Gå til innhold

Lovliggjøre doping?


larskr

Anbefalte innlegg

Nå må vi huske noe her: Med unntak av bruk av narkotiske stoffer er det strengt tatt ikke ulovlig å dope seg per i dag.

Det er så sant som det er sagt!

Det er forsket flere ganger på at økt tilgjengelighet ikke gir økt forbruk når det gjelder alkohol og andre rusmilder, så jeg kan ikke forstå at det skal være noe annerledes med doping.

forskning.no > Flere pol har ikke økt forbruket

Ser for meg at f.eks aas kunne trygt blitt skrevet ut og brukt i samsvar med lege dersom vi skulle legalisert det (kjøp/salg). Selvsagt med regelmessige sjekker i forkant, under og etter kuren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er så sant som det er sagt!

Det er forsket flere ganger på at økt tilgjengelighet ikke gir økt forbruk når det gjelder alkohol og andre rusmilder, så jeg kan ikke forstå at det skal være noe annerledes med doping.

forskning.no > Flere pol har ikke økt forbruket

Ser for meg at f.eks aas kunne trygt blitt skrevet ut og brukt i samsvar med lege dersom vi skulle legalisert det (kjøp/salg). Selvsagt med regelmessige sjekker i forkant, under og etter kuren.

Men om noe må skrives ut av lege så er ikke det det samme som at det blir fritt tilgjengelig for alle. Hvis doping blir fritt tilgjengelig og lovlig, hva får deg til å tro at flesteparten vil gjøre dette i samråd med lege?

Helsekøene i landet er allerede lange nok, jeg tviler på at helsevesenet vil være interessert i å bruke masse kapasitet på å hjelpe folk med å bruke steroider for å få en finere kropp. Ikke minst måtte alle legene satt seg inn i temaet, for fornuftig bruk av steroider er ikke akkurat det som står på medisinpensum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om noe må skrives ut av lege så er ikke det det samme som at det blir fritt tilgjengelig for alle. Hvis doping blir fritt tilgjengelig og lovlig, hva får deg til å tro at flesteparten vil gjøre dette i samråd med lege?

Helsekøene i landet er allerede lange nok, jeg tviler på at helsevesenet vil være interessert i å bruke masse kapasitet på å hjelpe folk med å bruke steroider for å få en finere kropp. Ikke minst måtte alle legene satt seg inn i temaet, for fornuftig bruk av steroider er ikke akkurat det som står på medisinpensum.

Nei, men hvorfor vil du/vi ha steroider tilgjengelig i dagligvarebutikker? Jeg tror reguleringer for kjøp og salg vil være den beste løsningen. På samme måte som valium er legalisert, men regulert gjennom legemiddelloven og det er i kun personer med resept som får bruke det. Å få en time hos fastlegen din der h*n tar en blodprøve og sjekker om du er fysisk/psykisk skikket til å bruke ditt valg av aas burde ikke være noe større problem enn at du bestiller en time for å sjekke forkjølelsen din. Jeg ser ærlig talt ikke det store problemet med at legene må lese noen ekstra sider i den store legeboka si angående aas og doping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men hvorfor vil du/vi ha steroider tilgjengelig i dagligvarebutikker? Jeg tror reguleringer for kjøp og salg vil være den beste løsningen. På samme måte som valium er legalisert, men regulert gjennom legemiddelloven og det er i kun personer med resept som får bruke det. Å få en time hos fastlegen din der h*n tar en blodprøve og sjekker om du er fysisk/psykisk skikket til å bruke ditt valg av aas burde ikke være noe større problem enn at du bestiller en time for å sjekke forkjølelsen din. Jeg ser ærlig talt ikke det store problemet med at legene må lese noen ekstra sider i den store legeboka si angående aas og doping.

Sånn som du beskriver det her så vil du altså at steroider skal være lovlig men reseptbelagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som du beskriver det her så vil du altså at steroider skal være lovlig men reseptbelagt?

Enten gjennom resept eller dokumentert (gjennom f.eks helsesjekk) at du er skikket til å bruke disse stoffene. Aldersgrenser, utsalgssteder og åpningstider er selvsagt med i reguleringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke sånn allerede. Man MÅ ikke dope seg for å vinne i idrett i dag. Hvis doping i idrett blir lovlig så vil rene utøvere være sjanseløse.

Først og fremst; jeg er ikke for legalisering innenfor idrett da jeg mener at det vil føre til mer doping blant idrettsutøvere på lavere nivå som ikke har tilgang til det "de store gutta" bruker.

Men når det gjelder det å måtte dope seg for å prestere i topp-idrett, så mener jeg at rene utøvere allerede ER sjangseløse. Mener du seriøst at Bolt klarer å løpe raskere enn folk som var dopet til den store gullmedaljen på 80- or 90-tallet uten å trøkke julegrøt selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid finnes mariuhana, skal man legalisere dette?

Det vil alltid finnes andre narkotiske stoffer, skal man legalisere disse?

Det vil alltid finnes hjemmebrent, skal man legalisere dette?

Det vil alltid finnes prostitusjon, skal man legalisere dette?

Ja.

Ja.

Ja.

Ja.

Noe mer du lurte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst; jeg er ikke for legalisering innenfor idrett da jeg mener at det vil føre til mer doping blant idrettsutøvere på lavere nivå som ikke har tilgang til det "de store gutta" bruker.

Men når det gjelder det å måtte dope seg for å prestere i topp-idrett, så mener jeg at rene utøvere allerede ER sjangseløse. Mener du seriøst at Bolt klarer å løpe raskere enn folk som var dopet til den store gullmedaljen på 80- or 90-tallet uten å trøkke julegrøt selv?

Gidder ikke å ta stilling til enkeltutøvere, og å konkludere med at han og han er dopet uten noen form for bevis annet enn at de er eksepsjonelt gode i noe er en diskusjon jeg ikke er villig til å ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å være eksepsjonelt god og å fullstendig roflstompe tidene til folk på elitenivå som var dopet for bare 25 år siden Vegard.

Er han tatt? Inntil han er tatt blir dette en diskusjon uten fasit. Gidder ikke å bruke krefter på å diskutere om enkelte utøvere er dopet eller ikke så lenge det bare blir spekulasjoner. Leste forresten intervjuet du linket til over, skremmende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, fordi legalisering av marijuana og prostitusjon = totalt anarki.

10/10 logic, keep it up bro <3

Må jeg minne deg om at du sa ja til å legalisere andre narkotiske stoffer også eller?

Det er forferdelig naivt å tro at samfunnet vil kunne fungere med 100% legalisering. Folk kommer til å kjøre i ruset tilstand, møter opp på jobb med hvitt pulver rundt nesa, og lunsjpausene blir bytta ut med heroin. Uten lover og regler kommer ting, spesielt når det gjelder tilgang på såpass stimulerende midler som narkotikum, til å spinne ut av kontroll. De negative konsekvensene er mange og uforutseigbare.

Selv om vi i utgangspunktet skulle være fri til å gjøre som vi vil, har styreorgan og politikere et ansvar som innebærer å ivareta alles sikkerhet. Det er ikke kun oss som enkeltpersoner det handler om. Noe de fleste ser ut til å glemme om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jeg minne deg om at du sa ja til å legalisere andre narkotiske stoffer også eller?

Det er forferdelig naivt å tro at samfunnet vil kunne fungere med 100% legalisering. Folk kommer til å kjøre i ruset tilstand, møter opp på jobb med hvitt pulver rundt nesa, og lunsjpausene blir bytta ut med heroin. Uten lover og regler kommer ting, spesielt når det gjelder tilgang på såpass stimulerende midler som narkotikum, til å spinne ut av kontroll. De negative konsekvensene er mange og uforutseigbare.

Selv om vi i utgangspunktet skulle være fri til å gjøre som vi vil, har styreorgan og politikere et ansvar som innebærer å ivareta alles sikkerhet. Det er ikke kun oss som enkeltpersoner det handler om. Noe de fleste ser ut til å glemme om dagen.

COME ON!! du har tydeligvis de nøyaktige svarene på hvordan det ville blitt du :banghead:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...