Gå til innhold

Foam rolling/self myofascial release


Kirill W.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva er dette godt for? Egenmassasje? Hør hørt det nevnt i forbindelse med oppvarming. Bedre blodgjennomstrømningen? Er det en greie bare i forbindelse med trening, eller noe hvermansen kan/burde gjøre?

Dette er godt for mangt, mye nevnt i tråden allerede, noe jeg ikke ser nevnt er Arrvev, når en muskel blir overbelastet og ikke får nok tid til å leges vil det dannes arrvev i muskulaturen. Dette vil ikke få store konsekvenser for "mannen i gata", men blir dette gjort over lang tid så vil muskelens egenskaper bli dårligere og dårligere, svakere, tregere, kortere, dårliger sirkulasjon og til og med ichemi i muskelen ( mangel på oksygen tilførsel ). Så hele poenget med foamroller, ball, så vell som massasje eller dry needling er å skape en akutt skade i muskelen slik at den kroniske overbelastningen kan repareres. Mer vanilig i praksis erbetennelser som runner knee, jumpers knee, tennis albue og golf albue, men det virker utmerket for hvilken som helst overbelastet muskel og er et godt verktøy for å holde muskelen sunn. Dette vil være greit å gjøre for alle, men spesielt for de som trener ettersom musklene bli utsatt for mer stress eller de som blir belastet under arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om dette blir riktig tråd å spørre i, men siden folk har nevnt lacrossballer spørr jeg her.

Kan jeg bruke tørketrommel baller for egen massasje? De ser typ slik ut:

02-09-dryer.jpg

Hei krembolle, d kan nok virke. Jeg hadde en massasjeball som så likedann ut, jeg synes piggene ble for myke, slik at jeg ikke fikk gjort noe vevskade, derfor fåretrekker jeg harde baller uten bøyelige tagger. Men så lenge du klarer og skape vevskade i den affiserte muskulaturen så er det samesame. Samme som manuel massasje, nåler, ball, eksentrisk trening så lenge du skaper den akutte skaden i vevet.

De er knallharde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 5 uker senere...

Hvis du virkelig er sado, kan en barbell også brukes i nødstilfeller, det funket ihvertfall når jeg i vinter hadde noe stramhet i ene leggmusklen. Vondt som et uvær ,og temmelig upraktisk å måtte holde stanga fast når man dro puddingen over,men.

Hvordan vil det funke å bytte ut lacrosseball til fordel for golfball mtp massasje av gluteus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror skumrulla mi er litt for stor. I diameter altså. Dessuten er det ikke mye skum i den. Den er av isopor. Og vond vond vond. Men jeg har kjøpt meg gaffa i dag og skal lage torturredskap av to tennisballer.

Høres jo ut som en vanlig skumrulle for meg? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vil det funke å bytte ut lacrosseball til fordel for golfball mtp massasje av gluteus?

Nettopp skiftet til golfball, faktisk. Det fungerer helt greit. Problemet er at golfballen er litt liten, så man må på forhånd strekke muskelen for å ikke synke helt ned i gulvet. :p Men den river bra når man treffer.

Å bruke stanga på lår (rectus femoris-ish) er jo konge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...