Gå til innhold

Finne maxpuls?


Metal_Barbie

Anbefalte innlegg

Jo - men terskel kan jo også regnes ut etter makspuls. vet f.eks at jeg når terskel på rett over 170 bmp (makspuls 190). Da vet jeg jo hvor terskel er ifht maskpuls.. :)

Har trent sykling på høyt nivå - alle øktene våre på treingsplanen var basert på prosen av makspuls. (f.eks: 3 t rolig langkjøring- 60-70%, bakkeintervaller 6 x 6 min - 80-90% av maks osv...)

Nja... mulig det, hvis du antar at terskelen din er på 87% feks? Jeg har (Hadde) terskel på 179 slag, noe som er på 92% av det jeg tror er min makspuls. For min del er det ikke viktig å vite om det er 92 eller 87 eller 90% av maks, men at det er 179. På samme måte finner jeg ca sone 1 ved å synge eller prate når jeg løper. Når jeg ikke klarer å gjøre det sammenhengende er sone 1 slutt. Mulig dette er skivebom, men det fungerer iallfall sånn tårlig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nja... mulig det, hvis du antar at terskelen din er på 87% feks? Jeg har (Hadde) terskel på 179 slag, noe som er på 92% av det jeg tror er min makspuls. For min del er det ikke viktig å vite om det er 92 eller 87 eller 90% av maks, men at det er 179. På samme måte finner jeg ca sone 1 ved å synge eller prate når jeg løper. Når jeg ikke klarer å gjøre det sammenhengende er sone 1 slutt. Mulig dette er skivebom, men det fungerer iallfall sånn tårlig for meg.

fungerer tålig er jo greit nok det - men jeg forstår ikke poenget ved ikke å teste makspuls når det bare krever ett lite minutt med innsats og midlertidig ubehag. Da har en jo ett tall å forholde seg til, og en kan dermed vite hvor en skal ligge for å havne i sone 1, sone 2 osv... Og når utholdenhetstrening ofte (nesten allltid!) handler om tid innen hver av disse sonene, syntes jeg det blir litt merkelig å "gjette". Særlig når det er såpass enkelt å fnne makspulsen.

Hadde ikke makspuls vært såpass sentralt for uth.trening, så hadde ikke pulssonene vært basert på makspuls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at terskel er enda viktigere, iallfall bruker jeg aldri makspuls (eller for min del antatt makspuls) i treninga. Derimot bruker jeg (målt) terskel som indikator på hvor jeg bør legge intensiteten. For min del trener (forsøker iallfall) jeg på 3 intensitetsnivå, rolig hvor jeg kan prate, rett under terskel og rett over terskel.

Som 02-snapper skriver, jeg bruker makspuls for å regne ut terskel (eller mer bestemt sonene jeg trener i, jeg følger Olympiatoppen sin intensitetsskala). Din individuelle terskel kan være høye/lavere enn OLTs skala, men det er et fint utgangspunkt.

Et alternativ er å bruke Maffetone sin utregning av terskelpuls, hans såkalte 180-formel. Jeg havner i et sted mellom sone 1 og 3 med den formelen, og trener egentlig brorparten av mine økter etter den pulsen (altså lavt i sone 2).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Som 02-snapper skriver, jeg bruker makspuls for å regne ut terskel (eller mer bestemt sonene jeg trener i, jeg følger Olympiatoppen sin intensitetsskala). Din individuelle terskel kan være høye/lavere enn OLTs skala, men det er et fint utgangspunkt.

Et alternativ er å bruke Maffetone sin utregning av terskelpuls, hans såkalte 180-formel. Jeg havner i et sted mellom sone 1 og 3 med den formelen, og trener egentlig brorparten av mine økter etter den pulsen (altså lavt i sone 2).

Etter Mallorca i påsken skal jeg få tatt laktatmåling og O2 måling :) Det trengs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...