Gå til innhold

Lovliggjøre doping?


larskr

Anbefalte innlegg

Sterke argumenter som "hvordan vet du at han/hun ikke er dopet" florerer. Spørsmålet kan snus; "hvordan vet du/dere at han/hun er dopet"? Og denne runddansen fortsetter. Ingen blir enige, og alle sitter på fasiten.

Jeg kunne ikke oppnådd disse resultatene rent.

Bol.

Folk klager over at de møter slike holdninger på treningssentre, men er ikke spesielt mye bedre selv i måten de møter for eksempel idrettsutøvere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange som deltar i en gren de vet de ikke kan bli best i, for å prøve å motbevise at man trenger å bruke doping for å bli best? Henger noe av det du sier her sammen i det heletatt?

Hvordan vet du at han IKKE har gjort det? Er nesten litt søtt hvordan nordmenn tror at alle norske atleter som presterer overlegent i toppen år etter år, bare er sukkersøte treningsnarkomaner som bare har fått gaven til å plutselig bli bedre enn alle andre. Jeg sier ikke at noen har tatt verken det eller det, men det hadde vært interessant å vite hvor mange av hverdagsheltene deres i vinterlekene som har rent mel i posen.

1: Hvordan kan en vite at man ikke kan bli best? Jeg tror personer prøver å bli best i idretter det eksisterer mye doping, uten å selv dope seg. Greit hvis du mener noe annet :)

2. Var en grunn til at jeg valgte spydkast og ikke vinteridrett. Spydkasterne kaster MYE kortere nå enn det de gjorde på 70-80 tallet, selv med trenings, utstyrs og kostholdsutviklingen som har vært. Kan like gjerne nevne Tero Pitkämäki og alle andre innenfor idretten.

98,48 Jan Železný CZE 25. mai 1996 Jena

I år var vinnerkastet på 84.58 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterke argumenter som "hvordan vet du at han/hun ikke er dopet" florerer. Spørsmålet kan snus; "hvordan vet du/dere at han/hun er dopet"? Og denne runddansen fortsetter. Ingen blir enige, og alle sitter på fasiten.

Det er vel ingen som har sagt at noen som helst har vært dopet :)

Og isted var det nettopp jeg som snudde spørsmålet, ikke omvendt.

Jeg fikk spørsmålet om hvordan jeg kunne vite at spydkasterfyren var dopa, og da snudde jeg bare spørsmålet. Jeg har ikke påstått noe som helst om noen.

Hva angår bli best greia;

Tror egentlig dere misforstår meg litt. Jeg hadde aldri jobbet i en gren for å bli bedre hvis jeg hele tiden gikk og tenkte at her var det ingen mulighet for å hevde seg blant de beste i verden.

Selvfølgelig kan man ikke forvente at man skal kunne bli #1 i verden bare fordi man vil og jobber for det, men i mine øyne burde man alltid jobbe med et mål om å kunne bli best.

Hvorfor kan ikke bolt slåes? Er han superhuman? Plutselig kommer det en ny bolt, og den personen har sannsynligvis jobbet i åresvis dag inn og dag ut for å kunne bli best i verden. Det er det jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke oppnådd disse resultatene rent.

Bol.

Folk klager over at de møter slike holdninger på treningssentre, men er ikke spesielt mye bedre selv i måten de møter for eksempel idrettsutøvere ;)

Ettersom jeg regner med det er meg du refererer til som "FOLK" her, har jeg anklaga noen for noe som helst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg regner med det er meg du refererer til som "FOLK" her, har jeg anklaga noen for noe som helst?

Da tar du i så fall feil. Jeg synes det bare er påfallende hvordan veldig mange skriver hjerteskjærende beretninger om hvilke fordommer de møter i hverdagen fordi de er over snittet sterke/interessert i trening, samtidig som at de ikke har noe stort problem med å stemple hele toppidretten som en gjeng med juksemakere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjokobjarkøy: Argumenterer du for eller mot legalisering av doping i idretten? :)

For å være helt ærlig gir jeg faen (les: jeg har ikke satt meg ned personlig og gått igjennom for og imot, og har egentlig ikke klart å lage meg en mening om det).. det bare plutselig dukker opp rare ting her som jeg ikke klarer å la være å svare på, men siden jeg egentlig ikke har en mening i det som saken handler om er det gjerne greit å stikke på bolegymmet mitt å ta noen curls istedenfor! snakkes :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar du i så fall feil. Jeg synes det bare er påfallende hvordan veldig mange skriver hjerteskjærende beretninger om hvilke fordommer de møter i hverdagen fordi de er over snittet sterke/interessert i trening, samtidig som at de ikke har noe stort problem med å stemple hele toppidretten som en gjeng med juksemakere :)

Da må jeg nesten spørre deg om det forrige spørsmålet mitt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig gir jeg faen (les: jeg har ikke satt meg ned personlig og gått igjennom for og imot, og har egentlig ikke klart å lage meg en mening om det).. det bare plutselig dukker opp rare ting her som jeg ikke klarer å la være å svare på, men siden jeg egentlig ikke har en mening i det som saken handler om er det gjerne greit å stikke på bolegymmet mitt å ta noen curls istedenfor! snakkes :D

Til å gi faen kommer du med mange meninger... Hva er svaret ditt angående Thorkildsen nå da? Mener du at de er blitt dårligere til å dope seg, trene, spise eller utstyrsmessig? Jeg skrev et innlegg lenger oppe der det står hvorfor jeg er overbevist om at dagens spydkastere ikke doper seg, deriblant Andreas Thorkildsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Var en grunn til at jeg valgte spydkast og ikke vinteridrett. Spydkasterne kaster MYE kortere nå enn det de gjorde på 70-80 tallet, selv med trenings, utstyrs og kostholdsutviklingen som har vært. Kan like gjerne nevne Tero Pitkämäki og alle andre innenfor idretten.

98,48 Jan Železný CZE 25. mai 1996 Jena

I år var vinnerkastet på 84.58 :)

Ugh, what?

Javelin throw - Wikipedia, the free encyclopedia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke bolt slåes? Er han superhuman? Plutselig kommer det en ny bolt, og den personen har sannsynligvis jobbet i åresvis dag inn og dag ut for å kunne bli best i verden. Det er det jeg mener.

Nei absolutt ikke han bruker litt tid på å komme opp i fart. Du missforstår poeget mitt helt, sier absolutt ikke at bolt er umulig å slå og det er mange mennesker som blir gode nettop fordi de sikter mot å utkonkurere de som er på topp. Det betyr ikke at det er mange mennesker som er realistiske i forhold til hva de kan oppnå men alikevell jobber veldig hardt for å prestere best mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å være moderator betyr ikke at det man skriver er riktig, men akkurat som alle andre så har moderatorer også egne meninger (som selvfølgelig kan diskuteres). Legalisering kan fungere veldig bra så lenge ting kontrolleres på en god måte. Det er bedre at Ola Nordmann kjøper hasj som kommer fra en kontrollert virksomhet enn at de kjøper x på gaten som de ikke har kontroll over.

Jeg tror denne debatten er alt for omfattende til å ta under ett, og hvert stoff bør vurderes for seg i en bestemt kontekst. Hasj er f.eks. et stoff jeg kan være tilbøyelig til å støtte legalisering av, mens heroin - not so much. Kall det gjerne dobbeltmoral, men sånn tenker hvertfall jeg om saken.

I kontekst av idrett er jeg helt klart mot legalisering av prinsipp. Ja, jeg erkjenner at doping eksisterer, og at flere konkurrerer under urettferdige forutsetninger. Forskjellen er at i dag kan man bli god/konkurrere på toppnivå dopingfritt. Om doping legaliseres har vi enn situasjon der du bare kan glemme å konkurrere på toppnivå uten å dope deg. De to situasjonene kan virke ganske like, men etter min mening er det en ekstremt stor forskjell på dem.

Det var ment på en god måte. Det er jeg enig i, heroin er en annen sak, men samtidlig er dette noe som går om i hverandre. Det er jo faktisk ingen som VIL være avhengig av et stoff? Jeg er i den tro at gjør man noe med det folk faktisk vil ha (merk: cannabis i følge statistikker) vil man løse mange av problemene med resten av stoffene som misbrukes også.

Der er jeg som skrevet tidligere enig med deg, det bør være mulig å konkurrere dopingfritt. Jeg ser ikke helt hvordan dette forandres, kan du utdype? Hvis dopingtestene fortsatt gjennomføres så ser jeg ikke på dette som noe problem. Tilgangen kan ikke bli større enn den er nå, dealere bryr seg ikke om du er 11 år gammel jente som vil ha testosteron, det ville et regulert salg satt en stopper for.

Det er en veldig utbredt myte at regulering gir økt bruk, og ikke veit jeg hvor denne myten oppsto. Mest sannsynlig en hjernevasket leder/medlemmer i NNPF eller lignende, som for øvrig aldri burde hatt politiske meninger om de fremdeles er ansatt i politiet. Alle forsøk så langt har bevist det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ment på en god måte. Det er jeg enig i, heroin er en annen sak, men samtidlig er dette noe som går om i hverandre. Det er jo faktisk ingen som VIL være avhengig av et stoff? Jeg er i den tro at gjør man noe med det folk faktisk vil ha (merk: cannabis i følge statistikker) vil man løse mange av problemene med resten av stoffene som misbrukes også.

Der er jeg som skrevet tidligere enig med deg, det bør være mulig å konkurrere dopingfritt. Jeg ser ikke helt hvordan dette forandres, kan du utdype? Hvis dopingtestene fortsatt gjennomføres så ser jeg ikke på dette som noe problem. Tilgangen kan ikke bli større enn den er nå, dealere bryr seg ikke om du er 11 år gammel jente som vil ha testosteron, det ville et regulert salg satt en stopper for.

Det er en veldig utbredt myte at regulering gir økt bruk, og ikke veit jeg hvor denne myten oppsto. Mest sannsynlig en hjernevasket leder/medlemmer i NNPF eller lignende, som for øvrig aldri burde hatt politiske meninger om de fremdeles er ansatt i politiet. Alle forsøk så langt har bevist det motsatte.

Vi er langt på vei enige, og jeg tok det ikke negativt (y)

Debatten må deles opp i de ulike kontekstene, da en debatt der alt slås sammen vil ha alt for mange faktorer til at det går an å komme til en enighet. Jeg tror ikke nødvendigvis forbruket av hasj ville økt noe særlig ved legalisering eller økt tilgang, på samme måte som jeg ikke tror alkoholforbruket ville blitt større ved lengre åpningstider på utesteder.

Innen idrett derimot er jeg ikke i tvil om at forbruket av prestasjonsfremmende dopingpreparater ville økt drastisk om det ble lov å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er langt på vei enige, og jeg tok det ikke negativt (y)

Debatten må deles opp i de ulike kontekstene, da en debatt der alt slås sammen vil ha alt for mange faktorer til at det går an å komme til en enighet. Jeg tror ikke nødvendigvis forbruket av hasj ville økt noe særlig ved legalisering eller økt tilgang, på samme måte som jeg ikke tror alkoholforbruket ville blitt større ved lengre åpningstider på utesteder.

Innen idrett derimot er jeg ikke i tvil om at forbruket av prestasjonsfremmende dopingpreparater ville økt drastisk om det ble lov å bruke.

Igjen så er det vel ikke ulovlig å bruke, per dags dato. Jeg vil også gjerne dra frem thailand, hvor man på en fin sommerdag kan rusle inn på apoteket å kjøpe seg hva man skulle ønske. Enda kan jeg ikke se at landet stikker seg spesielt ut i noen som helst form for idretter. Det kan godt være at det i lovboken sies at dopingpreparater er ulovlig, men det har jo selvfølgelig ingenting å si når praksisen er en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen så er det vel ikke ulovlig å bruke, per dags dato. Jeg vil også gjerne dra frem thailand, hvor man på en fin sommerdag kan rusle inn på apoteket å kjøpe seg hva man skulle ønske. Enda kan jeg ikke se at landet stikker seg spesielt ut i noen som helst form for idretter. Det kan godt være at det i lovboken sies at dopingpreparater er ulovlig, men det har jo selvfølgelig ingenting å si når praksisen er en annen.

De har jo ikke noe mer lov til å bruke doping innen idrett enn det utøvere i alle andre land har. Hvertfall når vi snakker internasjonalt. Hvordan det nasjonale nivået for diverse idrettsutøvere i Thailand er kan jeg ikke uttale meg om, siden det finnes grenser for hvor idrettsnerd jeg gidder å være :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...