Gå til innhold

Taco til lavkarbo?


Thomas Edland

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

du må unngå karbohydrater så da må du jo bare unngå den delen av tacoen med karbo... ;) Se bakpå alle pakningene så står d jo hvor mye karbo alt inneholdet... Dropp tacoshell/lefse og evt maisen. Vær forsiktig med ferdig-sauser som ofte inneholder sukker. Spis det som taco-salat, pakk fyllet inn i salatblader, eller lag din egen tacovariant som f.eks omelettaco - altså en wrap av egg! Mange muligheter =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å lage tacosalat;

- Masse grønnsaker

- Kjøttdeig

- Hjemmelaget krydderblanding (har ikke "oppskriften" her, men kanskje andre kan hjelpe?)

- Salsa saus (kjøpt)

- Hjemmelaget guakamole (avokado, rømme, hvitløk, salt, og kanskje en tomat)

- Ostesnacks (osteskiver 1 min i microen, blir sprø og gode)

- "vanlig" ost

- Sæterrømme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag ditt eget tacokrydder, er mye karbo i det krydderet som følger med.Jeg tror du får noe som ligner hvis du bruker spisskummen (viktig!), litt chilipulver kanskje, kanskje litt hvitløk? Så kan du evnt bruke sukrin eller stevia som litt søtning :) Jeg har ikke laget dette krydderet selv, så google heller en bedre oppskrift :p

Dropp maisen, det er det mye stivelse i (et typisk nei-nei).. bruk rømme til, det er lov :) Andre grønnsaker som agurk, paprika (litt usikker på den, men tror den er ok), tomater osv går fint (tomater i små mengder!)Selve tacosausen vedder jeg på at du må droppe, men kanskje du finner en oppskrift på nettet på noe som ligner :)

Selve tortillaen eller tacoskjellet er jo den verste synderen, så det må du nok droppe. Du kan jo rett og slett spise det som en tacosalat, eller kanskje prøve Kristine Weber (kriweb.no) sine lefser? Så vidt jeg forstår kan de brukes til så mangt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flotte tilbakemeldinger :)

Det som gjenstår er vel å motstå brus og snacksen etterpå som blir servert..... :-D

På bloggen lenabeatrice.net ligger det ute oppskrifter på taco krydder (bedre enn i butikken) og taco saus. Dama kan sine saker etter 6 år på LCHF :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er taco? Jo, kjøttdeig med grønnsaker, ost og salsa.

Taco er jo fullstendig lavkarbo bare du kutter skjellet eller lefsa. Lefser kan du forsåvidt bake selv, og du kan prøve å lage skjell av ost eller lignende. Tacokrydderet har litt sukker i seg, så du kan lage tacokrydder selv, eller du kan bare ikke tenke så mye over de få kornene som du får i deg.

Forøvrig hadde jeg kyssesyken i fjor, og du har altså min hele og fulle sympati. Jeg har aldri i mitt liv vært så sjuk eller hatt så vondt, og jeg vil heller føde barn 1 gang i måneden i 10 år enn det der en gang til. Jeg håper du har fått en mildere variant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke overanalyser!

Om du vil redusere karbohydratinntaket pga tvungen inaktivitet så er det helt kurrant, men dette betyr ikke at du må ta det til det ekstreme. Taco er i sin natur lavkarbo, hvertfall om du prioriterer å spise mye kjøtt og grønnsaker. Flisespikkeri som om du må droppe mais eller mengde av enkelte grønnsaker er ikke det du skal tenke på, hvor mye utgjør dette i et tacomåltid?

Det eneste som er verdt å droppe er hvetelefsene. Som noen over her skrev kan du lage deg en episk tacosalat, og trenger ikke å savne lefsen i det hele tatt. Stek karbonadedeig og løk sammen med krydder, kutt opp salat, tomat, paprika, agurk og mais. Bland salaten med litt god olivenolje, legg kjøttet/løken oppå og topp hele greien med revet ost og sæterrømme. Et glass cola zero eller pepsi max ved siden av, så er det bare å spise til du ikke orker mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag ditt eget tacokrydder, er mye karbo i det krydderet som følger med.Jeg tror du får noe som ligner hvis du bruker spisskummen (viktig!), litt chilipulver kanskje, kanskje litt hvitløk? Så kan du evnt bruke sukrin eller stevia som litt søtning :) Jeg har ikke laget dette krydderet selv, så google heller en bedre oppskrift :p

Pleier blande meg taco-krydder selv, det er ikke akkurat veldig avansert og smaker veldig godt. Pleier bruke ca denne blandingen:

2 ts spisskummin

1 ts koriander

1 ts paprikapulver

1/2 ts chilipulver (da blir den ganske sterk)

1/2 ts hvitløkspulver

1 ts salt

Kan selvsagt tilpasses helt etter eget ønske eller bruke ferske råvarer om du gidder. Da blir det enda bedre. Innvandrer sjapper pleier ha disse Rajah boksene som koster lite og ingenting:

Rajah-Ground-Cumin-Tin-600.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke overanalyser!

Om du vil redusere karbohydratinntaket pga tvungen inaktivitet så er det helt kurrant, men dette betyr ikke at du må ta det til det ekstreme. Taco er i sin natur lavkarbo, hvertfall om du prioriterer å spise mye kjøtt og grønnsaker. Flisespikkeri som om du må droppe mais eller mengde av enkelte grønnsaker er ikke det du skal tenke på, hvor mye utgjør dette i et tacomåltid?

Det eneste som er verdt å droppe er hvetelefsene. Som noen over her skrev kan du lage deg en episk tacosalat, og trenger ikke å savne lefsen i det hele tatt. Stek karbonadedeig og løk sammen med krydder, kutt opp salat, tomat, paprika, agurk og mais. Bland salaten med litt god olivenolje, legg kjøttet/løken oppå og topp hele greien med revet ost og sæterrømme. Et glass cola zero eller pepsi max ved siden av, så er det bare å spise til du ikke orker mer!

Rimelig enig med deg (som alltid). Men jeg hadde ikke drukket zero eller max - jeg hadde drukket cola med ekte hvitt sukker i, om jeg skulle tatt det valget - jeg VET hva sukker gjør, men jeg aner ikke hvorfor jeg blir syk av zero, og "uggen" av max . Forøvrig drikker jeg helst farris :)

En annen ting er det om en skal ned i vekt, taco er så jæv.... godt at en kan spise altfor mye av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget guacamole til er ypperlig!

Jeg pleier å bruke:

2 modne avocado

saften av en lime

litt cayennepepper

masse spisskummin

salt

pepper

mange liker å blande inn en spiseskje eller to med rømme/creme fraische også, men jeg synes det er unødvendig.

ellers har jeg en oppskrift på hjemmelaget tacokrydder:

Til 400 gr kjøttdeig:

2 ts salt

2 ts spisskummin

1/2 ts koriander

1/2 ts chilipulver

1/2 ts hvitløkspulver

1 ts paprikapulver

litt pepper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 4 barn i huset er det ikke til å unngå at det blir mye taco her... Vi har det iallfall en gang i uka, og det er ingen problem (jeg går fremdeles ned i vekt). Jeg spiser masse av det, og de eneste endringene jeg har gjort er å kutte ut mais og ananas, samt å spise det uten hvetelefser/maisskjell. Jeg har dessuten kjøpt inn lavkarbolefser som ligger på fryseren og tiner på et blunk (Mama Lupes, fra lavkarbowebshop.no). Med et par slike lefser og resten av måltidet uten lefser syns jeg det er et knallmåltid:)

For øvrig spiser jeg akkurat som før - jeg bruker like gjerne ferdigkjøpt som hjemmelaget tacokrydder, og jeg bruker ferdigkjøpt salsa. Det utgjør ikke så mye i løpet av et måltid uansett, det eneste du virkelig sparer karbo på er om du kutter ut de vanlige lefsene/skjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig spiser jeg akkurat som før - jeg bruker like gjerne ferdigkjøpt som hjemmelaget tacokrydder, og jeg bruker ferdigkjøpt salsa. Det utgjør ikke så mye i løpet av et måltid uansett, det eneste du virkelig sparer karbo på er om du kutter ut de vanlige lefsene/skjell.

men ved å bruke eget krydder slipper en unna mye dritt - smaksforsterkere, sukker, salt osv... Ikke at det "gjør noe", men det er jo ikke ekstra stress å krydre selv...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...