Gå til innhold

Hvor sterk er du iforhold til kroppsvekt ?


Gjest SooSHOWoff

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vekt: 80

Høyde: 170

Benkpress 120 = 1.5

Markløft 175 = 2.18

Knebøy 165 = 2

Pull-ups 16 / 1x35kg ekstravekt

Ingen anelse hvor mange dips jeg klarer.

De fleste 1rm testene her er vel ca 2 måneder gamle, så begynner å bli på tide å resteste. Har vel kanskje gått ned 3 kg siden den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

u mirin?

Mirer benkpressen.. ;) haha

Vekta har variert litt, men +/- 82kg i forhold til alle løft:

Benkpress 145 =1,5

Markløft 230 = 2,8

Knebøy 205 = 2,5

Militærpress 90 = 1,1

Dips 54

Pull-ups 26

Evnt:

Dips+ ekstra vekt: +90kg = 1,1

Chinups+ ekstra vekt: +65 = 0,79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Måler man alltid styrke i forhold til kroppsvekt? Jeg får litt "tilbake til barneskolen" her..Jeg har vært LANG; hele livet. Da vi skulle hoppe strikk var det utrolig viktig at vi hoppet i vår "egen hoftehøyde" vår egen "midjehøyde"; skulderhøyde og halshøyde....Jeg, som med 13 år nesten var 180, måtte hoppe KJEMPEhøyt da jeg kom til midje (høyden ligger i bena i tillegg)...Men blir det "rettferdig"? Og hoppe 1m opp i været krever jo like mye spenst for en på 150 som en på 180..Selvsagt skjønner jeg at en viss forskjell og fordel kommer det med høyde, men ikke så enorm..Min midje var nesten halsen til de minste som hoppet....Ikke tull en gang...

Slik blir det jo litt med styrke også.. Jeg som nå veier nesten 80 kilo, må trene på meg MYE mer armstyrke for en chin-ups, mot en som veier 50. Men vi blir regnet som "like sterke" hvis vi begge greier 5 chin-ups....Men er det rettferdig? Blir det riktig og måle hvor sterk man er mot hvor mye man greier og presse, løfte og heve alltid sammenlignet mot kroppsvekt? Jeg må løfte mye mer i benkpress en venninda på 50 for og bli regnet som "likesterk";- selv om vi var like utrente før vi startet...For med min vekt, er jeg antatt sterkere..Hva har vekt med armstyrke og gjøre? I bena så vil jo en høyere vekt gjøre at man "Ubevisst" trener opp en større benstyrke,- men i armer og overkropp? :unsure:

Hvordan tenker dere på dette? I friidrett tar man ikke hensyn til at noen høydehoppere er over 2meter, og andre er rundt 180..Mens i styrke så tar man hensyn til vekt? Det skulle jo vært "Likt for alle",- der også da....Skjønner ikke helt dette, må jeg si...Uansett så beviser det iallefall at jeg hadde "rett" i og føle meg diskriminert under strikkhoppinga på barneskolen..Høyde skal ikke ha noe og si for hvor langt og høyt man hopper..:) Men jeg hadde sikkert godt av det

Har tenkt litt på dette selv. Altså, en på 90 kg vil jo bruke mye lengre tid på å ta 2x kroppsvekti en øvelse enn meg som er 45 kg liksom... Men samtidig så er det jo ganske sykt om jeg skulle løftet det samme som en som veide 90 kg igjen (tenk hvis den personen liksom løfter 2x kroppsvekt, det vil jo bli... 4x for meg?) Egenvekt har jo noe å si likevel, men jeg er ingen ekspert så jeg aner ikke hvor mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt på dette selv. Altså, en på 90 kg vil jo bruke mye lengre tid på å ta 2x kroppsvekti en øvelse enn meg som er 45 kg liksom... Men samtidig så er det jo ganske sykt om jeg skulle løftet det samme som en som veide 90 kg igjen (tenk hvis den personen liksom løfter 2x kroppsvekt, det vil jo bli... 4x for meg?) Egenvekt har jo noe å si likevel, men jeg er ingen ekspert så jeg aner ikke hvor mye.

Det er jo flere måter å måle, her er to av de:

Absolutt styrke

Absolutt styrke defineres som den maksimale muskuloskeletale spenning som kan genereres for 1RM.

Relativ styrke

Relativ styrke forteller om det forhold som er mellom vår absolutte styrke og vår kroppsvekt. Øker vi vår absolutte styrke, uten å øke vår kroppsvekt, så øker vi også vår relative styrke. Det samme gjelder hvis vi går ned i vekt, uten å miste styrke.

(Klippet og limet fra nettet)

Så trådstarter ønsket i denne tråden å høre med oss andre hva vår relative styrke er:)

Min er:

51 kg

Benk 40kg - 0,8

Bøy 82kg - 1,6

Mark 80kg - 1.5

Pullups med overhåndsgrep 2 stk.....

Syns jeg er blitt litt sterk, men i forhold til andre her rundt min vekt, så har jeg et stykke å gå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mirer benkpressen.. ;) haha

Vekta har variert litt, men +/- 82kg i forhold til alle løft:

Benkpress 145 =1,5

Markløft 230 = 2,8

Knebøy 205 = 2,5

Militærpress 90 = 1,1

Dips 54

Pull-ups 26

Evnt:

Dips+ ekstra vekt: +90kg = 1,1

Chinups+ ekstra vekt: +65 = 0,79

Kan oppdatere denne litt. Ikke alt jeg har prøvd mer på, men:

Benkpress 142 @ 75,7 = 1,88

Markløft 227,5 @ 75,7 = 3

Knebøy 200 @ 73,3 = 2,73

Pullups 29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mark: 200kg @92kg = 2,17

Bøy: 175 @97kg = 1,8

Benk: 127,5 @95 = 1,34

41 dips

25 pullups

Generelt motstander av å sette opp tall mot kroppsvekt egentlig. Greit for en personlig indikasjon, dog. Feks er det mer imponerende med en lang, tynn fyr på 90kg som tar egen kroppsvekt i benk, kontra en liten valp på 60kg med kort løftebane som tar 1,1 x kv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mark: 200kg @92kg = 2,17

Bøy: 175 @97kg = 1,8

Benk: 127,5 @95 = 1,34

41 dips

25 pullups

Generelt motstander av å sette opp tall mot kroppsvekt egentlig. Greit for en personlig indikasjon, dog. Feks er det mer imponerende med en lang, tynn fyr på 90kg som tar egen kroppsvekt i benk, kontra en liten valp på 60kg med kort løftebane som tar 1,1 x kv.

Heeeeey, kaller du meg valp (n)

(Greit, jeg veier riktignok ikke 60 kg, men tar 1,1 x kv i benk.......... -.-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...