Gå til innhold

Lovliggjøre doping?


larskr

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

TRT FTW! Gleder meg til jeg blir 40-50 og har en gyldig grunn for å bruke AAS..

Kjipt at vi må vente til vi er 50+ når jentene bare trenger å vente til de blir 12-13 med å få kjønnshormoner :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legalisering vil senke terskelen for å begynne.

Det er godt å se moderatorer også kan ta så banalt feil som det du gjør nå. I nederland har både prostitusjon og light-drugs vært legalisert i praksis i mange år, forbruket på narkotika der er lavere enn noen annet land og i tillegg har de svært få overdosedødsfall. En statistikk Norge topper, som er ironisk med tanke på våre strenge lover og store pekefinger fra mange mennesker. De prostituerte skatter og tjener penger på en lovlig måte, får helsesjekker og er trygge. Det er ikke noe du kan si om horene du finner gatelangs her.

Argumentet om å sende feil signal er grunnløst, gi meg ett eksempel på hvor dette er et faktum. Det eneste som er et faktum er at vi kan redusere mange menneskeliv, samt gi mange mennesker muligheten til å spørre om hjelp for sitt rusmisbruk, tabuen og skammen idag gjør det umulig. Det fungerer på samme måte med AAS, vi kan ikke kontrollere et svart marked og så lenge det er etterspørsel er det ALLTID et marked for det. Den kleine moralske holdningen mange har er egoistisk og hinter til snever tankegang.

Legaliser. Kontroller. Beskatt. Tilby helsefremmende tiltak og god informasjon = WIN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være moderator betyr ikke at det man skriver er riktig, men akkurat som alle andre så har moderatorer også egne meninger (som selvfølgelig kan diskuteres). Legalisering kan fungere veldig bra så lenge ting kontrolleres på en god måte. Det er bedre at Ola Nordmann kjøper hasj som kommer fra en kontrollert virksomhet enn at de kjøper x på gaten som de ikke har kontroll over.

Jeg tror denne debatten er alt for omfattende til å ta under ett, og hvert stoff bør vurderes for seg i en bestemt kontekst. Hasj er f.eks. et stoff jeg kan være tilbøyelig til å støtte legalisering av, mens heroin - not so much. Kall det gjerne dobbeltmoral, men sånn tenker hvertfall jeg om saken.

I kontekst av idrett er jeg helt klart mot legalisering av prinsipp. Ja, jeg erkjenner at doping eksisterer, og at flere konkurrerer under urettferdige forutsetninger. Forskjellen er at i dag kan man bli god/konkurrere på toppnivå dopingfritt. Om doping legaliseres har vi enn situasjon der du bare kan glemme å konkurrere på toppnivå uten å dope deg. De to situasjonene kan virke ganske like, men etter min mening er det en ekstremt stor forskjell på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trur det er mange som har sett for mye astrix og obelix. De ser for seg doping som mirakulix sin styrkedrikk. Jo mer jo bedre. Obelix ble bare superstærk etter han datt i gryta som liten sammenliknet med Asterix som ikke løfter en fjær i forhold.

I virkeligheten er det nok slik at trygge menger doping gir best resultat. Det å pøse på med ti dobbeldose av steoider eller stimulanter ikke gir noe bedre resultat enn en optimal dose som legen fint kunne funnet ut av (Overdosering kan til og med gi dårligere effekter).

Jeg ser ingenting negativt med doping så lenge folk har kompetanse med det de driver på med. Doping har et enormt potensial i idretten. Se for dere "overmennesker" konkurere som nermest gjør "umenneskelige" dåder. Jeg er helt overbevist at forsvarlig bruk av doping til og med kunne til og med hjulpet med å forbedre folkehelsa.

Doping er så svartmalet til de grader. Atleter kommer til et punkt der naturen ikke strekker til og jeg er overbevist på at legevitenskapen kan overgå naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller; mange er naive, og mange erkjenner virkeligheten.

Alle som ikke er enig med meg tar feil much?

Du blir kanskje ikke verdensmester i en ekstrem utholdenhentsidrett eller andre idretter som bygger på ekstremferdigheter, men du kan uten tvil være med å konkurrere på et rimelig høyt nivå.

Jeg ser ingenting negativt med doping så lenge folk har kompetanse med det de driver på med. Doping har et enormt potensial i idretten. Se for dere "overmennesker" konkurere som nermest gjør "umenneskelige" dåder. Jeg er helt overbevist at forsvarlig bruk av doping til og med kunne til og med hjulpet med å forbedre folkehelsa.

Hva med breddeidretten? Legalisering av doping vil være døden for denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som ikke er enig med meg tar feil much?

Du blir kanskje ikke verdensmester i en ekstrem utholdenhentsidrett eller andre idretter som bygger på ekstremferdigheter, men du kan uten tvil være med å konkurrere på et rimelig høyt nivå.

Såååå du hadde tatt deg tid til å satse innenfor en gren hvis du var klar over at du ikke hadde noen sjans for å bli best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert noen, andre hadde fortsatt. Du vet det viktigste er ikke å vinne men å delta : )

Mulig hvis prisen på prestasjons økende midler hadde vært veldig stiv så kunne folk funnet det urettferdig at folk vant pga økonomi. Men ærligtalt ser jeg ingen grunn til at optimering av kroppen ikke skal være lov. Flere hadde vell skiftet til teknikksporter der doping ikke hadde vært så avgjørende enn som "atributtsporter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Såååå du hadde tatt deg tid til å satse innenfor en gren hvis du var klar over at du ikke hadde noen sjans for å bli best?

Det er nok mange som velger å gjøre dette for å prøve å motbevise at man trenger å bruke doping for å bli best, så ja!

Og til dere som sier alle doper seg uansett, tror det Andreas Thorkildsen har tatt ulovlige prestasjonsfremmende stoffer? Hva får dere til å tro dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såååå du hadde tatt deg tid til å satse innenfor en gren hvis du var klar over at du ikke hadde noen sjans for å bli best?

Jeg satser innen en gren der jeg ikke har sjans til å bli best. Men spiller likevel på et greit høyt nivå og driver med det fordi det er gøy, trigger konkurranseinstinktet mitt og er sosialt. Så er kanskje ikke min idrett den idretten der doping er det største problemet heller. Hadde situasjonen vært sånn at doping var lov, og alternativet til å dope seg hadde vært å spille mange divisjoner lavere osv, så hadde jeg sluttet på dagen.

Poenget er at i dag kan man satse på en idrett uten å dope seg. Med legalisering så blir doping like nødvendig som å betale lisens, hvertfall om du vil konkurrere på et skapelig nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange som velger å gjøre dette for å prøve å motbevise at man trenger å bruke doping for å bli best, så ja!

Og til dere som sier alle doper seg uansett, tror det Andreas Thorkildsen har tatt ulovlige prestasjonsfremmende stoffer? Hva får dere til å tro dette?

Det er mange som deltar i en gren de vet de ikke kan bli best i, for å prøve å motbevise at man trenger å bruke doping for å bli best? Henger noe av det du sier her sammen i det heletatt?

Hvordan vet du at han IKKE har gjort det? Er nesten litt søtt hvordan nordmenn tror at alle norske atleter som presterer overlegent i toppen år etter år, bare er sukkersøte treningsnarkomaner som bare har fått gaven til å plutselig bli bedre enn alle andre. Jeg sier ikke at noen har tatt verken det eller det, men det hadde vært interessant å vite hvor mange av hverdagsheltene deres i vinterlekene som har rent mel i posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såååå du hadde tatt deg tid til å satse innenfor en gren hvis du var klar over at du ikke hadde noen sjans for å bli best?

Det må være verdens merkeligste innstilling. Hvis alle skulle hatt den idag hadde vi ikke hatt mange utøvere igjen i noen idretter. Deltakelse i idrett, uansett nivå, kan ikke bare komme av et ønske om å være best innen sin idrett. Det må jo være lystbetont, muligheter for egenutvikling etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er fascinerende at så mange bare har bestemt seg for at de beste er dopet. At de ikke er tatt har ingenting med saken å gjøre, dette bare er sånn. Og de som i det hele tatt har troen på at man kan hevde seg i toppen uten doping er naive.

Sterke argumenter som "hvordan vet du at han/hun ikke er dopet" florerer. Spørsmålet kan snus; "hvordan vet du/dere at han/hun er dopet"? Og denne runddansen fortsetter. Ingen blir enige, og alle sitter på fasiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...