et marked for det! Da er egentlig neste spørsmål, hvordan kan det brukes tryggest mulig? Informasjon og kvalitetssikring mener jeg er viktig. Noe slikt er ikke mulig under et forbud. Når det kommer til temaet er jeg helt enig i at man ikke bør la doping foregå i idretten, men alle som ikke er tilknyttet idretter som krever å være fri for sånt, bør kunne bestemme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner tanken din er god, men den er fortsatt lite gjennomtenkt. Dette temaet kan direkte overføres som nevnt tidligere, til krigen mot narkotika som på alle måter har feilet stort. "Det må være ulovlig, for å ikke presse folk til å bruke hasj og heroin." Tankegangen fungerer ikke, og vitner om en feilet forståelse av mange menneskers psyke. Mange vil ruse seg, mange vil også bruke preparater for å forbedre treningen sin. Så lenge det er etterspørsel, finnes det et marked for det! Da er egentlig neste spørsmål, hvordan kan det brukes tryggest mulig? Informasjon og kvalitetssikring mener jeg er viktig. Noe slikt er ikke mulig under et forbud. Når det kommer til temaet er jeg helt enig i at man ikke bør la doping foregå i idretten, men alle som ikke er tilknyttet idretter som krever å være fri for sånt, bør kunne bestemme selv.

Jeg kan med en gang medgi at tanken ikke er spesielt gjennomtenkt, for dette er fra min side et etisk spørsmål som jeg med en gang føler meg frastøtt av.

Når det gjelder spørsmålet med legalisering har jeg forståelse for dine argument. Poenget mitt er at det blir moralsk feil, og man sender helt feil signaler dersom man legaliserer det. Da blir det plutselig ok at man doper seg, framfor at man bryter loven slik det er i dag.

Det vil alltid finnes mariuhana, skal man legalisere dette?

Det vil alltid finnes andre narkotiske stoffer, skal man legalisere disse?

Det vil alltid finnes hjemmebrent, skal man legalisere dette?

Det vil alltid finnes prostitusjon, skal man legalisere dette?

Jeg ønsker heller at man kjemper en endeløs kamp enn at man firer flagget og lar skuta synke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være fornuftig å si nei til doping kan man gjøre selv om det hadde vært lovlig.

På samme måte som man kan velge å ikke røyke marihuana eller sette et skudd heroin.

Det vil alltid finnes mariuhana, skal man legalisere dette?

Det vil alltid finnes andre narkotiske stoffer, skal man legalisere disse?

Det vil alltid finnes hjemmebrent, skal man legalisere dette?

Det vil alltid finnes prostitusjon, skal man legalisere dette?

Ja, det syns jeg så absolutt vi burde.

Du vil fortsette å kjempe en kamp som gjør at disse "problemene" blir mye større enn de er og en kamp som går på bekostning av samfunnet, menneskeliv og mange milliarder norske kroner går til kriminelle hvert eneste år. Vær så god, men i mitt hode er det helt på trynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...