Gå til innhold

Hva hadde du gjort hvis du eide en matbutikk-kjede?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Ferdige frukt og grønnsakskasser med et variert innhold, så man ikke bare kjøper epler og bananer (og dropper grønnsaker).
  • Oppskriftshefter på samme steder man finner maten. Dvs oppskrifter med karbonadedeig sammen med den.
  • Jeg ville også naturligvis delt ut et nøye utarbeidet hefte fra Fitnessbloggen som forklarer hvordan man setter sammen sunne måltider, og hva som faktisk gjør at man går opp/ned i vekt og blir sunnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Kalkulator på kjedenes hjemmesider som beregner ukesmenyer på bakgrunn av kundens målsetninger/ønsker
  • Ta med ferdig generert handleliste til butikk (enda bedre, hente ferdigplukkede varer mot et tillegg i prisen)
  • Abonnementsordninger på frukt/grønt der man henter/får levert ukesforbruket. Bør følge med en kvalitetsgaranti så man slipper råtne avocadoer og brokkoli som utvikler pels etter en dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plassert sunne og rimelige (!) varer i a-sonen, istedenfor snop og annet godt som ligger der. Ser på asonen som der du står i kø eller må stoppe opp/går forbi ofte, og da blir det lett å plukke med seg noe derfra. Kanskje ikke så økonomisk smart å plassere godteri/ferdigpizza i en skammekrok hvor alle ser hvem som er synderne, men det hadde fristet.

Inngangspartiet skulle ha fristet til sunn og god mat-shopping, skape en slik atmosfære fra med en gang man kommer inn. Der skal også kampanjene stå i fokus, og de skal være sunne!! (ikke noe pasta-krakk eller is på tilbud. Skyr til 10 kr som rema 1000 har nå er gode greier).

Hefter!! Gjerne med hyllenr på varene slik at kunden finner raskt fram til sine sunne middags-ingredienser.

Smakebiter på frukt og grønt; har man først kjent på smaken så blir man hektet, så kanskje erstatter det sjokkisen de hadde planlagt.

Ikke minst en fantastisk ferdigmat-disk. For folk on the go; fisk, egg, kjøtt og kylling ferdig tilberedt i passelige porsjoner MED grønnsaker til (dette fins jo egentlig men min disk skulle vært FANTASTISK da altså, og mucho sunnere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke minst en fantastisk ferdigmat-disk. For folk on the go; fisk, egg, kjøtt og kylling ferdig tilberedt i passelige porsjoner MED grønnsaker til (dette fins jo egentlig men min disk skulle vært FANTASTISK da altså, og mucho sunnere)

Godt forslag! Det har jeg tenkt på selv flere ganger. Hvor vanskelig hadde det vært å dampe et stykke fisk med grønnsaker mens kunden ventet? Hadde solgt som bare det. Tenk om denne maten i tillegg hadde vært merket med hva hver porsjon inneholder? Vet de har et slikt sted i Stockholm. Forretningsplan for noen med litt tiltak her i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant og morsom tråd, Espen!

Tatt inn CC med smak som standard i sortimentet. Finner det ikke på en eneste butikk her i byen. FML.

Jeg ville også bytta ut sjokkselgerne som står ved kassa, fulle av snop og brus. Bytta det med sunnere alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville innført restriksjoner på hvor mye du får kjøpe hver måned basert på helse og utseende. Max to lyse brød, max en pakke kjeks, max 200 gram sukker osv... Var du veldig overvektig ville du fått tøffere restriksjoner. Eks: ikke lov å kjøpe vanlig hvetemel, ikke lov å kjøpe kjeks, ingen frossenpizza etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fundert mye over et nytt opplegg, litt ala nøkkelhullmerking, bare at dette skulle faktisk ha fungert;)

Har ikke komt så langt med det tankeeksperimentet, men tror det måtte vært et system hvor man ut ifra en merking på de forskjellige matvarene kunne satt sammen et sunt kosthold, selv med en minimal ernæringskunnskap. Kunne ordnes ved at man via en enkel tabell kunne slå opp sin nåværende helsesituasjon og ut ifra sine mål fikk et tall som sa noe om hva de hadde behov for og hvor grensen går for at dem legger på seg. Bare det å få folk mer på obs på kaloriforskjellene i ren mat og raffinerte produkter, tror jeg hadde vært et godt steg i positiv retning.

Prøvd å ved hjelp av plassering, utvalg og markedsføring fått innført "lørdagsgodtet" igjen.

Fordelt varene strategisk slik at man ved å gå den vanlige runden kom til alle seksjonene der det er mat de bør ha i sitt kosthold. For å komme til de usunne avdelingene får de bevege seg innover de trange seksjonene bakerst i butikken. Evnt hatt den samme ordningen på godteri og mat som på ingen måte kan sies å være sunn, som de nå har på røyk og snus.

Hatt velsmakende og sunne ferdig-pakker i ferskvaredisken, til en akseptabel pris.

Hatt maskiner i butikkene som de ved å skrive inn diverse info kunne få flere sunne alternativ til forskjellige prisklasser.

Hatt sunne smaksprøver hvr dag. Gjerne hatt tilbud på varene som skal til for å lage smaksprøven slik at de får det ganske rimelig om de kjøper alt som trengs for å lage det.

Hatt en abbonomentstjeneste der de krysser ut sine preferanser på et skjema og det blir vår oppgave å sette sammen et fristende og sunt tilbud.

Innført en regel om at for å kjøpe usunt så må man f eks også kjøpe 2 enheter sunne produkt.

Hatt mye større utvalg av sunne alternativ til det man normalt sett bruker til vanlig baking.

Hatt info om de ulike matvaregruppene.

Rett og slett ikke tatt inn usunne/unødvendige alternativ til ting der alle liker den sunne versjonen, men pleier å kjøbe en usunn versjon pga den er lettere tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ha en butikkmedarbeider med utdannelse innen ernæring som kan gi gratis middagstips og informere om hvordan man kan sette ting sammen et sunt kosthold, som kan vise til hefter i butikken med oppskrifter, gi tips til desserter man kan lage som ikke er veldig usunne (a la sånne ting som Kristine Weber lager for å kose seg, hun er jo flink på dette, eller?). Må selvsagt også fungere som en selger for å få mersalg innenfor varer som man har god fortjeneste på (som i tillegg er sunne), og yte god service slik at kunder kommer tilbake. Når det er stille kan personen utføre vanlige butikkoppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å ha en butikkmedarbeider med utdannelse innen ernæring som kan gi gratis middagstips og informere om hvordan man kan sette ting sammen et sunt kosthold, som kan vise til hefter i butikken med oppskrifter, gi tips til desserter man kan lage som ikke er veldig usunne (a la sånne ting som Kristine Weber lager for å kose seg, hun er jo flink på dette, eller?). Må selvsagt også fungere som en selger for å få mersalg innenfor varer som man har god fortjeneste på (som i tillegg er sunne), og yte god service slik at kunder kommer tilbake. Når det er stille kan personen utføre vanlige butikkoppgaver.

Ala Ikea skole?

Muligens fungert om dette hadde blitt inkorperert over årene. At en fikk status av å jobbe i butikk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Widding

eg har lyst å selga iskrem. Like iskrem veldig godt! SÅ eg hadde nok bare latt ein random styra butikken så hadde eg hatt ein egen is-seksjon i inngangen der eg solgte den beste og billigaste isen i byen.. Italiensk iskrem og absolutt alt det besta :D

Når eg har fått hatt nok penger hadde eg bare gitt iskrem te kundene når de kom inn, så selge eg heller i store kvantum te andre matkjeder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Lørdager er som regel den dagen flest handler i en matbutikk. Denne dagen ville jeg hatt smaksprøver i butikken på sunn mat og matretter. Alle matvarer og ingrediensene skulle selvsagt være tilgjengelige i butikken.

- Enkelte matvarer er vanskelig å få tak i her i Norge, og jeg ville derfor prøvd etter beste evne å ta inn en del av disse.

- Ansatt en baker som kunne laget sunne bakevarer og sunnere kaker :p Må jo ha noe søtt!

- Hatt en utvidet avdeling med kosttilskudd, istedenfor den lille hylla de gjerne har på f.eks. meny eller kiwi. Kosttilskudd har gjerne en grei holdbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har lyst å selga iskrem. Like iskrem veldig godt! SÅ eg hadde nok bare latt ein random styra butikken så hadde eg hatt ein egen is-seksjon i inngangen der eg solgte den beste og billigaste isen i byen.. Italiensk iskrem og absolutt alt det besta :D

Når eg har fått hatt nok penger hadde eg bare gitt iskrem te kundene når de kom inn, så selge eg heller i store kvantum te andre matkjeder

Hahaha denne lo jeg godt av... Du bare hoppet over "gjøre befolkningen sunnere"-delen du :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Widding
Hahaha denne lo jeg godt av... Du bare hoppet over "gjøre befolkningen sunnere"-delen du :D

Ska jo laga litt protein is og tenkte eg.. Italiensk protein banansjokolade iskrem i beger! Ca 25g protein, 25g karbs og 10g fett. perfekt måltid itte trening. Ser allerede for meg køen så komme te å stå utenfor butikken min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...