Gå til innhold

Hvor startet du og hvor er du nå? *SKRYTETRÅDEN*


katari

Anbefalte innlegg

I starten når man bare kan løfte pølsevev er det ofte vanselig og se at man om noen måneder eller ett år klarer og løfte mye mye mer enn nå.

Så mitt spørsmål er hvilke vekter startet dere med på baseøvelsene og andre øvelser og hva klarer du i dag? Og hvor lang tid tok det? Fortell gjerne litt om veien dit også, og når du opplevde større fremgang og når ting evt. løsnet.

Jeg vil gjerne høre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sommern 2002, 12 år gammel tok 42,5kg i benkpress

Høsten 2011 21 år gammel tok 170kg i benkpress

Trente ikke benk fast før julen 2007. Program jeg har brukt som jeg kan anbefale : 5-3-1, Dietmar og Sheiko for nybegynnere.

Stod lenge fast på 150 i benk, men da jeg prøvde sheiko for 1. gang løstnet det og jeg økte rimelig kjapt opp til 160 hvor jeg var stuck ganske en stund igjen. Ellers kan jeg si at jeg var mest dedikert til løftinga de 2 siste åra på VGS hvor jeg økte fra 65 til 145kg i benkpress på 18 måneder. Etter det har jeg trent mest for moroskyld og økt til sommern er det 3 år siden jeg gikk ut derifra.

Grunnen til at jeg ikke har med Mark og Bøy er at jeg har vært ryggskadd ganske lenge, og har ikke noe å skryte av der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trent styrke av og på en god stund. Bortsett fra de siste 7-8 mnd så har det blitt mer av enn på fordi jeg trente kickboxing. I oktober 2011 startet jeg med baseøvelser på nytt, 40kg i mark og bøy, klarte kanskje en dips, men ingen chins eller pullups. Hadde nok mer styrke i beina enn jeg trudde, så økte opp til 70kg i mark og bøy i løpet av et par måneder. Derfra gikk det litt saktere, men har 1RM på 90kg i knebøy og 95kg i mark. Jeg klarer nå 10 dips, 3 chins og 2 pullups. Har i det siste startet med militærpress og har økt fra 20kg til 25kg, 4RM på 30kg.

Det som funka for min del i starten var å fokusere og bruke tid på baseøvelser, i etterkant ble det viktigere å få et ordentilig program. Brukte PHAT en stund, men er nå gått over til 5x5 med autoregulering. Hadde ikke kommet like langt uten tøying, dynamisk oppvarming og massasjerulla mi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greide 50 kg i benk da jeg var 14 år, da jeg var 19 greide jeg 102,5 og ble der ei stund, slutta så å trene en god stund før jeg begynte igjen da jeg var 21 til jeg var 22, så ble det slutt igjen, var da på 120, begynte så da jeg var 23 og tok 140 med stopp da jeg var 26. I bøy og mark begynte jeg da jeg var 24 og greide da 80 i dyp bøy og 100 i mark. Etter 1,5 år med trening tok jeg 170 i bøy og 200 i mark, stoppa så opp pga at jeg ble far og fikk problemer med ryggen. Chins og dips er vell de eneste øvelsene hvor jeg har talent, greide 4 chins første gang jeg prøvde og ca 10 dips, da var jeg 14. Trente de så av og på i årene framover. Da jeg var 24 begynte jeg for fullt igjen og tok etter et år 1x55 kg påheng i chins og 4x60 kg i dips, mens så ble det stopp pga farsrollen. Etter det har jeg bare persa i frontbøy, smalbenk og armhevinger med vekt på ryggen (80 kg er maks der). Om du vil ha optimal styrke så er min erfaring at det å bli forelder, over 100% stilling pluss ryggplager gjør det svært vanskelig ;)

Jeg er mye mer spent på hva søstra mi greier da hun tok 90 kg i mark første gang hun prøvde det i styrkeløftklubben med mer å gå på, samt at hun tar 10 armhevinger og greier ei kroppsheving uten noe trening på 55 kg kroppsvekt. Hun fikk talentet jeg alltid drømte om, nettopp begynt å trene hun så får se hvor langt hun kan nå om hun fortsetter og får trent bra noen år, å begynne treningskarrieren sammen med erfarne styrkeløftere hjelper nok bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte høsten 2011 så har ikke holdt på så lenge. Når jeg startet veide jeg 62-63 kilo (180cm) mens jeg nå veier rundt 85. Begynte med Starting Strenght og gikk videre til Texas Method, som jeg startet med for et par måneder siden. Når jeg startet hadde jeg problemer med jevnlige betennelser i begge skuldre, smerter i korsryggen, hofte, kne--ja det var ikke måte på egentlig (endel slitasjeskader fra å jobbe på sykehjem). Dette har gjort at jeg har gått veldig forsiktig frem, har vel vært litt mer enn normalt opptatt av å få inn teknikken før jeg øker vekt.

Knebøy: Gikk fra rundt 50 kilo til 105 kilo som jeg ligger på nå. Hatt mye problemer med denne øvelsen pga. smerter i hofte.

Markløft: Fra 80-90 kilo til 130. Har ikke møtt første veggen enda her, men føler jeg nærmer meg.

Militærpress: Fra 30 kilo til 55 kilo.

Benkpress: Fra 50 kilo til 80 kilo.

Chinups: Klarte vel en 6-7 chinups når jeg startet. Ikke så rart, jeg veide jo ikke akkurat så mye. Nå tar jeg 5x5 med 15 kilo ekstra vekt i sekken. Ganske fornøyd med dette, da jeg løfter nesten 40 kilo ekstra om man tar i betraktning hva jeg har lagt på meg av både fett og muskler (og ekstra vekter).

Power cleans/frivending: Her har jeg nylig lært meg akseptabel teknikk, så har ikke økt mer enn et par uker her. Ligger på 55 kilo, begynte vel med 30 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666

Det heeele startet 26.02.1991. Da ble jeg født! Og nå 23.05.2012! 21 år! Er jeg blitt stor og er i livet!:D Så det var sånn det startet og sånn det er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, gøy å lese. Men Julie G. Helt helt i starten hva begynte du med av vekter i bøy? Startet du bare rett på 40kg? Tøyer du først? Og hva mener du med dynamisk oppvarming?

Første gang jeg tok knebøy, tok jeg vel 30-35kg med en gang. Fikk problemer med hofta så måtte kutte ut beintreninga, dette var vel et halvt år seinere i 2009/2010. Holdt meg unna beintrening fram til høsten 2011 og da starta jeg rett på 40kg.

Dynamisk oppvarming ser du i noen av videoene her: Oppvarmingsøvelser - Fitnessbloggen

Jeg må tøye eller bruke massasjerulle for å komme dypt i knebøy. Varmer jeg bare opp med lette vekter blir det bare kvartbøy. Husker jeg prøvde det for en stund tilbake. Starta med stanga og jobba meg opp til 75kg, begynte å komme i ok dybde når jeg skulle ta noen droppsett fra 75kg og ned :p Så mye bedre med massasjerulle før knebøyen sånn at mobiliteten er bedre og jeg kommer dypt fra første sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høst 2009 opptrening etter 4 kneoperasjoner.

Knebøy m/40 kilos avlastning..

Begynte sommer 2011 med ordentlig 40 kg markløft, 1/2 dips og 0 chins..

I dag...

1 RM på 100 kg i knebøy

1 RM på 420 kg i benpress

1 RM på 70 kg

2 RM på 107,5 kg i markløft

17 dips

9 chins

Hurra :-)

Tror ikke jeg klarer å tyne så veldig mye mer i år, da jeg kjenner at styrken begynner å svinne litt hen på diett.

Men, neste år skal jeg bli stor og sterk :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Letteste måte for meg å sammenligne på må nok være belastning i nakkemaskinen på rehabiliteringa. På utredning etter ulykke hadde jeg 125 gram i belastning, og spydde som en gris mellom hver øvelse. Sykemeldt og sengeliggende. Etter ett års opptrening hadde jeg 4500 gram i belastning. Godt over gjennomsnittlig styrke i nakkemuskulatur for kvinner (kvinner ca 3,5 kg, menn ca 7 kg).

Etter rehabilitering av nakke startet jeg helt på scratch med belastning i styrkeøvelser. Kroppen var en stor geleklump etter alt for lange perioder helt og delvis sengeliggende.

Per dags dato:

95 kg mark

70 kg bøy

50 kg benk

7 dips

2 pullups

og sist, men ikke minst

Over gjennomsnittlig god helse :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte for et år siden. Inn av ut på sykehuset, og var ikke i stand til å gjøre en dritt. Gikk ned 4 kg på noen dager pga sykdommen min. Etter at jeg hadde fått en diagnose og blitt "frisk" (helt frisk blir jeg aldri), fikk jeg jernmangel og begynte på jerntilskudd - og så var det på'an igjen med sykdom, magekramper, sykehusinnleggelser osv... I dag trener jeg styrke 4 ganger i uken og intervaller 2 ganger, og er veldig stolt av at jeg holder meg helt frisk (selv om jeg ikke får lov til å trene i det hele tatt)! Selv om jeg ikke er spesielt sterk, har jeg klart min første chin up!!! Det er jeg nok mest stolt av :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hanne_

23 år og 58-62kg, 177cm, TYNNFEIT, hadde strebet i årevis etter å bli tynn nok for å komme inn i kolleksjonsstørrelser for å kunne jobbe som modell. Null muskelatur igjen etter x antall håpløse runder slanking med ræva kosthold. Tok max 6 x13,5kg benkpress, 23,5kg x6-8 i markløft og ikke en eneste rep med stanga i knebøy :(

Fra økta denne uka, 26 år, 66kg

Knebøy: 4x4 60kg (max 75)

Markløft: 80kg x4 (max 95)

Benkpress: 40kg x3 set x 5 reps, lett! (max 45)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er periode trener, dvs trener bra ein periode og så slutter eg og begynner igjen med diverse tidsintervaller.

Første gang eg benket (ca 14 år)kjørte eg lett og fint med 50kg *15 reps.

Då eg begynnte å trene hadde eg vel 80 i benk, 90 i bøy og 130 i mark.

I juni i fjor(før eg sluttet å trene) hadde eg 170 i benk, 180 i bøy og 260 i mark. No har eg trent i 2 månader og har 165 i benk, 170 i bøy og 240 i mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt 6 reps med 32 kg pr. side i sidehev. Dessuten tar jeg lett 10 dragon flag, human flag og 10 teknikkfrie muscle ups.

HØHØ - skal slutte med obskure øvelser, lover :)

Benket 25 kg som 7-åring. Har siden benket 205 lett og fint. Lå lenge på rundt 185 uten å trene benk. Så flyttet jeg til Bergen hvor det var en del styrkeløftere, og da slo konkurranseinstinktet til. Benket tre ganger i uken et par måneder og økte 20 kg til persen på 205. Det så ikke tungt ut på videoen heller:O

Curlet reps med 40 kilos hantler som 16-åring. Er like sterk i dag:/. Husker jeg klarte 16-17 chins i førstegangstjeneste. Har for et par mnd siden perset på 45 reps (riktignok ikke med stopp i bunn).

Kan løpe 10k på under 45 min på en god dag (er btw dårlig løper). Som syklist kan jeg levere ca. 400 watt i ti min.

Og jo, jeg har blitt anklaget for å bole siden jeg var 16 :D

Da svarer jeg; "Ha! HGH!

De fleste vet ikke hva HGH er. HGH er seff en forkortelse for Haters Gonna Hate.

Skulle lagt med et bilde av toppformen fra 2009 men ønsker å være anonym:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 år og 58-62kg, 177cm, TYNNFEIT, hadde strebet i årevis etter å bli tynn nok for å komme inn i kolleksjonsstørrelser for å kunne jobbe som modell. Null muskelatur igjen etter x antall håpløse runder slanking med ræva kosthold. Tok max 6 x13,5kg benkpress, 23,5kg x6-8 i markløft og ikke en eneste rep med stanga i knebøy :(

Fra økta denne uka, 26 år, 66kg

Knebøy: 4x4 60kg (max 75)

Markløft: 80kg x4 (max 95)

Benkpress: 40kg x3 set x 5 reps, lett! (max 45)

Kjempebra progresjon da! Hvor lang tid brukte du? Og hvilke program(er) har du fulgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begynnte med idrett som liten, etter litt forskjellig der ble det videre med kampsport fra tenårene og la på styrketrening når jeg var ca 17år, hadde litt på/av perioder etter jeg passerte 20 og fra 25ish, noen år der det var full stopp og prioriterte helt andre ting og endte opp som tynnfeit mann på 72-75kg:meh:

2år siden begynnte jeg på igjen og var knallseriøs fra start av, første økten glemmer jeg aldri hehe hev på 50kg i benk og tenkte jaja får begynne litt lett, og jaggu sleit jeg ikke og greide vel knapt 8reps..

hev meg på en bulk som varte ca 1år, første 6mnd økte jeg allerede til over 80kg med bedre fett% styrken gikk veldig fort tilbake og trente allerede med 80-90 i benk og innen 1år trente jeg med 3 sifret i alle baseøvelsene, år nummer 2 var jeg oppe i 88kg styrken økte videre men fett% ble litt høyere på år 2 en ønsket etter mye bulking, så la om til børges advanced kosthold plan fra myrevolution og spiser fast etter den planen til den dag idag, vært på kcal underskudd for og få ønsket fett% nå siden mars ca og p.d.d 82-84kg og ganske nærmt målet.

mål videre er til høsten ta en streng clean bulk opp til 85-90 og neste år kunne ha en kropp på 85kg med ganske lav fett% og ha en årsform ala david her inne på forumet søk og se:thumbsup:

og viktigste aldri mer ta langvarig pause og la kroppen falle i grus keep going all the way:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...