Gå til innhold

Hva ligger hvilepulsen deres på, og hvor store endringer har dere?


Marita

Anbefalte innlegg

Pulsen min er kommet på rundt 45 i hvile nå etter jeg begynte med mer cardio og kortintervaller rett før jul. Sånn til vanlig ellers,før jeg la inn den EKSTRA cardioen og bare hadde litt cardio og helt gjennomsnittlig aktivitet,gåturer og slikt for det meste,så lå den på 52 til 56. Husker da jeg var i skikkelig dårlig form var den på opp mot 70 :o Moro å se hvordan hvilepulsen senkes :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke at jeg tviler på hvilepulsen til de som skriver den her, men si gjerne hva dere løper på mila eller på 3km. Har man 40 i hvilepuls og løper mila på over en time er det noe galt med pulsen.

Løper 3km på litt under 11min (pers på 10:56 for ei uke siden) - hvilepuls på 47-55 målt med appen "instant heart rate"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg tviler på hvilepulsen til de som skriver den her, men si gjerne hva dere løper på mila eller på 3km. Har man 40 i hvilepuls og løper mila på over en time er det noe galt med pulsen.

Løper mila over en time.... i sone 1, riktig nok :) Bryr meg ikke om persene mine (de jeg har registrert på Endomondo og Strava), da jeg gjør 90% av treningen i sone 1 og 2.

EDIT: Lite "terskeltrening" her, altså :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ligger vanligvis på 63 nå. Den pleide å ligge på over 90 for to år siden, så selv om 63 kanskje ikke er superbra, så har det ihvertfall hjulpet,

Ingen anelse om genetikk har noe med saken å gjøre, men mine søstre pleier å ha mellom 90 og 110 o.o og foreldrene mine på rundt 80,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Er ikke helt enig i det folk her sier om at lavere puls betyr bedre kondisjon, jeg er i veldig god form..til å være røyker ( ja jeg vet jeg bør slutte :( ), jeg har en hvilepuls på 55, men jeg knekker fort hvis det blir for mye løping og intervaller, svaret på hvorfor er enkelt, jeg har en oksygenmetning i blodet på såvidt 97, og det er IKKE bra, og forklarer den dårlige utholdenheten, og hvorfor beina blir fort trøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt enig i det folk her sier om at lavere puls betyr bedre kondisjon, jeg er i veldig god form..til å være røyker ( ja jeg vet jeg bør slutte :( ), jeg har en hvilepuls på 55, men jeg knekker fort hvis det blir for mye løping og intervaller, svaret på hvorfor er enkelt, jeg har en oksygenmetning i blodet på såvidt 97, og det er IKKE bra, og forklarer den dårlige utholdenheten, og hvorfor beina blir fort trøtte.

Nå er det jo andre årsaker til hvorfor man kan ha lav puls uten å være godt trent også. I tillegg er det flere faktorer til god utholdenhet enn lav hvilepuls. Lav hvilepuls er jo i utgangspunktet et tegn på at hjertet jobber effektivt og ikke trenger å slå så mange ganger i min. fordi slagvolumet er større og den resterende mengden blod i hjertet etter hjerteslaget er mindre. I ditt tilfelle så kan man vel si at det ikke jobber fult så effektivt om du har en metning på 97%, nå er ikke 97% helt krise akkurat. Man gir gjerne ikke O2 før man er under 93%.

Utholdenhet i seg selv er et resultat av flere faktorer, både sentrale og perifere. Hjertet er jo en av de sentrale faktorene, naturlig nok.

Som sagt, man kan ikke tviholde helt og holdent på dette med hvilepuls. Den kan også påvirkes av mange andre faktorer. Bla hvor hydrert du er, blodprosent osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thess: Vet ikke hvor mye greie på dette du har, litt off-topic, men jeg og en kamerat snakket litt om det med utvikling av lunger og hjerte under oppveksten, vi vokste opp på 80 og begynnelsen av 90-tallet, som kjent var vi ikke så stillesittende da som barn og ungdom er i dag, med tanke på at vi hverken hadde spillkonsoler eller internett, da er tanken at vi i forhold til 20-åringer i dag har bedre forutsetninger for å bli i virkelig god form, selv i dag, jeg kan underbygge det litt med egne erfaringer, til tross for at jeg er 35 år og røyker, så har jeg aldri brukt mer enn 3-4 uker med samme kondisjonstrening som 16-20 - åringer på å bli i bedre form enn dem. Tror du det ligger noe i det jeg sier, eller har jeg enten gode gener, eller det er et resultat av lengre trenigshistorikk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thess: Vet ikke hvor mye greie på dette du har, litt off-topic, men jeg og en kamerat snakket litt om det med utvikling av lunger og hjerte under oppveksten, vi vokste opp på 80 og begynnelsen av 90-tallet, som kjent var vi ikke så stillesittende da som barn og ungdom er i dag, med tanke på at vi hverken hadde spillkonsoler eller internett, da er tanken at vi i forhold til 20-åringer i dag har bedre forutsetninger for å bli i virkelig god form, selv i dag, jeg kan underbygge det litt med egne erfaringer, til tross for at jeg er 35 år og røyker, så har jeg aldri brukt mer enn 3-4 uker med samme kondisjonstrening som 16-20 - åringer på å bli i bedre form enn dem. Tror du det ligger noe i det jeg sier, eller har jeg enten gode gener, eller det er et resultat av lengre trenigshistorikk ?

Antagelig en blanding av begge deler, men kanskje mest det med å vite hvordan man skal trene (regner jeg med) og det å ha et grunnlag over flere år. Vokste også opp på 80-90 tallet med mye aktivitet helt far 4-års alder og frem til i dag, det gjør at jeg lett trener meg opp igjen selv om jeg har pauser grunnet skader eller andre ting. Og at jeg nok lettere kommer i form enn Ola Nordmann.

Genetikk spiller nok også inn, i tillegg utgjør teknikk en stor del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt pakkestyr og nå sitter jeg ved pc'en har jeg akkurat 60 i puls. Men når jeg våkner om moningen eller når jeg ligger helt i ro har jeg ned i 44 i hvilepuls. Har ikke spesielt god kondisjon og trener mellom 1 - 4 ganger per uke. Så at den er så lav når jeg er helt i ro må være genetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...