Gå til innhold

Finne maxpuls?


Metal_Barbie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

220, minus alder gir ca verdier, men du kan evt. varme godt opp og finne maxpulsen din på den harde måten!

Oi,såppas:O Ja skal en kjøre på til en kommer til dette tallet da..i mitt tilfelle 194...? Høres veldig hardt ut,hehehe...trodde ikke man skulle helt opp i max jeg..men en gang nå og da for å sjekke gjør vel ikke noe?:)

Jeg kjører rundt 155 til 175 når jeg sykler,jogger intervaller....d er vel rundt 80-90 % av mazpuls,har jeg forstått det rett,om min max er 194?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi,såppas:O Ja skal en kjøre på til en kommer til dette tallet da..i mitt tilfelle 194...? Høres veldig hardt ut,hehehe...trodde ikke man skulle helt opp i max jeg..men en gang nå og da for å sjekke gjør vel ikke noe?:)

Jeg kjører rundt 155 til 175 når jeg sykler,jogger intervaller....d er vel rundt 80-90 % av mazpuls,har jeg forstått det rett,om min max er 194?

Skal man finne makspulsen, så må man opp så høyt i puls man klarer, så leser man av målingen og kaller det din makspuls ;) Men det er ikke lett å komme opp i 100% makspuls, så man kan gjerne legge til ett par slag på resultatet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man finne makspulsen, så må man opp så høyt i puls man klarer, så leser man av målingen og kaller det din makspuls ;) Men det er ikke lett å komme opp i 100% makspuls, så man kan gjerne legge til ett par slag på resultatet :)

Det var d jeg trudde ja...har vært opp til 187-189 liksom menneh...ja da kjente jeg blodsmaken asså:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du burde sjekke (sier jeg som gruer meg til å gjøre det selv, haha). Enten på mølle, varm opp, jogg i 10 min, og så øker du med 1-2 km i timen helt til du absolutt ikke fysisk klarer mer og må hoppe av. Og da mener jeg til du ikke klarer meg :p Om du ikke har mølle skal jeg sjekke ei bok jeg har for deg, står noe om hvordan man kan gjøre det "ute i naturen" også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde sjekke (sier jeg som gruer meg til å gjøre det selv, haha). Enten på mølle, varm opp, jogg i 10 min, og så øker du med 1-2 km i timen helt til du absolutt ikke fysisk klarer mer og må hoppe av. Og da mener jeg til du ikke klarer meg :p Om du ikke har mølle skal jeg sjekke ei bok jeg har for deg, står noe om hvordan man kan gjøre det "ute i naturen" også :)

Det er vel strengt tatt "bare" å finne en lang bakke som du løper alt du klarer i, så måler du makspulsen da du faller om av utmattelse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Pulsklokke er tingen. Jeg blir straks 27år. Og for en uke siden var jeg oppe i 19km/t på mølla og fikk makspuls på 202. Så den formulaen med 220 - alder er veldig unøyaktig.

Olympiatoppens utholdenhetsavdeling bruker formelen 220 – (alder x 0,7), mens forskere ved NTNU mener at følgende formel gir et mer nøyaktig resultat: 211 – (alder x 0,64).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg var nylig i Spania. Første dag tok jeg en treningstur med nyinnkjøpt pulsklokke. Turen bestod av bl.a. en bratt trapp på 714 trinn! På toppen viste pulsklokka en puls på 185. Jeg er 71 år, betyr dette at jeg leker med døden, eller har jeg et ungt hjerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nylig i Spania. Første dag tok jeg en treningstur med nyinnkjøpt pulsklokke. Turen bestod av bl.a. en bratt trapp på 714 trinn! På toppen viste pulsklokka en puls på 185. Jeg er 71 år, betyr dette at jeg leker med døden, eller har jeg et ungt hjerte?

Anse deg selv som heldig om du lever i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer jo an på hvor mye cardio du har under beltet tidligere, er du i god form så tåler jo hjerte og kropp mer enn om du har levd i sofaen de siste ti årene:)

Lytt til kroppen, så løser det meste seg.

Vet ikke om jeg misforstår deg, men makspuls er ikke bestemt av formen din. Den er hva den er, uavhengig om du knapt vet hva joggesko er eller om du lever i de. Makspuls synker også med alderen.

Makspuls sier heller ikke mye om formen din. Hvilepuls, eller spesielt tiden det tar å komme ned i hvilepuls etter aktivitet, forteller mer om hvordan man ligger an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg misforstår deg, men makspuls er ikke bestemt av formen din. Den er hva den er, uavhengig om du knapt vet hva joggesko er eller om du lever i de. Makspuls synker også med alderen.

Makspuls sier heller ikke mye om formen din. Hvilepuls, eller spesielt tiden det tar å komme ned i hvilepuls etter aktivitet, forteller mer om hvordan man ligger an.

..og som forutsetter at du er i stand til å presse deg til maks, noe man trolig ikke er hvis man er i dårlig form:

Jeg fikk en målt makspuls på 179 slag av en PT for mange år siden, og han sa at basert på hvor mye jeg så ut til å jobbe for den pulsen var det umulig at jeg hadde en makspuls høyere enn det. I ettertid har jeg har 194 på trening flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og som forutsetter at du er i stand til å presse deg til maks, noe man trolig ikke er hvis man er i dårlig form:

Jeg fikk en målt makspuls på 179 slag av en PT for mange år siden, og han sa at basert på hvor mye jeg så ut til å jobbe for den pulsen var det umulig at jeg hadde en makspuls høyere enn det. I ettertid har jeg har 194 på trening flere ganger.

Sjekka nå: ifølge NTNU så er min på 181,64. Den var oppe i 184-187 (og 192 EN gang) før :p Kan forklare hvorfor jeg traff "veggen". Ifølge Olympiatoppen så bør den være på 199.

omg, hvilken av de skal jeg presse meg mot!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presse deg mot? Hvorfor?

Mål makspulsen heller.

Om en HAR pulsklokke og vil bruke den for å trene bedrer- da bør en virkelig ta seg de få minuttene som kreves for å måle maks. Ellers bruker en faktisk tid og innsats på trening som ikke gir den fremgangen en ellers kunne oppnådd (med riktig utregning og bruk av soner). Litt tullete å investerer i pulsklokke hvis en ikke gidder å finne makspuls, som jo er grunnlaget for pulssoneinndelingen. Just sayin'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis en ikke gidder å finne makspuls, som jo er grunnlaget for pulssoneinndelingen. Just sayin'

Jeg vil tro at terskel er enda viktigere, iallfall bruker jeg aldri makspuls (eller for min del antatt makspuls) i treninga. Derimot bruker jeg (målt) terskel som indikator på hvor jeg bør legge intensiteten. For min del trener (forsøker iallfall) jeg på 3 intensitetsnivå, rolig hvor jeg kan prate, rett under terskel og rett over terskel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at terskel er enda viktigere, iallfall bruker jeg aldri makspuls (eller for min del antatt makspuls) i treninga. Derimot bruker jeg (målt) terskel som indikator på hvor jeg bør legge intensiteten. For min del trener (forsøker iallfall) jeg på 3 intensitetsnivå, rolig hvor jeg kan prate, rett under terskel og rett over terskel.

Jo - men terskel kan jo også regnes ut etter makspuls. vet f.eks at jeg når terskel på rett over 170 bmp (makspuls 190). Da vet jeg jo hvor terskel er ifht maskpuls.. :)

Har trent sykling på høyt nivå - alle øktene våre på treingsplanen var basert på prosen av makspuls. (f.eks: 3 t rolig langkjøring- 60-70%, bakkeintervaller 6 x 6 min - 80-90% av maks osv...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...