Gå til innhold

Skal du trene med vekter, eller med kroppsvekt? - Mine tanker


Tor

Anbefalte innlegg

Et tilbakevendene tema jeg stadig vekk ser kommer opp er den evige runddansen om hva som er den beste måten å trene . Har du som mål og bli stor og sterk, bare sterk, eller bare stor så er tilnærmingene like, og svært forskjellige, som i bunn og grunn er svært forrvirrende for mange. Faktisk så forvirrende at det oftest blir fokusert på repetisjoner, antall sett og hviletid under trening.

Dette skal jeg ikke ta for meg her.

Derimot skal jeg ta for meg den uendelige diskusjonen om hvilken treningstype som kan passe deg for din styrketrening. Treningstypene jeg primært tenker på er kroppsvekttrening og løfting av vekter siden det er disse som regulerer tittelen i innlegget mest effektivt. Selv om man sikkert kan bli sterkav både yoga og stretching. Alt forenklet til deg.

Løfting av vekter:

Tradisjonell måte å trene på, alt i fra å bli bare sterk til å bli stor og sterk eller bare stor. Egentlig er det selvmotsigende å si at man "bare" blir stor, men om man tenker forskjellen på styrkeløftere og bodybuildere så blir poenget litt tydeligere. (for å unngå videre forvirring legget vi vektløfting bort for øyeblikket). Uansett målsetning er løfting av vekter enkelt å greit. Man må kunne en teknikk for å unngå skade, man må vite ca vekter man skal løfte og man burde ha en anelse om hva dette trener. Å trene vekter resulterer ofte med rask progresjon i begynnelsen, og det er motiverende for de som liker det. Teknikker kan diskuteres opp og ned i himmelen, og utvalget av øvelser er dekket uttalige ganger gjennom den store internetten. Primært sies at det at desto bedre tid, og mer tid du bruker på å løfte, desto mer isolerende kan du tillate deg å trene mens de som har dårligere tid og mindre timer blir rådet til å løfte større øvelser. Ironisk nok er de større øvelsene vanskeligere teknisk på grunn av blant annet krav til mobilitet. Uansett er det en annen diskusjon.

Kjapt oppsumert er løfting av vekter:

- I begynnelsen rask progresjon

- Tidvis rask progresjon etter det

- Mye informasjon på internett

- Tradisjonelt måten "vi" trener på

- Lett å måle resultater med at du kan se vekter.

Oppsummert: I løfting av vekter er ofte antall kilo en måte å se progresjon på, og det er ofte lett målbart. Unntaket er kroppsbygging eller underarter av sporten som fokuserer på utseende.

Trening med kroppsvekt:

Ikke så utbredt som førstnevnte med første øyekast, men mye brukt i alle type idretter som ikke har fokus på prestasjoner med løfting av vekter. (det sier vel seg selv?). I denne treningsformen stilles det hyere krav til mobilitet, og forståelse av kropp selv om læren om repitisjoner, sett og hvile bærer akkurat samme prinsipper som om du skulle ha løftet vekter. Å trene med kroppsvekt kan virke banalt i begynnelsen, fordi øvelsene må brytes ned til en variant som kroppen din for øyeblikket klarer. Mobilitet er en viktig rolle, men også evnen til å fokusere på riktig muskell siden man her ikke har vekter til å tvinge deg å jobbe med muskelen. Det stilles også høyere krav til teknisk forståelse i begynnelsen, og at kroppen din klarer å utføre de tekniske kravene. I motsetning til løfting av vekter er du ofte tvunget til å bruke mye tid for å klare de mest banale øvelsene. Legger du til at informasjonen rundt temaet ikke i nærheten er like utbredt som informasjonen om løfting av vekter så er det lett og forstå at mange her sliter med motivasjonen.

Kjapt oppsumert er kroppsvekttrening:

- Treg progresjon

- Tidvis rask progresjon etterpå

- Lite informasjon på internett

- Utradisjonell måte å trene på (se bort fra sit ups, pushups og pullups)

- Vanskelig å måle resultater fordi det måles i teknikk og ikke vekt.

Altså...

Forskjelle på overnevnte treningsmetoder er stor. Selv om de bærer akkurat de samme prinsippene om hvordan å bli sterk, hvordan å bli stor, eller hvordan å bli begge deler. Der du i løfting av vekter kan trene hele kroppen med få enkle øvelser, er det litt mer tidkrevende og tilsynelatende flere øvelser om du trener med kroppsvekt. Derimot motiveres du av teknikktrening, og klarer å se progresjon i form av teknikk istedenfor vekter kan en variant innen kroppsvekttrening passe for deg.

La meg vise det med et eksempel.

Trening av bryst:

Med vekter vil øvelser som benkpress eller press med manualer være hovedøvelser for denne treningsformen. I kroppsvekttrening vil dette være pushups. Ser man bort fra at den ene øvelsen er kinetisk lukket mens den andre er åpen (mat for de som inne på temaet) er det en åpenbar forskjell - vekten.

I benkpress måler du fremgangen med å legge på vekter. Det vil da si at om jeg trener for ren styrke vil jeg legge meg på 1 til 5 repetisjoner. Som gutt og skulle gjøre bare 1 til 5 repetisjoner i pushups ville vært alt for lett. Altså må jeg gjøre det tyngre, dette stiller krav til mobilitet og forståelse av teknikk som igjen tar seg tid å lære teoretisk og ikke minst fysisk. Motiveres jeg av å se at jeg blir sterke med å måle det i kilo så passer benkpress best, motiveres jeg av teknikk og kanskje å en dag kunne trene bryst uten å ha beina i bakken vil trening med kroppsvekt være best for meg. Uansett vil styrken til brystmuskelen min øke.

Jeg kan dra dette eksempelet med mange andre muskelgrupper, men det bunner i to forskjeller.

Kroppsvekttrening tar mye lengre tid i begynnelsen

Kroppsvekttrening stiller større krav om mobilitet helt fra begynnelsen

Altså, kroppsvekttrening tar lengre tid. Det du får igjen er at du etter et vist nivå kan trene når du vill, hvor du vil og alikevel trene mot maksimal styrke og at det for mannen i gata ser mer spektakulært ut.

Det vil da si at trening av vekter har en kjappere og lettere forståelse av progresjon, det er mye informasjon og finne samtidig som kravene er relativt lave når du begynner.

MEN...

Om du ser bort ifra de ekstreme ytterkantene (bodybuilding, vektløfting, styrkeløfting, strongman og turning) kan du nå de eksakt samme målene med både kroppsvekttrening og trening med vekter. Mange benytter også en blanding og syns det fungerer ypperlig. Desverre er ingen form bedre enn den andre, med mindre du tar det til det ekstreme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første som slår meg er at du mangler et infinitt verb. Uansett et godt innlegg. Personlig mener jeg kroppsvekt egner seg best som supplement til vekttrening, men det handler nok mer om min målsetning og min trivsel heller enn hva som objektivt sett er best. Det viktigste er tross alt at man er i aktivitet, at man trives med det og at det gir noe subjektivt tilbake til individet - så får det være opp til hver enkelt hva som er deres middel mot sitt mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slår meg er at du mangler et infinitt verb. Uansett et godt innlegg. Personlig mener jeg kroppsvekt egner seg best som supplement til vekttrening, men det handler nok mer om min målsetning og min trivsel heller enn hva som objektivt sett er best. Det viktigste er tross alt at man er i aktivitet, at man trives med det og at det gir noe subjektivt tilbake til individet - så får det være opp til hver enkelt hva som er deres middel mot sitt mål.

Nettop nettopp. Veldig gode poenger.

Ofte støter jeg over folk som

a) neglisjerer kroppsvekttrening som trening eller

B) er så frelst at alt annen trening er ikke fullverdig nokk, eller

c) at man den beste kjernemuskulaturen får man av kroppsvekttrening <- Personlig favoritt

d) at kroppsvekttrening rett og slett ikke gjør deg større.

Og alt for ofte kommer det folk som lurer på om 20reps er det man skal ta for å bli sterk i pushups, bytt ut sistnevnte med benkpress og man ser fort at logikken får seg en real sprekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo kombineres. Både på den ene og andre måten.

Trening med vekter vil gi deg den nødvendige styrken til å faktisk kunne gjennomføre div kroppsøvelser. Å ta 2 halve pull-ups pr økt vil ikke akkurat gi drømmeresultater.

Og motsatt, om man til slutt greier 20-30+ dips kan det være en idè å henge på seg noen vekter. (hater når det skjer!)

For min egen del bruker jeg pr nå dips, planken, rygghev/sidehev og pushups. Ingen av de krever så langt flere vekter :) Er nå oppe i 4-3-3-2 pull-ups og ser på det som en bonus så langt,

Føler blant annet jeg fikk en voldsom boost på biceps da jeg begynte å legge inn dips, OG kom opp i et såpass greit antall at det har en effekt. Og med (rygg)sidehev har obliques på rekordtid meldt sin ankomst i speilet.

For meg er kroppsøvelser en viktig del av etthvert program og jeg håper å kunne legge til så mange som mulig etterhvert som jeg blir sterk nok til å gjennomføre de, og mange nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må jo kombineres. Både på den ene og andre måten....

Jeg er delvis enig, gitt målsettning er det nok mest hensiktsmessig og kombinere. Men for all del, du kan fint bygge ren styrke uten å røre en vekt. Bare i verden av dips er det så vanvittig mange variasjoner som hver og enkelt tar deg fra begynnerstadiget til et stadie hvor ingen vekter i verden kan hjelpe deg.

Kommer som sagt ann på målet og prioriteringen. Trening med kroppsvektøvelser vil gi deg styrken til kroppsvektøvelser like godt som trening med vekter vil tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at du kan dekke overkroppen med kroppsvektøvelser, men bøy og markløft er vel noe som burde være med i hvert treningsprogram uansett spør du meg.

Igjen så mener jeg bastant at det kommer ann på målsetting, sist gang jeg sjekket trenet f.eks ikke turnere noen av nevnte øvelser og har alikevel godt utviklet kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg tilhenger av kroppsvekttrening; selv om jeg kombinerer. Og det er mye på grunn av at jeg personlig får en bedre mestringsfølelse av å klare kroppsvektøvelser, enn å 'perse' i vekttrening.

Jeg er ikke helt enig i at kroppsvekttrening krever så mye mobilitet i utgangspunktet; det er en av de tingene man må jobbe med paralellt, og det utvikler seg også etterhvert som du blir sterkere.

Hvis man ser på gutta som er virkelig flinke på dette, så er det tilnærmet kunst, se f.eks. på Barstarzz:

Men som du sier; man må gjøre det som motiverer en selv, ingenting er for alle. Og, om det ikke er et problem, så er det en uting at man finner 'løsningen' og prøver å prakke det på andre.

At all trening er god trening er litt flåsete å si, men det er ikke helt på viddene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer jo an på hva og hvordan man trener. Jeg har f.eks. funnet ut at når jeg tar armhevinger har jeg 45 kg vekt å flytte på på det meste - men dette blir jo ganske annerledes når jeg tar benkpress, jeg klarer jo ikke 45 kg da - men med armhevinger vil jo tyngden variere ettersom jeg kommer ned eller opp og støttemusklene blir jo heller ikke de samme. Motsatt er det med nedtrekk, jeg klarer fint min egen kroppsvekt i nedtrekk foran men neimen om jeg synes at pullups er så enkle. Jeg mener at de er greie alle sammen, som supplement til hverandre.

Det som blir vanskelig med kroppsvektøvelser er jo å klare å få kompatible øvelser med f.eks. markløft, som får med seg så mange muskler på en gang. Jeg forsøkte en stund et kroppsvektopplegg men det ble veldig ensformig og resulterte i en skade i håndleddet på grunn av den store belastningen der. Så ja takk, begge deler for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt en interessant tråd, men det er en del av likningen som får lite fokus: trivsel med treningen du gjør.

I min bok er trivselen den absolutt viktigste faktoren når man velger treningsform, fordi man skal holde på "lenge" for å få resultater. Dersom man ikke trives med treningen man gjør vil man jo åpenbart ikke gjøre den metodisk og konsistent over lang tid.

Selv foretrekker jeg trening med vekter, jeg elsker å kjenne hvordan kroppen jobber under (for meg) tunge sett bøy og mark. Kunne jeg fått like gode resultater med kroppsvekt trening? Sannsynligvis, men jeg ville ikke gjennomført den treningen på en like god måte, om i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt en interessant tråd, men det er en del av likningen som får lite fokus: trivsel med treningen du gjør.

I min bok er trivselen den absolutt viktigste faktoren når man velger treningsform, fordi man skal holde på "lenge" for å få resultater. Dersom man ikke trives med treningen man gjør vil man jo åpenbart ikke gjøre den metodisk og konsistent over lang tid.

Selv foretrekker jeg trening med vekter, jeg elsker å kjenne hvordan kroppen jobber under (for meg) tunge sett bøy og mark. Kunne jeg fått like gode resultater med kroppsvekt trening? Sannsynligvis, men jeg ville ikke gjennomført den treningen på en like god måte, om i det hele tatt.

Ekstremt viktig poeng som ikke skinner godt igjenom, men ja, det er det viktigste.

Det kommer jo an på hva og hvordan man trener. Jeg har f.eks. funnet ut at når jeg tar armhevinger har jeg 45 kg vekt å flytte på på det meste - men dette blir jo ganske annerledes når jeg tar benkpress, jeg klarer jo ikke 45 kg da - men med armhevinger vil jo tyngden variere ettersom jeg kommer ned eller opp og støttemusklene blir jo heller ikke de samme. Motsatt er det med nedtrekk, jeg klarer fint min egen kroppsvekt i nedtrekk foran men neimen om jeg synes at pullups er så enkle. Jeg mener at de er greie alle sammen, som supplement til hverandre.

Det som blir vanskelig med kroppsvektøvelser er jo å klare å få kompatible øvelser med f.eks. markløft, som får med seg så mange muskler på en gang. Jeg forsøkte en stund et kroppsvektopplegg men det ble veldig ensformig og resulterte i en skade i håndleddet på grunn av den store belastningen der. Så ja takk, begge deler for min del.

Største forskjellen er om kroppen jobber i en lukket eller åpen kinetisk kjede :) Og pushups med kroppsvekt er knapt halvparten om ikke mindre vekt enn kroppsvekten din som faktisk muskelen må løfte om det gir deg noe mening :)

Men som du nevner, det er viktig å finne hva som passer for deg og dine mål. Ingen poeng i å trene ren kroppsvekttrening om du ikke føler du får noe igjen, samme gjelder annen trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i perioder trent endel med kroppsvekt og har et lite arsenal av øvelser, men har funnet ut at jeg trives best med vekter. Benytter kroppsvekttrening som varisjon eller i perioder der jeg ikke har tilgang på et gym eller har dårlig tid.

Men er det noen som har forslag til en kroppsvektøvelse med progresjonsmuligheter som kan erstatte markløft? Min beste ide så langt er ulike varianter av "bro", men på grunn av en trøblete skulder så er ikke dette et veldig godt alternativ for meg, nå om dagen. Ideelt sett bør progresjonsmulighetene gå fra svak nybegynner til grisetungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i perioder trent endel med kroppsvekt og har et lite arsenal av øvelser, men har funnet ut at jeg trives best med vekter. Benytter kroppsvekttrening som varisjon eller i perioder der jeg ikke har tilgang på et gym eller har dårlig tid.

Men er det noen som har forslag til en kroppsvektøvelse med progresjonsmuligheter som kan erstatte markløft? Min beste ide så langt er ulike varianter av "bro", men på grunn av en trøblete skulder så er ikke dette et veldig godt alternativ for meg, nå om dagen. Ideelt sett bør progresjonsmulighetene gå fra svak nybegynner til grisetungt.

Hvis du fokuserer på teknikk så er denne veldig bra:

Du kan evt hive på en ettbeins-crunch når du reiser deg (kne til motsatt albue); og gjøre det uten å tappe i gulvet for balanse-bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer for tiden å ta ca 130kg x 5 reps i knebøy. Skikkelige knebøy hvor en bryter parallell. Gjennom sommeren hadde jeg lite tilgang på vekter og kjørte derfor Pistol squats med kroppsvekt. Jeg klarte gjennom dette å vedlikeholde styrken i knebøy. I tillegg fikk jeg bedre balanse og bedre koordinasjon. Jeg synes absolutt at trening med kroppsvekt har mye for seg.

Jeg har sansen for øvelser hvor en bruker mest mulig av kroppen. Kjører pistol squats (ett-beins knebøy), pullups, handstand pushups, pushups, hengende benløft og bro. Synes jeg har mye igjen for det i både mobilitet og styrke. Ikke minst er det enkelt å få tatt en økt når man reiser eller sliter med å komme seg til gymmet.

Derimot, vil jeg ha virkelig økning i styrke så er det lite som slår tunge knebøy og markløft med vekter. Det kommer an på målet med treningen for den enkelte vil jeg tro.

En annen positiv greie med kroppsvekt er at det gir en enorm følelse av mestring. Å klare 1 håndstående pushup, eller bare å klare å stå på henda, er skikkelig digg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...