Gå til innhold

Redd bonden, redd deg selv


Gjest Arkiv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Heia Norge! Få all industri, landbruk og heile skiten ut av landet så sit me her utan inntekter til landet ein gong i framtida når olja tar slutt.

Norge har råd til og bør ta seg råd til å legge pengar i framtida.

Tala er riktige. Problemet er sjølvsagt at Norge er for dyrt for seg sjølv. Me har så god råd og så høg levestandard at alle lønningar skal opp og bedrifter har ikkje råd til å drive lønnsamt her i landet. Ut med arbeidsplassane og inn på kontoret med folket.

Me kjem stadig nærmare ein Kuwait-økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk landbruk er rett og slett ikke lagt opp på en særlig god måte, og selvforsyningsgraden er veldig lav. Med de produksjonsmålene vi har satt for f.eks. melkeproduksjon har vi gjort oss avhengig av å bruke kraftfor, og dermed legger vi beslag på store arealer i utlandet til produksjon av kraftfor.

Vi har ingen naturlige forutsetninger for å kunne drive med kylling, storfe og gris, men likevel er det det vi ser ut til å satse på. Sau og geit, som vi har kjempegode forutsetninger for å produsere mye av skal vi derimot ikke satse noe særlig på (sikkert fordi disse har så mye mettet fett i seg)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg som tross alt er utdannet agronom føler jeg bør støtte denne saken,og må bare si et stort JAA til å la bøndene få leva,,og de som tror at de er overbetalte,vet ikke hva de snakker om,,er nok mange som ikke har peiling på hvor mye jobb og ansvar det er å drifte en gård å få hjulet til å gå rundt..ingen som jobber gratis i dag,heller ikke bonden;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som tross alt er utdannet agronom føler jeg bør støtte denne saken,og må bare si et stort JAA til å la bøndene få leva,,og de som tror at de er overbetalte,vet ikke hva de snakker om,,er nok mange som ikke har peiling på hvor mye jobb og ansvar det er å drifte en gård å få hjulet til å gå rundt..ingen som jobber gratis i dag,heller ikke bonden;)

Problemet er at landbruket i dag ikke genererer mer inntekt enn utgifter, slik at det i seg selv går i minus. Bondens overskudd kommer utelukkende fra statlige tilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være å ta parti i denne saken eller kritisere selve innlegget ditt, men man må jo huske at den offentlige støtten til bonden har økt i denne perioden her også. Så selv om avgiften på maten har økt så kommer jo denne ekstra beskattningen tilbake til bøndene i form at støtteordninger.

Ikke at jeg sitter på noen tall, grafer eller kilder på dette annet enn en reportasje på nyhetene jeg så mens jeg spiste frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette tar av. Morsom diskusjon.

De som mener bøndene får så VELDIG godt betalt for sine tjenester, kan jo se på rekrutteringen av bønder. Ca ingen vil ta over middels store gårder idag, INGEN vil ta over små ( utover å ha et fint sted å bo ) og de færrste får god lønnsomhet også på større enheter.

Når min familie kom til gården vår i 1911 bodde det 3 generasjoner der, som livnærte seg på det jorda og skogen kunne gi. Idag leies jorda ut til beite for sportshester. Dette er finfin åkerjord på hedmarken, som lett gir gode avlinger.

Vegard: svin, kylling og kraftforbasert produksjon utløser mindre tilskudd fra myndighetene enn f.eks grovforbasert beitedyrpoduksjon. Det koster staten MYE mer at jeg spiser en middag biff, enn en middag kylling eller svin. Dette veier nok tyngre enn statens bekymrede blikk på sunnheten i mørkt vs lyst kjøtt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra bygda. Halve slekta driver gård. Dvs - de driver samdrift. Å drive en gård på egenhånd og livnære seg av den inntekten er umulig - og de gårdene rundt meg sies å være store. For å fylle en middels tank med melk til Tine kreves det 30 melkekuer. Prisen bonden får for tanken når den er full og sendes av gårde, dekker ikke det arbeidet med å fore kuene, holde helsen deres vedlike, ei heller ressursene som kreves for å gjøre dette. Og da produserer de mesteparten av all mat ved egen arbeidsinnsats, noe som også krever mye tid. Jordet skal harves, det skal plukkes stein, det skal sås, gjødsles, osv. Så skal man klippe, pakke og frakte rundballene til lagring. Alt er væravhengig. Ergo - er det finvær kan en vanlig bonde se seg langt etter fridager.

Men tilbake til gårdsdriften, nei - den er ikke lønnsom. Det er derfor mine onkler går sammen med svigerfedre og naboer og kjører samdrift. Dvs- de har storfeproduksjon på noen gårder, produserer mat på en annen og gris på den tredje. Alt mens de selv har fulltidsjobber. Min bror har jobbet på gården ved siden av skolen, jeg har vært med på "jaging av kuer", samt oppfor av kalver der moren dør (uten lønning). Ja, alle kunne de ha gitt blanke i familiedriften og kun holdt seg til de fulltidsjobbene de har ved siden av. Da hadde kulturlandskapet grodd igjen (noe du da hadde måtte betalt for å vedlikeholde), vi hadde måtte livnært oss av import og du kan banne bein på at hytteveien din ikke blir brøytet med mindre du gjør det selv, eller betaler så utrolig mye mer.

Statssstøtte er nødvendig for å opprettholde det norske jordbruket med mindre mellomlegget, som distributører og matvarekjeder forsyner seg grådig av, kunne ha gått direkte til bonden istedenfor. Jeg ser helt ærlig ikke poenget til de som mener at import av matvarer er en bedre løsning enn å holde det norske jordbruket i live. Det er å tenke kortere enn til nesetippen mtp Norges fremtid. En dag tar oljen slutt og jeg har ikke tenkt til å livnære meg på hormonsprøytede Frankensteinokser fra andre deler av verden når den tid kommer. For det er den produksjonen av mat som er lønnsom per dags dato, den langt ifra dyreetiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan til en viss grad skjønne mange bønder da inntekta dere sammenligna med 70-tallet har stupt, MEN så var det dette med at det i samtlige andre yrker har skjedd enorme omstillingsprosesser, mens det later til at mange bønder forventer å tjene 400 000 i året med 15 melkekyr, 1 mål grad som forskyner kyrne og gisbort\selges til nabogårdene. De bøndene som har valgt å omstille seg, ta opp lån, bygge store fjøs, begynt med samdrift etc klarer seg langt bedre enn de som tviholder på gården som ble bygd på 50-tallet og minimale investeringer for å bedre produksjonen er gjort underveis. Jeg har jobba flere år i landbruket selv som avløser, silolegger, har flere i slekta som driver gård og kjenner flere som driver gård, og når de er villige til å omstille seg\tenke nytt så er det utrolig hvor mye bedre inntekta blir! Et par bønder jeg vet om investerte i store grisfjøs for noen få år siden og tjener idag over millionen, selv uten subsidier hadde de tjent nærmere en halv million og ikke vært dårligere lønnet enn mange andre. Jeg skjønner frustrasjonen endel føler med at grossistledd og matvarekjedene tar mye av kaka, men f.eks skyldes dette tine som ikke akkurat er optimalt drevet samt at de har henteplikt på kyr, melk osv langt pokker i vold som fordyrer og stjeler tid. Noen ting bør man imidlertid tenke over: I Sverige er ost litt billigere enn i Norge, men melka og fløte koster under det halve, smøret koster ca 2\3. Sverige har riktignok større konkurranse og mindre grisgrendte gårder, men de har i langt større grad vært flinkere til å bygge større gårder, tenke større, mer effektivt osv. I Sverige stemmer de alle fleste bøndene på høyresiden, noe som gjelder resten av Europa og, fellesnevneren er stordrift, effektivisering osv. I Norge ser man imidlertid svært lite av dette, kanskje en grunn til at senterpartiet er så populært? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg også reagerer litt på er importvernet mot landbruksmatvarer som ikke produseres i Norge, men som man etterhvert har begynt å lage billige etterligninger av, eksempler er brie-ost, feta-ost, parmesan, gresk yogurt etc. Her har man matvarer som ikke direkte eller i liten grad konkurrerer med norske matvarer og allikevel skal de fortolles ihjel eller lage mer eller mindre gode erstatninger av. At du må ut med opptil 300 kroner kgen for parmesan synes jeg er uholdbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige stemmer de alle fleste bøndene på høyresiden, noe som gjelder resten av Europa og, fellesnevneren er stordrift, effektivisering osv. I Norge ser man imidlertid svært lite av dette, kanskje en grunn til at senterpartiet er så populært? :)

Var på foredrag med en av forfatterne av "En nasjon av kjøtthuer", og der ble det tatt fram at stordrift ikke nødvendigvis gir mer inntekt enn småbruk, og at de i mange tilfeller klarte seg enda dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge staten setter masse regler for størrelser på gårder, antall dyr,, kvoter osv, må de følge opp søtte i andre enden sidne de har lagt en mal for at det ikke skal være mulig å drifte økonomisk..

Nå blir det flere og flere samdrifter og større gårder men det er langt unna der en bør være.. Så lenge en har drive og boplikt og odelsretter på gårder så er det jo umulig å få slått sammen alle smågårdene til ordentlige gårder som kan driftes på en økonomisk forsvarlig måte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...