Gå til innhold

Dagens negative


Tuba

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vart vekt kl.5 av ein unge som ikkje fikk sove, etter ein times tid(med makking) ville han inn i senga si igjen.

Kl.halv7-7 vart eg vekt av unge nr.2 som var lei seg (men fortsatt veldig trøtt), så prøvde å sove med han på arma ei stund til. Som om ikkje dårleg søvn frå kl.5 var nok, så kom mensen i dagtidleg og (= AU!:bigtears:). Heile gjengen sto opp kl.9, jaja, to av tre utkvilte er beire enn ingen, men eg og vil sove:sorry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3. a. Hva er er fototropisme ? Redegjør for aksjonsspektret for fototropisme, og

hvilket pigment er involvert i fototropisme ?

Fototropisme er fenomenet hvor planter bøyer seg mot eller fra lyset avhengig av

lysintensiteten. Positiv fototropisme med bøyning mot lyset skyldes en forflytning av

plantehormonet auxin over på skyggesiden som derved får økt vekst. De første

studiene av fototropisme ble gjort med koleoptiler fra gras. Tropismer er

retningsbestemte vekstbevegelser. Aksjonsspektret for fototropisme har tre topper i

blått lys, og er derved en blåttlyseffekt. Det er tre mulige reseptorer for blått lys i

planter: kryptokrom, karotenoider og flavoproteiner. I fototropisme antar man at

sistnevnte deltar og kalles fototropin.

b. Hva er fytokrom ? Forklar hvordan fytokrom reagerer på henholdsvis rødt og

mørkerødt lys.

Fytokrom er et protein i planter som har bundet en kromofor gruppe som kan

absorbere blått og rødt lys. Proteinet kan skifte konformasjon avhengig av om det mottar rødt lys (ca. 660 nm) eller mørkerødt lys (ca. 730 nm). Proteinet inneholder kinaseaktivitet. Det er en likevekt mellom den rødtabsorberende og den

mørkerødtabsorberende formen av fytokrom. Det er den mørkerødtabsorberende

formen av fytokrom (dannes ved absorbsjon av rødt lys) som gir frøspiring, redusert

lengdevekst, hemmer blomstring i mørkeperioden hos kortdagsplanter ,og deltar i en rekke andre fysiologiske virkninger i planter. I vegetasjonsskygge er det forholdsvis mer mørkerødt lys enn rødt og likevekten blir forskjøvet mot det

rødtlysabsorberende formen.

Ah, fy faen føler jeg meg klar?

Nope... Klagesyteklage!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

b

Fototropisme er fenomenet hvor planter bøyer seg mot eller fra lyset avhengig av

lysintensiteten. Positiv fototropisme med bøyning mot lyset skyldes en forflytning av

plantehormonet auxin over på skyggesiden som derved får økt vekst. De første

studiene av fototropisme ble gjort med koleoptiler fra gras. Tropismer er

retningsbestemte vekstbevegelser. Aksjonsspektret for fototropisme har tre topper i

blått lys, og er derved en blåttlyseffekt. Det er tre mulige reseptorer for blått lys i

planter: kryptokrom, karotenoider og flavoproteiner. I fototropisme antar man at

sistnevnte deltar og kalles fototropin.

Fytokrom er et protein i planter som har bundet en kromofor gruppe som kan

absorbere blått og rødt lys. Proteinet kan skifte konformasjon avhengig av om det mottar rødt lys (ca. 660 nm) eller mørkerødt lys (ca. 730 nm). Proteinet inneholder kinaseaktivitet. Det er en likevekt mellom den rødtabsorberende og den

mørkerødtabsorberende formen av fytokrom. Det er den mørkerødtabsorberende

formen av fytokrom (dannes ved absorbsjon av rødt lys) som gir frøspiring, redusert

lengdevekst, hemmer blomstring i mørkeperioden hos kortdagsplanter ,og deltar i en rekke andre fysiologiske virkninger i planter. I vegetasjonsskygge er det forholdsvis mer mørkerødt lys enn rødt og likevekten blir forskjøvet mot det

rødtlysabsorberende formen.

Ah, fy faen føler jeg meg klar?

Nope... Klagesyteklage!

Som mannlig biolog så mener jeg at du med loven i hånd kan nekte å svare på de spørsmålene! Plantefysiologispørsmål er per definisjon jentespørsmål. Om du bare dokumenterer (les:viser) eksaminator at du er av hannkjønn, så kan du la de spørsmålene stå åpne! Stol på gamle Tomla! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

b

Som mannlig biolog så mener jeg at du med loven i hånd kan nekte å svare på de spørsmålene! Plantefysiologispørsmål er per definisjon jentespørsmål. Om du bare dokumenterer (les:viser) eksaminator at du er av hannkjønn, så kan du la de spørsmålene stå åpne! Stol på gamle Tomla! ;)

Heeeeeiiii! Jeg holdt på å stryke i plantefysiologi, så jentespørsmål er det definitivt ikke! Unødvendige, uinteressante spørsmål er det heller. Zoofysiologi er utrolig mye morsommere, spesielt dykkrespons hos sel (jepp, jeg er over middels interessert i seler :love:) og diverse tilpasninger til ekstreme forhold.

OT: Statistikkoppgaven er ennå ikke ferdig, satt på kontoret til 21.45 på fredag, 22.30 i dag, og er tilbake her nå etter jobb. Bleh. Siste grafen min er det noe rart med, og jeg har prøvd å finne ut av det siden fredag, uten hell (og selvsagt var veileder blitt syk og dratt hjem når jeg gikk for å spørre om hjelp). I tillegg har det dukket opp en masse ekstra jeg må gjøre før jeg reiser bort på tirsdag, så om jeg ikke allerede hadde for liten tid å bli ferdig med oppgaven på så har jeg det i alle fall nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

Bestevennen min var i bussen som falt på Rommen i natt. Han har det fint(akkurat skrevet ut av intensiven), men jeg fikk så sjokk at jeg begynte å gråte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 timer igjen med jobb og 10(+/-) timer i bilen før det er juleferie, uendelig lenge til! Jeg må opp 5 hele uka, og i dag må konfliktsky meg prate med burugla... Jeg hater å ta opp problemer :cautious::dry: Spesielt når jeg som nesten liker alle, ikke liker den det gjelder xD :lol: Oh well.. Shit happens :p:lol:

Om jeg bare ser bort ifra alle timene og heller bare ser på dagene er det bare 4 jobbdager igjen etter denne! :D Det er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...