Gå til innhold

Det er sinnsykt å gi dette til en BABY!! =O


Ninian

Anbefalte innlegg

Jeg er barnevakt i dag, til en nydelig gutt på 10 mnd. Han har melkeallergi, og spiser grøt ved siden av stadig nedtrapping på ammingen. Anyway, jeg tok en grundig kikk på grøten han får, mens jeg lagde den til, og herregud for noe søppel!! :eek:

Ingredienser:

Rismel (nedbrutt)

Johannesbrødkjernemel

Sukker

Maltodekstrin

Vegetabilsk olje

Stabilisator (natriumsulfat)

Sitronsyre

Mineraler (Kalsium, jern, sink, jod)

Vitaminer (A, D, E, C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folacin, B12, biotin, pantotensyre)

Bifidobacterium Lactis

Per 100g pulver: 70g karbohydrat, 12,5g protein og 10g fett

Basically snakker vi sukker med ødelagte fettsyrer, dårlige (billige) vitaminer/mineraler, tilsetninger og noen stakkars melkesyrebakterier som skal prøve å ikke dø før de når tarmen. :eek: Hvordan kan dette selges som "Mat"?!! :mad:

Jeg kan ikke si noe til foreldrene, siden jeg føler at det ikke er min plass å fortelle dem hva de skal gjøre med sitt barn (er ikke min unge liksom), men jeg begynner nesten å gråte når jeg tenker på hva gutten får i seg.. Er det rart dagens unger krever godteri før de kan gå og nekter å spise grønnsaker? Når de fra 6 mnd alder mates med vitamintilsatt sukker? :(

Mine fremtidige barn skal mates med skikkelig mat. Mat som vi mennesker er tilpasset, kjøtt, fugl, fisk, egg, grønnsaker, bær og masse masse fett! Det skal kokes skikkelig kraft på knuste bein og grønnsaker som gir alle vitaminene de trenger, og jeg kommer ALDRI til å gi dem grøt. Det er flate meg helt unaturlig! :thumbsdown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har selv en sønn på 5 mnd, og kunne ikke vært mer enig med dere.. Det er rett og slett trist at de ikke kan klare å lage noe mer fornuftig i de grøtpakkene.. Jammen godt det finnes gode alternativer for de som gidder å lage det selv :D

Pepsi max på tutteflaske!?!?! Det er jo helt tragisk :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper inderlig ikke at du skal gi ungen din masse masse fett.. DET kaller jeg GALSKAP! Passe mengde fett er greit, men denne lavkarbo fjaset, nei det håper jeg ikke du påvirker din unge til.. Vet du hva for mye fett gjør mot kroppen innvendig? Organer, blodårer og slikt? Nei pokker heller. For et hysteri det er blitt rundt lavkarbo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår ikke min tidligere svoger uansett, - gutten på 7-8 mnd nekta å ta til seg drikke pga feber. Hva gjorde de - jo, pepsi max på tåteflaske faktisk! Holdt på å klikke i vinkel for meg..

MEN, om ungen ikke vil ha drikke og er syk, så kan det være smart å få inn noe drikke, hva som helst.. De kunne muligens ha vannet ut pepsi maxen, er enda mer galskap og ikke gi drikke i det hele tatt.. For de gir da ikke pepsi max hver dag, er jo kun pga sykdom. Så en skal ikke dømme for fort, ihvertfall ikke de som har unge fra før! For er ikke alltid like lett med sykdom, og en tenker ikke helt klart heller! ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker på cirrhose og ateriosklerose kommer det an på type fett og kostholdet ellers. En kan fint redusere karbohydratene og spise 'lavkarbo' uten å bli en siklende idiot som smugspiser ribbe og drikker baconfett.

Haha, drikke baconfett. Namnam!! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker på cirrhose og ateriosklerose kommer det an på type fett og kostholdet ellers. En kan fint redusere karbohydratene og spise 'lavkarbo' uten å bli en siklende idiot som smugspiser ribbe og drikker baconfett.

Jeg bare tror ikke masse masse fett er bra for kroppen.. Altså, spise masse smør, og drikke baconfett, heheehe..

Ja en kan redusere karbohydrater men ikke tilsette 3428940 kg fett i kosten.. Det tror jeg lite på.. og kommer aldri til å forandre mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med masim når det gjelder febersyke barn, som ikke får i seg mat. Nå tar det sikkert litt id før det er livstruende, men har opplevd selv en febersyk gutt i noen døgn som nektet å ha noe i seg og det er grusomt å være med på. Men med mindre man har barn som blir veldig fort og ofte syke, så gjelder jo dette som en slags kriseløsning ett par ganger i året max.

Men på hverdagslig basis er det for mye sukker i barnematen og palmeoljen som alle voksne frarådes og spise proppes inn i barnegrøt- det er fryktelig leit! Jeg synes barnemat på glass, i pulverform skal være best mulig slik at folk som ikke har nok kunnskap om mat skal kunne gi barna sine god næring uten dårlig samvittighet og bivirkninger. Nestle gikk jo inn i uland og reklamerte for grøten sin og mente de burde benytte dette istedenfor morsmelk, rimelig sykt- spesielt på steder hvor de ikke har tilgang på rent vann, noe som tilsier en grøt full av bakterier:(

Selv brukte jeg baby led weaning på førstemann. dvs. fra 6 måneder fikk hun sammen med morsmelk biter av kokte grønnsaker, frukt, tomat, druer, brødskiver med pålegg, kokt&stekt kjøtt. begynte i det små også fikk hun mer etterhvert. Hun spiste aldri grøt. tror det hysteriet omkring most mat handler mye om at man er redd for at de skal kveles eller sette ting fast i halsen, men de får kjapt kontroll på dette selv. Så lenge man fokuserer på den maten som ikke er for sterk for tarmen og fordøye så går dette bra:) Kan virkelig anbefales:)

nr to var derimot litt større og mer sulten og utålmodig, så han ble bare sint dersom han ikke fikk i seg mat raskt nok, så der ble det litt grøt i en overgangsfase.

Tror babymaten fra helios er ok. og er det ikke ellas kitchen som har smoothies og fruktpure uten tilsetninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er uenig. Faktisk vil proteinpulver være langt mer hensiktsmessig i og med at morsmelk inneholder såpass mye fett. Proteinpulver inneholder også små mengder sukker og fett slik at minimumsbehovet dekkes men barnet får mer næring til at de viktigste delene av kroppen vokser istedet for at det legger på seg masse fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper inderlig ikke at du skal gi ungen din masse masse fett.. DET kaller jeg GALSKAP! Passe mengde fett er greit, men denne lavkarbo fjaset, nei det håper jeg ikke du påvirker din unge til.. Vet du hva for mye fett gjør mot kroppen innvendig? Organer, blodårer og slikt? Nei pokker heller. For et hysteri det er blitt rundt lavkarbo..

Vet DU hva for my fett gjør med kroppen innvendig da eller kommer du med en tullete, synsete påstand du ikke kan vitenskapelig grunnlegge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_

Synes det generelt sett er en tullete sykeligjøring av mat nå om dagen. Renmat og steinalderrmathysteri. Det er litt tilsatt sukker og ikke-optimal olje, ikke Plumbo og rottegift. Personlig tenker jeg at det er helheten gjennom en lengre periode som gjelder. Så i løpet av en uker blir det mye egg, havregryn, ris, splenda, bacon, bønner, karbonadedeig, proteinpulver, atkinsbarer, frukt/grønt/bær, ost, skinke, speltlomper, posepommesfrites, ris, kylling, kesam, nøttifrutti, sørlandschips, posesauser. Ja kanskje til og med litt innslag av sukker og hvete :eek: kanskje til og med utenom lørdagen og :eek::eek::eek::eek:

Næringsfattig er ikke det samme som giftig! :confused: * hjertesukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare tror ikke masse masse fett er bra for kroppen.. Altså, spise masse smør, og drikke baconfett, heheehe..

Ja en kan redusere karbohydrater men ikke tilsette 3428940 kg fett i kosten.. Det tror jeg lite på.. og kommer aldri til å forandre mening.

Hadde du fått i deg mer fett hadde du kanskje vist at feks hjernen består av over 60% fett og at må ha fett for å bygge opp denne som barn..

Fint når feks amerikanerene ikke har lov å tilsette fett i morsemelkerstninger og ingen ammer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...