Gå til innhold

Hva ligger hvilepulsen deres på, og hvor store endringer har dere?


Marita

Anbefalte innlegg

øøøø hva skjer, nå har jeg hørt at hvilepuls under 50 er alt for lite. den bør ligge rundt 50-70

kjenner ei som må sjekkes hos lege fordi hun har hvilepuls på 40 eller noe sånn.

må passe på at det er puls også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vondt for å tro at mange her har ned på 30tallet, og slutten av 20 tallet! . Bjørn Dæhli hadde ned på 30 ish tallet på toppen av sin karriere!

Men det krever jo ett ekstremt sterk hjerte, og ett stort hjerte!

Du vet, nordmenn er ikke så gode i matte... så mange har nok telt selv og komt ut av det når tallene blir for høye.. :-0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte i dag tidlig til 54. På dagen når jeg sitter i ro har jeg 65 - 75 som oftest. Har alltid hatt litt høy puls i forhold til treningsvenner. Syns det kanskje er viktigere å se hvor raskt pulsen synker igjen etter aktivitet. Her har jeg alltid hatt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
isåfall så burde også formen tilsvare dette! :p

Sant det, men hvilepulsen forteller bare halve historien. Det som avgjør hva hjertet kan levere er hvor stort spenn man har fra hvilepuls til makspuls. Hvis du f.eks. har hvilepuls på 50 og makspuls på 200 tilsvarer det en som har hvilepuls på 45 og makspuls på 180. Begge kan firedoble hvilepulsen. Dermed kan du ikke si så mye om formen bare ved å sammenligne hvilepulsen til folk.

Så er det klart, hvilepuls ned på 30-tallet får du bare hvis du er i god form -- og hjertet er friskt, vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det, men hvilepulsen forteller bare halve historien. Det som avgjør hva hjertet kan levere er hvor stort spenn man har fra hvilepuls til makspuls. Hvis du f.eks. har hvilepuls på 50 og makspuls på 200 tilsvarer det en som har hvilepuls på 45 og makspuls på 180. Begge kan firedoble hvilepulsen. Dermed kan du ikke si så mye om formen bare ved å sammenligne hvilepulsen til folk.

Så er det klart, hvilepuls ned på 30-tallet får du bare hvis du er i god form -- og hjertet er friskt, vel og merke.

Er man sprek så vil makspulsen går fortere ned til hvilepuls. Det sier noe om hvor god form man er i.

Lav hvilepuls får man når hjertet blir sterkere av mye trening. Da trenger det ikke å slå like mange ganger pr/min fordi hjertet pumper mer blod per slag, slagvolum.

Makspulsen er lik om man er utrent eller godt trent så den betyr ingenting for enkeltpersonen som altid har hatt samme makspuls iht form. Den er konstant utifra genetikk.

Det som betyr noe er hvor mye blod hjertet kan pumpe ut til muskler etc, per/slag evt per/min

Slagvolum+puls=minuttvolum

Så antall slag mellom hvilepuls og makspuls betyr ikke så mye når makspulsen uansett er konstant. Man kan få ned hvilepulsen, man da vil også hjertet pumpe mer blod pr/slag. Det er det som betyr noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hva er normalt å ha jeg hadde 57 når jeg våknet

Det er per def "normalt".

Det som er greia er at du ikke kan sammenlikne med noen andre enn deg selv.

Så dersom noen har lavere hvilepuls enn deg, så betyr ikke det at han er i bedre form enn deg. Du kan bare sammenlikne med deg selv.

For min egen del så er det nedtur å måle hvilepuls nå.

Jeg lå på rundt 42 +/- 4 for en del år sida, mens jeg dreiv med skiskyting. Nå er jeg nærmere 60.

Makspulsen min har alltid vært latterlig lav. Tror at selv som 15-åring, så var den kun rundt 195.

(fadern får den enda opp i rundt 205, som nesten 50-åring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...