Gå til innhold

Skal du trene med vekter, eller med kroppsvekt? - Mine tanker


Tor

Anbefalte innlegg

Tenkte dette kanskje var et passende sted for dette spm..

Er det noen som vet hvorfor jeg får smerter i kragebeinet (foran) når jeg tar dips? Får også vondt midt mellom brystmusklene, og kjenner det stikker bak på ryggen i tilsvarende høyde.

Jeg får også vondt midt mellom brystmusklene ved dips, men det er blitt bedre etterhvert som jeg har jobbet med skuldermobilitet. Jeg har jobbet med skuldrene mest fordi jeg ville få til low-bar knebøy, men virker som om at mindre smerter i dips er en bonus. Siden du også sliter med smerter i skuldra, så vil jeg tro det er relatert. Jeg kjører LYTP som oppvarming + at jeg gjør øvelser med kosteskaft.

Kanskje denne kan gi deg noen ideer: http://www.mobilitywod.com/2012/09/better-shoulder-extension-better-bench-and-dips/. Hvis ikke, så er det veldig mye bra om mobilitet på den siten som sikkert kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Derimot, vil jeg ha virkelig økning i styrke så er det lite som slår tunge knebøy og markløft med vekter. Det kommer an på målet med treningen for den enkelte vil jeg tro.

En annen positiv greie med kroppsvekt er at det gir en enorm følelse av mestring. Å klare 1 håndstående pushup, eller bare å klare å stå på henda, er skikkelig digg!

Sistnenvte der tror jeg er essensen, og som jeg tror mange glemmer. Har selv lik erfaring som deg, jeg trener mye kroppsvekt, men av og til løfter jeg vekter i tillegg, men for å virkelig avansere i øvelsene er det fokus på kroppsvekttreningen som gjelder :)

Tenkte dette kanskje var et passende sted for dette spm..

Er det noen som vet hvorfor jeg får smerter i kragebeinet (foran) når jeg tar dips? Får også vondt midt mellom brystmusklene, og kjenner det stikker bak på ryggen i tilsvarende høyde.

Som Ganrak sier. Skuldermobilitet kan være løsningen på problemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor (hvordan linker man til brukere her forresten?); svar på den andre tråden nedenfor. Drar det inn her, som nevnt, så vi ikke vandaliserer opprinnelig tråd.

Ikke mening å tråkke deg på tærne. Beklager at jeg gikk til person-angrep.

Jeg har lest innleggende videre etter første tråd mange ganger, føler fremdeles TS er ute etter hva som er i overskriften, ikke at det er noe feil med hva du foreslår med tanke på kroppsvekttrening.

Uten å skulle kuppe tråden videre - ehh.. joda, er jo det jeg gjør? - så påpeker jeg følgende i mer seriøs tone, og håper du svarer på dem, siden jeg føler spørsmålene ble utelatt svart på tidligere.

a) Jeg rakker ikke ned å erfaringene dine, men stiller meg uenig. Jeg tviler ikke DU har hatt fin progresjon av det, men jeg stiller meg kritisk til hvordan TS bærer nytte av det. Selv etter all dokumentasjon du kommer med som jeg kommer til å diskutere lenger ned.

B)
kommentarene dine er uten kontekst fra begynnelsen av, og du må gjærne utdype dem. Slik de står nå er slik jeg har sitert dem, og poenget mener jeg er like relevant. (Kroppsvekttrening og ingen isolasjon og calisthenics som kroppstrening 101).

c) HICT kroppsvekttrening som du hinter til er laget for effektiv hjemmetrening og designet først og fremst for trening til kunder som skal ned i vekt. Dette bekrefer din egen link allerede i indeksen, og i oppsumeringen. Generelt er HICT bygd opp på effekti trening, minimalt med hvile (som du skriver) og for tap av fett og/eller gå ned i vekt. På godt norsk sirkeltrening tar jeg ikke helt feil.

d) TS er ikke ute etter å bygge volum, du har også nevnt at det ikke bygger volum, alikevel er to av linkene dine rettet mot bygging av volum og begge artiklene - sånn utenom at de er fra bodybuildingsider - sier dette selv.

e) Fint at du først nå nevner at det egentlig ikke er HICT du bruker, men MRT. Og når du først er inne på MRT (Metabolic Resistance Training) så stiller jeg meg bak det som blir sagt. Men hvilken relevans MRT - som igjen er for fettreduksjon eller vektnedgang - skal gjelde TS vet jeg ikke.

f) Jeg fikk aldri noe konkret svar på hvorfor du ikke valgte å ta med øvelser for rygg, og skuldre. Spesielt siden både HICT og MRT bygger på å trene hele kroppen.

g) jeg ser heller ikke hva du mener hva som er gråsonene mellom vekttrening og kroppsvekttrening. Programmet, og dokumentasjonen du gir er sirkeltrening og har vært der lenge. Så jeg ser ikke gråsonen, eller sammenligningen, utdyp gjerne.

h) Fikk heller aldri noe godt svar om hvorfor det er så spesielt at ingen har påpekt vektløfting i forhold til størrelse, hva er spesielt med det? Etter hva TS skriver så er jo egentlgi vektløfting mitt i blinken - ref han vil bruke god tid, vil bli eksplosiv og sterk og ikke få størrelse.

Og siden jeg har blitt misforstått, jeg har lest hele tråden, og jeg forsøker ikke å rakke ned på dine erfaringer, men jeg føler du har unngått å svart på en del spørsmål stilt og jeg har latt meg rive med. Og missforstå meg jeg rett, jeg puster, lever og er en forkjemper for kroppsvekttrening, men akkurat her under disse omstendigheten vil jeg personlig ha anbefalt noe annet til TS, men det er min mening og den skal du slippe å diskutere mot.

a) TS ønsket, slik jeg tolket det, det samme som meg. Dvs ikke noe interesse av å bygge muskler, men bygge funksjon; jeg regner med vi kan være enige om at det er to forskjellige ting.

For meg, er verdien av utholdenhet vel så viktig som 'styrke'; og i en slik trening som vedkommende ønsker, så er styrking av leddbånd og sener viktig. Noe jeg mener man får gjennom slik trening. Dvs ikke nødvendigvis mye motstand og kraft, men mye bevegelse med moderat motstand.

B) Med Calisthenics som kroppstrening 101 mener jeg at det er dette som har blitt gjort i tusener av år, fra de gamle grekerne og romerne; og har vært basis for militær trening i all tid. "The basics" om du vil.

Med at man ikke isolerer mener jeg ikke at man ikke KAN; men man har et arsenal med øvelser som kan gi så mye dynamikk i motstanden og gir mulighet til å trene mobilitet samtidig. Mer bevegelse i øvelsen og mindre isolasjon; er min erfaring (med det jeg har trent).

c) Det er korrekt; men det er ingen motsetninger i HICT og MRT. MRT kan man gjerne gjøre med vekter og er mye 'høyt og lavt'

Jeg hviler meg på min "Metabolic Resistance Training Expert"; BJ Gaddour (fitness-ekspert i Mens Health bl.a.); som jeg anser for å være en autoritet på dette. Tok dette opp med ham; og han svarte:

"Time-under-tension (TUT) is more critical for hypertrophy than rep totals. 12 fast reps can be completed in 10-12 seconds but optimal TUT/work set for hypertrophy tends to be in the 30-40 second range. That can be accomplished in 4-6 slow slow reps or 10-15 faster reps depending on the move, etc. That being said power training moves target fast-twitch fibers and will have a muscle-building effect, just not to the same degree as extended TUT sets.

Best results will always come from a mix of loads and rep ranges."

Dvs muskler, men ikke veldig mye.

d) Nei, det stemmer; men at det ikke bygger volum er mest utifra egen erfaring. NOE gjør det. Det har mye med valg av øvelser å gjøre. Man kan nok bli større med pushup-progresjoner (tyngre varianter), men man blir sjelden særlig stor av å kunne ta 100 streite pushups (uten at det er noe mål i seg selv da).

e) Ren MRT er for fettforbrenning ja, men også for O2-opptak. Hvis man har gjort det så vet man at det kan kjennes ut som man sprengtkjørt cardiotrening. Så igjen; performance gjennom utholdenhet.

Men dette er ikke et rent MRT-program; jeg har prøvd å balansere det litt for å holde oppe pulsen (igjen, jeg sier ikke at det er feilfritt eller ultimat).

f) Det er forsåvidt ikke så mye rygg nei. V-pushups tar skuldre og litt rygg men det har du egentlig rett i.

g) Gråsone er gjerne feil begrep. Men utifra det du postet så har du koblet kroppsvekt-trening til gymnastikk og statiske øvelser. Yoga er også kroppsvekt-trening; men det finnes mange varianter av å bruke sin egen kropp som vekt; noen er statiske og sakte, andre er ikke. Forsåvidt ikke så viktig.

h) Det ligger vel i litt det samme som g) vektløfting er også mye forskjellig. Men min generelle erfaring (med forbehold om at det ikke er mitt hovedfokus) er at man havner i hypertrofi-spekteret når de trener vekter.

*pust ut*

Håper det var litt oppklarende. Merk at jeg ikke sier at noe annet er FEIL. Jeg bare vet at jeg kjenner igjen målene til TS, og har hatt suksess med slik trening selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om et bra program for å trene med egenvekt for en nybegynner? Kjenner jeg begynner å bli mer og mer sulten på å trene med kroppsvekt. Følelsen av å øke i antall chins og dips er for meg MYE mer tilfredsstillende enn å øke i å løfte vekter. Har søkt en del rundt på nett, men det er vanskelig å få et bra inntrykk av hva som er riktig, eller hva som egner seg for en nybegynner. Tor?

(Hvordan tagger/linker man til andre medlemmer, forresten? o-o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om et bra program for å trene med egenvekt for en nybegynner? Kjenner jeg begynner å bli mer og mer sulten på å trene med kroppsvekt. Følelsen av å øke i antall chins og dips er for meg MYE mer tilfredsstillende enn å øke i å løfte vekter. Har søkt en del rundt på nett, men det er vanskelig å få et bra inntrykk av hva som er riktig, eller hva som egner seg for en nybegynner. Tor?

(Hvordan tagger/linker man til andre medlemmer, forresten? o-o)

http://convict-conditioning.com/ vet jeg skal være veldig bra, hvis man er ute etter å bli skikkelig badass. Har ikke gjort det selv, men står på lista :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om jeg er tilhenger av kroppsvektstrening til enkelte formål ønsker jeg bare å si det åpenbare (uten å ha sjekket om det har blitt sagt før): Det er ingen grunn til å tro at kroppsvektstrening er sunnere enn annen trening, eller at det har mindre skadepotensiale. Faktisk vil jeg nesten påstå at det kan ha høyere skadepotensiale siden mange legger det mer opp som en lek enn trening, og ender opp med skjev styrkefordeling og uten skikkelig coaching i hvordan man skal bevege kroppene. For overvektige er det mange kroppsvektsøvelser som er overlegne for å benytte seg av egen ekstravekt for å gjøre øvelsene tyngre, og det er helt supert, men ting som levers og flag kan fort gå ut over ledd osv osv.

Mitt mantra er, som vanlig (selv om jeg ofte blir misforstått til at folk tror jeg mener bygging er eneste veien å gå) - gjør det som er motiverende, men sørg for å få instruksjon og lytte til kroppen. Det gjelder egenvekttrening, styrketrening, jogging, whatever... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...