Gå til innhold

Hva hadde du gjort hvis du eide en matbutikk-kjede?


Anbefalte innlegg

Ala Ikea skole?

Muligens fungert om dette hadde blitt inkorperert over årene. At en fikk status av å jobbe i butikk ;)

Hm, trodde jeg hadde svart her allerede, men det hadde jeg visst ikke!

Nå vet jeg ikke hva Ikea skole er for noe, men jeg tenkte mer i retning at de ansetter EN som har relevant utdannelse og kunnskap, (eller to hvis det er skikkelig stor butikk da, men nå visualiserer jeg dette, som et eksempel, oppe på kiwi'en rundt svingen her, og de trenger bare en) som går rundt og gir gratis hjelp og selger til kundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lage en mer fornuftig nøkkelhullordning!!!!!!!!

.. og satt opp prisen på usunn mat, og minst halvert prisen på alt av frukt og grønt. men når det gjelder prisoppsettingen på usunn mat, så er jo man veldig avhengig av at alle andre butikker også følger etter da:meh:

hadde vært kult om man kunne bestille en kostholdsekspert (helst gratis) som kunne hjelpt folk til å handle riktig også. i tillegg til flere brosjyrer, hefter og gratis matoppskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg ville ansatt en fjortis som kunne hatt som sin eneste oppgave å fjerne råtten/ulekker frukt og grønnsaker

Jeg hadde sørget for at personene som jobbet med fisk og kjøtt faktisk kunne noe om det også

Jeg hadde lagt inn en liten brems i handlevognen så det kostet flere kcal å dytte den

Butikk-orientering der folk kunne få 50 kr i avslag i kassen om de var innom alle "postene" i butikken (dette ville føre til mer impulshandling + at de ville gått flere skritt - ergo flere kcal ut.

"sunne" ferdigwoker og kjøttretter i ferdigmatdisken

Sukkerfri kasse, erstattet det med ferdig oppkuttet frukt og grønt i fancy esker til blodpris.

Jeg hadde ikke rørt prisene, har det norske folk blitt enige om at sunt mat er dyrt, så vil ikke jeg motbevise dem, jeg driver jo butikk, for svarte :D

Jeg hadde solgt supermat og raw-food. Masse supermat. Jeg har NULL tro på at det har noe for seg, men bare det at folk kjøper sjokolade til 700 kroner kiloen fordi den er "raw" gjør det jo til en gullgruve.

Også hadde jeg kost meg vilt helt til jeg gikk konk :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville innført restriksjoner på hvor mye du får kjøpe hver måned basert på helse og utseende. Max to lyse brød, max en pakke kjeks, max 200 gram sukker osv... Var du veldig overvektig ville du fått tøffere restriksjoner. Eks: ikke lov å kjøpe vanlig hvetemel, ikke lov å kjøpe kjeks, ingen frossenpizza etc...

Tror Plyo 1000 ville gått konkurs temmelig kjapt da ja :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernet nøkkelhull og erstattet det med det som faktisk er sunn mat. Fjernet alt med kunstig søtningsstoff aspartam osv(jada, bare drep meg...) Innført stevia, fjernet alt med msg/smaksforsterker. Gitt faen i tine og bare hatt Qmeieriene, egen slakter avdeling, egen fiskeavdeling og sagt NEi til monopol gigantene. Og bonusordning til ALLE på Fitnessbloggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjernet nøkkelhull og erstattet det med det som faktisk er sunn mat. Fjernet alt med kunstig søtningsstoff aspartam osv(jada, bare drep meg...) Innført stevia, fjernet alt med msg/smaksforsterker. Gitt faen i tine og bare hatt Qmeieriene, egen slakter avdeling, egen fiskeavdeling og sagt NEi til monopol gigantene. Og bonusordning til ALLE på Fitnessbloggen

Jeg tror at fjerning av endel estoffer har god effekt på helsa, selv om de ikke nødvendigvis er direkteskadelig. Hvis mat lukter, smaker og ser perfekt ut er det ikke rart folk overspiser. Flere estoffer gjør dessuten at man kan bruke råvarer av dårligere kvalitet uten at det går utover smaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at fjerning av endel estoffer har god effekt på helsa, selv om de ikke nødvendigvis er direkteskadelig. Hvis mat lukter, smaker og ser perfekt ut er det ikke rart folk overspiser. Flere estoffer gjør dessuten at man kan bruke råvarer av dårligere kvalitet uten at det går utover smaken.

Så enig så enig :) Mener personlig at mange E-stoffer er skadelig for kroppen, det kommer bare an på hvilke rapporter/forskning man velger å stole på :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stevia? blir man ikke midlertidig steril av det?

jeg hadde driti i matbutikk og heller åpna en kafe/restaurant-kjede som fokuserte litt mer på de forskjellige diettypene.. f.eks ha lavkarbo meny. og lav kcal meny.. og at næringsinnholdet sto oppført i menykartet så det ble lettere å spise ute for folk på forskjellig type dietter :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med mye over her, så det ikke trengs å skrives igjen. Men det er en ting som ikke er nevnt enda: flytte alt av usunt (eller mindre sunt i dette tilfellet :D) bakerst i butikken. "Walk of shame" gjennom hele butikken! Det burde få folk til å tenke en gang til før de gir etter for munchies:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden det står matbutikk-kjede, så er det en del ting som setter begrensninger...

skal ikke lyve, men om jeg hadde blitt butikksjef så hadde jeg tenk endel på overskuddet (alle vil jo gå mest mulig i overskudd). men, jeg ville startet priskrig med de andre kjedene i norge, F.eks kuttet momsen på frukt, grønt og rent kjøtt! i tillegg så ville jeg kuttet prisen ytteligere på div fileèter f. eks ytrefilè, indrefilet, entrecote, flatbiff, finnbiff, hvalbiff, kyllingfilet og bryst... etc etc, har jobbet i innen for salg og administrasjon på 5 forskjellige butikker, og ser at butikker selger varen gjennomsnittlig 40% dyrere enn det dem kjøper den inn for! derfor ville jeg utfordret alle butikkene i kretsen til å kutte 20-30% av prisen på nevnte varer.

jeg ville delt varene inn i Sone A, B og C. der sone A ville bestått av frukt og grønt.. og brukt prinsippet "kjøp 2 få 3 på kjøpet!", Sone B kommer til å begynne med rene matvarer.. med utvalgtevarer (kjøper du 1kg kyllingbryst får du 3 "1 minutters biffer" på kjøpet.. og "1 for 2" og "2 for 3" prinsippene), og så i "slutten" av sone B- har halvfabrikat-varene sin plass, og sone C får junk plassen...

forhåpentlig vis med dette så har kundene puttet så mye opp i vognen av gode tilbud før dem kommer til godisen at dem innser at det blir "fordyrt og for mye" med godis. samt inngått enkelte private avtaler med f.eks Gymgrossisten, iherb osv. om avtaler for ting som jeg kan ha i min butikk. sikter da til enkelte "lav carb/calori/light" produkter som man ha måtte bestilt fra nettet... slik jeg har skjønnt så er veien fra å bestille ting/mat over nettet et ALT forlangt skritt for folk/mødre/fedre som er midt inne i 40'års krisa og ikke er helt på talefot med datamaksinen og som blir mer og mer deprimert for vær gang de beveger seg på baderommsvekten...

Personlig så tror jeg Priskrig på di senere års "populære" matvarer som div filèter, egg og bacon osv osv burde vært en fin start for å få befolkningen på riktig side av 100tallet! (på vekten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...