Gå til innhold

Redd bonden, redd deg selv


Gjest Arkiv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Var på foredrag med en av forfatterne av "En nasjon av kjøtthuer", og der ble det tatt fram at stordrift ikke nødvendigvis gir mer inntekt enn småbruk, og at de i mange tilfeller klarte seg enda dårligere.
Det kan hende, jeg kan egentlig bare snakke om et tosifret antall bruk der jeg bor hvor jeg vet at de som driver stort tjener betydelig mer enn de som driver smått. Dog driver de fleste som driver stort med gris eller gris\kyr, mens de som driver smått i større grad driver med kyr\melk. Ift gris har man på de fleste nye fjøs automatiske foringssystemer og trenger lite tid i fjøset pr dag og kan f.eks bruke mer av tiden på ytterligere virksomhet som skogdrift, grønnsaker, korn osv som svært mange driver med i tillegg. Melkekyr tar ofte mer tid. Ang stordrift så må man skille mellom samdrift og en stordrift da førstnevnte kommer svært dårlig ut ift avløsertilskudd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...