Gå til innhold

Hva ligger hvilepulsen deres på, og hvor store endringer har dere?


Marita

Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg synes det er merkelig. Jeg kan ha nede i 40, men er slettes ikke i god form :)

det er derfor en ikke skal sammenlikne hvilepulsene til to ulike individer for å bestemme hvem som er i best form. ;) En skal heller se på hvordan hvilepulsen endres over tid. Altså om en begynner å trene for å oppnå bedre kondisjon - da vil en redusert hvilepuls være en god indikator på fremgang.

Makspuls og hvilepuls kan variere veldig fra person til person. Mye gener inne i bildet, vil jeg tro. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil en kortvokst person kunne ha lavere hvilepuls?

(generelt er det jo sånn at jo mindre arter er jo høyere puls har de, men jeg har ikke sett noe om variasjoner innen en art... Tomla?)

For oss biologer som ser på spennet fra dvergspissmus til elg så blir det selvfølgelig stor forskjell i puls! :) Når det gjelder innad samme art (les: menneske), så tror jeg forskjellen i puls pga medisinske årsaker eller hvor godt trent du er har mye mer å si enn de evt. små forskjellene pga kroppsstørrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke absolutt vitenskap den hvilepulsen. Men man ser tendensen til at ekstreme utholdenhetsutøvere har svært lav hvilepuls. lavere enn 45 er mer eller mindre ekstremt og under 40 er ekstremt sjeldent. Men om en normal kar som trener jevnt og trutt har en hvilepuls på 45 trenger ikke bety at han er bedre trent/i god form enn en med 50. Mange faktorer som spiller inn.

Hvor raskt man faller fra makspuls/høy puls til "hvilepuls" betyr svært mye. Dvs evnen til å kvitte seg med laktat u musklene. Hjelper ikke ha hvilepuls på 45 om man bruker mange minutter på å nå nivået hvor musklene kvitter seg med laktat fra makspuls. En på hvilepuls 50 som går fra makspuls til sone 1 puls ila få sekunder vil jeg si er mye bedre trent og vil også få betalt for det underveis i en utholdenhetsidrett.

Veldig mange måler også hvilepulsen feil, den må måles over tid og med anerkjente pulsmålere (polar sine toppmodeller brukes av hjertespesialister pga sin nøyaktighet)

Tror ikke en app er spesielt nøyaktig, men hva vet vel jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vondt for å tro at mange her har ned på 30tallet, og slutten av 20 tallet! . Bjørn Dæhli hadde ned på 30 ish tallet på toppen av sin karriere!

Men det krever jo ett ekstremt sterk hjerte, og ett stort hjerte!

Tar jeg ikke helt feil så hadde han 36. Miguel Indurain hadde også noen slag under 40. Så hvis noen på fitnessbloggen har en hvilepuls på under 40 så bør de bli undersøkt for evt hormonelle ubalanser eller sykdommer ;-)

Evt jeg må si jeg betviler nøyaktigheten på måleinstrumentet. Non offense for de som poster hvilepuls ned mot 30 tallet.

Min er forøvrig på 51 og jeg tråkker 4,2w/kg terskelwatt på sykkelen (målt med powertap watthjul, kroppsvekt 68kg). Makspuls er 193 så et brukbart spenn. VO2 Max er målt på tester til 52ml. Bruker 31min på å sykle nøyaktig 20km flatt alene (uten temposykkel).

Regnes vel for å være temmelig godt trent i en alder av 40 år, men laaangt unna en Bjørn Dæhlie da han var 28 år ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar jeg ikke helt feil så hadde han 36. Miguel Indurain hadde også noen slag under 40. Så hvis noen på fitnessbloggen har en hvilepuls på under 40 så bør de bli undersøkt for evt hormonelle ubalanser eller sykdommer ;-)

Evt jeg må si jeg betviler nøyaktigheten på måleinstrumentet. Non offense for de som poster hvilepuls ned mot 30 tallet.

Min er forøvrig på 51 og jeg tråkker 4,2w/kg terskelwatt på sykkelen (målt med powertap watthjul, kroppsvekt 68kg). Makspuls er 193 så et brukbart spenn. VO2 Max er målt på tester til 52ml. Bruker 31min på å sykle nøyaktig 20km flatt alene (uten temposykkel).

Regnes vel for å være temmelig godt trent i en alder av 40 år, men laaangt unna en Bjørn Dæhlie da han var 28 år ja...

Kan svare for meg selv, men den appen det er snakk om har jeg testet opp mot en av Polar sine toppklokker i tillegg til manuell telling, det er i mitt tilfelle korrekt. Og jeg har verken hormonelle ubalanser eller sykdommer, så det kan fint krysses av listen.

Kan også legge til at hvilepulsen nå stort sett sirkulerer rundt 50 tallet, på gode dager rundt 43 (men er også i mye dårligere form enn når jeg postet tidligere i tråden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar jeg ikke helt feil så hadde han 36. Miguel Indurain hadde også noen slag under 40. Så hvis noen på fitnessbloggen har en hvilepuls på under 40 så bør de bli undersøkt for evt hormonelle ubalanser eller sykdommer ;-)

Evt jeg må si jeg betviler nøyaktigheten på måleinstrumentet. Non offense for de som poster hvilepuls ned mot 30 tallet.

Min er forøvrig på 51 og jeg tråkker 4,2w/kg terskelwatt på sykkelen (målt med powertap watthjul, kroppsvekt 68kg). Makspuls er 193 så et brukbart spenn. VO2 Max er målt på tester til 52ml. Bruker 31min på å sykle nøyaktig 20km flatt alene (uten temposykkel).

Regnes vel for å være temmelig godt trent i en alder av 40 år, men laaangt unna en Bjørn Dæhlie da han var 28 år ja...

Enig her:) selv har jg i underkant av 40 mn det er selvsagt medisinske årsaker etter operasjon fra en ulykke noen uker gammel. Jeg har en del peiling på dette og har man for lav puls uten et sterkt nok hjerte må man ha pacemaker, veldig kort fortalt.

Halve denne tråden skulle hatt det ifølge tallene for det lar seg faktisk ikke gjøres med ett gjennomsnittlig hjerte. Man får ikke nok blod rundt til organer etc etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil en kortvokst person kunne ha lavere hvilepuls?

(generelt er det jo sånn at jo mindre arter er jo høyere puls har de, men jeg har ikke sett noe om variasjoner innen en art... Tomla?)

jo lavere puls en art har jo lengere er levetiden feks.

Slik er det også for oss. En person med lavere hvilepuls vil mest sannsynligvis leve lenger enn en med hvilepuls på feks 80ish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hmm...

Nå er det jo fitnessfolk som svarer her så det er kanskje ikke akkurat representativt for befolkningen, men her var det ganske mange med meget lav hvilepuls.

Jeg ble målt hvilepuls av en ganske hot sykesøster for noen dager tilbake. Hadde 57 slag per minutt og trodde det var lavt. Var egentlig litt overrasket da jeg mener på jeg har vært nærmere 70 og kanskje høyere sist jeg målte.

Men så har jeg trent en del mer kondisjon det siste året og fått en lavere fettprosent. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får som regel mellom 47-53 i hvilepuls på den appen.

Angående lav hvilepuls så har jo halve landslaget i langrenn hvilepuls ned mot 30.

Vil bare legge til at jeg har trent utholdenhet "regelmessig"(noen kortere perioder uten) de siste 2 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

Hvilepulsen min er på rundt 42, om jeg ikke husker helt feil?

makspuls har jeg ikke sjekket, men var oppe i 226 på en KB-økt en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...